Chipkaart raakt verouderd | NS Community

Chipkaart raakt verouderd

  • 28 January 2022
  • 6 reacties
  • 285 Bekeken

Reputatie 3

Het lijkt dat de ov-chip naar maar net ingevoerd is en nu schrijft NS: “ De huidige OV-chipkaart raakt verouderd. De techniek in de chip werkt begin 2023 niet meer en zal vervangen moeten worden.

Wat is er aan de hand? Slechte kwaliteit waardoor de chips langzamerhand verpieteren? Vreemd, mijn vorige chipkaart werd pas vervangen toen de geldigheidsduur van vijf jaar verstreken was en ik snap niet dat de huidige kaart het minder lang volhoudt.

Of misschien bedoel je dat de technologische ontwikkelingen iets beters mogelijk maken. Maar het bericht gaat verder:

Maar hoe ziet een nieuwe toekomstbestendige OV-chipkaart er uit? Is dat een pasje, zoals nu, of gaan we over op digitaal betalen?

Men weet dus dat de chip over een jaar verouderd is, maar men weet niet wat er voor in de plaats moet komen.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Is op dit forum al enkele keren gemeld. Je hebt blijkbaar ergens een vele keren nagekopieerd bericht gevonden of eindelijk eens de oude kranten doorgenomen?. Nieuw systeem heet OV-pay en is op de BUS in het Gooi zelfs al in gebruik. Redenen die klanten bedenken doen daar niet toe, het gaat in principe om een complete vervanging, zoals bvb in Scandinavie al volop in gang is gezet en ook in die vaak zo enorm geroemde bakermat van de chipkaart In EUR; London, met TfL.

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt?
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9287/opvolger-van-ov-chipkaart-wordt-komend-najaar-beschikbaar.html

Er is dus wel bekend wat er voor in de plaats gaat komen.

Reputatie 7
Badge +3

Stond in mail van NS-panel stukje over betalen in de toekomst. Dat zal met mobiel betalen worden en voor hen die dat niet willen/kunnen komt er een alternatief.

Badge +3

Het lijkt dat de ov-chip naar maar net ingevoerd is en nu schrijft NS: “ De huidige OV-chipkaart raakt verouderd. De techniek in de chip werkt begin 2023 niet meer en zal vervangen moeten worden.

Wat is er aan de hand? Slechte kwaliteit waardoor de chips langzamerhand verpieteren? Vreemd, mijn vorige chipkaart werd pas vervangen toen de geldigheidsduur van vijf jaar verstreken was en ik snap niet dat de huidige kaart het minder lang volhoudt.

Met de chip in kaarten (ter grootte van een zandkorreltje) is niets mis, die kunnen gewoon mee tot 2030 of wanneer het beveiligingscertificaat verloopt. Dat ze elke 5 jaar vervangen moeten worden is ook onzin, maar zal wel komen omdat ze nogal snel slijten (met name de folie-opdruk). Als je er zuinig op bent is dat ook niet aan de orde.

Het gaat in dit geval dus om het verouderde (grotendeels offline) systeem dat na bijna 20 jaar op de schop gaat, en waardoor betalen met een bankpas, telefoon of smartwatch mogelijk wordt.

Je huidige ov-chipkaart zal voorlopig nog gewoon blijven werken en beschikbaar blijven voor wie dat wil, in ieder geval totdat je ook met abonnementen op een (contactloze) bankpas kunt reizen.

Reputatie 7

Je huidige ov-chipkaart zal voorlopig nog gewoon blijven werken en beschikbaar blijven voor wie dat wil, in ieder geval totdat je ook met abonnementen op een (contactloze) bankpas kunt reizen.

Dat laatste kon nog weleens lang duren. En of er een bankpas blijft bestaan is ook maar de vraag. 

Reputatie 6
Badge +2

Op https://www.transdev.nl/nl/ovpay-het-nieuwe-in-en-uitchecken-met-je-betaalpas staat informatie die sinds 1 januari 2022 tegenstrijdig is: "De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met een OV-chipkaart zonder korting of abonnement. In 2022 kan dit ook met korting!” en "Kan ik met korting of een abonnement reizen met mijn contactloze betaalpas of creditcard? Nu nog niet. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement”.

Reageer