beantwoord

Boete voor vervaagde OV kaart?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik hoor zojuist van een controleur van Syntus dat ik maarliefst 2 boetes kan krijgen voor het hebben van een vervaagde OV kaart. De kaart werkt verder zonder problemen, enkel de naam op de kaart is een beetje vervaagd. De foto is dus nog prima te zien.
Nu vraag ik me af in hoeverre het waar is wat deze mevrouw zegt. Het lijkt mij dat de code in de chip van mijn OV prima is te koppelen aan mijn gegevens, zonder dat daarvoor mijn naam op de pas moet staan.
Het lijkt mij overbodige last om voor 11 euro + tijd en moeite een nieuwe pas aan te moeten vragen, omdat NS een pas van slechte kwaliteit laat drukken.
icon

Beste antwoord door Loes 1 februari 2019, 17:33

@Ferdinand Delasoie

Mijn MCLC kan helaas geen naam uitlezen of kaartnummer. Het enige wat ik kan uitlezen is de geboortedatum en daar maak ik vaak al dankbaar gebruik van.
Als ik niet met zekerheid kan vaststellen of de kaart van de persoon zelf is, dan verwacht ik op zijn minst een onderzoek, want wie zegt dat die reiziger misbruik van een kaart maakt? Dat een beschadigde kaart vervangen moet worden, daar zijn we het wel over eens. Zolang ik naam en geboortedatum kan lezen in combi met geldig ID bewijs, neem ik nooit in. Heb ik geen reden toe.

Bekijk origineel

24 reacties

Hallo niks,

Welkom op de NS Community.

Het klopt inderdaad dat de gegevens leesbaar dienen te zijn. Je loopt nu het risico op een boete.
Zodra je persoonlijke gegevens niet meer goed zichtbaar zijn, kan je je kaart met abonnement aan iedereen uitlenen.

Lees hier een eerder topic over dit onderwerp. Via de klantenservice OV-chipkaart kan je een nieuwe kaart aanvragen.
Als je nog andere vragen hebt, dan weet je oNS te vinden.
Reputatie 7
De boetes zijn 50 euro + vol tarief ritprijs, kaart wordt ingenomen en 95 + 9 euro administratiekosten. Een kaart vernieuwen is een heel stuk goedkoper 😉
Reputatie 3
Wat is leesbaar? De scan hieronder is voor mij prima leesbaar. Het zou nog een stuk vager kunnen zijn voordat ik het niet meer kan lezen. Op een scherm is het natuurlijk anders dan op een glimmend plastic kaartje maar geeft een redelijke indruk. Onder welke hoek je kijkt maakt een heel verschil. het omgevingslicht. Als er net de reflectie van een tl buis over een tekst valt zal je die niet kunnen lezen. De menselijke hersenen zijn heel goed in het invullen van lege plekken. Om het uitdelen van boetes of iets leesbaar is of niet aan het oordeel van 1 persoon te laten afhangen...… Dat is zo subjectief.

Ik begrijp je reactie, Philned. Toch heeft de Conducteur hierin het laatste woord.

Mijn advies is om de kaart toch te vervangen om een boete te voorkomen.
Reputatie 3
Hoe lang wordt de kaart na inname bewaart? (voor het geval dat iemand hier over naar een klachtenkommissie of rechter wil)
Kaarten worden niet bewaard. Deze worden vernietigd, omdat de kaart (beschadigd) niet geldig is.
Reputatie 3
Dus als ik het goed begrijp wordt het bewijs ingenomen en vernietigd zodat de reiziger geen bewijs meer heeft of kan opvragen en daardoor de boetes niet kan aanvechten. Een BOA of zijn/haar superieur mag dus bewijsmateriaal (laten) vernietigen. Als een agent dat doet ….. mag hij/zij blij zijn als ie alleen ontslagen wordt.
@Philned

Ik vind het een goede opmerking, want ik ga er eigenlijk vanuit dat er eerst toch wat onderzoek verricht moet worden. Ik neem ook wel eens kaarten in waar niets meer vanaf te lezen is en als ik niet kan vaststellen dat het een kaart was van de betreffende reiziger, lijkt me dat dat bv TLS wel moet kunnen. Dat de kaart erna niet meer gebruikt mag worden, die snap ik, maar ik kan zeker niet geloven dat een beschadigde kaart zonder onderzoek vernietigd wordt. Ik heb helaas geen ingang om dat verder na te gaan helaas.
Reputatie 3
@Loes

Blij dat ook jij dit een beetje onbegrijpelijk vindt. Misschien horen we ooit een keer hoe het werkelijk zit. Hoe duidelijker dingen zijn hoe makkelijker je positief of negatief kan reageren en hoe makkelijker er dingen aangepast kunnen worden.

Prettig fluiten tot je volgende bijdrage
Reputatie 5
Loes, vertelt je handcomputer je sowieso niet de naam van de kaarthouder ? Staat die op de chip ?
In dat geval moet een andere Photo ID toch volstaan om match & win te spelen.
Badge +3
Ik las laatst op Twitter dat iemand al een waarschuwing kreeg (volgende keer krijg je een geel papiertje) om de kaart te vernieuwen omdat er 2 cijfertjes van het kaartnummer niet meer leesbaar waren! De rest (naam, foto, geboortedatum) was helemaal oké.

