beantwoord

De onmogelijke opgave om 1e klas te reizen met een NS abonnement, andere chipkaarten testen

  • 30 maart 2015
  • 72 reacties
  • 2302 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Vrijdag MOET ik 1e klas reizen, aangezien de NS mij daar onterecht €25 voor rekent (ik heb een jaarabonnement) moet ik een andere manier vinden. Een andere manier is dubbel voor de 2e klas betalen en nog eens een extra euro boete, omdat ik dus een eenmalig chipkaartje moet kopen. Daar heb ik ook geen zin in. Een andere keuze is een nieuwe chipkaart kopen en daar weer een veelte veel geld aan uitgeven, heb ik ook geen zin in (ik heb toch een kaart?). Ik wil dus mijn oude chipkaarten uitproberen: of daar op saldo bij de NS gereisd kan worden. De NS claimt dat het niet kan, maar de abonnementen zijn verlopen dus misschien kan het dan wel? Op zo'n kaart staat al saldo, omdat ik daar mee in de bus heb gereisd en de NS kan mij dat geld niet terug geven (werkt niet bij de balies).

Voordat ik op reis ga wil ik dus eerst testen of de oude NS chipkaarten het wel bij de NS doen, of er saldo bij moet etc. Kan ik gewoon bij een paal proberen in te checken en dan een andere paal opzoeken om direct weer uit checken? Of loop ik dan het risico dat er geld ingehouden wordt? Ik weet dat het bij de poortjes mis kan gaan
icon

Beste antwoord door Jan NS 30 maart 2015, 18:50

In combinatie met een (OV-)Jaarabonnement is de enige optie om een dag met de eerste klas te reizen het activeren van de 'Toeslag 2-1' op de ov-chipkaart. Check je in buiten de spits dan betaal je hiervoor €15,-.
Alle informatie over het wisselen van klasse vind je hier. Twee keer een tweede klas vervoerbewijs kopen
behoort helaas niet tot de opties.

Het gebruiken van oude ov-chipkaarten is mogelijk zolang de geldigheidsdatum op de ov-chipkaart niet is verstreken. Tochjo wijst je terecht op de optie om van voor één dag van klasse te wisselen, meer informatie vind je
in de link die ik hierboven al meestuurde.

Het controleren van oude chipkaarten kan je het beste doen door in de kaartautomaat te controleren of 'Reizen op saldo' is geactiveerd. Als je toch graag wilt controleren of inchecken mogelijk is: binnen een uur uitchecken op
hetzelfde station betekent dat er geen instaptarief wordt ingehouden. Bij paaltjes zonder richting (dus zowel in- als uitcheckpalen) kan je na inchecken bij een andere paal direct weer uitchecken. Doe je dit bij dezelfde paal dan
moet je 140 seconden wachten, daarna is het ook daar mogelijk. Op bijvoorbeeld Amsterdam Centraal kan je bij de cico-paaltjes zowel in- als uitchecken. Bij de poortjes is het belangrijk om op te letten wat de incheck en wat de uitcheck kant is.
Bekijk origineel

72 reacties

Badge +3
Ik zou een e-ticket aanschaffen. Geen gedoe met chipkaarten en extra euro's toeslag.

Mocht u wel met een al bestaande chipkaart willen reizen bij NS, controleer dan bij een kaartautomaat of het product Reizen op saldo op die kaart staat. Dat is namelijk nodig om bij NS te kunnen inchecken. Staat dat er niet op, dan kunt u dat er direct op zetten (filmpje). Vanzelfsprekend zult u ook bij een kaartautomaat moeten aangeven dat u die dag (of altijd) eerste klas wilt inchecken met die OV-chipkaart (filmpje).
Een e-ticket moet geprint worden, ik heb geen printer (wat zou ik ermee moeten, behalve kaartjes van de NS printen, omdat de NS mij mijn chipkaart niet laat gebruiken en voor een kaartje een euro extra vraagt). Dan moet ik ik stiekem op mijn werk gaan printen, wordt denk ik niet op prijs gesteld.

Volgens mij heb ik wel NS automaten gebruikt om saldo te laden, maar dat is inderdaad een van de dingen die tegen kan zitten: dat er wel saldo opstaat maar dat er niet ingecheckt kan worden. Bedankt voor het filmpje.

