beantwoord

Check-in & Check-uit OV-chipkaart

• 20 juli 2019
  • 14 reacties
  • 277 Bekeken

Goedeavond, ik heb dus een NS flex dal vrij abbonement. Nu moest ik laatst met de bus reizen. Ik heb mij netjes in en uitgecheckt is ook te zien in mijn app maar nu staat er op de zelfde tijd van uitcheck, een incheck bij een andere halte. Ik vond het al raar dat het niet lukte om mij later op de avond weer opnieuw in te checken in de bus.
Wat kan ik nu het beste doen om dit bedrag terug te vragen? Gaat wel om een bedrag van bijna 10 euro
icon

Beste antwoord door Robert B 20 juli 2019, 18:34

Ik snap het niet echt, maar zal een uitleg proberen te geven...

Bus/tram/metro is met Flex gewoon betalend reizen (voltarief) dus een busreis kost je hooguit €4 (het instaptarief), of denkt Flex daar anders over en berekent ineens €10 als je vergeet uit te checken (correctietarief)?

Transacties bij BTM (bus/tram/metro) kunnen zomaar 2 dagen tot 2 weken (in principe zelfs 42 dagen) duren voordat ze verwerkt worden door Flex. Dat ligt dus niet aan de NS maar aan de stads/streekvervoerders die de gegevens moeten aanleveren.

Ik zou zeggen wacht een paar dagen af (of wacht op je Flex factuur) want je Reishistorie klopt in veel gevallen geen meter van (loopt soms dagenlang achter op de werkelijkheid).

Als je uiteindelijk echt te veel moet betalen, dan neem contact op met de klantenservice.

Voor vekeerde halte (verkeerde in/uitcheck GPS locatie of tijdstip) neem contact op met de betreffende stads/streekvervoerder. Je bent niet de enige.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Edit: Oeps, ik ging even uit van een klassiek abonnement en heb mijn antwoord verwijderd.

Met dank aan Gekke Henkie en Momo.
Reputatie 7
Badge +3
Thom, het gaat zo te lezen om een kaart met NS Flex, daarmee reis je op rekening en niet op saldo.
@ Thom je had je reactie echt voor je zelf mogen houden hoor.. Weet niet wat voor onzin jij allemaal loopt uit te kramen.. Betaal maandelijks een flink bedrag voor dit abbonement. Verder ben ik je ook geen uitleg schuldig denk ik dus voortaan kan je je reactie lekker voor je zelf houden
Reputatie 7
Badge +3
@Chayenne04 ging het om een treinvervangende NS bus of om een gewone bus. Alleen reizen met trein en treinvervangende bussen vallen onder jouw dalvrij abonnement. Voor reizen met andere OV en/of in de spits betaal je en krijg je een factuur.
@MoDe goedeavond het gaat hierbij om normale bus. Ik snap dat de bus niet onder mijn abbonement valt. En dat ik hier een factuur voor krijg.
Waar het mij om gaat is dat ik mij dus heb uitgecheckt en ik nu in mijn reishistorie zie dat er precies op het zelfde tijdstip van uitcheck bij een andere halte is ingecheckt. Toen ik die avond weer naar huis wilde kon ik mij dus ook niet inchecken. Er is nu een bedrag van bijna 10 euro afgeschreven die dus onterecht is. Omdat ik mij nooit op het zelfde tijdstip bij een andere bushalte weer kan inchecken. Snapt u een beetje wat ik bedoel🤦🏾‍♀️. Maar denk dat ik beter even contact op kan nemen met het bus bedrijf ofzo..
Heeel erg bedankt voor je reactie
Wat ik dus bedoel is dat ik die reis van bijna 10 euro nooit gemaakt heb..
Badge +3
Ik snap het niet echt, maar zal een uitleg proberen te geven...

Bus/tram/metro is met Flex gewoon betalend reizen (voltarief) dus een busreis kost je hooguit €4 (het instaptarief), of denkt Flex daar anders over en berekent ineens €10 als je vergeet uit te checken (correctietarief)?

Transacties bij BTM (bus/tram/metro) kunnen zomaar 2 dagen tot 2 weken (in principe zelfs 42 dagen) duren voordat ze verwerkt worden door Flex. Dat ligt dus niet aan de NS maar aan de stads/streekvervoerders die de gegevens moeten aanleveren.

Ik zou zeggen wacht een paar dagen af (of wacht op je Flex factuur) want je Reishistorie klopt in veel gevallen geen meter van (loopt soms dagenlang achter op de werkelijkheid).

Als je uiteindelijk echt te veel moet betalen, dan neem contact op met de klantenservice.

Voor vekeerde halte (verkeerde in/uitcheck GPS locatie of tijdstip) neem contact op met de betreffende stads/streekvervoerder. Je bent niet de enige.
@Robert B dankjewel voor je reactie. Ik zal inderdaad even contact opnemen met busvervoer
Badge +3
Via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/mijn-ov-reishistorie.htm kan je al je transacties inzien, en als dat niet klopt maak een screenshot voor de NS.

Je kunt immers niet op twee plaatsen tegelijk zijn en zo, en daar ook nog voor moeten betalen.
@Chayenne04,

Bij Flex komen al je reizen op de NS-factuur te staan. Dus ook deze onterechte check in. De klantenservice van de vervoerder kan hier echt niets aan wijzigen.

Neem dus contact op met de NS klantenservice om het correctietarief te corrigeren.

En vraag dan.misschien ook even of ze misschien een reden kunnen geven voor de onterechte check in.
Reputatie 3
@ Thom je had je reactie echt voor je zelf mogen houden hoor.. Weet niet wat voor onzin jij allemaal loopt uit te kramen.. Betaal maandelijks een flink bedrag voor dit abbonement. Verder ben ik je ook geen uitleg schuldig denk ik dus voortaan kan je je reactie lekker voor je zelf houden
Dat klinkt wel heel onvriendelijk...
Badge +3
Vervoerders zijn verantwoordelijk voor locatie-bepaling en bij BTM gaat dat soms dus volkomen mis!

De NS krijgen die gegevens vervolgens (ooit, kan dagen/weken duren) aangeleverd en verwerken die gewoon (automatisch) op je Flex factuur.

Aan de NS klantenservice (als het gefactureerd is) heb je dus bijzonder weinig eigenlijk... en dan is dit de juiste weg:

Ik zal inderdaad even contact opnemen met busvervoer

En die moeten het verder maar uitzoeken met de NS en zo.. Niet jouw probleem. 😏
Reputatie 7
Badge +3
In https://community.ns.nl/ns-flex-60/kon-niet-uitchecken-in-een-buurtbusje-door-storing-automaat-50778 staat juist:

"In tegenstelling tot andere reisproducten dient een correctie van een NS Flex reis altijd te worden uitgevoerd door NS. Dat komt omdat wij het bedrag in rekening brengen en wij dus alleen de restitutie kunnen verrekenen op de factuur. "
Badge +3
Mweh, kastje muur dus eigenlijk...

De NS weten niet meer of minder of beter dan wat ze aangeleverd krijgen (via TLS dus) en doen wat ze moeten doen (factureren).

Als er dus iets niet klopt in de aangeleverde gegevens dan moet de andere vervoerder dat dus even aangeven bij de NS, lijkt mij.

Reageer