De OV-Chipkaart NG (Nieuwe Generatie): wat kan beter en anders?

• 19 oktober 2016
  • 27 reacties
  • 504 Bekeken

Reputatie 6
De OV-Chipkaart en de systematiek daarachter, gaat al weer een tijdje mee.

Vroeg of laat, komt het moment dat door voortschrijdende techniek, de huidige systemen niet meer aangepast kunnen worden en de tijd is aangebroken, een nieuw OV-Chipkaart systeem te ontwikkelen.

Wat vind jij? Wat moet moet anders en beter met de nieuwe OV-Chipkaart? Of vind je, dat de OV-Chipkaart zijn langste tijd heeft gehad en zie je meer, in het in- en checken met de betaalpas of smartphone? Of een systeem als Touch&Go wat door Arriva in Groningen wordt getest? Ik ben heel benieuwd naar meningen en ideeën. En, Ik ben heel nieuwsgierig naar de visie van NS met betrekking tot de toekomst van de OV-Chipkaart.

27 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik wil graag mijn OV-Chipkaart kunnen uitlezen met een smartphone of speciaal apparaatje (dat vind ik ook handiger dan in- en uitchecken met de smartphone), dat is up-to-date i.t.t. online raadplegen van gegevens. De OV-Chipkaart hoeft daarvoor zelf dus niet te veranderen, maar het ''speciale apparaatje'' mag ook geïntegreerd worden met de kaart, als die daardoor niet te dik wordt. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Als je het echt over Nieuwe Generatie hebt, zou ik denken aan een systeem in de trein zelf dat registreert hoe laat je waar instapt, en hoe laat je waar uitstapt. Op deze manier kun je het hele dal/spits-systeem gebruiken zoals het is bedoeld. Delen van de reis in de daluren met korting en delen van de reis in de spitsuren vol tarief.
Geen gedoe meer met van rit naar reis dat weer wel binnen NS geldt, weer niet vervoerderoverstijgend is, etc. etc.
Geen gedoe met terugsteekverboden, verschillende routes kunnen kiezen, enz. Je kan voor iedereen precies de prijs berekenen zoals die bedoeld is.

Ook qua statistieken is dit veel betrouwbaarder. Hoezo NIPO reizigersonderszoek? Hoezo drukte melden in een app? Je weet precies hoeveel mensen op elk moment in de trein zitten.

Daarnaast is het natuurlijk compleet belachelijk dat een chipkaart € 7,50 kost en vervanging € 11,00. Het is compleet belachelijk dat een kaart maar 5 jaar geldig is. Als-ie het nog doet, waarom dan zo nodig vervangen, pure geldklopperij.
Maar goed, dat heeft niet zoveel met Nieuwe Generatie te maken 😉
Reputatie 4
@mfreeze
Dan zul je alle burgers met een chip moeten uitrusten. Ik vrees dat dat niet gaat gebeuren, zelfs als het technisch mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +3
@mfreeze
Dan zul je alle burgers met een chip moeten uitrusten. Ik vrees dat dat niet gaat gebeuren, zelfs als het technisch mogelijk is.

Nee, dat zou ik ook absoluut niet willen. Ik bedoel gewoon dat de chipkaart in de trein uitgelezen wordt.
Reputatie 4

Nee, dat zou ik ook absoluut niet willen. Ik bedoel gewoon dat de chipkaart in de trein uitgelezen wordt.

Dat kan alleen in een systeem waarin iedereen vol betaald en op saldo reist. Kortingen en reisproducten zijn dan niet meer mogelijk omdat het systeem anders zo lek als een zeef is omdat iedereen elkaars kaarten kan gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik schaf de conducteurs ook niet af 🙂
Reputatie 7
Hoe dan ook: het zal iets moeten zijn, dat gemakkelijk is te gebruiken (en te betalen en te verkrijgen!) door buitenlanders, toeristen, eenmalige reizigers en mensen die om de een of andere reden niet met computers, terminals enzovoort om kunnen.

