beantwoord

Boete studenten-ov

• 10 maart 2020
  • 9 reacties
  • 310 Bekeken

Goedemiddag, ik zit met een vraag.

Ik ben 17 jaar en volg een BOL-opleiding op school. Ik reisde de tijd dat ik 2 boetes ontving met een studentenreis product vanuit regio Utrecht naar Amsterdam-Zuid, dat is wel een eindje, maar heb wel het over voor de juiste school en opleiding. Er was bij mijn aanvraag een beetje een probleem met koppelen en weet niet meer precies hoe en wat want het is echt al een tijdje terug. Ik was destijds 16 jaar en mocht naar school reizen vanuit een gesloten instelling.

Ik herinner me nu een beetje wat er aan de hand was. Op school was er een klein probleempje nadat ik was aangemeld om te beginnen in augustus. Ze hadden me afgemeld voor de opleiding om een of andere reden, maar het was een foutje en daarna weer opgelost. Dat had voor mijn reisproduct namelijk wel gevolgen want mijn recht ging bij toverslag weg en ik wist dat niet, kon mijn mail niet vaak checken omdat ik tevens in een moeilijke situatie was.

Ik kwam er later pas toen ik niet in kon checken op het station. Ik moest mijn trein halen en besloot het met de conducteur te bespreken zodra er een controle was, want ik begreep er helemaal niks van. Inderdaad was er een controle en ik helemaal geschrokken want die conducteur was zo zuur en schreef me gewoon een boete uit terwijl ik hem probeerde uit te leggen dat ik student ben en naar school ga en echt nergens anders. Ik liet hem zelfs mijn school pas zien, maar het enige wat hij deed was mijn naam en achternaam opschrijven om me te kunnen legitimeren. Hij zei dat het een probleem was van mij en DUO en dat ik er achteraan moest bellen. En dat ik eerst de boete moest betalen en dan pas me mond opentrekken, maar dat deed ik niet want ik heb geen geld voor een boete van bijna 60eu. 

Hier weet ik echt niet meer precies wat er aan de hand was, ik moest DUO bellen, maar kon het niet op tijd doen, want ze sloten op een bepaald moment en daarvan was ik nog niet op de hoogte. Ik had  tot echt laat school en moest helaas het bellen laten wachten, wat ook weer betekende dat ik niet kon reizen volgens mijn recht.

Ik kreeg nog een boete te pakken en dat was precies de dag dat ik eindelijk wilde en op tijd was om te bellen. Die middag nog, net op tijd inclusief de lange wachttijd telkens, was ik gelegen hen te bellen en te spreken en zij waren het eens met mijn verhaal en konden inderdaad zien dat ik er recht op had gezien de fout van mijn school, namelijk het plotse uitschrijven van mij op de school.

DUO zei me dat alles geregeld was en dat ik gewoon weer kon reizen. Hier komt het belangrijke: mijn recht op de ov was eigenlijk al voordat ik die boete kreeg. Want het was een foutje van school door mij officieel uit en weer in te schrijven. Dus in principe gold die boete helemaal niet. Nadat het zo was ingesteld, belde ik naar de NS en die gaven me gelijk, alleen was er een probleem: de boete kon niet worden kwijtgescholden omdat ze het maar 1x per jaar kunnen doen. Ik moest de boete betalen, en het was al verhoogd, maar het kon gewoonweg niet. En ik ga geen boete betalen terwijl ik recht heb op gratis reizen en naar school ga, niet eens ergens anders.

Ik kon weer reizen en kreeg een paar brieven binnen totdat het stopte. Ik werd ergens anders geplaatst en gezien de verhuizing en andere omstandigheden was ik alles zo erg vergeten, ik was vergeten nog bezwaar te maken, vergeten te bellen. Het is voor mij gewoon geen eerlijke boete en bij nader onderzoek met mijn hulp kan er bevestigd worden dat ik in en uitgeschreven ben en dat ik in een gesloten instelling woonde en alleen van school weer terug moest. Het was ook voor mij geen lolletje.

Ik was gewoon vergeten dat ik 2 boetes had staan omdat het niet vanzelfsprekend was. Ik heb geen fout gemaakt (bewust zwartrijden) dus kon het moeilijk onthouden. Een vriendin begon over schulden en boetes, en ik besefte toen pas dat ik er nog 2 op mijn naam had staan, en Jan mag weten wat er in de toekomst kan gebeuren, ik weet niet hoe het zit met boetes die op lange termijn niet betaald worden, maar ik vermoed het ergste. En ik ga geen schuld opbouwen voor iets wat onterecht is, en alleen niet geregeld kon worden omdat er maar 1 boete kan worden kwijtgescholden per jaar.

