beantwoord

Controleren of in- uitcheck goed is gegaan

• 21 maart 2014
  • 8 reacties
  • 31848 Bekeken

Zou er niet zowel in de trein als op de stations kastjes kunnen komen die aangeven of je in- of uitgecheckt bent? Dus niet alleen palen waarbij je kunt in- of uitchecken maar ook palen waarbij kunt controleren of het goed is gegaan? Als ik nu twijfel ben ik direct weer uitgecheckt..
icon

Beste antwoord door Ramon NS 22 maart 2014, 09:58

Dag Lienja, welkom op ons forum. Ik heb je de naam van je topic even aangepast en deze verplaatst zodat je topic beter te vinden is voor reizigers met dezelfde vraag. De juiste antwoorden zijn inderdaad genoemd door Mike en Loes, dank hiervoor. Je kan bij de Kaartautomaat checken of je bent ingecheckt en het is inderdaad mogelijk dit te checken bij conducteurs die toevallig bij je in de buurt zijn. De tip van Hendrik is ook een optie. Toch zou ik hier terughoudend mee omgaan omdat in de praktijk blijkt dat sommige reizigers zich hierdoor dubbel inchecken. Groet, Ramon
Bekijk origineel

8 reacties

Je kunt op iedere NS kaartautomaat bekijken of je bent ingecheckt bij de NS. Je kunt op diezelfde automaat ook je meest recente transacties bekijken. (Opladingen en check-in en check-outs)
Badge
In aanvulling op wat Mike zegt, het volgende citaat van de NS-site:
Ik wil graag controleren of ik ingecheckt ben, hoe doe ik dit?

Dit kunt u controleren door nogmaals uw OV-chipkaart bij de kaartlezer te houden. Dat kan, zolang u dit binnen 100 seconden na inchecken doet én bij dezelfde kaartlezer als waar u al ingecheckt bent. In dat geval blijft de check-in staan. Let op, u wordt uitgecheckt als u: 1) het ná 100 seconden doet of 2) als u het bij een andere kaartlezer doet, of 3) als een andere reiziger in de tussentijd dezelfde kaartlezer heeft gebruikt.
Zou er niet zowel in de trein als op de stations kastjes kunnen komen die aangeven of je in- of uitgecheckt bent? Dus niet alleen palen waarbij je kunt in- of uitchecken maar ook palen waarbij kunt controleren of het goed is gegaan? Als ik nu twijfel ben ik direct weer uitgecheckt..

Op het station is die mogelijkheid natuurlijk al aanwezig (zie reactie van Mike).

En hoeveel van die kastjes denkt u in de trein daarvoor nodig te hebben?
Om niet de hele trein door te hoeven lopen, lijkt een kastje op elk balcon toch wel redelijk, denk ik.

Ik ga niet voorrekenen hoeveel van die kastjes je dan per treinstel nodig zou hebben (6-9, schat ik) en hoeveel kastjes dat in totaal zou worden als je alle treinstellen en wagons van getrokken treinen ermee zou uitrusten.
Ik denk toch enkele tienduizenden.
En men vindt het treinkaartje al zo duur (want daaruit zal het vermoedelijk toch wel bekostigd moeten worden).

Nee dan is het voordeliger om de kaart bij twijfel binnen 100 seconden nog even voor de CICO te houden of anders - zoals Mike al aangeeft - even bij de kaartautomaat uit te lezen (transacties even opvragen).

Want wat doet u als u in de trein tot de ontdekking komt dat u toch niet bent ingecheckt?

Of vraag het aan NS-personeel, bijna iedereen heeft in zijn railpocket een kaartlezer, behalve onze machinisten, die hebben dat helaas niet.
Dag Lienja, welkom op ons forum. Ik heb je de naam van je topic even aangepast en deze verplaatst zodat je topic beter te vinden is voor reizigers met dezelfde vraag. De juiste antwoorden zijn inderdaad genoemd door Mike en Loes, dank hiervoor. Je kan bij de Kaartautomaat checken of je bent ingecheckt en het is inderdaad mogelijk dit te checken bij conducteurs die toevallig bij je in de buurt zijn. De tip van Hendrik is ook een optie. Toch zou ik hier terughoudend mee omgaan omdat in de praktijk blijkt dat sommige reizigers zich hierdoor dubbel inchecken. Groet, Ramon
Beste Ramon,

In principe kan je nooit dubbel inchecken als je je OVC voor een tweede keer voor een kaartlezer houdt.

Als je bent ingecheckt en je houdt de kaart binnen 100 seconden nogmaals voor de kaartlezer, dan gebeurt er niets; de kaartlezer zal aangeven dat je al ingecheckt bent.
Houd je de OVC na 100 seconden voor de kaartlezer, dan zal je worden uitgecheckt; ook dat geeft het display aan.

Zoals Hendrik dat terecht opmerkte, adviseert NS dat zelf op haar website (onderaan de pagina, derde vraag).

Ik begrijp best waarom jij adviseert terughoudend te zijn. Zijn diverse voorbeelden van op dit forum geweest (tussendoor opladen, iemand anders checkt tussendoor in, etc.).
Onderbouw dan die waarschuwing en - wat misschien belangrijker is - laat men het advies op de website aanpassen.

Vr.gr.
Hans
Beste Ramon,
In principe kan je nooit dubbel inchecken als je je OVC voor een tweede keer voor een kaartlezer houdt.

Ik meen me te herinneren dat je bij poortjes aan de incheckzijde, wel degelijk onbeperkt kan blijven inchecken, met als gevolg dat je vele malen je statiegeld kwijtraakt. Sowieso een slechte tip.
Ook moet (nog steeds) in de automaten een oplaadblokkering gemaakt worden, indien men al is ingecheckt, om ook niet gelijk je statiegeld kwijt te raken. Allemaal technische onvolkomenheden van dit schitterende systeem.
Is hier al een update van bekend, wordt hier ook daadwerkelijk aan gewerkt? Wat is de datum voor de update van de software van bovengenoemd probleem?
Reputatie 1
Of vraag het aan NS-personeel, bijna iedereen heeft in zijn railpocket een kaartlezer, behalve onze machinisten, die hebben dat helaas niet. Daar heb ik slechte ervaringen mee. Er is weinig begrip en meteen het verzoek om de trein te verlaten bij het eerstvolgende station, de reiziger daarbij het gevoel gevend dat men nog dankbaar moet zijn dat er geen boete bovenop is gekomen. Ik zou zelf wel een railpocketlezer willen.

Reageer