beantwoord

Correctietarief "zonder geldig reisrecht"


Reputatie 1

Hi, 

 

Ik heb NS flex Dal vrij. Dit vooral om tussen Den Haag centraal en Breda te reizen buiten de spits. Ik heb deze nu een dikke 3 maand en gister werd ik op een verrassing getrakteerd. Ik kreeg namelijk een mail dat ik een correctietarief moet betalen van 50 euro vanwege een treinreis zonder geldig reisrecht. Nochtans netjes in- en uitgecheckt en verder geen onregelmatigheden. In mijn reishistorie vind ik echter van beide “checks” niets terug, enkel de vermelding van het correctie tarief waarbij vermeld staat: reis zonder check-in. Wat op Den Haag Centraal onmogelijk is. 

Nog anderen die dit hebben voor gehad? 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 30 June 2021, 19:31

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is wel mogelijk niet in te checken bij poortjes, het is dan wellicht niet correct gegaan. Het wordt natuurlijk lastig als u de check-in niet terug kunt vinden. Dan gebeurt dit bij een check door de conducteur. Het systeem stelt het dan vast. Ik zou alles nog even goed nakijken. Het is sneu geld en het is een computer die het naloopt en oplegt. Eventueel kunt u even contact opnemen met Klantenservice. Wie weet of er nog wat kan, als u verder een keurig NS-verleden heeft.

Badge +3

Die mail krijg je al heel snel na uitchecken op een station met poortjes voor een reis waarvan geen incheck bekend is, dus de datum van de mail is ook de datum waar het mis gegaan is met inchecken.

De betreffende reis komt bij NS Flex meestal de volgende dag in je Reishistorie te staan, soms nog een dag later.

Op je Mijn NS Startpagina (website) staat die meestal al eerder onder het kopje ‘Laatste check-in of check-uit met NS’.

Staat daar gewoon een incheck bij dan is het vals alarm en zal het correctietarief komen te vervallen. Desnoods even de klantenservice contacteren.

Reputatie 1

Hi,

 

Wat je zegt zie ik inderdaad ook zo staan via mijn NS. Als dit het geval is gaat dit dan automatisch vervallen?

Ik denk nu ook de oorzaak gevonden te hebben want had exact dezelfde situatie voor vandaag. Het betreft een internationale reis in de dal uren. Waardoor ik 100% korting geniet op het Nederlandse deel. Bij controle op de trein moet ik hierbij mijn internationaal ticket tonen + mijn OV-Chipkaart. Uiteraard kan die OV-Chipkaart niet ingecheckt zijn gezien ik uit het buitenland kom en daar geen poortjes of palen staan. 
 

Het zou wel enorm vervelend zijn om telkens om die 50 euro te moeten terughollen. 

Reputatie 7
Badge +4

Sterker nog, je moet dan met je ov-chipkaart niet inchecken, het is alleen het bewijs van je korting dat je moet kunnen tonen. Als u zo reist, mag er geen correctie aangebracht worden op uw ov-chipkaart.

Reputatie 1

Exact! 

De controleur deed ook niets expliciet vreemd ofzo. Ik denk dus dat het gaat om een fout in hun systeem na een update want heb deze situatie wel vaker voor. Alleen werd ik voordien nooit een correctietarief aangerekend en nu tweemaal in twee dagen. 

Reputatie 1

Voor de geïnteresseerden dit was het probleem:

Bij controle van een internationaal ticket met korting wordt zowel het ticket als de korting gecheckt. Voor die tweede heb je dus he OV-Chipkaart nodig. Mijn ticket was geldig tot mijn eind bestemming waardoor ik niet hoef in te checken met mij OV-pasje. Bij controle krijgt de controleur dus wel te zien dat de pas niet is ingecheckt maar kan dit dus gewoon negeren. Echter heeft in beide gevallen de controleur hier wel op in gegaan waardoor hij aanklikte dat ik tweede klas reisde. Door deze handeling werd ik ingecheckt door de controleur waardoor ik automatisch een reis zonder geldig reisrecht aan mijn been heb. 

Dit gebeurde waarschijnlijk in een automatisme van de controleur en gebeurde dus per ongeluk. Daardoor was hij/zij er zich dus niet van bewust dat hij mij ten onrechte een boete gaf. 

Dankzij de klantendienst is alles in orde gekomen.

Badge +3

Dank voor de update en precies wat we al dachten dus, de correctie na het scannen van je ov-chipkaart.

@Slidestops gaf ergens anders al aan dat zoiets altijd handmatig gebeurt (handeling van de conducteur dus), maar bij internationaal reizen met een geldig e-ticket niet nodig is.

Wellicht wilde de conducteur nog controleren of je wel in de 1e klas mocht zitten en moet dan wat dieper graven, waarbij een ‘registratie’ voor 1e klas automatisch (zonder dat de conducteur het weet) ook leidt tot die correctie van €50 wegens geen incheck?

Pech dat het je kort na elkaar twee keer overkwam. Vraag een volgende keer gerust om mee te kijken wat een conducteur precies te zien krijgt, en (handmatig) registreert.

Als dat alleen maar ‘1e klas’ is (dat zou volgens mij €20 correctie opleveren bij een 2e klas vrij reizen abonnement, niet van toepassing voor uzelf) en je toch een correctie van €50 erbij krijgt wegens geen incheck dan ligt het daar dus aan.

Gelukkig krijg je die e-mails over correcties vrijwel direct, en weet de Klantenservice er wel een mouw aan te passen voordat ze op je factuur terecht komen.

Op 1 augustus 2021 is met kaart **** **** **** 3957  een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht.

Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.

Ik ben keurig in en uitgecheckt, dus vraag mij af er aan de hand is?

Reputatie 7
Badge +4

Heeft u misschien ingecheckt bij een andere vervoerder dan waar u mee reisde? Kunt u de incheck terugvinden op Mijn NS? De reizen die u maakt met Flex zijn niet direct te zien.

Beste NS,

 

Gisteren heb ik een mail ontvangen waarin staat dat ik een treinreis hebt gemaakt zonder toeslag 1e klas en dat er een correctietarief van 20 euro in rekening wordt gebracht.

 

Gisteren heb ik de hele dag 2e klas gereisd. Ik heb een Altijd Vrij abonnement. 
 
Ik hoor graag van u. 

Mvg, 

Esra

Gisteren heb ik een mail ontvangen waarin staat dat ik een treinreis hebt gemaakt zonder toeslag 1e klas en dat er een correctietarief van 20 euro in rekening wordt gebracht.

Meestal gebeurt dat als de conducteur u bij controle in de eerste klas heeft aangetroffen. 

Reageer