Zeker met een ID erbij heb je dus al een volledige match (nou ja, foto kan afwijken maar moet gelijkend zijn, zie https://www.treinreiziger.nl/ernie-krijgt-boete-vanwege-misbruik-ov-chipkaart en zo). Ik ken ook iemand die (noodgedwongen) een pruik draagt, en die graag afwisselt, dus lijkt voor geen meter op welke pasfoto dan ook!

Je hebt een werkende kaart die van jou (nou ja, in bruikleen via TLS) is, dus wat gaat het een conducteur nou aan wat het nummer van die kaart is, zolang er geen boete uitgeschreven hoeft te worden?

En zelfs dán, want precies diezelfde boete zou je ook gewoon krijgen als je helemaal geen ov-chipkaart bij je had, of als je hem ter plekke doormidden zou breken, toch?

Dat laatste lijkt me trouwens wel slim (mocht je diezelfde conducteur weer tegenkomen) want dat bespaart je zomaar €95 plus €9 administratiekosten. Hoeven ze hem zelf niet meer te vernietigen immers, want dat heb je dan zojuist zelf gedaan 😃

Bovenstaand verhaal was trouwens niet bij NS.
@Ferdinand Delasoie

Mijn MCLC kan helaas geen naam uitlezen of kaartnummer. Het enige wat ik kan uitlezen is de geboortedatum en daar maak ik vaak al dankbaar gebruik van.
Als ik niet met zekerheid kan vaststellen of de kaart van de persoon zelf is, dan verwacht ik op zijn minst een onderzoek, want wie zegt dat die reiziger misbruik van een kaart maakt? Dat een beschadigde kaart vervangen moet worden, daar zijn we het wel over eens. Zolang ik naam en geboortedatum kan lezen in combi met geldig ID bewijs, neem ik nooit in. Heb ik geen reden toe.
Rizana NS schreef:

Hallo niks,

Welkom op de NS Community.

.....
Zodra je persoonlijke gegevens niet meer goed zichtbaar zijn, kan je je kaart met abonnement aan iedereen uitlenen.
....

Rizana NS schreef:

Kaarten worden niet bewaard. Deze worden vernietigd, omdat de kaart (beschadigd) niet geldig is.

Lijkt me een typische reactie van oNS.

W.b. 1. Totale onzin.

W.b. 2. Vooraf 'bewijs' vernietigen is niet gewenst.

(........en vraag je wat data op bij de NS, ben je nog maanden bezig. ....)
De reactie van Rizana NS is juist. Wanneer de gegevens op je kaart niet meer goed leesbaar zijn dien jij als reiziger de kaart te vervangen. De conducteur in de trein heeft de mogelijkheid de kaart, bij vermoeden van fraude, in beslag te nemen. Ik heb het persoonlijk nog nooit meegemaakt dat een vervaagde kaart daadwerkelijk in beslag is genomen maar het is wel toegestaan.
Indien bewijsmateriaal (de vervaagde ov-chipkaart) door de politie NS/TLS vroegtijdig wordt vernietigd, betekent dit dat de verdediging hierop geen contra-expertise meer kan laten verrichten. Hierdoor wordt inbreuk gemaakt op de rechten van de verdachte reiziger die voortvloeien uit artikel 6 EVRM.
Badge +3
We dwalen misschien af, maar persoonlijke ov-chipkaarten die gevonden worden worden door TLS/OV-chipkaart ook niet teruggestuurd, maar beëindigd/vernietigd.

Er wordt (als kaarthouder) van je verwacht dat je een kaart die je kwijt bent gewoon vervangt (à €11,-) en ook als je hem later terugvindt heb je pech.

Niet van deze tijd. Laat mensen gewoon met een versleten (maar nog werkende) kaart gewoon verder reizen totdat de nieuwe (wel binnen 3 werkdagen hè?!) binnen is. Desnoods door het tonen van een bevestigingsmail dat de vervanging in gang gezet is. Welnee, koop maar een anonieme kaart en zet daar Tijdelijk Reisrecht op!

Serieus... In hoeverre verschilt een anonieme kaart met Tijdelijk Reisrecht dan van een persoonlijke waarvan de foto, naam en/of geboortedatum niet meer (goed) leesbaar is? 🤔

Okee, bij identiteitsbewijzen is het een ander verhaal. Die gaan naar de Marechaussee of zo (?), en worden vernietigd.
Mijn reacties verdwijnen soms spontaan. 🛸
Robert B schreef:

Serieus... In hoeverre verschilt een anonieme kaart met Tijdelijk Reisrecht dan van een persoonlijke waarvan de foto, naam en/of geboortedatum niet meer (goed) leesbaar is? 🤔

Weinig...

(Moet een beetje oppassen met wat ik plaats... 💋)

Badge +3
Bijzonder weinig inderdaad, behalve als 'bewijs' dat er ergens een nieuwe kaart besteld en onderweg is naar iemand.

