beantwoord

Dalvrij en terugreizen in vertrekrichting

• 29 december 2017
  • 30 reacties
  • 556 Bekeken

Reputatie 2
  • Intercity
  • 11 reacties
Ik ben van plan om een dalvrij abo aan te schaffen. Mijn idee is om dan met de intercity te reizen iets verder dan mijn gewenste station en dan terug te reizen met de stoptrein naar mijn gewenste station. Dit is in tijd een stuk sneller en scheelt 20 minuten wachten op een overstap.

Is het dan noodzakelijk om dan bij deze overstap uit en in te checken? Want dat gaat met een paar minuten overstaptijd een flinke uitdaging worden omdat er geen paaltjes op het perron staan.

Of is dit met dalvrij niet nodig? Ik reis beide reizen met NS, het tweede stukje is dan wel buiten de daltijden maar dat is neem ik aan geen probleem omdat de korting voor de gehele reis inclusief (eventuele) overstap geldt bij NS.
icon

Beste antwoord door klant_Jac 29 december 2017, 23:34

Als je zou reizen buiten je vrij reizen periode moet je inderdaad bij terugsteken uit- en weer inchecken omdat je omreist (de reis wordt dan ook ietsje duurder).
Daarom geeft de planner die reis ook niet weer, tenzij je altijd vrij aanvinkt.

de volgens AVR allesbepalende NS reisplanner geeft de reis met legaal terugsteken wel weer, als je van stationsstraat naar stationsstraat invoert. De moderators hebben dat onder/erkend. Je hoeft dus NIET uit/in te checken.

Zie recente discussie in andere topics zoals https://forum.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/legaal-terugsteken-dat-kan-met-de-ns-reisplanner-43025
Bekijk origineel

30 reacties

Staat uw reis niet als gepland in de reisplanner? Als het zoveel tijd scheelt, dan verwacht ik toch dat deze erin zal staan.
Reputatie 2
Stuk sneller had stukje sneller moeten zijn, scheelt ongeveer 10 minuten op een reis van een uur. Maar in de planner staat deze optie enkel aangegeven als ik Altijd Vrij of Trein Vrij aanvink, anders niet.
Reputatie 7
Badge
Goedeavond BVW,
Volgens de AVR is de NS reisplanner bepalend bij de reisroute. U moet die alleen goed invullen.

Indien u bij de NS reisplanner de plaats- of stationsnaam invoert, en daarna kiest voor het symbooltje van een bushalte of van een druppel (het locatiesymbool) - en NIET het symbool van een trein - vertrekt u vanaf de straat voor het station, en ziet u de toegestane SNELSTE route. Bijv. Lombardijen -Rotterdam - Breda. U hoeft dan NIET op Rotterdam CS uit en in te checken, en behoudt het Daltarief. De HC zal misschien fronzen, maar dan laat u de reisplanner zien.
Reputatie 2
Bedankt klant_Jac.

Apart dat het dan wel als mogelijkheid wordt aangegeven en als treinstation niet. Echter is de prijs wel hoger bij die optie dus dat insinueert dan toch wel dat ik uit en in moet checken. Althans volgens de prijsberekening. Nu maakt dat voor dal vrij niet uit lijkt mij (betaal toch niets voor de reis op zich) maar toch.
Reputatie 7
Badge +4
Als het mag met Altijd Vrij of Trein Vrij, is de consequentie dat het ook mag met Dalvrij, maar alleen bij inchecken in de daluren. Of er moet een bepaling zijn die zich daartegen verzet. NS wordt niet benadeeld nu het van rit naar reisprincipe geldt. Formeel moet u voor het terugsteken wel uit- en inchecken. Vroeger leverde dit extra kosten op en moest het dus omdat u daarmee tegen vol tarief incheckte, maar nu, met het van rit naar reisprincipe, niet meer. U reist immers tegen daltarief verder. De vraag is, nu dit principe er is, het uit- en inchecken kan worden overgeslagen en gelijkgetrokken met AltijdVrij en TreinVrij. Interessante casus! Het lijkt me dat je met deze abonnementen ook moet uit- en inchecken en dat ze alleen die reis met terugsteken mogen maken omdat aan het reizen geen verdere kosten verbonden zijn.

