beantwoord

Buitenlandse gasten en samenreiskorting

Als vaste klant van NS (Jaartrajectkaart) kan ik mijn gasten in de trein meenemen en hen daarbij laten profiteren van de samenreiskorting. Dat is zeker handig na aankomst op Schiphol.

Hoe moet dat vanaf 9 juli? Ik kan hen toch niet dwingen om voor de korting van een paar euro 27,50 pp te laten betalen voor een OV-chipkaart met saldo die ze verder nooit zullen gebruiken? Of is de samenreiskorting voortaan alleen nog maar bruikbaar voor een selecte groep medereizigers die niet te vaak, maar ook niet te weinig, gebruik te maken van de trein?

In dat geval pleit ik voor een tariefsverlaging van alle abonnementen die samenreiskorting geven, aangezien de bruikbaarheid flink afneemt.

Liefst natuurlijk gewoon het laten bestaan van de mogelijkheid om wegwerp-chipkaarten met korting te verkopen.

icon

Beste antwoord door Ramon NS 26 mei 2014, 08:30

Dag, vanaf 9 juli moeten reizigers in het bezit zijn van een OV-chipkaart indien deze met Samenreiskorting willen reizen. In de casus die jij schetst dienen moeten de toeristen zodoende in het bezit zijn van een OV-chipkaat, zoals Dennis aangeeft mag dit ook een anonieme variant zijn. In de maanden juni en juli kunnen zowel klanten als niet-klanten een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart aanvragen voor 2 euro in plaats van de regulie prijs van € 7,50. Het instaptarief is geen € 20,00 maar € 10,00 zoals Dennis juist aangeeft. Groet Ramon
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je kan zelf anonieme OV-chipkaarten kopen en ze die laten gebruiken. Het instaptarief is bij samenreiskorting dacht ik € 10.
Dag, vanaf 9 juli moeten reizigers in het bezit zijn van een OV-chipkaart indien deze met Samenreiskorting willen reizen. In de casus die jij schetst dienen moeten de toeristen zodoende in het bezit zijn van een OV-chipkaat, zoals Dennis aangeeft mag dit ook een anonieme variant zijn. In de maanden juni en juli kunnen zowel klanten als niet-klanten een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart aanvragen voor 2 euro in plaats van de regulie prijs van € 7,50. Het instaptarief is geen € 20,00 maar € 10,00 zoals Dennis juist aangeeft. Groet Ramon
10 of 20 euro blijft een groot bedrag voor een incidentele reis van mensen die niet in Nederland wonen.
Jullie jagen zo je vaste reizigers en hun gasten de trein uit bij bezoek aan Nederland.
Ik vind dit zeker geen goed antwoord, want het lost het probleem niet op.

En die actie van 2 euro voor een OV-chipkaart is ook een dooie mus. Het zijn al incidentele reizigers, die komen natuurlijk vast niet naar Nederland in de kortstondige periode van deze actie. En hoe zit het met opgroeiende nieuwe treinreizigers? Zal ik in de 2 zomermaanden direct maar een voorraad anonieme OV-chipkaarten kopen voor al mijn jonge en toekomstige familieleden die geen gebruik kunnen maken van deze tijdelijke actie?

Nogmaals: Het "antwoord" verbloemt dat jullie feitelijk geen goed antwoord noch oplossing hebben voor dit probleem.
Reputatie 6
Badge +2
Er mogen maximaal 3 personen met Samenreiskorting met je meereizen, dus als je weleens met buitenlandse gasten reist is het handig om 3 anonieme OV-chipkaarten te hebben.

Voor een kind van 4 t/m 11 jaar is een persoonlijke kaart geschikter, daar kan Kids Vrij op. Ik zou ook voor kinderen van 0 t/m 3 jaar van de actie gebruikmaken, want de kaart is 5 jaar geldig, en bij bijvoorbeeld Dal Voordeel is Kids Vrij wel gratis, maar niet de kaart(en). Hoewel, de pasfoto van iemand van 0 is misschien als hij 4 jaar is niet meer gelijkend genoeg.
Reputatie 3
Badge
Hoewel het niet het toonbeeld is van klantvriendelijkheid en een drempel voor incidenteel treingebruik, is die actie wel een tegemoetkoming.