We zijn al in 2020, en indien nog een boete kan worden weg geschraapt voor dit jaar, dan heb ik nog een andere boete over volgens de regels van NS. En dan moet ik wachten tot 2021 en wie weet wat er allemaal kan veranderen in mijn nadeel. 

Dus mijn vraag vanuit dit is, kunnen mijn boetes met (ik zou niet weten hoeveel) verhoging worden kwijtgescholden? Ik heb geen geld om de boetes te betalen en dan pas bezwaar te maken. En wie weet wordt mijn verzoek afgewezen, ik kan dat geld voor beters gebruiken, en niet zomaar weggooien.

Ik hoor graag,

Mvg

icon

Beste antwoord door Robert B 10 maart 2020, 18:15

Welkom bij de NS Community!

Een studentenreisproduct kan alleen ingaan op de 1e van de maand na aanvraag. Is de aanvraag per 1 augustus dus niet gelukt of (om welke reden dan ook) ongedaan gemaakt, dan heb je géén reisrecht en zal je gewoon op saldo moeten inchecken en reizen. Deze zin klopt dus in ieder geval al niet:

En ik ga geen boete betalen terwijl ik recht heb op gratis reizen en naar school ga

Via DUO zul je ook niet verder komen, want die doen niet aan losse kaartjes of reizen op een ov-chipkaart declareren. Voorheen hooguit als je kaart stuk of verloren/gestolen was, maar nu moet je daarvoor tijdelijk reisrecht op een andere (anonieme) kaart aanvragen. Dat is dan 7 dagen geldig.

Via de NS kan je één keer per jaar een boete wegens geen geldig vervoerbewijs kwijtgescholden krijgen, mits je het nog niet zo ver hebt laten komen dat de vordering naar een icassobureau gegaan is. Dan betaal je én de verhoging/boete van €50 plus nog eens €40 aan wettelijke incassokosten. In dat geval heb je geen poot om op te staan, en betalen en dan bezwaar maken heeft geen enkele zin.

Je had eigenlijk gewoon door bijv. je ouders een abonnement kunnen afsluiten voor augustus, of tot je wél je SRP had en kon gebruiken.

Maar neem gerust contact op met de Klantenservice om te kijken wat ze (voor boetes uit 2020) voor je kunnen betekenen.

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Een studentenreisproduct kan alleen ingaan op de 1e van de maand na aanvraag. Is de aanvraag per 1 augustus dus niet gelukt of (om welke reden dan ook) ongedaan gemaakt, dan heb je géén reisrecht en zal je gewoon op saldo moeten inchecken en reizen. Deze zin klopt dus in ieder geval al niet:

En ik ga geen boete betalen terwijl ik recht heb op gratis reizen en naar school ga

Via DUO zul je ook niet verder komen, want die doen niet aan losse kaartjes of reizen op een ov-chipkaart declareren. Voorheen hooguit als je kaart stuk of verloren/gestolen was, maar nu moet je daarvoor tijdelijk reisrecht op een andere (anonieme) kaart aanvragen. Dat is dan 7 dagen geldig.

Via de NS kan je één keer per jaar een boete wegens geen geldig vervoerbewijs kwijtgescholden krijgen, mits je het nog niet zo ver hebt laten komen dat de vordering naar een icassobureau gegaan is. Dan betaal je én de verhoging/boete van €50 plus nog eens €40 aan wettelijke incassokosten. In dat geval heb je geen poot om op te staan, en betalen en dan bezwaar maken heeft geen enkele zin.

Je had eigenlijk gewoon door bijv. je ouders een abonnement kunnen afsluiten voor augustus, of tot je wél je SRP had en kon gebruiken.

Maar neem gerust contact op met de Klantenservice om te kijken wat ze (voor boetes uit 2020) voor je kunnen betekenen.

Reputatie 5
Badge

Ik kwam er later pas toen ik niet in kon checken op het station. Ik moest mijn trein halen en besloot het met de conducteur te bespreken zodra er een controle was, want ik begreep er helemaal niks van. Inderdaad was er een controle en ik helemaal geschrokken want die conducteur was zo zuur en schreef me gewoon een boete uit terwijl ik hem probeerde uit te leggen dat ik student ben en naar school ga en echt nergens anders. Ik liet hem zelfs mijn school pas zien, maar het enige wat hij deed was mijn naam en achternaam opschrijven om me te kunnen legitimeren.

Dit gaat een beetje zuur klinken, maar de eerste boete was terecht. Je had geen geldig vervoersbewijs om met de trein te reizen. Het maakt verder niet uit of je student bent en waar je naartoe gaat, dat is namelijk niet van belang voor het uitschrijven van de Uitstel van Betaling (UVB).

En dat ik eerst de boete moest betalen en dan pas me mond opentrekken, maar dat deed ik niet want ik heb geen geld voor een boete van bijna 60eu. 

