beantwoord

Dagkaart scam?

Goedenmiddag. Ik had een vraag over het overkopen van dagkaarten
Ik zou graag een AH dagkaart van mensen willen overkopen en was er ongelukkig niet in staat zelf eentje te bemachtigen.

Maar ik realiseerde me net een mogelijk dat ik gescammed kon worden
De Dagkaarten zijn verpakt en hebben een gat waardoorheen je kan zien dat de dagkaart er daadwerkelijkheid nog in zit

Echter is het niet mogelijk om door dat gat heen de dagkaart in te checken?
Op deze manier zou je de kaart kunnen gebruiken en gewoon in de verpakking kunnen behouden lijkt me.
icon

Beste antwoord door Robert B 14 mei 2018, 21:56

De dagkaartjes van AH en Kruidvat e.d. zitten in een envelopje 'geplakt' maar je kunt die gewoon er uit pulliken en daar gewoon mee inchecken (ik stop chipkaartjes in mijn portemonnee meestal en hou die voor een poortje of paaltje). Gewoon het envelopje voor de lezer houden gaat natuurlijk ook prima. Je kunt dus nooit zien of ze al gebruikt zijn. Bankpassen e.d. worden meestal ook op die manier verstuurd (vastgeplakt op een brief).

Met 5 tot 10 centimeter afstand lukt dat prima, een poortje of paaltje hoeft het kaartje niet te 'zien' want er zit een chip in die reageert op radiosignalen (net als diefstalpoortjes met een label in kleding e.d.)

Kijk als je het online (bijv. Marktplaats) wil kopen goed naar de betrouwbaarheid van de verkoper. Hoe lang zit die al op Marktplaats en hoeveel 'likes' heeft die?

Ikzelf heb ook wel eens van die kaartjes doorverkocht omdat ik (wegens ziekte of om welke reden dan ook) er zelf geen gebruik van kon maken binnen de geldigheidstermijn. Dan gewoon tegen kostprijs (of wat minder) en de postzegel en envelop betaal ik wel, anders moet ik het weggooien en dat is zonde!

Ze zijn enorm gewild, zeker als je er nét iets minder voor vraagt dan dat ze bij Kruidvat/AH etc. gekost hebben, en er een goed verhaal bij zet (overschot, en een foto van 4 kaartjes of zo).

Maar nogmaals kijk goed naar de gegevens van de verkoper, want ze zijn nu gewoon te koop bij AH dus trap er liever niet in om ze via Marktplaats aan te schaffen!

Haha, en nee, er zit geen gat in het kaartje maar in het 'envelopje'. Daardoor kan je zien of er wel een chipkaartje in zit of niet... Zoiets dus...

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik raad u aan uiterst voorzichtig te zijn bij het overnemen van een kaartje via Marktplaats. Het lijkt me wijzer te kijken of er op de spoordeelwinkel iets passends is of kijkt u even op een site met de huidige aanbiedingen. Ze volgen elkaar snel op.

https://goedkoop-treinkaartje.nl
Ik raad u aan uiterst voorzichtig te zijn bij het overnemen van een kaartje via Marktplaats. Het lijkt me wijzer te kijken of er op de spoordeewinkel iets passends is of kijkt u even op een site met de huidige aanbiedingen. Ze volgen elkaar snel op.

https://goedkoop-treinkaartje.nl

Bedankt voor uw antwoord. Heb er zeker naar gekeken. Moet namelijk juist in de spitsuren reizen en de andere alternatieven zijn helaas op dit moment nog duurder dan mijn plan B alternatief.

Echter weet u niet of mijn hypothese een mogelijkheid kan zijn?
Want denk dat AH dagkaarten een chip bevatten om te kunnen inchecken en dus ook daarom vermoed ik een kans dat het kan inchecken et de opening ind e dagkaart.... indien de chip niet door het papier heen kan gaan en de chip zit niet plaatsvind op de opening van het gat...
Badge +3
Helaas is aan de buitenkant van een eenmalig chipkaartje (zoals de AH-kaart) niet te zien of er al een keer mee is ingecheckt en dus mee gereisd is. Ik zou zo'n kaartje niet van iemand overnemen, tenzij het van een bekende of familie is.

