beantwoord

De onmogelijke opgave om 1e klas te reizen met een NS abonnement, andere chipkaarten testen

• 30 maart 2015
  • 72 reacties
  • 2306 Bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

Dus samenvattend:
Je hebt een abonnement waarmee je gratis reist, maar waarmee het niet mogelijk is om tegen een acceptabele prijs eenmalig in de 1e klas te reizen.
Je wil daarom op saldo reizen op een oude ov-chipkaart (wat betekent dat je deels dubbel moet betalen voor de reis, maar bij gebrek aan oplossing van de kant van de NS ben je daartoe bereid) maar om onduidelijke redenen is dat eveneens niet mogelijk.
En de "oplossing" van de "klantenservice" is om dan nog maar een kaart te kopen en te hopen dat het daarmee wel lukt?
De reiziger staat duidelijk weer op 1, 2 en 3...

Juist.

Is er een NS medewerker hier die service kan verlenen?
@ theofiel bij incheck bij een paal krijg ik een rood scherm met de mededeling dat in/uitcheck niet mogelijk is.
En bij de GVB werkt de kaart wel, zonder probleem een in/uitcheck. Waarom kan dat niet bij de NS?
Reputatie 3
Badge
Als ik het goed begrijp heeft u wel saldo op uw kaart staan, maar kunt u er niet mee op saldo reizen.
Nu lees ik op de NS-site: "Uw kaart wordt in de meeste gevallen automatisch geactiveerd zodra u via een NS-kaartautomaat saldo op uw kaart zet. In sommige gevallen moet u uw OV-chipkaart op een andere manier activeren."
Het kan dus kennelijk zo zijn, dat je wel saldo op je kaart kunt zetten, maar er niet automatisch mee kunt reizen. Dat lijkt hier het geval.

Overigens weer een bizar geval van totale miscommunicatie, want op diezelfde pagina staat te lezen:" Let op: Als u voor de eerste keer met uw OV-chipkaart bij NS reist, moet u deze eenmalig activeren. Dit gebeurt automatisch zodra u bij een NS-kaartautomaat saldo op uw OV-chipkaart laadt (standaard 2e klas). " Rara: wanneer gebeurt het nu wel of niet automatisch?
Ik had dat ook begrepen: dat reizen op saldo automatisch geladen wordt als je bij de NS saldo laadt. Niet dus.

Ik vermoed dat er een software fout op de kaart staat, de NS heeft toch vorig jaar traject kaarthouders een nieuwe kaart toegestuurd ivm een defect?
Ik had vorig jaar een trajectkaart en heb geen nieuwe kaart gekregen. Dat zou ook vrij zinloos geweest zijn, want zolang het Trajectabonnement actief was, was reizen op saldo überhaupt niet mogelijk.
Ik had dat ook begrepen: dat reizen op saldo automatisch geladen wordt als je bij de NS saldo laadt. Niet dus.

Ik vermoed dat er een software fout op de kaart staat, de NS heeft toch vorig jaar traject kaarthouders een nieuwe kaart toegestuurd ivm een defect?
ik denk niet dat het aan de software zou leggen. Ik heb in het verleden ook toen met mijn oude ov chipkaart ook zoiets geprobeerd te hebben, en het ligt niet zo zeer aan de software, maar volgens mij heb je de ov chipkaart te vaak gebruikt, ook al is hij paar jaar geldig. Mogelijk is je ov chipkaart beschadigd en functioneert jou kaart niet zo goed meer! In mijn geval had ik een duplicaat aangevraagd en toen met mijn duplicaat werkte hij wel gewoon weer! Via "Mijn NS" kan je een nieuwe duplicaat aanvragen of bel de NS Klantenservice even.
Bedankt dat je meedenkt, maar ik heb de kaart nog nooit gebruikt bij de NS. De kaart is ook zeker niet door gebruik beschadigd, bij andere vervoerders werkt hij wel een hij zit in een beschermend hoesje, ik ben juist heel zuinig.

