beantwoord

De onmogelijke opgave om 1e klas te reizen met een NS abonnement, andere chipkaarten testen

• 30 maart 2015
  • 72 reacties
  • 2305 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vrijdag MOET ik 1e klas reizen, aangezien de NS mij daar onterecht €25 voor rekent (ik heb een jaarabonnement) moet ik een andere manier vinden. Een andere manier is dubbel voor de 2e klas betalen en nog eens een extra euro boete, omdat ik dus een eenmalig chipkaartje moet kopen. Daar heb ik ook geen zin in. Een andere keuze is een nieuwe chipkaart kopen en daar weer een veelte veel geld aan uitgeven, heb ik ook geen zin in (ik heb toch een kaart?). Ik wil dus mijn oude chipkaarten uitproberen: of daar op saldo bij de NS gereisd kan worden. De NS claimt dat het niet kan, maar de abonnementen zijn verlopen dus misschien kan het dan wel? Op zo'n kaart staat al saldo, omdat ik daar mee in de bus heb gereisd en de NS kan mij dat geld niet terug geven (werkt niet bij de balies).

Voordat ik op reis ga wil ik dus eerst testen of de oude NS chipkaarten het wel bij de NS doen, of er saldo bij moet etc. Kan ik gewoon bij een paal proberen in te checken en dan een andere paal opzoeken om direct weer uit checken? Of loop ik dan het risico dat er geld ingehouden wordt? Ik weet dat het bij de poortjes mis kan gaan
icon

Beste antwoord door Jan NS 30 maart 2015, 18:50

In combinatie met een (OV-)Jaarabonnement is de enige optie om een dag met de eerste klas te reizen het activeren van de 'Toeslag 2-1' op de ov-chipkaart. Check je in buiten de spits dan betaal je hiervoor €15,-.
Alle informatie over het wisselen van klasse vind je hier. Twee keer een tweede klas vervoerbewijs kopen
behoort helaas niet tot de opties.

Het gebruiken van oude ov-chipkaarten is mogelijk zolang de geldigheidsdatum op de ov-chipkaart niet is verstreken. Tochjo wijst je terecht op de optie om van voor één dag van klasse te wisselen, meer informatie vind je
in de link die ik hierboven al meestuurde.

Het controleren van oude chipkaarten kan je het beste doen door in de kaartautomaat te controleren of 'Reizen op saldo' is geactiveerd. Als je toch graag wilt controleren of inchecken mogelijk is: binnen een uur uitchecken op
hetzelfde station betekent dat er geen instaptarief wordt ingehouden. Bij paaltjes zonder richting (dus zowel in- als uitcheckpalen) kan je na inchecken bij een andere paal direct weer uitchecken. Doe je dit bij dezelfde paal dan
moet je 140 seconden wachten, daarna is het ook daar mogelijk. Op bijvoorbeeld Amsterdam Centraal kan je bij de cico-paaltjes zowel in- als uitchecken. Bij de poortjes is het belangrijk om op te letten wat de incheck en wat de uitcheck kant is.
Bekijk origineel

72 reacties

Iets minder gemakkelijk af te vinken vragen? Het gaat om medewerkers die zeggen dat het OV-jaarabonnement al sinds een jaar afgeschaft is, of andere soort verkeerde informatie verschaffen. Deze medewerkers kunnen ongestoord hun gang gaan, omdat er geen terugkoppeling mogelijk is vanuit de klant.

Met mijn huidige klacht over de klassewissel en het aanschaffen van een extra vervoersbewijs zonder korting ga ik naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer in Den Haag, aangezien de mensen bij de NS allemaal met hun hoofden diep in het zand zitten.
Natuurlijk blijven de medewerkers weg, en toch durft Klaas-Jan NS tegen mij te zeggen: "Er worden heel veel klanten naar volle tevredenheid geholpen en ik ga niet mee in een negatieve spiraal dat dit niet zo zou zijn naar aanleiding van een zelfbedachte beeldvorming".

Lees je dit Klaas-Jan NS? Excuses zijn wel op zijn plaats.