Om een verhoging te voorkomen had je, zoals de conducteur zei, eerst de boete moeten betalen alvorens je bezwaar kan indienen.

Ik kreeg nog een boete te pakken en dat was precies de dag dat ik eindelijk wilde en op tijd was om te bellen. Die middag nog, net op tijd inclusief de lange wachttijd telkens, was ik gelegen hen te bellen en te spreken en zij waren het eens met mijn verhaal en konden inderdaad zien dat ik er recht op had gezien de fout van mijn school, namelijk het plotse uitschrijven van mij op de school.

Over de tweede UVB is mij niet helemaal duidelijk waarom je die kreeg, maar als dat scenario hetzelfde was als de eerste is het ook terecht. Je had namelijk geen geldig vervoersbewijs.

DUO zei me dat alles geregeld was en dat ik gewoon weer kon reizen. Hier komt het belangrijke: mijn recht op de ov was eigenlijk al voordat ik die boete kreeg. Want het was een foutje van school door mij officieel uit en weer in te schrijven. Dus in principe gold die boete helemaal niet. Nadat het zo was ingesteld, belde ik naar de NS en die gaven me gelijk, alleen was er een probleem: de boete kon niet worden kwijtgescholden omdat ze het maar 1x per jaar kunnen doen. Ik moest de boete betalen, en het was al verhoogd, maar het kon gewoonweg niet. En ik ga geen boete betalen terwijl ik recht heb op gratis reizen en naar school ga, niet eens ergens anders.

Hoewel je eigenlijk recht had op je SRP ben je door de school uitgeschreven en vervalt het SRP dus automatisch. Je had dus geen recht totdat je weer volgens DUO ingeschreven staat en het allemaal geregeld was. Je had dus op een andere manier je reis moeten betalen, d.m.v een abonnement/reizen op saldo/reizen op rekening/losse kaartjes.

Een eerste UVB kan kwijtgescholden worden door de klantenservice uit coulance. Je hebt kennelijk zo lang gewacht met betalen dat er een aanmaning is opgelegd. 

Ik kon weer reizen en kreeg een paar brieven binnen totdat het stopte.

en Jan mag weten wat er in de toekomst kan gebeuren, ik weet niet hoe het zit met boetes die op lange termijn niet betaald worden, maar ik vermoed het ergste. En ik ga geen schuld opbouwen voor iets wat onterecht is, en alleen niet geregeld kon worden omdat er maar 1 boete kan worden kwijtgescholden per jaar.

We zijn al in 2020, en indien nog een boete kan worden weg geschraapt voor dit jaar, dan heb ik nog een andere boete over volgens de regels van NS. En dan moet ik wachten tot 2021 en wie weet wat er allemaal kan veranderen in mijn nadeel

Op de brieven staat waarschijnlijk dat de UVB betaald moest worden en de vervolgbrieven die komen zijn dan mogelijk van het incassobureau. Als de UVB niet betaald wordt binnen 14 dagen krijg je eerst een aanmaning, dat al geweest is in jouw geval. Al er dan nog niet binnen 21 dagen betaald wordt, we zijn dan al meer dan een maand verder, gaat de UVB naar een incassobureau. Een incassobureau kan bijvoorbeeld beslag leggen op je bankrekening of op je bezittingen. Je kan niet wachten tot 2021 tot een boete kwijtgescholden kan worden, dat is al veel te laat.

Dus mijn vraag vanuit dit is, kunnen mijn boetes met (ik zou niet weten hoeveel) verhoging worden kwijtgescholden? Ik heb geen geld om de boetes te betalen en dan pas bezwaar te maken. En wie weet wordt mijn verzoek afgewezen, ik kan dat geld voor beters gebruiken, en niet zomaar weggooien.

Je kan hiervoor het beste even contact opleggen met de klantenservice om te kijken wat er nog kwijtgescholden moet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Beide boetes waren terecht. Het doet er niet of je recht op een SRP zou hebben,  je had geen vervoersbewijs op het moment van controle. Nu ben je zo'n €200 kwijt, terwijl je als je een kaartje gekocht had voor het instappen je dit een stuk minder had gekost. Had je inderdaad recht op een SPR dan waren de kaartjes vergoed.

Je zou contact op kunnen nemen met de NS klantenservice, maar als de boetes bij een incassobureau liggen, kan NS niets meer en zul je gewoon moeten betalen. Beetje zuur.

Je hebt me niet begrepen. Er was een fout van school. Ik had al vanaf 1 augustus recht, maar door dat foutje van school (mij uitschrijven en later weer inschrijven) had ik bij toverslag geen recht meer, waar ik pas later achterkwam! Wie zegt dat ik in zo’n situatie geld bij me heb? Wie zegt dat ik contact heb met m’n ouders? Ik moet op school komen toch? Ik kan er helemaal niks aan doen dat school zo’n fout maakt en daar hoort NS rekening mee te houden zoals DUO dat heeft gedaan. Want uiteindelijk is de recht weer ingesteld op VOOR dat de boetes zijn uitgeschreven, dus zouden ze in principe kunnen worden kwijtgescholden, maar dat kan dus maar weer 1x per jaar.

