beantwoord

Dagkaart op persoonlijke OV chipkaart. Wel of niet betalen bij kaart automaat

Ik heb sinds kort een persoonlijke OV chipkaart. Ik wil binnenkort een reis maken met een NS dagkaart.
Met een anonieme ov chipkaart, die ik hiervoor had, moest je met je betaalpas de dagkaart betalen.

Hoe zit dat met een persoonlijke OV chipkaart. Op saldo reizen wordt automatisch van je bankrekening afgeschreven. Een heel mooi systeem is dat. Wordt de dagkaart ook automatisch afgeschreven?
icon

Beste antwoord door Thom 26 maart 2018, 11:23

De dagkaart moet u los betalen. Als u op saldo reist en automatisch opladen inschakelt, mogen alleen bedragen worden afgeschreven die met in- en uitchecken te maken hebben. U kunt er geen andere dingen mee betalen. dit heeft te maken met de wet op wettige betaalmiddelen.

Uw reis wordt niet rechtstreeks afgeschreven. Het systeem kijkt bij in- en uitchecken of er voldoende saldo op staat en vult dat aan met het bedrag dat u instelde bij automatisch opladen. Een tientje instellen is genoeg want als de aanvulling van een tientje te weinig blijkt te zijn, schrijft het systeem er nog een af, tot er weer voldoende op staat.

U kunt er geen andere dingen mee betalen omdat het wettelijk niet mag. Uw dagkaart kunt u op het automaat wel met uw bankpas betalen of eventueel een creditcard.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De dagkaart moet u los betalen. Als u op saldo reist en automatisch opladen inschakelt, mogen alleen bedragen worden afgeschreven die met in- en uitchecken te maken hebben. U kunt er geen andere dingen mee betalen. dit heeft te maken met de wet op wettige betaalmiddelen.

Uw reis wordt niet rechtstreeks afgeschreven. Het systeem kijkt bij in- en uitchecken of er voldoende saldo op staat en vult dat aan met het bedrag dat u instelde bij automatisch opladen. Een tientje instellen is genoeg want als de aanvulling van een tientje te weinig blijkt te zijn, schrijft het systeem er nog een af, tot er weer voldoende op staat.

U kunt er geen andere dingen mee betalen omdat het wettelijk niet mag. Uw dagkaart kunt u op het automaat wel met uw bankpas betalen of eventueel een creditcard.
Bedankt voor dit uitvoerige antwoord. Het is me nu duidelijk. Het had wel handig geweest als het wel
automatisch kon worden afgeschreven.

Ik heb net nog een fiets tochtje gemaakt en ben langs station Heerhugowaard gereden. Ik heb daar de nieuwe
OV chipkaart geactiveerd bij Laden Overige Producten/ Reizen op saldo zonder NS abonnement.

Toen ik daarna probeerde om in te checken lukte dat niet. Iemand zei, dat je toch eerst 20 euro met de pin pas erop moet zetten. Dat deed ik. Had hem gelukkig bij me en toen ging het wel. Daarna meteen weer uit gecheckt natuurlijk.

In de brief die bij de toegezonden OV chipkaart zat, wordt dit niet vermeldt. Ik heb het zojuist nog eens goed nagelezen. Merkwaardig. Heel vervelend als je wel met de trein mee wil en je kan niet inchecken, omdat je toevallig je pin pas niet bij je hebt.
Badge +3
Hebt u automatisch opladen wel geactiveerd? Dit is bij een persoonlijke OV-chipkaart niet standaard het geval, wat u wel lijkt te veronderstellen.
Bij de toegezonden persoonlijke OV chipkaart zat een brief met gebruiksaanwijzing.
Er stond in, dat ik de kaart eenmalig moest activeren. Dat kon dus bij een NS kaartautomaat.
Kies " Laden overige producten en daarna Reizen op saldo zonder NS automaten."
Staat daar dan een optie automatisch opladen? Ik moet bekennen, dat ik nu niet meer precies weet of ik dat aangeklikt hebt. Ik uiteraard wel iets aangeklikt en toen kwam er een mededeling dat de kaart vanaf vandaag geactiveerd was. In de brief is niet expliciet vermeld, dat ik automatisch opladen moest aanklikken.
Kan dit nog gecorrigeerd worden als inderdaad deze optie aangeklikt moest worden?
Reputatie 7
Badge +4
U moet automatisch opladen zelf aanvragen op de site van ov-chipkaart. Dat staat niet automatisch aan, zoals Tochjo terecht opmerkt.
In die brief staat heel duidelijk dat de chipkaart met 50 euro wordt opgeladen. Zodra ik incheck zou dat moeten gebeuren. U kunt meteen met uw kaart reizen staat er ook nog. De bedragen worden later automatisch afgeschreven.
De procedure met 1 euro cent betalen en dan nog een keer naar een ophaal punt wordt met geen woord genoemd.
Ik voel mij best wel een beetje in de maling genomen en heb er eigenlijk geen goed woord voor over.
Ik ben gewend om brieven heel nauwkeurig te lezen. Dat heeft ook met mijn beroep te maken.
Ik ga wel weer naar een ophaalpunt. Bedankt voor deze uitleg.
Ik heb zojuist bericht gekregen van OV chipkaart, dat automatisch opladen nu geactiveerd is en ik verder niets hoef te doen. Dus niet naar een ophaalpunt, zoals vermeldt op hun site.
Spreekt elkaar dus weer tegen. Ik ga binnen kort even een test ritje maken en kijken of het nu wel goed gaat.

Reageer