beantwoord

Dalvrij en terugreizen in vertrekrichting

• 29 december 2017
  • 30 reacties
  • 669 Bekeken

Reputatie 2
  • Intercity
  • 13 reacties
Ik ben van plan om een dalvrij abo aan te schaffen. Mijn idee is om dan met de intercity te reizen iets verder dan mijn gewenste station en dan terug te reizen met de stoptrein naar mijn gewenste station. Dit is in tijd een stuk sneller en scheelt 20 minuten wachten op een overstap.

Is het dan noodzakelijk om dan bij deze overstap uit en in te checken? Want dat gaat met een paar minuten overstaptijd een flinke uitdaging worden omdat er geen paaltjes op het perron staan.

Of is dit met dalvrij niet nodig? Ik reis beide reizen met NS, het tweede stukje is dan wel buiten de daltijden maar dat is neem ik aan geen probleem omdat de korting voor de gehele reis inclusief (eventuele) overstap geldt bij NS.
icon

Beste antwoord door klant_Jac 29 december 2017, 23:34

Als je zou reizen buiten je vrij reizen periode moet je inderdaad bij terugsteken uit- en weer inchecken omdat je omreist (de reis wordt dan ook ietsje duurder).
Daarom geeft de planner die reis ook niet weer, tenzij je altijd vrij aanvinkt.

de volgens AVR allesbepalende NS reisplanner geeft de reis met legaal terugsteken wel weer, als je van stationsstraat naar stationsstraat invoert. De moderators hebben dat onder/erkend. Je hoeft dus NIET uit/in te checken.

Zie recente discussie in andere topics zoals https://forum.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/legaal-terugsteken-dat-kan-met-de-ns-reisplanner-43025
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge
..., is er momenteel dus een 'omweg' om in onze Reisplanner alsnog een terugsteekadvies te krijgen. En een advies van onze Reisplanner is volgens de AVR-NS leidend en bindend, dus op dit moment klopt het wat klant_Jac en Henk_NL aangeven.

overigens,
ik propageer geen misbruik, maar goed gebruik van de NS AVR.
Het gaat mij niet om wel of niet mogen terugsteken (dat is mierengen**k), maar om de snelste reis van deur tot deur. Daar hoort een deur-tot-deur reisadvies van NS bij.
Er zijn situaties waarbij na de nieuwe dienstregeling de reistijd met 20 minuten is verlengd, en dan zou de reiziger ernstig benadeeld worden als het al oude principe van de snelste reis vervalt (of flink meer geld kost). Tijdens je reis bij overstap het station uit en in moeten om uit/in te checken is iets voor railfanaten... Niet voor reguliere reizigers. Laat staan voor mindervaliden, ouders met kinderen, of toeristen met veel koffers.
Officieel gezien is terugsteken niet toegestaan
Het lullige is nou net, dat het dat dus niet meer is. Vroeger stonden deze verboden inderdaad expliciet in de voorwaarden, daarmee was het duidelijk. Nu zeggen de voorwaarden enkel dat een reisroute uit de NS Reisplanner moet komen. En dat is precies wat je hier doet met onze 'truc'. Absoluut, volledig legaal.
Reputatie 5
Even een vraagje: is regel dat de reisroute uit de NS reisplanner moet komen wel houdbaar? Bij een storing ( kan op dit moment geen reis plannen) verwijst de NS reisplanner website naar 9292. Wat deze storing veroorzaakt ????? Met 3 verschillende apparaten kan de storing soms op maar 1 of 2 voorkomen terwijl apparaat 3 de reis wel gewoon weergeeft.
Badge +3
Even een vraagje: is regel dat de reisroute uit de NS reisplanner moet komen wel houdbaar? Bij een storing ( kan op dit moment geen reis plannen) verwijst de NS reisplanner website naar 9292. Wat deze storing veroorzaakt ????? Met 3 verschillende apparaten kan de storing soms op maar 1 of 2 voorkomen terwijl apparaat 3 de reis wel gewoon weergeeft.
Lastige kwestie want een 9292 advies impliceert een uit- en incheck op je 'via' of 'terugsteek' station en de prijs die 9292 geeft hoort daar ook bij (nou ja iets minder want 9292 maakt er gewoon twee losse aan elkaar geplakte reizen van in één reisadvies). Omdat het sneller (maar dus duurder) is...
Reputatie 7
Badge
Bij een papieren dienstregeling, de zgn. gele vertrekstaten of een afdruk van het reisadvies uit de NS reisplanner heb je houvast. Die reisroute is houdbaar. Bomen omhakken Printen dus!
Maar met op electronische beeldschermen weergegeven informatie die uit virtuele databanken komt, is niets meer houdbaar. Niet alleen kan een beeldscherm, app(licatie), verbinding of data-server verstoord of defect raken, maar ook is deze informatie aan congregatie en manipulatie onderhevig. Per weergave-apparaat worden verschillende drivers en presentatie software gebruikt. Een minimale bug kan alles veranderen of verstoren. En met een toetsdruk is de informatie in een fractie van een seconde bijna onmerkbaar gewijzigd. Aan zichtbare/herleidbare versiebeheer van webpagina's doen de meeste bedrijven en organisaties niet meer. Dat is lastig want stel je voor dat de klant een vorige versie van de contractvoorwaarden nog zou kunnen vinden.
Als je WYSIWYG wilt hebben, moet je elke voor jou belangrijke webpagina met screenprint opslaan/afdrukken en bewaren.

Als de NS website bij storing naar 9292 verwijst, is dat nog geen geldig reisadvies, zoals in de NS AVR wordt genoemd. Helaas. Ook dan is 9292 reisadvies juridisch niet houdbaar. Wat de 9292 reisplanner er allemaal van maakt, zoals Robert B blijft schrijven, is echt niet relevant. Dat de SBB reisplanner kortere overstaptijden geeft, waardoor je een ander en soms sneller reisadvies krijgt, is ook niet van belang. Het enige dat NU telt, zijn de NS AVR voorwaarden die aangeven dat een reisadvies op basis van de NS reisplanner geldt, en dat daarmee het jargon woord "terugsteken" niet meer bestaat.
Dit is mijn vonnis, daar zult u het mee moeten doen!;)

Reageer