Maar wie jij bent met die kaart (met tijdelijk reisrecht) weet niemand! Doe dan ook niet zo moeilijk over een perfect werkende persoonlijke @ovshitkaart waarvan 2 van de 3 dingen nog gewoon leesbaar zijn, en een match oplevert samen met een ID 😥
Badge +3
Dat met Tijdelijk Reisrecht redelijk eenvoudig gefraudeerd kan worden heeft NS ook ingezien, en hebben ze al beperkt tot 12 dagen i.p.v. 3 weken.

Wel logisch, want stel ik heb Altijd Vrij en ga een paar weken op vakantie. Ik geef mijn (persoonlijke) kaart dan op als defect/verloren/gestolen en zet Tijdelijk Reisrecht op een anonieme kaart.

Dat kost me dan € 11,50 voor die kaartvervanging, maar na mijn vakantie ligt de nieuwe wel op de mat of in de bus. Vervolgens zou iedereen (geen controle mogelijk!) dan 3 weken vrij kunnen reizen met die anonieme kaart, op mijn Altijd Vrij abonnement.

Geef mij maar een paar tientjes en we praten nergens meer over dus, veel plezier ermee! 😃

Voor (natuurlijk super slimme) studenten is Tijdelijk Reisrecht dus ook maar 7 dagen. Je kunt dat wel enkele keren achter elkaar aanvragen maar dat houdt redelijk snel op...
Dat er een match moet zijn met desbetreffende reiziger ivm fraude snap ik volledig, maar waarom bestaat er überhaupt iets als een "vervaagde kaart". Heeft iemand ooit al eens een bankpas moeten vervangen omdat deze was vervaagd? Ik ga uit van een nee. NS / andere verstrekker levert een kaart van slechte kwaliteit. ( probeert dit zelfs te compenseren dmv een kaarthoesje.) vervolgens mag de gebruiker 11 euro neertellen als de kaart vervaagd is. Wat is de reden achter de kaarten van lagere kwaliteit?
Reputatie 4
niks schreef:

Dat er een match moet zijn met desbetreffende reiziger ivm fraude snap ik volledig, maar waarom bestaat er überhaupt iets als een "vervaagde kaart". Heeft iemand ooit al eens een bankpas moeten vervangen omdat deze was vervaagd? Ik ga uit van een nee.
NS / andere verstrekker levert een kaart van slechte kwaliteit. ( probeert dit zelfs te compenseren dmv een kaarthoesje.) vervolgens mag de gebruiker 11 euro neertellen als de kaart vervaagd is. Wat is de reden achter de kaarten van lagere kwaliteit?

Om eerlijk te zijn heb ik mijn bankpas vaker moeten vervangen vanwege slijtage dan mijn OV-chipkaart. Gebruik ze beiden dagelijks. De bankpas slijt wel anders: vaak het folie eromheen wat vrij snel slijt, of de chip die niet meer goed vast zit.

Als hij bij jou echt zo snel slijt, dan moet je eens bekijken hoe je hem bewaart. Bij mij gaat hij met dagelijks gebruik in elk geval prima jarenlang mee 🙂
Ik weet wel dat er in elk geval een paar jaar geleden een procedure bij TLS (dus niet NS) bestond, om je OV-chipkaart gratis te laten vervangen bij te snelle slijtage.
Badge +3
bij die 'chip' op een bankpas bedoel je denk ik de koperen contactjes op de voorkant?

Dat is bij een ov-chipkaart (MiFare chipkaartje van 1 cent, en contactloos) helemaal niet aan de orde. Die blijft gewoon werken ook al was je hem op 95°.. Je foto is dan wel weg meestal, dus dan moet je een nieuwe kopen 😉

De echte 'chip' in deze kaart zit rechts onder, bij puntje 2. De rest is de antennelus voor de radio signalen van het poortje of paaltje.
Goed, maar bij mijn bank betaal ik niet voor een vervangende pas.
Badge +3
niks schreef:

Goed, maar bij mijn bank betaal ik niet voor een vervangende pas.

Indirect wél, want je betaalt daar (maandelijkse) kosten voor een betaalrekening. Vervangen van een pas, identifier en andere zaken zijn daarbij natuurlijk inbegrepen.

En een nieuwe bankpas wordt keurig na een dag of twee bezorgd door een pakketdienst, met track&trace en eventueel een door jouzelf te kiezen tijdstip (ochtend/midddag/avond). Bij OV-chipkaart is het bezorgen maar afhankelijk van PostNL, want gaat gewoon per briefpost.

Kan dus ook beter, voor die €11 voor een stukje plastic van een paar cent met een (folie)opdruk van een paar cent en programmeren voor een paar cent. De werkelijke productiekosten plus postzegel zullen echt niet meer dan een euro zijn, oké twee euro misschien met wat administratieve overhead.

Ik kan zo een goedgelijkende en werkende exacte kopie maken van mijn eigen chipkaart (zonder hologram weliswaar) voor minder dan euro in ieder geval. Bij de volumes die TLS produceert kost dat dus veel minder.

Reageer