Skip to main content

Hallo,

Vanaf 1 januari gaat de NS nog maar 3 keer een ‘vergeten’ check-in of -uit corrigeren. Daarna moet je € 20 per keer gaan betalen.

Maar ik heb heel vaak dat mijn incheck of uitcheck niet correct geregistreerd wordt door de NS. Dit gebeurt soms meerdere keren per maand. Ik check wel degelijk in en uit. Zeker bij stations met poortjes kún je het helemaal niet vergeten. En ik ben veel te oud om er overheen te springen, als ik dat al zou willen.

Toch staat er dan in mijn NS app dat ik dit vergeten zou zijn.

In een enkel geval blijkt vervolgens in het systeem van de NS (een ander systeem dan de app) te staan dat ik wel ben in- of uitgechecked. Dit kan ik echter pas dagen later zien, als ik inlog op de site. Maar vaak genoeg staat ook in dit systeem de check niet geregistreerd.

Met andere woorden, de registratie van check-ins en -uits gaat bij de NS absoluut niet goed. En daar willen ze ons over een maand voor gaan laten betalen, en fors ook!

Ik had dit gister nog. Ik heb er na dit nieuws speciaal op gelet, want ik maak me grote zorgen.

Bij elk poortje heb ik zelfs eerst gewacht tot het hekje weer dicht was, voordat ik in- en uitcheckte, zelfs al stond er op het schermpje al dat ik kon in- of uitchecken. En daarna heb ik gekeken of het in- uitchecken was gelukt, wat volgens het schermpje wel degelijk zo was. En toch toch staat ook nu weer in de app, dat ik niet zou zijn uitgecheckt!

Hebben meer mensen dit? En hoe kan ik nog met de trein, als ze me elke keer €20 euro in rekening gaan brengen, voor elke keer dat hun systeem gefaald heeft?

En weet iemand of en hoe je kunt voorkomen dat dit misgaat? Ik heb geen zin om elke keer zoveel geld te moeten betalen, voor fouten in het systeem van de NS!

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen en wat de NS hiermee gaat doen. Je kun tenslotte achteraf niet meer bewijzen dat je wel degelijk hebt in en uitgecheckt.

Hallo sansansan en welkom bij de NS Community.

Je bent te allen tijden zelf verantwoordelijk voor een juiste in- en uitcheck. Een foutje of systeemhapering zijn natuurlijk altijd mogelijk. De beste indicatie of een in- of uitcheck goed is gegaan, is door te luisteren of het paaltje of poortje geluid geeft én het display te raadplegen.

Als je reist met NS Flex is altijd op de eerstvolgende factuur te zien of alles goed is geregistreerd. Ook daarna nog kun je, eventueel met hulp van de klantenservice, je reis laten corrigeren. Merk je dat er stelselmatig problemen zijn met je OV-chipkaart, dan kun je deze vervangen om een defect uit te sluiten.

Wie weet leest er nog wel iemand mee met de gouden tip.

Hallo sansansan en welkom bij de NS Community.

Je bent te allen tijden zelf verantwoordelijk voor een juiste in- en uitcheck. Een foutje of systeemhapering zijn natuurlijk altijd mogelijk. De beste indicatie of een in- of uitcheck goed is gegaan, is door te luisteren of het paaltje of poortje geluid geeft én het display te raadplegen.

Als je reist met NS Flex is altijd op de eerstvolgende factuur te zien of alles goed is geregistreerd. Ook daarna nog kun je, eventueel met hulp van de klantenservice, je reis laten corrigeren. Merk je dat er stelselmatig problemen zijn met je OV-chipkaart, dan kun je deze vervangen om een defect uit te sluiten.

Wie weet leest er nog wel iemand mee met de gouden tip.

Je bent zelf verantwoordelijk en kunt dit nagaan door de bliep te luisteren? Je hebt geloof ik niet goed gelezen of begrepen wat ik zeg. Ik lét erop of het goed gegaan is en dan nog wordt de registratie niet goed verwerkt door de NS. In een andere thread las ik dat dit een bekend probleem is bij de NS. Dit is iets waar de NS dus verantwoordelijkheid voor moet nemen!

Weken- of dagenlang wachten op de factuur om te kijken of het allemaal wel goed is gegaan, is geen optie. Enig idee hoeveel stress dit geeft om voortdurend boven je hoofd te hebben hangen dat er misschien wel onterecht tientallen euro’s gaan worden afgeschreven?

Nogmaals, dit is iets waar de NS verantwoordelijkheid in moet nemen. Dit hebben reizigers niet in de hand. Ik let altijd op de bliepjes en toch gaat het fout. En ik ben niet de enige lees ik.

Dus NS, eerst de eigen systemen op orde, voor je met dit soort maatregelen van in rekening brengen gaat komen!

Snap de reactie van Rory niet want er is een behoorlijk lange tijd een storing geweest en bij mij is het in ieder geval niet duidelijk dat deze storing inmiddels is opgelost. Zie bijvoorbeeld dit topic.

Dank je. Ja, dat vind ik ook. Wordt de verantwoordelijkheid alweer bij jou neergelegd, terwijl ze zelf hun systemen njiet op orde hebben.