Aan de upgrade had ik niet eens gedacht, dat moet ik ook eerst testen. Dus kan ik naar de automaat gaan, kijken of reizen op saldo erop staat, zo niet, dan moet ik meer saldo laden, dan 1e klas activeren, inchecken en dan direct bij een andere paal weer uitchecken zonder verlies van saldo?
Reputatie 6
Badge +2
inchecken en dan direct bij een andere paal weer uitchecken zonder verlies van saldo?
Ja, er gaat bij het inchecken € 20 af en bij uitchecken binnen een uur op hetzelfde station komt dat er weer bij. Bij poortjes het beide keren aan de goede kant van het poortje doen, het beginscherm toont "Inchecken", resp. "Uitchecken".
Reputatie 6
Badge +2
Dus kan ik naar de automaat gaan, kijken of reizen op saldo erop staat, zo niet, dan moet ik meer saldo laden
Nee, je kan bij genoeg saldo ook alleen het product "Reizen op saldo" laden.
In combinatie met een (OV-)Jaarabonnement is de enige optie om een dag met de eerste klas te reizen het activeren van de 'Toeslag 2-1' op de ov-chipkaart. Check je in buiten de spits dan betaal je hiervoor €15,-.
Alle informatie over het wisselen van klasse vind je hier. Twee keer een tweede klas vervoerbewijs kopen
behoort helaas niet tot de opties.

Het gebruiken van oude ov-chipkaarten is mogelijk zolang de geldigheidsdatum op de ov-chipkaart niet is verstreken. Tochjo wijst je terecht op de optie om van voor één dag van klasse te wisselen, meer informatie vind je
in de link die ik hierboven al meestuurde.

Het controleren van oude chipkaarten kan je het beste doen door in de kaartautomaat te controleren of 'Reizen op saldo' is geactiveerd. Als je toch graag wilt controleren of inchecken mogelijk is: binnen een uur uitchecken op
hetzelfde station betekent dat er geen instaptarief wordt ingehouden. Bij paaltjes zonder richting (dus zowel in- als uitcheckpalen) kan je na inchecken bij een andere paal direct weer uitchecken. Doe je dit bij dezelfde paal dan
moet je 140 seconden wachten, daarna is het ook daar mogelijk. Op bijvoorbeeld Amsterdam Centraal kan je bij de cico-paaltjes zowel in- als uitchecken. Bij de poortjes is het belangrijk om op te letten wat de incheck en wat de uitcheck kant is.
Al checkte ik in buiten de spits, €15 is nog steeds buiten alle proporties 😠 Blijkbaar is dat moeilijk te begrijpen voor NS medewerkers?

Twee keer voor de tweede klas betalen behoort niet tot de opties zeg je, blijkbaar licht de NS de klant liever op door €25 te eisen.

Uiteindelijk moet ik dus wel 2x voor de tweede klas betalen, omdat de NS mij geen andere optie geeft dan zonder mijn abonnement te reizen, terwijl ik met mijn abonnement al betaald heb en recht heb op voordeelurenkorting.

Wat vind je er zelf van Jan NS, dat de NS de vaste klant zo oplicht?

@Tochjo: het filmpje is voor Een_OV_chipkaart_zonder_NS_logo_activeren_voor_gebruik_bij_NS, mijn kaart is door de NS verschaft en heeft een NS logo, ik ben dus benieuwd wat er dan gebeurt.
Voor korte afstanden is deze manier van wisselen van klasse inderdaad niet ideaal, reis je langer dan is het het overwegen waard. Ik snap dat de toeslag hoog is, maar ik kan aan die voorwaarden helaas niets veranderen. Van oplichting wil ik niet spreken aangezien alle informatie is terug te vinden op de website.
De NS begrijpt blijkbaar niet hoe haar klanten reizen. Voor mij zal die manier van wisselen nooit ideaal zijn. Never, nimmer, nooit*. De NS had dat ook kunnen bedenken.

(*Welke conclusie zal de NS trekken uit de cijfers? "Zie je wel, er is helemaal geen vraag naar een 2-1 Toeslag" Nee, niet als je daar €25 voor moet neerleggen.)

Aan de voorwaarden, welke voorwaarden? De NS negeert gemakshalve de voorwaarde dat jaarabonnement houders recht hebben op voordeelurenkorting.

