beantwoord

Daluren & overstappen

Beste gebruikers,

stel dat ik Dal Voordeel heb en wil vanaf Groningen naar Utrecht. Ik begin mijn reis om 15:46 (binnen daluren) maar moet wel overstappen in Zwolle. De trein vanaf Zwolle richting Utrecht vertrekt om 16:48 (geen daluren meer).

Op de website van de NS staat: "Checkt u in tijdens de daluren maar uit in de spitsuren? Dan profiteert u toch gewoon van korting voor die rit!". Het probleem is dat het inchecken in Zwolle wel in de spitsuren is, maar dat is slechts overstappen en niet het begin van mijn reis.

De vraag is: betaal ik voor het hele traject 40% korting of moet ik toch spitsuurprijs betalen vanaf Zwolle naar Utrecht?

Sorry als de vraag dom klinkt maar ik heb nog nooit zo'n ov-chipkaart gebruikt.
Alvast bedankt voor het antwoorden.

icon

Beste antwoord door Thom 7 juni 2014, 13:07

Het moment van inchecken is bepalend voor de prijs. Overstappen maakt niet uit want u reist in beide gevallen met NS. U hoeft in Zwolle bij deze overstap helemaal niet uit- en in te checken. U checkt in Groningen in tijdens de daluren en u checkt uit in Utrecht. Dan reist u het hele traject met veertig procent korting.

Als u na een NS-traject verder reist met Arriva of een andere vervoerder dan moet u bij NS wel uitchecken en bij de andere vervoerder inchecken.

Als u dus van Utrecht terug zou reizen naar bijvoorbeeld Zuidhorn dan zou het in Groningen uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva betekenen.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het moment van inchecken is bepalend voor de prijs. Overstappen maakt niet uit want u reist in beide gevallen met NS. U hoeft in Zwolle bij deze overstap helemaal niet uit- en in te checken. U checkt in Groningen in tijdens de daluren en u checkt uit in Utrecht. Dan reist u het hele traject met veertig procent korting.

Als u na een NS-traject verder reist met Arriva of een andere vervoerder dan moet u bij NS wel uitchecken en bij de andere vervoerder inchecken.

Als u dus van Utrecht terug zou reizen naar bijvoorbeeld Zuidhorn dan zou het in Groningen uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva betekenen.
Beste Thom bedankt voor uw snelle antwoord. Ik vroeg me af hoe het systeem weet dat het om een overstap gaat. Netjes geregeld zo.
Bedankt!
Welkom op het forum cebranco!

Het antwoord van Thom is helemaal correct. Bij een overstap van een NS trein naar andere NS trein hoef je niet uit te checken en opnieuw weer in te checken. Je reist dus gewoon de hele reis met korting, omdat je in de daluren bent ingecheckt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar past je vraag het beste thuis.
Hoi Inge, bedankt voor je antwoord.
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat ik in dit geval in Zwolle uit zou moeten checken en vervolgens weer in zou moeten checken voordat ik in de trein naar Utrecht stapte. Maar goed, inchecken in Groningen, uitchecken in Utrecht. Prima, nog makkelijker.
Even nog één vraag aub: kan ik dat daluren abonnement ook gebruiken met papierkaartjes? Alvast bedankt.
Badge +3
Nee, u moet reizen op saldo om van de korting gebruik te kunnen maken. Reizen met een papieren kaartje met korting is niet toegestaan, en over een maand ook niet meer mogelijk.
Oké, bedankt allen voor de antwoorden.
En andersom: bespaar ik geld als ik in de spits incheck in Groningen en na 19 uur onderweg uit de trein ren om in de paar minuten wachttijd op het station even vlug uit en meteen weer in te checken ?
Dat kan geld besparen, maar dan moet je vooraf wel even uitrekenen of dat zo is. Als je in zo'n geval in- en uit-checkt, begint je in feite aan een nieuwe reis en de eerste kilometers van een reis zijn altijd het duurst.
Nog even één vraag over inchecken: stel dat mijn trein vertrekt om 16:16 (spitsuren). Mag ik om 15:59 (daluren) inchecken en vervolgens pas instappen in de trein die om 16:16 vertrekt?
Ja, maar men moet wel binnen 35 minuten na het inchecken aan de reis beginnen.
Ja, maar men moet wel binnen 35 minuten na het inchecken aan de reis beginnen. Dat klinkt goed. Bedankt voor het antwoord!
Ik check in tijdens de spits in Arnhem rond 8:45u (Vol tarief)
Snel uitstappen in Zutphen, uitchecken, rennen naar andere paal 100 meter verderop (snel opnieuw inchecken bij dezelfde paal gaat niet), inchecktijd is rond 9:00u (Daluren) en verder reizen met korting naar Zwolle en verder?

Vergeet het maar. Het wordt gezien als "overstappen" en niet als "inchecken tijdens de daluren". Dat was niet zo heel lang geleden anders toch? Hoewel het grootste deel van mijn reis tijdens daluren plaatstvindt, betaal ik toch het volle tarief. Ik kan dit oplossen door het eerste deel van de reis met een extra (anonieme) chipkaart te reizen, of met een internetkaartje. Maar waarom maakt de NS het me extra moeilijk?

Mijn nadeel is extra groot: Ik rij met een Dalvrij abonnement, ik rij gratis in de daluren, zonder starttarief.
Dat tikt aardig aan als ik van Arnhem naar Groningen reis, waarbij eigenlijk al vanaf Zutphen gratis zou moeten kunnen reizen :-(

NS doe hier wat aan, dit is diefstal!
😠
Reputatie 7
Badge +4
Het is een nadeel van het nieuwe van rit naar reisprincipe.De regels zijn inderdaad veranderd. De regeling is een voordeel voor veel reizigers maar inderdaad niet voor u. Het werken met een extra chipkaart is vaak de beste oplossing.

De regeling is ingevoerd omdat veel mensen last hadden van een ander gegeven. Sommigen checkten in de daluren in en werden dan gedwongen tegen vol tarief verder te reizen bij een overstap. Bovendien kunnen mensen nu even tijdens de spits door de poortjes om een krant te kopen of wat dan ook. De consequentie is dan dat er 35 minuten wachttijd wordt ingebouwd voordat je tegen een ander tarief verder reist. Daar heeft u dus nu last van.
De consumentenorganisaties hebben hiermee ingestemd.

Diefstal is een misdrijf en daarvan is hier geen sprake.
Het is een nadeel van het nieuwe van rit naar reisprincipe.De regels zijn inderdaad veranderd. De regeling is een voordeel voor veel reizigers maar inderdaad niet voor u. Het werken met een extra chipkaart is vaak de beste oplossing.

De regeling is ingevoerd omdat veel mensen last hadden van een ander gegeven. Sommigen checkten in de daluren in en werden dan gedwongen tegen vol tarief verder te reizen bij een overstap. Bovendien kunnen mensen nu even tijdens de spits door de poortjes om een krant te kopen of wat dan ook. De consequentie is dan dat er 35 minuten wachttijd wordt ingebouwd voordat je tegen een ander tarief verder reist. Daar heeft u dus nu last van.
De consumentenorganisaties hebben hiermee ingestemd.

Diefstal is een misdrijf en daarvan is hier geen sprake.

Bedankt voor de heldere toelichting. Ik "voelde" me op dat moment bestolen. Juridische details zijn op zo'n moment minder relevant. 😃
Reputatie 7
Badge +4
Het is u vergeven 😉

Reageer