Bug "van rit naar reis"

Reputatie 6
Badge +2
"Van rit naar reis" blijkt niet te werken als je voorafgaand aan de treinreis een busrit met Arriva Zuid-Holland hebt gemaakt! Hoewel de busrit niets met het reizen per trein te maken zou moeten hebben (behalve dat die het saldo te laag zou kunnen maken, wat niet aan de orde was) blijkt dat als je, na de busrit, met Dal Vrij in de daluren incheckt bij NS, je na vervolgens omchecken bij NS in de spits, spitstarief betaalt.

Het is mij twee keer overkomen, terwijl "van rit naar reis" bij uitsluitend reizen met NS altijd goed werkt (de 6-uursregel in acht nemend). Ik weet niet of dit ook bij ander btm geldt.

Het lijkt er dus op dat NS en Arriva een bepaalde geheugenplaats op de OV-chipkaart ongecoördineerd voor geheel verschillende doeleinden proberen te gebruiken, in de zin dat Arriva die beschrijft en NS die leest en daarbij heel anders interpreteert.

Het zal wel weer lang duren voordat dit is opgelost, maar voor de reiziger is de remedie in de tussentijd gelukkig vrij eenvoudig: voor btm een andere OV-chipkaart gebruiken. bijdragevandennis

24 reacties

Goed dat je dit meldt Dennis. Het is de eerste keer dat ik dit hoor/lees. Ik ga ermee aan de slag.
Reputatie 7
Badge +4
Hm, inderdaad interessant. Goed gevonden.
Badge +3
Apart inderdaad.

Ik kan het vrijdag de 23e testen met Bravo/Hermes/Connexxion van Eindhoven naar Woerden net voor 16:00 en dan even in Utrecht (rond 16:45) even uit- en inchecken op Utrecht.

Heb alleen geen Dal Vrij maar Dal Voordeel, en Hermes Dal Vrij voor na 9:00 met de bus.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/van-rit-naar-reis-hoe-voorkom-ik-dat-ik-straks-te-veel-betaal-25194/index5.html#post301476. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Robert B schreef:

Apart inderdaad.

Ik kan het vrijdag de 23e testen met Bravo/Hermes/Connexxion van Eindhoven naar Woerden net voor 16:00 en dan even in Utrecht (rond 16:45) even uit- en inchecken op Utrecht.

Heb alleen geen Dal Vrij maar Dal Voordeel, en Hermes Dal Vrij voor na 9:00 met de bus.

Je kan het (als, zoals waarschijnlijk in dit geval, op de eindbestemming de spits nog niet is afgelopen) ook uitproberen zonder extra kosten als de bug zich inderdaad voordoet, namelijk door op de eindbestemming na het uitchecken nog even opnieuw in te checken (mits het scherm aangeeft of je met korting zou reizen) en dan weer uit te checken. bijdragevandennis
Ik kan bevestigen dat dit ook bij mij problemen geeft met mijn Dal Vrij abonnement. Ik reis met de bus (Connexxion) naar het station, check in vóór 6:30, stap over op Amsterdam Sloterdijk (tijdens spits) en wordt vervolgens weer ingecheckt tegen vol tarief. Erg vervelend, klantenservice kon niet verklaren waarom dit gebeurt. Ben blij om te weten dat ik dus niet de enige ben die hier last van heeft.
Reputatie 6
Badge +2
WillemDeBoer69 schreef:

Ik kan bevestigen dat dit ook bij mij problemen geeft met mijn Dal Vrij abonnement. Ik reis met de bus (Connexxion) naar het station, check in vóór 6:30, stap over op Amsterdam Sloterdijk (tijdens spits) en wordt vervolgens weer ingecheckt tegen vol tarief. Erg vervelend, klantenservice kon niet verklaren waarom dit gebeurt. Ben blij om te weten dat ik dus niet de enige ben die hier last van heeft.

Dat is goed om te weten. Het probleem is dus niet beperkt tot één vervoerder of één regio. Er zijn dus nog meer reizigers die geconfronteerd worden met chaotisch aandoende toestanden van soms wel en soms niet werkende ''van rit naar reis''. bijdragevandennis
Ik ben hier druk mee bezig, ik hoop dat ik snel een update heb.
Badge +3
Robert B schreef:

Voor de duidelijkheid, ik ga dus met de bus (Bravo/Hermes en dat is ook Connexxion) naar station Eindhoven, check daar voor 16:00 in (op Dal Voordeel NS) en ga dan in Utrecht wel even naar buiten (spits) voor het stukje naar Woerden.
Er wordt mij om een voorbeeld gevraagd Dennis. Kun jij mij dit aanleveren? Zou je mij een privébericht kunnen sturen?
Reputatie 6
Badge +2
Klaas-Jan NS schreef:

Er wordt mij om een voorbeeld gevraagd Dennis. Kun jij mij dit aanleveren? Zou je mij een privébericht kunnen sturen?