Deels heeft hij natuurlijk gelijk, zolang het gros van de mensen hier komt om geld terug te vragen bij een verkeerde check-in/check-uit of om te vragen of ze Weekend Vrij kunnen combineren met hun studentenreisproduct. Het is alleen nogal bot om dat op die manier tegen jou te formuleren als jij doorgaans net iets minder gemakkelijk af te vinken vragen stelt en daarom zelden een bevredigend antwoord krijgt.
De NS luistert niet naar de klant, dus daar zal wel niks aan veranderen.
Het is helaas ook tekenend dat zodra dit topic ingewikkeld werd (toen activeren van reizen op saldo niet mogelijk bleek) de NS-medewerkers in geen velden of wegen meer te bekennen waren.

Natuurlijk blijven de medewerkers weg, en toch durft Klaas-Jan NS tegen mij te zeggen: "Er worden heel veel klanten naar volle tevredenheid geholpen en ik ga niet mee in een negatieve spiraal dat dit niet zo zou zijn naar aanleiding van een zelfbedachte beeldvorming".

Lees je dit Klaas-Jan NS? Excuses zijn wel op zijn plaats.
Ach dat vage antwoord van Jan NS staat er ook nog over die richtingspalen, ze zijn te beroerd om Jan even te contacteren en Jan zelf wil het ook niet uitleggen verder blijkbaar.

Het is helaas ook tekenend dat zodra dit topic ingewikkeld werd (toen activeren van reizen op saldo niet mogelijk bleek) de NS-medewerkers in geen velden of wegen meer te bekennen waren.
GVB heeft toch ook eenmalige chipkaarten? Dan betaal je voor de reis wel iets meer, maar ben je niet die 7 euri kwijt voor de kaart zelf en hoef je er ook geen saldo op te zetten (en dus ook niet later terug te vragen).
Er stond al 7 euro op de kaart, deze kaart is voor de medereiziger en daar moest dus ook RoS en 1e klas op geactiveerd worden. Nog spannend of de check-in bij de NS gaat werken.

En ik weet niet of u straks weer terugmoet, maar in principe was die 10 euro reisgeld ook niet nodig. Reisgeld wordt gewoon ingehouden bij het terugstorten van het instaptarief. Stel u checkt in en reist vervolgens voor 5 euro, waarna u weer uitcheckt. Dan krijgt u 15 euro teruggestort, zodat u dan nog een saldo van 15 euro overheeft. Inderdaad niet genoeg als u daarna opnieuw wilt inchecken; dan zult u moeten bijstorten.

Ik heb er rekening mee gehouden dat ik nog een andere keer de kaart moet gebruiken, dus er moet 20 euro op blijven staan. Ik heb een metalen doosje gevonden waar ik de kaart veilig in kan bewaren, zo kan ik niet per ongeluk inchecken als ik te dicht bij een reader kom (wat mij meerdere keren is overkomen).

Die vaste bedragen bij de automaat zijn inderdaad erg onhandig. 20 of 50 euro scheelt ook nogal wat....

Reputatie 3
Badge
Als er dan van die lui van reizigersonderzoek langskwamen en ik zei dat ik Jaartraject had, dan vroegen ze altijd "prive of van de baas?". Als ik daarentegen mijn kaart liet zien, vroegen ze dat niet. Ik neem dus aan dat zij aan de kaart konden zien of ik hem prive had aangeschaft of via mijn baas. Daar was toch iets mee aan de hand, kennelijk.
Het enige verschil dat ik zie is het streepje onder de klasse, maar op n=1 kan ik geen definitieve conclusie trekken.

Nu u het zegt: ik herinner me nu dat ik er wel eens naar gevraagd heb, en inderdaad het antwoord kreeg dat ze het aan dat streepje konden zien.
Sterker nog: de laatste tijd accepteerden ze het zelfs niet meer dat ik zei "Jaartraject van de baas" maar moest ik hem ook laten zien. Als ik dan geen zin had om mijn tas uit het rek te halen om het ding op te vissen zei ik dat ze dan maar moesten noteren dat ik weigerde mee te werken.....
Reputatie 3
Badge
GVB heeft toch ook eenmalige chipkaarten? Dan betaal je voor de reis wel iets meer, maar ben je niet die 7 euri kwijt voor de kaart zelf en hoef je er ook geen saldo op te zetten (en dus ook niet later terug te vragen).

En ik weet niet of u straks weer terugmoet, maar in principe was die 10 euro reisgeld ook niet nodig. Reisgeld wordt gewoon ingehouden bij het terugstorten van het instaptarief. Stel u checkt in en reist vervolgens voor 5 euro, waarna u weer uitcheckt. Dan krijgt u 15 euro teruggestort, zodat u dan nog een saldo van 15 euro overheeft. Inderdaad niet genoeg als u daarna opnieuw wilt inchecken; dan zult u moeten bijstorten.