Het idee is inderdaad dat niet uw gasten, maar uzelf een paar (anonieme) kaarten aanschaft en daar saldo op zet. Dan kunt u uw gasten laten profiteren van de samenreiskorting. Eerlijk gezegd weet ik niet of u te zijner tijd dan nog het resterende saldo kunt terugvragen, bijvoorbeeld als u de kaart niet meer kunt of wilt gebruiken.

Maar ik geef (nogmaals) toe: het is niet erg klantvriendelijk.
Kan ik een €2 anonieme ov-chipkaart op een loket in juni kopen?
Het idee is inderdaad dat abonnementhouders drie OV-chipkaarten voor €2,- kunnen aanschaffen. De anonieme OV-chipkaart kan 5 jaar lang door verschillende personen gebruikt worden voor de Samenreiskorting.

Er komt nog een actie speciaal voor klanten met een NS-abonnement waarbij je online maximaal 3 anonieme OV-chipkaarten (€2,- per stuk) aan kunt vragen om mensen mee te laten reizen met Samenreiskorting. De precieze startdatum van deze campagne is nog niet bekend en t.z.t verschijnt er meer informatie.

Van maandag 7 juli t/m 14 juli is de persoonlijke OV-chipkaart voor €2,- verkrijgbaar bij speciale servicepunten op de volgende stations: Almere Centrum, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Beverwijk, Diemen, Eindhoven, Groningen, Hilversum, Houten Castellum, Maarssen, Rotterdam Centraal en Zaandam. De persoonlijke OV-chipkaart is tevens online te bestellen voor het actietarief van €2,- via www.ns.nl/ovchipkaartactie.
Reputatie 3
Badge

Van maandag 7 juli t/m 14 juli is de persoonlijke OV-chipkaart voor €2,- verkrijgbaar bij speciale servicepunten op de volgende stations: Almere Centrum, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Beverwijk, Diemen, Eindhoven, Groningen, Hilversum, Houten Castellum, Maarssen, Rotterdam Centraal en Zaandam. De persoonlijke OV-chipkaart is tevens online te bestellen voor het actietarief van €2,- via www.ns.nl/ovchipkaartactie.

Wat een merkwaardige selectie van stations. Waarom niet ook op drukke stations als Amersfoort, Utrecht Centraal, of een belangrijk knooppunt als Zwolle? Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld Maastricht of Arnhem? Met alle respect lijken Beverwijk en Houten Castellum me nu niet de meest voor de hand liggende stations om deze service te bieden, als de genoemde drukke knooppunten dat niet doen. . .
Reputatie 7
Badge +4
Zwolle lijkt me in ieder geval voor de hand liggen. Bijna alle verkeer van en naar de drie Noordelijke provincies gaat via Zwolle (Voor de theoretici: je zou via Mariënberg kunnen reizen in een paar gevallen).
Het bericht van Ramon klopt niet.
Je kan dus alleen persoonlijk ov-chipkaarten voor 2 euro krijgen.
Reputatie 6
Badge +2
Inge schreef "Er komt nog een actie speciaal voor klanten met een NS-abonnement waarbij je online maximaal 3 anonieme OV-chipkaarten (€2,- per stuk) aan kunt vragen om mensen mee te laten reizen met Samenreiskorting. De precieze startdatum van deze campagne is nog niet bekend en t.z.t verschijnt er meer informatie."

Ook de actiepagina spreekt in het antwoord op de laatste veel gestelde vraag al over "deze 2 acties" hoewel er nog maar één is vermeld.

Er komt dus nog een actie.
Het kan inderdaad handig zijn om anonieme ov-chipkaarten in huis te hebben voor buitenlandse gasten. Mijn dochter en schoonzoon in Amsterdam hebben die al jaren voor hun Belgische familie en vrienden, zodat die daarmee in Amsterdam per bus/tram/metro kunnen reizen (in principe kunnen ze er natuurlijk ook mee met de trein reizen).
Wat betreft de kinderen die hier ook genoemd worden: met ingang van 9 juli mogen alle kinderen van 4 t/m 11 jaar met een Railrunner reizen, ook als ze zelfstandig reizen. Voor veel kinderen is dit een goede oplossing; je hebt er ook geen ov-chipkaart voor nodig: de Railrunners blijven verkrijgbaar als 'los' kaartje uit de automaat (met natuurlijk wel een chipje erin). Je kunt ze ook laden op een ov-chipkaart van het reizende kind; dat mag een persoonlijke of een anonieme ov-chipkaart zijn.

Reageer