beantwoord

daluren korting als ik voor de spitstijd incheck maar in de spitstijd uitcheck?

• 15 april 2014
  • 14 reacties
  • 42288 Bekeken

Ik heb een dalurenabonnement en moet morgenvroeg in Rotterdam zijn, als ik voor de spitstijd incheck, geld de korting dan wel als ik in de spitstijd uitcheck? Is hier een bepaalde marge voor of moet ik dan ook echt voor 6.30u uitgecheckt zijn?
icon

Beste antwoord door Loes 15 april 2014, 17:01

Ik heb een dalurenabonnement en moet morgenvroeg in Rotterdam zijn, als ik voor de spitstijd incheck, geld de korting dan wel als ik in de spitstijd uitcheck? Is hier een bepaalde marge voor of moet ik dan ook echt voor 6.30u uitgecheckt zijn?

Hoi Chentel,

Nee hoor, je incheck tijd bepaalt of je korting hebt, dus als je in de daluren incheckt en in de spits uitcheckt, krijg je over je gehele reis korting.
Andersom is ook, dat als je in de spits incheckt en daarna doorreist in de daluren, zal je het spitstarief betalen, dus in veel gevallen vol tarief.
Je hoeft in jouw situatie dus niet voor 06.30 uur uit te checken.
Bekijk origineel

14 reacties

Hoi Chentel,

Nee hoor, je incheck tijd bepaalt of je korting hebt, dus als je in de daluren incheckt en in de spits uitcheckt, krijg je over je gehele reis korting.
Andersom is ook, dat als je in de spits incheckt en daarna doorreist in de daluren, zal je het spitstarief betalen, dus in veel gevallen vol tarief.
Je hoeft in jouw situatie dus niet voor 06.30 uur uit te checken.
Dankjewel voor je reactie!
Badge
Dag Chentel, welkom op het forum. Wat Loes schrijft, klopt. De inchecktijd is leidend. Dus als je in de daluren incheckt en uitcheckt in de spits, dan reis je alsnog met korting. Met vriendelijke groet, Leny
Hallo,

ik heb een ns dagkaart gekocht die vanaf 9h geldig is, maar ik moet vóór 9h vertrekken. MOet ik nu een kaartje zonder korting voor het gehele traject kopen? of een kaartje tot het eerste station dat ná 9h wordt aangedaan cq gestopt?
Beste Elise13, Welkom op het NS Service Forum. Je kunt ervoor kiezen om een kaartje voor het volle tarief aan te schaffen tot het eerste station dat na 09.00 uur wordt aangedaan. Vergeet niet je dagkaart van te voren af te stempelen zodat je niet opnieuw hoeft in- en uit te stappen.
Reputatie 6
Badge +2
Vergeet niet je dagkaart van te voren af te stempelen zodat je niet opnieuw hoeft in- en uit te stappen.

Als het een dagkaart is waarmee je moet inchecken (zoals die van Blokker, bij reizen met NS) kan dat niet.
Dank voor de opmerking Dennis! Het is idd een dagkaart vd blokker. Kan ik dan dus niet eerder inchecken, maar dus uitstappen bij het eerste station na 9h en dan inchecken (en hopen dat de trein niet wegrijdt 😛?!)
Reputatie 6
Badge +2
Nee, inchecken van 6.35 t/m 8.54 uur lukt denk ik niet. Kennelijk moet je ergens beslist op tijd zijn, dan kan je er ook niet op rekenen dat je kan inchecken en weer in dezelfde trein stappen. Dan zou je de situatie goed moeten kennen, en een station moeten hebben met kaartlezers op het perron, of een station waar de trein lang stilstaat. Al vóór de spits inchecken is zeker geen aantrekkelijke optie voor je?
Precies, zou in mijn geval op station Assen moeten een voor zover ik weet staan de poortjes daar niet op het station 😞.
Het laatste wat jij voorstelt kan toch niet, gezien dat wat je in je eerste zijn zegt 😉? Ik moet uiterlijk n.l. 8:45 uur inchecken, echt balen
Reputatie 6
Badge +2
Vóór de spits is uiterlijk 6.34 uur. Omdat je dan waarschijnlijk te vroeg aankomt kan je onderweg op een station koffie drinken van het uitgespaarde geld.
Precies, zou in mijn geval op station Assen moeten een voor zover ik weet staan de poortjes daar niet op het station 😞.
Het laatste wat jij voorstelt kan toch niet, gezien dat wat je in je eerste zijn zegt 😉? Ik moet uiterlijk n.l. 8:45 uur inchecken, echt balen

Je moet een los kaartje tegen vol tarief kopen van de station van vertrek tot het eerste station waar de trein na 9 uur stopt.
Op dat station check je dan na 9 uur in met je Blokker dagkaart.
Op station Assen staan in ieder geval geen poortjes en die komen daar volgens de planning ook niet.
Als je daar dus zou moeten inchecken moet je uitkijken naar die bekende paaltjes.

Misschien is een praatje maken met de conducteur waarin je jouw probleem uitlegt wel zinvol; hij/zij kan je misschien vertellen waar je het beste in de trein kan gaan zitten om het dichtst bij de in- / uitgang van het station te zijn en dus het dichtst bij de paaltjes.
En wie weet is hij/zij wel bereid om een paar seconden langer te wachten zodat je weer met dezelfde trein verder kunt. Conducteurs zijn soms ook net mensen en een glimlach doet vaak wonderen.

Hoe dan ook, een goeie reis gewenst.
Hier heb ik ook een vraag over.
Ik neem 's morgens de trein van 06.31. Dit valt dus in de spitsuren, en ik koop dus ook altijd netjes een kaartje tegen vol tarief. Echter, vanaf 9 juli moeten we in- en uitchecken. Normaal gesproken ben ik zeker 5 minuten voor de vertrektijd op het station. In dat geval zou ik dus inchecken vóór half 7, en dus in de daluren. Echter, de trein vertrekt in de spitsuren. Reis is dan wel rechtmatig met korting? Of moet ik wachten tot na half 7 met inchecken?
Reputatie 7
Badge +4
Welnee, je moet uiterlijk voor 6.35 - in jouw geval 6.28 of zo - inchecken, dan betaal je voor je hele reis het daltarief. Als je om 6.31 reist hoef je helemaal geen spitstarief te betalen! Je moet voor 6.35 inchecken en dan binnen een half uur gaan reizen, dan reis je tegen daltarief tot je weer uitcheckt.
Als de trein te laat is en later aankomt dan een half uur na je inchecken mag je er rustig mee reizen. Het halve uur is de norm maar wordt soepel toegepast.

Het moment van inchecken bepaalt je prijs, niet het moment van gaan reizen.
Da's fijn 🙂 Zoiets hoorde ik in mijn omgeving ook al. Zou ook bizar zijn als het anders was. Maar ik wilde het toch even vragen.

Reageer