Een conducteur die Altijdvrij of Treinvrij aantreft, zal verder nergens naar kijken maar met Dalvrij zal hij dat wel doen. Bij terugsteken moet uit- en inchecken maar het is voor deze vrijreizigers niet echt relevant, al staat het los van de verplichting die de reisplanner aangeeft.

Gevalletje moderator, ben wel benieuwd.
Reputatie 7
Badge
Bedankt klant_Jac.

Apart dat het dan wel als mogelijkheid wordt aangegeven en als treinstation niet. Echter is de prijs wel hoger bij die optie dus dat insinueert dan toch wel dat ik uit en in moet checken.

de ene reis is het iets duurder, de andere reis zelfde prijs. Over de wondere wereld van de NS reisplanner hebben velen hun zegje op dit forum gedaan. Veel NS medewerkers gdbruiken de reisplanner app van rijdendetreinen.nl omdat deze gebruiksvriendelijk is.
U hoeft NIET uit/in te checken, ook niet met een gewoon (dal of spits) treinkaartje. Zolang u maar reist op basis van de NS reisplanner, met mijn invul instructie.
Badge +3
Als je zou reizen buiten je vrij reizen periode moet je inderdaad bij terugsteken uit- en weer inchecken omdat je omreist (de reis wordt dan ook ietsje duurder).

Maar als je het in je vrij reizen (daluren) tijd doet zal er bij controle zelden moeilijk over gedaan worden (als je netjes uitlegt waar je mee bezig bent), want je reist immers gratis.

Dat het met een adres i.p.v stationsnaam wel lukt om te plannen is omdat daarvoor de info van 9292 gebruikt wordt. 9292 splitst een reis met een 'via' op in twee losse reizen namelijk met bijbehorende (veel) hogere kosten dan met een overstap op je via-station binnen 35 minuten.
Zolang de checkin geen uren verschilt met de echte tijd zal het denk ik wel meevallen. Als ik zoiets constateer vraag ik gewoon ff door.
Reputatie 7
Badge

de volgens AVR allesbepalende NS reisplanner geeft de reis met legaal terugsteken wel weer, als je van stationsstraat naar stationsstraat invoert. De moderators hebben dat onder/erkend. Je hoeft dus NIET uit/in te checken.

Zie recente discussie in andere topics zoals https://forum.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/legaal-terugsteken-dat-kan-met-de-ns-reisplanner-43025
Badge +3
de volgens AVR allesbepalende NS reisplanner geeft de reis met legaal terugsteken wel weer, als je van stationsstraat naar stationsstraat invoert. De moderators hebben dat er/onderkend. Je hoeft dus NIET uit/in te checken.

Als de moderators dat zeggen hebben ze ongelijk. Je reist (iets) meer tariefeenheden en de planner geeft dat ook aan in de prijs. Om voor die prijs te reizen zal je MOETEN omchecken anders betaal je te weing, en bij controle in de spits loop je kans op een UVB. Zie mijn vorige reactie waarom (het advies op adres komt via 9292 en die rekenen dus anders, met hun eigen systeem).

Het feit dat 9292 er niet bij zet dat een 'overstap' nodig is heb ik aan ze gevraagd en ze vonden het onnodig verwarrend voor mensen met verschillende abonnementen. Bij Dal Vrij in de daluren is het geen probleem (zoals Loes al aangaf) maar daar buiten wel!
Reputatie 2
de volgens AVR allesbepalende NS reisplanner geeft de reis met legaal terugsteken wel weer, als je van stationsstraat naar stationsstraat invoert. De moderators hebben dat er/onderkend. Je hoeft dus NIET uit/in te checken.