Ik heb een klacht, maar daar wordt niks mee gedaan. Betaal maar 25 euro is de conclusie, dat is oplichting als de reis maar een paar euro zou kosten. Waarom is er alleen een dagretour beschikbaar en niet een handelbaar product, zoals de NS wel voor de trajectkaarthouders heeft ingevoerd?

Jan: wat stel je voor als ik van Amsterdam Centraal naar Schiphol met de 1e klas moet?
Twee opties: €25 betalen? Zwartrijden?

Jij zou €25 betalen voor een enkeltje Amsterdam Centraal – Schiphol?
Voor korte afstanden is deze manier van wisselen van klasse inderdaad niet ideaal
Deze manier? Ik zou dan graag willen weten wat de andere manier is.
Reputatie 6
Badge +2
Op bijvoorbeeld Amsterdam Centraal staan zogenaamde richtingspaaltjes, let dus op of je op zo'n station bij de juiste paal in-, danwel uitcheckt. Hoe het zit bij poortjes legt Dennis je al uit.
Waar staan richtingspaaltjes? Nooit gezien.
richtingspaaltjes ??? Die heb ik daar ook niet gezien, bedoelt Jan NS niet gewoon de poortjes ?

Of krijgen we bij poortjes straks dezelfde chaos met in danwel uitchecken nu we eenmaal gewend zijn dat het daar niet uitmaakt.
Reputatie 6
Badge +2
Jan NS onderscheidt ze van poortjes, maar misschien was er een misverstand toen hij informatie ontving.
Toch nog graag een antwoord van Jan NS of hij €25 zou betalen voor een enkeltje Amsterdam Centraal – Schiphol en welke andere manier van betalen er is voor OV-jaarkaart houders?
Toch nog graag een antwoord van Jan NS of hij €25 zou betalen voor een enkeltje Amsterdam Centraal – Schiphol en welke andere manier van betalen er is voor OV-jaarkaart houders?

De bedragen zijn volkomen van de gekke. Als we deze belachelijke toelagen en boetes zouden blijven betalen zegt dat genoeg over de huidige situatie waarin de NS en Nederland terecht zijn gekomen. Laten we gelijk maar het onderwijs aanpassen. Leerling te laat op bij de les op het vo/mbo/hbo/wo. Direct 35 euro boete!!!! per keer. Drie keer te laat en een grote bek. Keihard aanpakken. ?????????? En de ouders? Afserveren. Kunnen klagen wat ze willen. En natuurlijk is coulance mogelijk. Bij de gratie van....

Dus het zal mij niks verbazen als Jan NS die 25 euro zonder probleem neerteld.
Reputatie 3
Badge
Over het vervallen van de mogelijkheid van een upgrade voor een eenmalige reis in dit soort gevallen is al veel gecommuniceerd en het heeft geen enkele zin individuele NS-medewerkers daarover naar hun mening te vragen, naar mijn idee. De NS-bonzen bepalen het beleid en zeggen domweg dat ze die eenmalige upgrade niet willen aanmoedigen. Dat wordt uiteindelijk geaccordeerd door ons parlement. De klacht ligt bij het OV-loket en het LOCOV, maar zolang die er niets aan kunnen doen en het parlement dat accepteert is het net als met alle door het parlement goedgekeurde bepalingen: je zult je eraan moeten houden.

In dit geval zou ik gewoon zeggen: checken of Reizen op Saldo aanstaat (of anders aanzetten), klassewissel naar eerste klas, en dan inchecken. Dan betaal je inderdaad dubbel voor het traject dat je al afgekocht hebt.

Zo heb ik zelf Traject Vrij Haarlem-Den Haag Centraal tweede klas, en daarnaast Dal Voordeel eerste klas voor al ik een keer eerste klas wil reizen op mijn vaste traject. Kost me in de spits € 13,90 ipv € 5,70, maar dat is altijd nog beter dan € 25,00 ....

