Codes van producten op ov-chipkaart

• 4 november 2019
  • 11 reacties
  • 143 Bekeken

Badge +3

Zomaar uit nieuwsgierigheid. Iemand krijgt bij een automaat van een andere vervoerder dit te zien:

Iemand (bijv. een moderator of @Henk_NL​​ of ​​@RailRunner15 ) een tabelletje of link naar die productcodes? Liefst ook die van andere vervoerders natuurlijk.

11 reacties

Nee, volgens mij staat er zo ongeveer de doodstraf op het delen daarvan. Mij niet gezien!

Badge +3

Haha oké, dan temper ik mijn nieuwsgierigheid en geef het door dat die info niet openbaar is.

Heb al verwezen naar een NS automaat of balie, of Mijn OV-chip voor info in normale tekst. Dan hebben we in ieder geval al twee van die codes :joy:

Update (zie Twitter): Dank voor de info, geweldige reactie! Voordat ik het antwoord markeer wacht ik nog even af of RailRunner Edwin eventueel iets kwijt wil.

Ik ben geen Translink natuurlijk, misschien doet men tegenwoordig wat minder moeilijk. Ben wel erg terughoudend, heb geen zin in allerlei drama. Als iemand informatie deelt, mag Translink dat wat mij betreft zelf doen. Ik zit er ook allemaal wat minder in tegenwoordig.

Aangezien Henk al aangeeft dat dit niet mag ga ik niet eens navraag doen. Sorry Robert, maar dit zal voor altijd een mysterie blijven. 

Ik zet hierbij ook de vraag uit aangezien een antwoord nooit zal komen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien gewoon hetzelfde doen bij NS automaat of in MijnNS en zien wat daar dan staat. Op mijn (inmiddels verlopen) kaart waarop ik 5 jaar lang een Traject Vrij had staat nu in MijnNS:

Reizen op saldo, tweede klas

Geldig van 01-07-2014 tot en met 31-12-2029

Eén van die 2 codes zal dan wellicht ook Reizen op Saldo zijn. Ben ik daarmee warm Henk?

Badge +3

Ik vind het prima Erryt, wel vermakelijke discussie verder. Waarschijnlijk is het gewoon een anonieme kaart met daarop Reizen op Saldo NS (1e of 2e klas) en nog iets dat oneindig geldig is.

Treinpersoneel deed er niet moeilijk over in ieder geval, en heeft het blijkbaar uitgelegd (die zien natuurlijk de producten niet als nummer, maar dus in ‘mensentaal’).

De enige logische verklaring die ik heb is dat het apparaat gebruikt om de kaart uit te lezen enkel eigen productnummers kent. Het lijkt me logisch om dan maar het nummer te tonen.

Op de kaart staat niet “Reizen op saldo, tweede klas”, op de kaart staat company x, product y. Er is een tabel die x/y vertaalt naar een begrijpelijke naam.

Volgens mij wordt dit ook kort uitgelegd in een filmpje over de introductie van de OV-chipkaart. Ik kan het mis hebben hoor want ik heb te weinig tijd om het filmpje te bekijken.

Badge +3

Uiteraard. Zal mijn kaart met onderstaande er op eens bij een automaat van zo’n andere vervoerder uit laten lezen… Is allemaal niet zo belangrijk maar waarom zou men geheimzinnig doen als iemand vraagt wat een NS-130 of 202 dan in hemelsnaam is?

De producten in mensentaal

Let op dat Flex oftewel Reizen op Rekening (Bus, Tram, Metro) nog nooit is aangesproken (Klaar voor gebruik). Trein is Actief, staat niet op de screenshot maar wel op de kaart dus.

Dat klopt helelmaal en is vanwege Hermes Dal Vrij waarmee ik gratis (of voor 9:00 gewoon op saldo) reis. Zodra ik een bus/tram/metro neem waar dat niet geldig is wordt het ‘Actief’.

maar waarom zou men geheimzinnig doen als

“Fraude” is veelal het toverwoord. In dit geval is dat net zo makkelijk te verdedigen als onderuit te halen overigens.

Badge +3

Snap ik, maar dan zou ik die vraag (niet uit nieuwgierigheid) wel ergens anders dan op Twitter (of zoals ik, hier) stellen… :joy:

Reageer