Wanneer u de reisdatum, vertrekstation en bestemming met ons deelt, denken we op het forum graag met u mee om een goedkope oplossing te vinden.
Helaas is het aan de buitenkant van een eenmalig chipkaartje (zoals de AH-kaart) niet te zien of er al een keer mee is ingecheckt en dus mee gereisd is. Ik zou zo'n kaartje niet van iemand overnemen, tenzij het van een bekende of familie is.
Ah beetje jammer. Had net ook NS twitter gevraagd en die gaf net ietjes anders aan
Dus ben nogal in de war... https://https://https://

https://
Badge +3
De dagkaartjes van AH en Kruidvat e.d. zitten in een envelopje 'geplakt' maar je kunt die gewoon er uit pulliken en daar gewoon mee inchecken (ik stop chipkaartjes in mijn portemonnee meestal en hou die voor een poortje of paaltje). Gewoon het envelopje voor de lezer houden gaat natuurlijk ook prima. Je kunt dus nooit zien of ze al gebruikt zijn. Bankpassen e.d. worden meestal ook op die manier verstuurd (vastgeplakt op een brief).

Met 5 tot 10 centimeter afstand lukt dat prima, een poortje of paaltje hoeft het kaartje niet te 'zien' want er zit een chip in die reageert op radiosignalen (net als diefstalpoortjes met een label in kleding e.d.)

Kijk als je het online (bijv. Marktplaats) wil kopen goed naar de betrouwbaarheid van de verkoper. Hoe lang zit die al op Marktplaats en hoeveel 'likes' heeft die?

Ikzelf heb ook wel eens van die kaartjes doorverkocht omdat ik (wegens ziekte of om welke reden dan ook) er zelf geen gebruik van kon maken binnen de geldigheidstermijn. Dan gewoon tegen kostprijs (of wat minder) en de postzegel en envelop betaal ik wel, anders moet ik het weggooien en dat is zonde!

Ze zijn enorm gewild, zeker als je er nét iets minder voor vraagt dan dat ze bij Kruidvat/AH etc. gekost hebben, en er een goed verhaal bij zet (overschot, en een foto van 4 kaartjes of zo).

Maar nogmaals kijk goed naar de gegevens van de verkoper, want ze zijn nu gewoon te koop bij AH dus trap er liever niet in om ze via Marktplaats aan te schaffen!

Haha, en nee, er zit geen gat in het kaartje maar in het 'envelopje'. Daardoor kan je zien of er wel een chipkaartje in zit of niet... Zoiets dus...

De dagkaarten zitten in een envelopje 'geplakt' maar je kunt daar gewoon mee inchecken (ik stop hem dan in mijn portemonnee meestal en hou die voor een poortje of paaltje.

Kijk als je het online (bijv. Marktplaats) goed naar de betrouwbaarheid van de verkoper. Ikzelf heb ook wel eens van die kaartjes doorverkocht omdat ik (wegens ziekte of om welke reden dan ook) er zelf geen gebruik van kon maken binnen de geldigheidstermijn.

Maar goed, ze zijn nu gewoon te koop bij AH dus trap er liever niet in om ze via Marktplaats aan te schaffen!

Bedankt voor het antwoorden. Het is dus wel mogelijk om gewoon recht door de verpakking heen te scannen
Ik was al op de conclusie gekomen dat wanneer je gecontroleerd wordt, dat je natuurlijk wel de verpakking moet openen. Maar er zijn vast genoeg mensen die de controle niet hebben gehad en alsnog hebben doorverkocht I think...

Hahah yeah, helaas zijn ze al niet meer te koop bij de AH, sinds vandaag en juist vandaag kwam ik erachter dat ik hem nodig had.
Nogal ongelukkig dus
Badge +3
De verwarring is niet nodig! Of iemand heeft de chip uit de kaart gehaald (dat zou heel vreemd zijn) of je kunt niet controleren of de kaart met chip al een keer gebruikt is.

In ieder geval weet je met een kaart waar de chip is uitgehaald zeker dat het een scam is.
Badge +3
Precies, pas dus op met online kopen van die dingen! Of er (zichtbaar) een kaartje in een envelopje zit zegt dus niets!

Overigens heb ik een AH kaartje (van de vorige actie, geldig tot gisteren 13 mei dus) zojuist in de prullbenbak gegooid (en niet vorige week op Marktplaats gezet, had ik het maar gedaan, voor €10 of zo, maar ze waren er alweer gewoon bij de AH dus). Ik zou het de 12e zelf nog gebruiken maar helaas verhinderd.

Inmiddels wel een nieuw voorraadje (geldig t/m 1 juli) gehamsterd... Als ik @xjy.z er heel blij mee kan maken (dus als je het heel veel geld zou schelen) wil ik er wel eentje verhandelen. Wanneer wil je op pad en hoe veel gaat dat je besparen in vergelijking met andere actiekaartjes?