Ik was overigens recent in de UK. Traject London-Newcastle, 3 uur in de trein met een enkeltje, goedkoopste optie (beperkt beschikbaar en geldig in een specifieke trein): zo'n £50 ofwel € 70. Heb je iets meer haast dan kost die grap je £121 (€169), wil je flexibel zijn dan ben je ruim £200 (€280) kwijt. Al heb ik niet alle opties uitgezocht in het kaartjesoerwoud van de Britse spoorwegen. Een in tijd vergelijkbare reis in Nederland kost €25,40.
Ik vind echt niet dat hier alles goed geregeld is omdat het ergens anders nog beroerder is, maar als ik die prijzen en voorwaarden zie, ga ik al ons geklaag hier toch wel een beetje relativeren....
Dan kan je beter de NS vergelijken met 10 jaar geleden toen het echt veel beter was (en goedkoper) dan met het slechtste voorbeeld uit de Westerse wereld.
Over het vervallen van de mogelijkheid van een upgrade voor een eenmalige reis in dit soort gevallen is al veel gecommuniceerd en het heeft geen enkele zin individuele NS-medewerkers daarover naar hun mening te vragen, naar mijn idee.
Volgens de medewerkers hier heb ik maar 1 optie: klagen bij individuele NS-medewerkers: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/klacht-indienen-jullie-leidinggevende-11040 Als je vervolgens Stephan NS een bericht stuurt, dan krijg je daar helemaal geen antwoord op. Stephan NS geeft dus geen gehoor aan zijn eigen advies.

De NS-bonzen bepalen het beleid en zeggen domweg dat ze die eenmalige upgrade niet willen aanmoedigen.

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, omdat iedereen met een chipkaart een eenmalige upgrade kan doen. Met een upgrade betalen we de prijs van een volwaardig 1e klas kaartje. Waarom mag ik van de NS niet 1e klas reizen? Als ik met iemand samen reis moet ik maar 2e klas gaan zitten?

Graag nog een antwoord van Jan NS, of hij €25 zou betalen voor een enkeltje Amsterdam Centraal – Schiphol en welke andere manier van betalen er is voor OV-jaarkaart houders?
Ik ben bij de automaat geweest
1) in het verleden heb ik bij de Ns automaat saldo geladen op mijn Ns chipkaart. Hoort reizen op saldo er dan niet automatisch op te staan? Ik zie niks bij producten.

2) ik heb 3x getracht reizen op saldo 1e klas te laden, maar krijg 3x de foutmelding dat het niet lukt, dat ik de kaart waarschijnlijk te kort tegen de reader houd, terwijl ik hem er wel goed tegen houd tot 3x toe.

O o o o waarom kan nu nooit iets goed gaan. Waarom kan ik niet reizen op saldo laden op mijn chipkaart?
Bij de service balie geweest: ook daar kan er geen "reizen op saldo bij de NS" op de chipkaart van de NS gezet worden. Ik kan wel op saldo bij andere vervoerders reizen.

Is toch niet te geloven. Dus dan maar zwartrijden?
Voor de record, voordat er weer een NS medewerker komt die met de beledigende opmerking komt dat het een zelfbedachte beeldvorming is:



Niek, heb je ook geprobeerd in te checken en zo ja welke melding kreeg je toen?
Nee niet geprobeerd, omdat volgens de servicebalie het reizen op saldo niet op de kaart staat en er ook niet opgezet kan worden. Ik kan vanmiddag wel eens kijken wat er gebeurd, vast een rood lampje en de nietszeggende melding "probeer opnieuw".
En de servicebalie had ook geen verklaring of oplossing hiervoor?
Verklaring: geen, de chipkaart is niet verlopen en dus zou ik reizen op saldo moeten kunnen laden. Oplossing: koop maar een nieuwe kaart.

De NS hoort toch een nieuwe kaart te verschaffen als deze defect is, waarom moet ik een nieuwe kaart kopen als ik een kaart heb?
Dus samenvattend:
Je hebt een abonnement waarmee je gratis reist, maar waarmee het niet mogelijk is om tegen een acceptabele prijs eenmalig in de 1e klas te reizen.
Je wil daarom op saldo reizen op een oude ov-chipkaart (wat betekent dat je deels dubbel moet betalen voor de reis, maar bij gebrek aan oplossing van de kant van de NS ben je daartoe bereid) maar om onduidelijke redenen is dat eveneens niet mogelijk.
En de "oplossing" van de "klantenservice" is om dan nog maar een kaart te kopen en te hopen dat het daarmee wel lukt?
De reiziger staat duidelijk weer op 1, 2 en 3...

Reageer