Bij mij gaat dit trouwens al veel langer regelmatig fout. Tot nu toe nooit iets in rekening gebracht, dus maakte me er niet meer druk om (eerst wel). Maar nu ze zeggen vanaf 1 ja uari nog maar 3 x gratis te eillen corrigeren, maak ik me echt heel veel zorgen. Ben daarom benieuwd of ik de enige ben die dit probleem regelmatig heeft?

Mocht het zo vaak misgaan dan ben ik bang dat er iets met je kaart aan de hand is als dit zo vaak gebeurt. Je kan het beste langs een servicebalie gaan om je kaart uit te laten lezen.

Wat moet er dan precies met de kaart van TS mis zijn als het poortje aangeeft dat hij heeft uitgecheckt en Mijn NS zegt van niet? Het is toch echt het poortje dat verbonden is met de systemen van NS, niet de kaart 🤔

Zijn de 'missende' in- en uitchecks wel zichtbaar op ov-chipkaart.nl? Dan heb je bewijs dat het probleem bij NS ligt (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat amders niet zo is). Als je NS Flex hebt, zie je daar geen prijzen maar dat doet er verder niet toe.

Als dit zo vaak misgaat dan is er iets fout. Dat kan aan ons systeem liggen, het poortje of aan de kaart. Er zijn geen signalen dat er iets mis is het systeem anders zou heel Nederland hier last van hebben. In het geval van een poortje wordt dit zo snel mogelijk opgelost. Ik heb het idee dat dit al best lang speelt als ik het verhaal van TS lees. Vandaar dat ik het vermoeden heb dat het aan de kaart ligt.

Als door de kaart het poortje A zegt, en het systeem van NS zegt B, dan ligt het probleem nog steeds bij het systeem van NS.

Check vooral het transactieoverzicht op OV-chipkaart (Mijn OV-chip account) om zeker te weten dat er met je kaart in- en uitgechekt is bij de juiste vervoerder.

Ontbreken er in- of uitchecks, dan zat er misschien een bankpas of smartphone/watch in de weg, dan zie je in je banktransacties iets met NLOV××××××××× Die kun je corrigeren via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht maar daarmee kloppen je NS transacties nog niet, en dat kan al sinds jaren maar 3 keer per jaar, niet per 1 januari. Bij een storing (poortjes die niet werken) is dat meestal wel bekend en telt zo’n correctie niet mee voor maximaal 3 keer.

Check vooral het transactieoverzicht op OV-chipkaart (Mijn OV-chip account) om zeker te weten dat er met je kaart in- en uitgechekt is bij de juiste vervoerder.

Ontbreken er in- of uitchecks, dan zat er misschien een bankpas of smartphone/watch in de weg, dan zie je in je banktransacties iets met NLOV××××××××× Die kun je corrigeren via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht maar daarmee kloppen je NS transacties nog niet, en dat kan al sinds jaren maar 3 keer per jaar, niet per 1 januari. Bij een storing (poortjes die niet werken) is dat meestal wel bekend en telt zo’n correctie niet mee voor maximaal 3 keer.

Ik check altijd met mijn ns kaart in, los in de hand, niet in portemonnee en ik ben niet van gister, check echt wel in en uit bij de juiste vervoerder. Grappig hoe sommigen de verantwoordelijkheid bij fouten van een systeem bij de gebruker blijven leggen.

De reis van maandag staat nu eindelijk wel goed in de app. En ik heb er niks voor gedaan. Is dus echt fout van het systeem, niet mijn kaart. Kost NS dagen om de juiste informatie in de app te laten zien. Al.die tijd stond er dat ik €20 zou moeten betalen. Dat is nu weg.

Zou niet moeten mogen, want dit geeft ontzettend veel stress, zeker nu met het dreigement dat ze je na 3 keer gaan laten betalen, terwijl je zelf niks fout doet.

En ik ben niet de enige, maar blijkbaar heeft niet iedereen dit, begrijp ik hier. Aan NS om uit te zoeken waar dit in zit en dit op te lossen.

Met dank aan @Olav93 heb ik in een ander topic het volgende antwoord gekregen, dat ik hierbij citeer. Misschien geen oplossing voor het probleem bij de NS, maar wel een oplossing om niet meer met dat gevoel van dreiging van onterechte facturen te hoeven lopen:

“Dit probleem speelt al sinds de invoering van NS Flex maar NS weigert het op te lossen. Transacties in NS-systemen kun je niet vertrouwen to ze, soms na weken pas, allemaal in bewerking zijn geweest en daar weer uit zijn gekomen.

Bewijzen dat u goed bent in- en uitgecheckt kan via de transacties die u ziet op ov-chipkaart.nl. Gelukkig heb ik daar nooit fouten in gezien of daarover gehoord en is de vertraging daar ook vele malen korter behalve bij exhte incidenten zoals een defecte paal, wat gelukkig veel, veel minder voorkomt da  dit probleem met NS Flex.

Ov-chipkaart.nl is overigens niet van NS maar van Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart zelf, waar NS dan wel weer aandeelhouder van is.“

Inmiddels heb ik inderdaad kunnen constateren dat de informatie op ov-chipkaart.nl wel snel en betrouwbaar is. Dan maar niet meer in de app kijken, dat is beter voor mijn gemoedsrust.

Reageer