beantwoord

dalvoordeelkaart corona

Ik heb mijn dal voordeelkaart niet kunnen gebruiken i.v.m. corona.

Ik verwacht hier wel een vergoeding voor of tenminste verlenging van ong. 3 maanden van mijn kaart.

Met vriendelijke groet

icon

Beste antwoord door MoDe 6 July 2020, 19:15

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, geen NS klantenservice. Voor vergoeding of verlenging moet u bij de klantenservice zijn. Maar bespaar u de moeite. Een dal voordeel abonnement had u al in maart kunnen omzetten naar Flex zonder abonnement om geen kosten te hebben. Mensen met Voordeelurenabonnement werd geadviseerd om niet om te zetten en krijgen geen enkele tegemoetkoming.

Het lijkt mij ook niet meer dan redelijk dat de geldigheidsduur van de kaart wordt verlengd, net zoals dat bij de museumjaarkaart gebeurt.

Reputatie 7
Badge +3

Musea waren een tijd dicht waardoor het in het geheel niet mogelijk was er naar toe te gaan. Treinen zijn blijven rijden, een tijd wel (veel) minder en er was een oproep zoveel mogelijk thuis te blijven, maar het was nog steeds mogelijk met de trein te reizen. Daarnaast was er de mogelijkheid om het abonnement stop te zetten of te wijzigen naar Flex zonder abonnement. Zover ik weet heeft de museumjaarkaart een looptijd van 1 jaar en kun je die niet eerder stopzetten, wat dus wel kan met een NS abonnement. Je kunt dus niet zomaar één op één vergelijken.

Krijg ik het resterende bedrag terug als ik mijn voordeuren abonnement stop zet? Hij is in augustus net weer verlengd, wat ik ook vreemd vind aangezien deze abonnementsvorm stopt per 2021

Als ik het resterende bedrag terug krijg zet ik hem meteen stop.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer u nu opzegt ontvangt u het betaalde geld vanaf datum opzegging tot de verlengdatum (in uw geval augustus 2021) terug. 

U heeft 2 mogelijkheden hiervoor:

1. Opzeggen per de eerstvolgende datum dat dit kan. Dat is de dag van de maand waarop het abonnement ooit is ingegaan. Is dat bv de 15e ingegaan dan kunt u opzeggen per 15 december en ontvangt u het geld terug van 15 december tot 15 augustus 2021. Opzeggen moet via de klantenservice.
  2. Wijzigen naar NS Flex. Dit kan per direct, dus bv vandaag nog. U ontvangt het geld terug vanaf vandaag (of wanneer de wijziging is) tot augustus 2021. Wijzigen naar Flex kan via MijnNS of via de klantenservice.

Wat u niet terug zult krijgen is het bedrag vanaf de verlenging in augustus tot de opzegging/wijziging.

Omzetten naar flex, goed idee

hartelijk dank voor de informatie

Reputatie 7
Badge +3

En even ter aanvulling, wijzig uw abonnemet naar NS Flex zonder abonnement (ook wel NS Flex Basis genoemd). Omdat dat zonder abonnement is, is dat €0 per maand. 

Met NS Flex reist u op rekening en niet meer op saldo, zowel bij treinreizen als bij bus/tram/metro reizen. Het saldo wat u nu op uw OV-chipkaart wordt verrekend met de eerstvolgende factuur. Indien die factuur €0 is omdat u niet gereisd heeft ontvangt u een creditfactuur.

Gaat u eventeel dan toch een keer met de trein of bus/tram/metro dan is dit dus op rekening, ontvangt u hiervoor maandelijks een factuur en wordt dit met automatische incasso afgeschreven. Indien u niet reist ontvangt u ook nog iedere maand een factuur, maar dan voor €0.

Wilt u na wijzigen naar NS Flex dit Flex helemaal stopzetten dan kan dat via de klantenservice. Daarna kunt u weer gewoon op saldo reizen en zult u ook geen maandelijkse facturen meer ontvangen.

Reputatie 7
Badge +1

Ook nog ter aanvulling, vergeet niet om langs een kaart- of oplaadautomaat te gaan om NS Flex op uw kaart te zetten. Pas als dat gebeurd is, is de beëindiging van uw VDU definitief en krijgt u vanaf die dag naar rato uw abonnementskosten teruggestort. 

Reputatie 7
Badge +3

En dat langs een automaat gaan moet binnen een maand. U krijgt na het aanvragen van de wijziging naar Flex 2 mails, daarin staat in 1 mail de uiterste datum waarop dit te doen.

Dat vind ik vooral heel jammer dat je bij het omzetten alsnog naar het station moet. Dit is voor mij niet om de hoek, ben hoogzwanger en je wordt met corona dan dus toch vereist de straat op te gaan - vooral dat laatste vind ik vrij bezwaarlijk. 

Badge +3

Je hoeft niet langs een station, want bij supermarkten e.d. kan het ook.

Geef je kaart eventueel aan iemand mee die de boodschappen doet, er is geen pincode o.i.d. nodig.

Zie hier voor alle punten waar je terecht kunt.

Reageer