Beide boetes waren terecht. Het doet er niet of je recht op een SRP zou hebben,  je had geen vervoersbewijs op het moment van controle. Nu ben je zo'n €200 kwijt, terwijl je als je een kaartje gekocht had voor het instappen je dit een stuk minder had gekost. Had je inderdaad recht op een SPR dan waren de kaartjes vergoed.

Je zou contact op kunnen nemen met de NS klantenservice, maar als de boetes bij een incassobureau liggen, kan NS niets meer en zul je gewoon moeten betalen. Beetje zuur.

Mijn recht op dat product was weer gewijzigd naar 1 augustus door DUO, en daardoor gelden mijn boetes daarna eigenlijk niet meer, maar zoals ik zei kan kan er maar 1 boete worden kwijtgescholden per jaar, wat nu? want ik hoef ze helemaal niet te betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt wel zeggen dat je recht had op een reisproduct maar als dat niet op je kaart staat per die datum krijgt NS niet betaald door DUO. En NS gaat je niet gratis vervoeren. Gezien je v er haal moet je bij DUO zijn als daar iets fout is gegaan. 

Badge

Hoi sarahsalvatore, welkom op de NS Community. 

Het recht hebben op een Studentenreisproduct is niet hetzelfde als het hebben van een geldig vervoersbewijs. Dat zijn twee compleet verschillende dingen. Het Studentenreisproduct is pas een geldig vervoersbewijs op het moment je er mee bent ingecheckt. Dat was nu niet het geval en daarom heb je beide keren een boete gekregen. 

Het gaat om een ongelukkige samenloop van omstandigheden waardoor je het Studentenreisproduct niet kon gebruiken, maar je had toch echt een alternatief vervoersbewijs moeten aanschaffen voor deze reizen. Achteraf hadden we dan kunnen kijken of restitutie mogelijk was. Je kunt nu het beste contact opnemen met  de Klantenservice door te bellen of via de chat, Facebook of Twitter om de actuele status van beide boetes te achterhalen. 

Badge +3

Je hebt me niet begrepen. Er was een fout van school. Ik had al vanaf 1 augustus recht, maar door dat foutje van school (mij uitschrijven en later weer inschrijven) had ik bij toverslag geen recht meer, waar ik pas later achterkwam!

We hoeven elkaar niet te begrijpen. Een fout van je school heeft de NS niets mee te maken, dus je moet op zijn minst bij DUO of je school zijn.

Wie zegt dat ik in zo’n situatie geld bij me heb? Wie zegt dat ik contact heb met m’n ouders? Ik moet op school komen toch? Ik kan er helemaal niks aan doen dat school zo’n fout maakt en daar hoort NS rekening mee te houden zoals DUO dat heeft gedaan.

Als de fout met terugwerkende kracht door DUO rechtgezet is dan moeten ZIJ dat vertellen aan de NS, en je boetes laten kwijtschelden.

En @loklok8 Een incassobureau kan bijvoorbeeld beslag leggen op je bankrekening of op je bezittingen.

Nou nee, dat mogen gerechtsdeurwaarders misschien doen (na een rechtszaak en je onder verplichte bewindvoering stellen bij problematische schulden?)

En dan nog valt er bij een gemiddelde student bijzonder weinig te halen qua geld of bezittingen, rekening houdend met beslagvrije voet (bijstandsniveau, ca. €1000 per maand als het om inkomen gaat).

Dus je schoolboeken, laptop, bed en kleding en zo gaan ze echt niet afpakken. Als je een auto bezit die meer dan pakweg €3000 waard is dan misschien wel...

Reputatie 6
Badge +2

Nou nee, dat mogen gerechtsdeurwaarders misschien doen (na een rechtszaak en je onder verplichte bewindvoering stellen bij problematische schulden?)

Een incassobureau mag dit niet en een gerechtsdeurwaarder (met een executoriale titel) inderdaad wel. Er wordt trouwens vrijwel altijd eerst gekozen voor loonbeslag en pas daarna voor goederenbeslag of bankbeslag. Bij overheidsvorderingen van bijvoorbeeld belastingdienst of DUO zelf is er geen tussenkomst van de rechter nodig. 

Of je onder bewind staat maakt voor het beslag eigenlijk niet uit (uitgezonderd natuurlijk wsnp-bewind), al moet een deurwaarder zich wel melden bij je bewindvoerder en komen die er soms samen wel uit.

Reageer