Gedaan.bijdragevandennis
En ontvangen. En gereageerd.
Reputatie 6
Badge +2
Robert B schreef:

Robert B schreef:

Voor de duidelijkheid, ik ga dus met de bus (Bravo/Hermes en dat is ook Connexxion) naar station Eindhoven, check daar voor 16:00 in (op Dal Voordeel NS) en ga dan in Utrecht wel even naar buiten (spits) voor het stukje naar Woerden.

En, wat zijn je bevindingen? bijdragevandennis
Met dank aan Dennis zijn we nu aan het onderzoeken in hoeverre deze 'bug' echt een bug is. Ik hoop dat ik hier nog een terugkoppeling van krijg, maar het is in onderzoek!
Badge +3
Dennis schreef:

En, wat zijn je bevindingen?

Reis ging niet door omdat ik moest werken. Ga hem nu 23 maart maken.
Reputatie 6
Badge +2
201807 3 21:31 bugvanritnaarreisnabtm
De bug lijkt zich niet voor te doen na een busrit met Connexxion/Veolia.
Badge +3
Ik heb het nog steeds niet kunnen testen maar vrijdag ga ik het doen @Dennis (ligt even aan mijn werktijden of dat scenario lukt dus).

Vrijdag (Hermes Dal Vrij) gratis met bus naar station, dan vóór 16:00 incheck NS (Dal Voordeel, dus 40% korting) en dan even in Utrecht uit en weer (midden in de spits) inchecken.

En dan kijken of een busreis naar het station in de weg zit dus..

Ik zal dus netjes uitchecken bij de bus. Zal het een volgende keer NIET doen en kijken wat er dan gebeurt.
Badge +3
Update: Ben nog steeds niet in die situatie beland om het te testen.

Rond deze tijd wel een leuke testcase met busvervoer Utrecht - Ede-Wageningen ook wel, want Driebergen-Zeist dus plat!

Streekbussen van U-OV of Syntus zijn sneller dan TVV overigens...

Ik maak vrijdag 17-8 weer die reis, heb tijd genoeg en ga dus eens CiCo paaltjes langs, om te kijken wat die zeggen.

Maar wat moet ik dus doen/proberen @Dennis ?
  • Ik ga vanuit ergens in Eindhoven met de bus naar station (Hermes Dal Vrij)
  • Incheck NS vóór de spits (dat wordt 15 uur nogwat.. prima dus)
  • Uitcheck Utrecht IN de spits (ik ga wel even naar de McDonalds voor de gratis WC of naar de veel goedkopere AH op Hoog Catharijne of zo)
  • Terug inchecken binnen 35 minuten
  • Foto maken van de CiCo melding (het belangrijkste van alles!)
  • Laten zien of ik voltarief of korting kreeg (overstap met busreis vooraf)
Zaterdag of uiterlijk een week of twee later weten jullie (en ik ook) meer. Leve TLS om die termijn aan te houden maar goed, die gegevens moeten wel aangeleverd worden natuurlijk.
Reputatie 6
Badge +2
Robert B schreef:

Ik maak vrijdag 17-8 weer die reis, heb tijd genoeg en ga dus eens CiCo paaltjes langs, om te kijken wat die zeggen.

Maar wat moet ik dus doen/proberen @Dennis ?

• Ik ga vanuit ergens in Eindhoven met de bus naar station (Hermes Dal Vrij)
  • Incheck NS vóór de spits (dat wordt 15 uur nogwat.. prima dus)
  • Uitcheck Utrecht IN de spits (ik ga wel even naar de McDonalds voor de gratis WC of naar de veel goedkopere AH op Hoog Catharijne of zo)
  • Terug inchecken binnen 35 minuten
  • Foto maken van de CiCo melding ( het belangrijkste van alles!)
  • Laten zien of ik voltarief of korting kreeg (overstap met busreis vooraf)

Dat klopt, goede test.
Badge +3
Gedaan, even naar de AH op Hoog Catharijne geweest.

Geen bijzonderheden behalve dat voor de overstap opnieuw het instaptarief nodig was en er dus €10 saldo geladen werd 🤔
Zonder automatisch opladen had ik dus eerst naar een automaat gemoeten!

Reputatie 6
Badge +2
201808 19 21:45
Mooi, hoe minder het aantal gevallen waarbij het fout gaat hoe beter. Er zijn diverse parameters, zoals btm-vervoerder, NS-abonnement en btm-abonnement, dus om uit te vinden bij welke parametercombinaties het fout gaat vergt nog meer data. Met de combinatie van btm-vervoerder GVB en Dal Vrij lijkt het ook goed te gaan.
Reputatie 6
Badge +2
201903 14 9:10
Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/foutief-overstaptarief-dalvrij-na-busreis-56499.
Reputatie 6
Badge +2
201904 12 11:21
Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/overstappen-met-abonnement-gaat-fout-57046#post383536.
Reputatie 6
Badge +2

Nog steeds geldt dus dat voor btm een aparte OV-chipkaart nodig is, behalve bij een btm-vervoerder waarvan men uit ervaring weet dat het probleem zich daar niet voordoet (tenzij men dat juist wil uittesten, natuurlijk).

Reageer