Die vaste bedragen bij de automaat zijn inderdaad erg onhandig. 20 of 50 euro scheelt ook nogal wat....
Als er dan van die lui van reizigersonderzoek langskwamen en ik zei dat ik Jaartraject had, dan vroegen ze altijd "prive of van de baas?". Als ik daarentegen mijn kaart liet zien, vroegen ze dat niet. Ik neem dus aan dat zij aan de kaart konden zien of ik hem prive had aangeschaft of via mijn baas. Daar was toch iets mee aan de hand, kennelijk.
Het enige verschil dat ik zie is het streepje onder de klasse, maar op n=1 kan ik geen definitieve conclusie trekken.

Inmiddels €87,50 lichter: een GVB chipkaart (medereiziger) die op 1 mei verloopt met 7 euro saldo, daar 50 euro bijgezet zodat de kaart na deze reis retour kan naar TLS (met >€30 saldo). Een chipkaart voor mezelf aangeschaft a €7,50 en daar €20 borg en €10 reisgeld opgezet. Wat een geld....

Wat mij opviel bij de automaat: je kan €20 of €50 laden, waarom kan je als klant niet een bedrag invoeren? Ik wilde €30 laden, dus moest eerst ingewikkeld via het scherm "berekenen" wat het minimum bedrag was, waarna de optie voor €30 verscheen. Ik vind het erg grote bedragen, maar daar denk de NS blijkbaar niet aan.
Reputatie 3
Badge
Ik kocht in het verleden ook een Jaartrajectkaart via mijn werkgever. Ik betaalde hem zelf, maar kreeg door de aanschaf via de werkgever wel korting. Dat is dus geen Business Card, maar een particuliere kaart die ik voordeliger kreeg via mijn baas.

Hij is nog niet eens zo oud. Aan het feit dat de periode niet een jaar is zie je wel dat het geen gewoon consumenten-OV-Jaarabonnement is. Misschien bestond het OV Vrij abonnement toen nog niet, en kon daarom geen gewone NS Business Card gebruikt worden.
Dennis, mijn werkgever verschaft geen Business kaarten, dus haal dat maar uit je hoofd.

Voor het OV abonnement had ik een "zakelijke" trajectkaart met 1 zone, die heeft de NS afgeschaft. OV-jaar was vervolgens het goedkoopste alternatief.
Dennis, toen ik het traject van mijn jaartrajectkaart wijzigde kreeg ik ook een nieuwe kaart met een geldigheidsduur korter dan een jaar, dat zegt volgens mij dus niet alles.
Reputatie 6
Badge +2
Hij is nog niet eens zo oud. Aan het feit dat de periode niet een jaar is zie je wel dat het geen gewoon consumenten-OV-Jaarabonnement is. Misschien bestond het OV Vrij abonnement toen nog niet, en kon daarom geen gewone NS Business Card gebruikt worden.
Hier hebben we het over, de ene kaart is "zakelijk" de andere kaart is "niet zakelijk". Zie jij de verschillen?

De kaarten zijn identiek, mijn persoonlijke gegevens staan er op, omdat het mijn kaarten zijn die ik betaal. De ene is via een tussen persoon aangevraagd en wordt dus bestempelt als "zakelijk".

Let ook even op de rode pijlen, een grapje van de NS: de ene kaart eindigt op 31 juli, de andere start op 2 augustus.
Reputatie 6
Badge +2
De zakelijke OV-chipkaart die NS zelf uitgeeft is de NS-Business Card. Een andere zakelijke OV-chipkaart waarmee je (onder meer) met de trein kan reizen is bijvoorbeeld de Mobility Card van Mobility Mixx. Deze termen "NS-Business Card" resp. "Mobility Mixx" staan ook duidelijk zichtbaar op de kaart. Jouw kaart is waarschijnlijk volgens een niet meer toegepast systeem.
En de zakelijke relatie is niet gestopt, want ik reis toch nog met de NS voor mijn werk?

De NS heeft collectiviteit afgeschaft, dat wel.
Ik heb ook nooit geweten dat ik een zakelijke kaart had, dit wordt niet gecommuniceerd. Het is een gewone chipkaart met een gewoon -verlopen- abonnement.
@Dennis ik heb geen business card, ook nooit gehad. Het is een chipkaart die via de werkgever met een collectiviteit korting is aangeschaft. Je kan niet zien of een kaart via een particulier of werkgever is aangeschaft, ze werken -dacht ik-ook exact het zelfde.