Ik bedoel, als het jou € 20,- bespaart terwijl het mij maar € 4,- extra kost om een geplande reis te maken (gewoon met mijn abonnement), dan is dat te overleggen en een win-win.
@Robert B
Oh ik begreep goed dat het niet een gat in de kaart zelf was. Ik bedoel ook een gat/opening in de verpakking/envelop

Zou natuurlijk geweldig zijn, Maar heb er wel direct 3 nodig. Dus dat zou voor u wel een groot verschil maken in uw voorraad.
Het gaat mij/ons uiteindelijk in totaal 75 euro schelen denk ik, indien er dus aan AH tickets zouden kunnen bemachtigen. Want de AH dag kaarten zijn de enige waarbij je voor de spits kan inchecken en vervolgens gewoon door kan reizen door de spits heen.
Gezien we doordeweeks gaan reizen
Ik ben toch benieuwd wanneer u wilt reizen. Wilt u zowel in de ochtendspits als middagspits reizen? Dan moet u dus voor 06.30 al op pad zijn en terug rond 16.00 uur. Als het niet om de ochtendspits gaat, zou dit eens optie kunnen zijn:

https://www.spoordeelwinkel.nl/uitjes/dagje-uit-aanbieding-smullers.html

Deze actie kent alleen de ochtendspits waar u niet mag reizen en heeft geen middagspits beperking.
Reputatie 7
Ik moet helaas regelmatig een bekeuring schrijven omdat iemand met een kaartje reist dat al gebruikt is. De meeste mensen geven tijdens de controle de hele verpakking en daar scant hij dwars door heen. Ikzelf zou nooit een dergelijk kaartje kopen op internet...
Welkom bij de NS Community, xjy.z.

Ik zie dat je al van meerdere reacties bent voorzien 🙂 Het kopen van een 2e hands ticket is natuurlijk niet zonder risico. Als de verkoper je het ticketnummer door wil geven kunnen mijn collega's van de Klantenservice controleren of er al mee gereisd is of niet. Als een verkoper dit nummer niet wil doorgeven zou ik van de aankoop afzien. Zoals Loes ook aangeeft zou je, wat betreft aanbiedingen, ook eens kunnen kijken op de website van de Spoordeelwinkel.
Badge +3
Zelfs de controle van het kaartnummer is niet volledig waterdicht. Een kwaadwillende verkoper kan een nummer opgeven van een niet-gebruikte kaart en een kaart met een ander nummer opsturen. Of een niet-gebruikt nummer doorgeven en wanneer het geld binnen is alsnog gaan reizen met de kaart.

Wel goed om te lezen dat er in ieder geval een vorm van controle mogelijk is.
Goed punt, iMark. Daar had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan! Zo ontzettend jammer, dit soort oplichterij. 😞
Reputatie 7
Badge +3
Niet alle aanbieders zullen oplichters zijn, maar je loopt wel een redelijk groot risico.
Veel mensen kopen meerdere kaartjes en wanneer ze die niet kunnen gebruiken bieden ze die kort voor het einde van de geldigheid aan op bv Marktplaats.
Nu staan er bv nog meerdere die tot 13 mei geldig waren, geplaatst op MP op 11 of 12 mei.

Persoonlijk zou ik dit soort kaartjes ook niet overkopen, tenzij ik de persoon goed ken en vertrouw.
Badge +3
Goed punt, iMark. Daar had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan! Zo ontzettend jammer, dit soort oplichterij. :(
En misschien het ergste is nog wel dat als wij dit kunnen bedenken, anderen dat zeker zullen uitvoeren.
Badge +3
@Robert B

Oh ik begreep goed dat het niet een gat in de kaart zelf was. Ik bedoel ook een gat/opening in de verpakking/envelop

Zou natuurlijk geweldig zijn, Maar heb er wel direct 3 nodig. Dus dat zou voor u wel een groot verschil maken in uw voorraad.
Het gaat mij/ons uiteindelijk in totaal 75 euro schelen denk ik, indien er dus aan AH tickets zouden kunnen bemachtigen. Want de AH dag kaarten zijn de enige waarbij je voor de spits kan inchecken en vervolgens gewoon door kan reizen door de spits heen.
Gezien we doordeweeks gaan reizen

Als je per direct een stuk of drie nodig hebt/had dan ga/kan ik je daar niet mee helpen natuurlijk. Dan zie deze website en zo.

Ik heb overigens geen voorraad.. alhoewel :P

Voor mijzelf dus, en alleen als het me zeker niet meer lukt om er mee te reizen is Marktplaats een optie (alternatief is weggooien, vind ik zonde).

Reageer