Als de moderators dat zeggen hebben ze ongelijk. Je reist (iets) meer tariefeenheden en de planner geeft dat ook aan in de prijs. Om voor die prijs te reizen zal je MOETEN omchecken anders wordt dat niet verrekend, en bij controle loop je kans op een UVB. Zie mijn vorige reactie waarom (het advies op adres komt van 9292 en die rekenen anders).

Maar dat het meer tariefeenheden kost gaat in mijn geval niet op. Het is met uit en inchecken niet te doen, dan mis ik de andere trein. Dus als het zonder kan dan is het prima.

Maar ik ga het gewoon proberen in het nieuwe jaar en zie wel hoe men ermee omgaat. 🙂 Op zich lijkt het mij geen probleem te moeten geven.

Bedankt voor de vele antwoorden!
Reputatie 7
Badge
de volgens AVR allesbepalende NS reisplanner geeft de reis met legaal terugsteken wel weer, als je van stationsstraat naar stationsstraat invoert. De moderators hebben dat er/onderkend. Je hoeft dus NIET uit/in te checken.Als de moderators dat zeggen hebben ze ongelijk. Je reist (iets) meer tariefeenheden en de planner geeft dat ook aan in de prijs. Om voor die prijs te reizen zal je MOETEN omchecken anders wordt dat niet verrekend, en bij controle in de spits loop je kans op een UVB. Zie mijn vorige reactie waarom (het advies op adres komt via 9292 en die rekenen dus anders, met hun eigen systeem).
Robert, ik geef je graag en vaak gelijk, maar nu niet!
Dat de info komt van 9292 is irrelevant. De AVR zegt dat de NS reisplanner bepalend is. En die gebruikt de reiziger. Niks anders.
Als de reiziger voor het legaal-terugsteken zou moeten uit/inchecken, zou dat in het NS reisadvies vermeld zijn, zoals dat ook vermeld wordt voor overstappen van ene naar andere vervoerder, of voor de toeslag ICD. Maar dat staat er niet.

Wat verschillende prijzen op websites en kaartjes betreft... Ook daar zjjn vele topics over gevuld.

Zoals Henk NL al in andere topic schreef: het kan gebeuren dat er per abuis een UvB wordt uitgeschreven, maar die wordt bij verweer met dit reisplanneradvies weer supersnel ingetrokken, want NS wil dit niet bij de kantonrechter of geschillencommissie hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Je slotalinea lijkt me niet te kloppen. Voor terugsteken moet je uit- en inchecken, want het is een nieuwe reis. Voor Altijdvrij en Treinvrij is het alleen niet relevant, omdat er geen kostenplaatje aan zit. Daarom is het voor hen een geldige reisoptie. het feit dat het voor deze speciale groep niet vermeld is dat ze niet hoeven uit- en in te checken houdt niet automatisch in dat het niet hoeft. Het is alleen in de praktijk nooit een probleem en zal zeker niet worden vervolgd. Dat betekent echter niet dat het mag 😉 Alles wat kan, mag daarom nog niet. Omdat het uit- en inchecken geen nadeel oplevert zal elke conducteur zijn ogen dichthouden en dat is ook reëel. Bij deze groep dan.
Reputatie 7
Badge
Je slotalinea lijkt me niet te kloppen. Voor terugsteken moet je uit- en inchecken, want het is een nieuwe reis. Voor Altijdvrij en Treinvrij is het alleen niet relevant, omdat er geen kostenplaatje aan zit. Daarom is het voor hen een geldige reisoptie. het feit dat het voor deze speciale groep niet vermeld is dat ze niet hoeven uit- en in te checken houdt niet automatisch in dat het niet hoeft. Het is alleen in de praktijk nooit een probleem en zal zeker niet worden vervolgd. Dat betekent echter niet dat het mag 😉 Alles wat kan, mag daarom nog niet. Omdat het uit- en inchecken geen nadeel oplevert zal elke conducteur zijn ogen dichthouden en dat is ook reëel. Bij deze groep dan.

ook Thom geef ik graag en vaak gelijk, maar nu niet:
als het terugsteken in het NS reisadvies voor de totale reis staat, is het onderdeel van de reis, en geen nieuwe reis. Zie de voorbeelden in https://forum.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/legaal-terugsteken-dat-kan-met-de-ns-reisplanner-43025
Badge +3
De adresplanner (met data van 9292) geeft de snellere terugsteekoptie weer maar dat impliceert een geldige overstap of via. Sterker nog, een 9292 advies met terugsteken bestaat zelfs uit twee aparte reizen (kijk maar naar de prijs!).