Dus: geen business card!
Reputatie 3
Badge
Met een Business Card reis je bij NS op rekening, niet op saldo. Dit gaat geloof ik over het speciale geval dat de zakelijke relatie is gestopt, en je nu dezelfde kaart als consumentenkaart wil gebruiken.

Ja, dat bedoelde ik ook. De zakelijke relatie is gestopt, dus het zakelijke product dat op die kaart stond is niet meer geldig. Maar die kaart zelf hoeft toch niet aan zakelijk of privegebruik gekoppeld te zijn?
Ik heb op mijn verlopen Jaartrajectkaart ook gewoon Dal Voordeel staan; de kaart heeft niks te maken met het product dat erop staat.
Of is de Business Card per definitie geen OV-chipkaart, maar iets anders?
Reputatie 6
Badge +2
Met een Business Card reis je bij NS op rekening, niet op saldo. Dit gaat geloof ik over het speciale geval dat de zakelijke relatie is gestopt, en je nu dezelfde kaart als consumentenkaart wil gebruiken.
Reputatie 3
Badge

Inderdaad lastig dat de kaartautomaat niet de juiste melding geeft en het personeel niet goed op de hoogte is. De melding op https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer, "Reizen op Saldo niet toegestaan op Zakelijke kaart" zal waarschijnlijk dan wel juist zijn. Gelukkig is het daarmee opgehelderd, al zou het financieel iets gunstiger zijn geweest als ze het zo gemaakt hadden dat het wel kon.

Wat zou daar de logica achter kunnen zijn? Sinds wanneer is de KAART zakelijk dan wel 'consument'? Er kan een zakelijk of een consumentenproduct op staan, maar de kaart zelf is niks anders dan een drager voor die producten, lijkt me. Anders is de grote verkooptruc "Eén kaart voor al het OV" totale onzin, want iemand die zowel zakelijk reist met een faciliteit van zijn/haar baas als prive met een consumentenproduct zal dan altijd twee kaarten moeten hebben.
Reputatie 3
Badge
Hoe u een anonieme chipkaart aanschaft, kunt u 'oefenen' met dit filmpje. Dat kost € 7,50. Vervolgens moet er in principe € 20 saldo op staan, maar ik geloof dat het ook kan met € 16 omdat je maximaal € 4 'rood' mag staan op je kaart. Alleen krijg je direct bij aanschaf niet de mogelijkheid om er slechts 16 euro op te zetten.
Wellicht moet u nog van klasse wisselen, want ik zie in het filmpje nergens dat u een optie heeft om die kaart meteen op 1e klas te zetten; dat moet kennelijk apart achteraf. Hoe dat moet u ziet u in dit filmpje.

In totaal bent u dan € 7,50 voor de kaart plus de prijs van uw reis kwijt, en houdt u het gestorte saldo minus de prijs van uw reis over als saldo.

Mocht u ooit overwegen de kaart weer in te leveren en uw saldo terug te vragen, dan loont het om ervoor te zorgen dat er meer dan € 30 op de kaart staat, want dan worden er geen € 2,50 administratiekosten van uw eigen geld afgehouden.
@niek

Ik begin onderhand het idee te krijgen dat jouw OV-chipkaart toch iets van een bug heeft ofzo, want ik kom zo vaak oude traject kaarten of jaarkaarten tegen met allemaal verschillende abonnementen op ROS vol tarief. Iets anders kan ik echt niet meer bedenken.
Succes met de expeditie vrijdag.
Bedankt theofiel, ik ga op zoek naar bolle automaten. Dan kan ik ook eindelijk uitproberen wat er gebeurt als ik gtbv aanvraag voor mijn abonnement en een anonieme kaart, aangezien ik dan ook dubbel betaal voor een traject.

Janjan, het is inderdaad een expeditie. Nu moet ik mij nog gaan verdiepen hoeveel het allemaal gaat kosten en hoeveel geld er dan op de kaart moet staan. Als het allemaal lukt. Leuker kan de NS het niet maken, ook niet gemakkelijker.
En Niek, bijna vrijdag. Ben toch wel benieuwd hoe de overstap naar de eerste klas vrijdag verloopt.

Reageer