Ik kan geen duplicaat aanvragen, want ik kan de kaart niet aanmelden in mijn NS.

Waarom zou ik de klantenservice bellen, dit is toch de klantenservice.
Nee Niek. In sommige gevallen waar je met jou probleem tegen aanloopt kun je beter de NS Klantenservice bellen voor persoonlijk contact. En uit mijn ervaring werkt dit sneller dan op zo'n forum. Telefoon nummer 030-751 51 55. Je kan ook een Tweet versturen @NS_online suc6!
Zelfs als je naar de balie gaat wordt je niet geholpen, met de telefoonmedewerkers heb ik hele slechte ervaringen dus die ga ik zeker niet bellen.

Het is trouwens wel een software probleem, ik krijg namelijk de foutmelding Reizen op Saldo niet toegestaan op Zakelijke kaart.

Dus. Ik mag van de NS niet op saldo reizen.
Beste Niek dat het om een zakelijke kaart ging wist ik niet. Overigens heb ik wel goeie ervaringen gehad met de NS Klantenservice. Misschien had u een verkeerde aan de lijn gehad. Dat wil ook niet zeggen dat ze allemaal zo zijn! Je zou eventueel kunnen overleggen met je werkgever. Misschien weet jou werkgever iets erop te bedenken? Als dit eenmalig of af en toe is kun je altijd nog een anonieme chip kaart proberen te kopen. Maar het lijkt mij verstandigst om met de NS Klantenservice en of je werkgever over te hebben. Voor elk probleem is er wel een oplossing. Tot slot als je toevallig ook in de provincie Noord Holland woont, dan zou het software probleem ook kunnen veroorzaakt vanwege de stroomstoring van 27 maart jl. Bij elk kaartjesautomaat staat ook het nummer en het storingsnummer daarvan kan je een melding van maken.
Reputatie 6
Badge +2
Reizen op Saldo niet toegestaan op Zakelijke kaart.
Dan is het duidelijk, de kaart is daarvoor niet bedoeld, je moet gewoon een consumentenkaart kopen.
Als niek gaat bellen met de klantenservice zal deze hooguit tot de conclusie komen dat reizen op saldo niet mogelijk is met een zakelijke kaart (al betwijfel ik of men dat verband legt, want de servicebalie was blijkbaar niet op de hoogte van dit onderscheid) en niek doorverwijzen (maar helaas niet doorverbinden want daar doet men om onduidelijke redenen niet aan) naar een apart telefoonnummer voor zakelijke klanten. Daar zal NS Kastje niek vermoedelijk weer terugverwijzen naar NS Muur omdat het weliswaar een zakelijke kaart betreft, maar deze niet langer als zodanig wordt gebruikt.
Afgezien van een hoop ergernis zullen die telefoontjes mijns inziens dus niet opleveren, behalve wellicht het ongetwijfeld goedbedoelde advies om dan maar een nieuwe ov-chipkaart te kopen. Als het reizen op saldo dan nog steeds mislukt, kan niek als schrale troost nog kwartetten met de verzameling ov-chipkaarten...
Kortom gedoe! Ik heb al in het verleden 4 ov chipkaarten gehad dus dat was al 1 kwartet. Dan vrees ik zoals Dennis dat aangeeft een consumenten ov chip kaart kan kopen.
Reizen op Saldo niet toegestaan op Zakelijke kaart.
Dan is het duidelijk, de kaart is daarvoor niet bedoeld, je moet gewoon een consumentenkaart kopen.

Waarom moet ik een consumentenkaart kopen als ik de kaart zakelijk gebruik? Het is geen businesscard, maar een persoonlijke chipkaart.
Waarom mag ik bij de NS niet op saldo reizen, op een kaart waar ooit een "zakelijk" abonnement stond?
Waarom kan ik de kaart wel bij andere vervoerders gebruiken?
Waarom vertelt de automaat en de klantenservice mij niet waarom het misgaat?
Waarom moet alles bij de NS zo moeilijk en onlogisch zijn?