Dat ze dat er niet bij zetten (en NS ook niet) maakt die uit/incheck niet bij voorbaat overbodig of de terugsteek ineens legaal. Maar goed, als het gedoogd wordt (ook voor mensen die niet vrij reizen) vind ik het natuurlijk ook prima verder.
Reputatie 7
Badge +4

ook Thom geef ik graag en vaak gelijk, maar nu niet:
als het terugsteken in het NS reisadvies voor de totale reis staat, is het onderdeel van de reis, en geen nieuwe reis. Zie de voorbeelden in https://forum.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/legaal-terugsteken-dat-kan-met-de-ns-reisplanner-43025

Het probleem is dat dit advies alleen geldt voor AltijdVrij en Treinvrij. Alleen dan is het een geldig reisadvies en zou je redenering opgaan. Voor andere reisvormen geldt het niet, al stel ik Dalvrij even ter discussie in mijn eerdere bijdrage 😉
Reputatie 7
Badge
De adresplanner (met data van 9292) geeft de snellere terugsteekoptie weer maar dat impliceert een geldige overstap of via. Sterker nog, een 9292 advies bestaat zelfs uit twee aparte reizen (kijk maar naar de prijs!).

ik gebruik de NS reisplanner van deur tot deur, of van stationsstraat tot stationsstraat, of van bushalte naar bushalte. Ik kijk niet naar de 9292 reisplanner, ook niet naar de DB, SBB, of andere reisplanners. Ik heb als reiziger geen enkele interesse voor zulke info.
De vervoersvoorwaarden van NS (AVR) melden dat reisadviezen en (om)reizen alleen juist zijn, als ze op basis van de NS reisplanner zijn gemaakt. En die gebruikt de reiziger voor bijv Hoofddorp - Rotterdam, Breda -Strijp e.d. Alle andere info is ruis, irrelevant en verwarrend.
Alleen als het reisadvies van de NS reisplanner voorschrijft dat de reiziger onderweg moet uit/inchecken, of toeslag moet afrekenen, dan doet de reiziger dat. Niet omdat Robert en Thom zeggen dat het moet.
Badge +3
Tja, de NS zegt er ook niet bij dat een (gewoon door de reisplanner getoond!) lekker snel reisadvies via Sloterdijk met een overstap door poortjes ook zomaar kan betekenen dat je extra betaalt (bijv. 100 tariefeenheden i.p.v. 85, of reizen buiten je traject) en dat later wel terug kunt vragen... Maar daar is al een actief topic over. 😛
Reputatie 7
Badge
Tja, de NS zegt er ook niet bij dat een (gewoon door de reisplanner getoond!) reisadvies via Sloterdijk met een overstap door poortjes ook zomaar kan betekenen dat je extra betaalt (bijv. 100 tariefeenheden i.p.v. 85, of reizen buiten je traject) en dat later wel terug kunt vragen... Maar daar is al een actief topic over. :P
inderdaad!
Ik schreef bij topicdeel 12 al "Wat verschillende prijzen op websites en kaartjes betreft... Ook daar zjjn vele topics over gevuld. " maar als de reiziger het kaartje als eticket koopt door in de NS reisplanner bij het gekozen reisadvies op de koop knop te drukken (en via Ideal te betalen) ziet die reiziger geen meerkosten komen.
Met chipkaarten is er gedoe. Dat hoort er bij, helaas.
Sorry, maar zolang het reisadvies deur-tot-deur van 9292 vandaan komt en door de NS reisplanner wordt gegeven, is het echt toegestaan. Dat is inmiddels ook al officieus bevestigd door NS. Mocht iemand hier een UVB voor krijgen, dan lees ik dat graag in een topic (pm even een linkje!) of anders per mail!