En mijn werkgever vergoedt geen zakelijke abonnementen, dus elke kaart en elke km die ik reis betaal ik zelf.
Reputatie 6
Badge +2
ik krijg (..) de foutmelding Reizen op Saldo niet toegestaan op Zakelijke kaart.
Dat is weer anders dan je in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/de-onmogelijke-opgave-om-1e-klas-reizen-ns-abonnement-andere-chipkaarten-testen-11279/index1.html#post71667 laat zien. Zeker een andere kaart?
Dezelfde kaart, vier verschillende boodschappen:
1. Jan NS zegt dat het kan
2. De automaat zegt 3x dat ik de chipkaart te kort voor de lezer heb gehouden
3. De klantenservice zegt dat het heel vreemd is maar dat het niet lukt om reizen op saldo te laden
4. Deze link zegt dat niet niet toegestaan is om bij de NS op saldo te reizen https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer

Dus weer een gevalletje : de NS is niet in staat een eenduidige boodschap te communiceren.
Op de vraag waarom reizen op saldo bij de NS niet is toegestaan op een "zakelijke kaart" zal ik wel nooit antwoord krijgen, de logica ontgaat mij volledig.
Reputatie 6
Badge +2
Dezelfde kaart, drie verschillende boodschappen:
1. Jan NS zegt dat het kan
2. De automaat zegt 3x dat ik de chipkaart te kort voor de lezer heb gehouden
3. De klantenservice zegt dat het heel vreemd is maar dat het niet lukt om reizen op saldo te laden
4. Deze link zegt dat niet niet toegestaan is om bij de NS op saldo te reizen https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer

Dus weer een gevalletje : de NS is niet in staat een eenduidige boodschap te communiceren waar de klant wat aan heeft.

Inderdaad lastig dat de kaartautomaat niet de juiste melding geeft en het personeel niet goed op de hoogte is. De melding op https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer, "Reizen op Saldo niet toegestaan op Zakelijke kaart" zal waarschijnlijk dan wel juist zijn. Gelukkig is het daarmee opgehelderd, al zou het financieel iets gunstiger zijn geweest als ze het zo gemaakt hadden dat het wel kon.
Gelukkig is het opgehelderd? Dan kan ik nog steeds niet op saldo reizen.

Gelukkig heeft de NS aangeboden een nieuwe kaart op te sturen, want ze snappen zelf ook niet waarom het op mijn kaart niet mogelijk is.
Waar kan ik een chipkaart kopen?

De chipkaart website zegt:
"Ticketautomaten op NS-stations."
"Servicebalies van OV bedrijven zoals GVB, GVU en Connexxion."

Kan het bij de ticket automaten van de NS gehaald worden? Hoe dan?

Of kan het ook bij de servicebalie van de NS gekocht worden?
Een anonieme chipkaart kan bij de "bolle" automaten worden gekocht. Ik verwacht dat de servicebalie ze eveneens verkoopt maar daar ben ik niet zeker van.
En Niek, bijna vrijdag. Ben toch wel benieuwd hoe de overstap naar de eerste klas vrijdag verloopt.
Bedankt theofiel, ik ga op zoek naar bolle automaten. Dan kan ik ook eindelijk uitproberen wat er gebeurt als ik gtbv aanvraag voor mijn abonnement en een anonieme kaart, aangezien ik dan ook dubbel betaal voor een traject.

Janjan, het is inderdaad een expeditie. Nu moet ik mij nog gaan verdiepen hoeveel het allemaal gaat kosten en hoeveel geld er dan op de kaart moet staan. Als het allemaal lukt. Leuker kan de NS het niet maken, ook niet gemakkelijker.
@niek

Ik begin onderhand het idee te krijgen dat jouw OV-chipkaart toch iets van een bug heeft ofzo, want ik kom zo vaak oude traject kaarten of jaarkaarten tegen met allemaal verschillende abonnementen op ROS vol tarief. Iets anders kan ik echt niet meer bedenken.
Succes met de expeditie vrijdag.

Reageer