Er zijn geen andere eisen, geen afgekocht reisrecht, niks. Aantal TE is een 9292 dingetje (en idd precies waar 9292 aan vasthoudt), maar doet er niet toe wanneer de RPX/NS.nl het als advies geeft (deur-tot-deurcall via 9292 API).

De NS voorwaarden zeggen expliciet dat een geldige reisroute, een route is die als advies uit de NS reisplanner is gekomen. De NS reisplanner geeft een advies inclusief terugsteken zonder de optie Altijd/Trein-vrij aan te vinken. Dat advies is daarmee een geldige reisroute. Dat het advies stiekem bij 9292 vandaan komt, kan en hoeft de reiziger niet te weten een geen rekening mee te houden.
Badge +3
De soep wordt niet zo heet gegeten... want ik reisde tot vorig jaar ook regelmatig Eindhoven - Utrecht - De Klomp via Ede-Wageningen (zonder daar uit te checken) en dan een stukje terug, gewoon omdat het zo uitkwam.

De intercity's naar Nijmegen stoppen namelijk om en om in Driebergen-Zeist óf Veenendaal-De Klomp, en qua reis/aankomsttijd maakte het ongeveer nul verschil.

Bij controle werd er meestal wel gezegd dat het niet de bedoeling was, en dat ik eigenlijk een kwartier in Utrecht (in de kou) had moeten wachten op de juiste trein, maar tot een UVB heeft het nooit geleid.
In de regel zie je inderdaad situaties die lijken op jouw ervaringen, maar ik heb ook zeker al situaties gehoord waarin mensen hiervoor wel degelijk UVB's hebben gekregen, bijvoorbeeld wanneer VenS door de trein stormde. Ik garandeer absoluut niet dat je het erop kunt gokken. Ga liever goed voorbereid op pad en doe een volledig legale reis conform de voorwaarden inclusief terugsteken zonder afgekocht reisrecht.
Reputatie 7
Badge
I Ik garandeer absoluut niet dat je het erop kunt gokken. Ga liever goed voorbereid op pad en doe een volledig legale reis conform de voorwaarden inclusief terugsteken zonder afgekocht reisrecht.
ik zeg liever:
Ga goed voorbereid op pad en neem een print of screensave van het NS reisadvies met terugsteken mee. Gebruik bij voorkeur e-ticket dat met dit reisadvies wordt gekocht. Laat beide zien als UvB zou worden uitgeschreven. Geen discussie met HC of V&S. Maak bij UvB bezwaar met reisadvies als bijlage. Je wint dit met de huidige AVR altijd.
Goedemorgen BVW en welkom op het NS Serviceforum!

Hoe lastig ik het ook vind om dit toe te geven, op dit moment kan ik moeilijk tegen de conclusies van klant_Jac en Henk_NL in gaan. Officieel gezien is terugsteken niet toegestaan, zoals ook al in dit topic is uitgelegd, tenzij je met een vrij reizen abonnement reist. Dat gezegd hebbende, is er momenteel dus een 'omweg' om in onze Reisplanner alsnog een terugsteekadvies te krijgen. En een advies van onze Reisplanner is volgens de AVR-NS leidend en bindend, dus op dit moment klopt het wat klant_Jac en Henk_NL aangeven.

Ik heb een tijd terug al contact opgenomen met de verantwoordelijke afdelingen over het terugsteken in zijn geheel, en heb daar deze omweg ook recentelijk aan toegevoegd. Ik wacht echter nog steeds op een reactie daarvan.
Reputatie 2
Hallo Stijn. Dank voor je toelichting. Zoals ik het dus begrijp moet het met een dalvrij abo geen probleem zijn. Of ik dan moet uit- en inchecken... ik probeer het eerst wel zonder en zie wel hoe dat gaat. 🙂

Reageer