Het systeem zal ook beter 'fail safe' moeten zijn. Als iets nu niet werkt of gewoon volledig kapot is - poortje, kaartje... - dan is het uiteindelijk de reiziger zelf die de boete betaalt.
Men loopt langs het paaltje, scant zijn kaartje, het paaltje doet 'bip' of 'bip-bip' of 'bip-bip-bip' (blijkbaar drie mogelijkheden), poortje gaat open... en in de trein krijgt men een fikse boete, omdat men niet is ingecheckt.
Dat soort ongein moet worden opgelost.

Tot slot moet men zich toch formeel de vraag stellen: wat was er ook al weer mis met het papieren kaartje (maar dit keer uitsluitend vanuit de passagier bekeken) ?
Reputatie 7
Een van de grote nadelen van losse kaartjes is dat je van te voren je reis moet plannen om niet continu een nieuw kaartje te moeten kopen. Stel je voor ik stap op Dordrecht in, ga naar Blaak en loop door naar Rotterdam CS, om vanaf CS weer terug te reizen naar Dordrecht.

Als je in Dordrecht een kaartje retour Blaak koopt, ben je gebonden aan Blaak en mag je niet vanaf CS de trein nemen. Met een retourtje CS betaal je te veel.

Met andere worden, als je lekker impuslief wil doen, of een dagje uitgaat, check je nu gewoon in waar je start, zonder met bovenstaande rekening te hoeven houden.

Verder een groot pluspunt van de chipkaar, is dat je de kaart zo in kan stellen (automatisch opladen) dat je nooit naar een automaat of loket hoeft 🙂
Reputatie 5
Het is van belang om een goed onderscheid te maken tussen het "apparaat" waarmee je in- en uitcheckt (OV-chipkaart, smartphone, bankpas, QR-code) en het systeem dat er achter zit, de back-office.

Voor wat betreft de check-in en –uit:
Uitlezen op afstand is essentieel, anders duurt een transactie te lang; magneetstrip of contactchip kunnen daarom niet. Nu hebben de meeste bankpassen en smartphones al wel een NFC-faciliteit ("Near Field Communication"), dus dat is het probleem niet.

Opslag van informatie (reisrecht, saldo...) op het "apparaat" is essentieel, want er is geen mogelijkheid om die persoonlijke informatie voldoende snel on-line op te halen vanaf de honderden poortjes, paaltjes en railpockets die dat moeten controleren. Op een bankpas of creditcard kan die opslag nu niet. Bij het in- en uitchecken daarmee kun je alleen het pasnummer registreren en achteraf nagaan of daarmee een reisrecht of een saldo verbonden is. Het risico van het gebruik van ongeldige of gestolen bankpassen of het ontbreken van saldo zal door de vervoerder moeten worden opgevangen. Bovendien kan in de trein niet worden gecontroleerd of er met de betreffende bankpas is ingecheckt en dus of de reiziger een geldig vervoerbewijs heeft.

Met een smartphone app kan dat allemaal wel. Dan zal er wel een betrouwbare, veilige en onkraakbare app-omgeving moeten komen en een gegarandeerde overdracht van de afgelegde reisgegevens naar de back-office. Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig. Wat doe je trouwens als je batterij van je telefoon onderweg leeg raakt en je dan het station niet meer uit kan?
In ieder geval is anoniem reizen met een bankpas of een smartphone-app niet mogelijk.

De meeste beperkingen van het huidige chipkaartsysteem zitten volgens mij in het ontwerp van de back-office, waarbij de vervoerbedrijven leidend waren. Indertijd is gekozen voor maximale commerciële onafhankelijkheid van de vervoerders, die vooral de waardevolle reisgegevens van hun concurrenten niet mochten inzien. Bovendien moest de onvrede bij de bedrijven over de verdeling van de inkomsten uit strippenkaarten en zoneabonnementen worden opgevangen. Daarom zijn er bij de OV-chipkaart zelf, de poortjes, de stationscomputers en in de back-office nu gescheden domeinen per vervoerder, waarmee voor de reiziger de voordelen van het nationale tariefsysteem verloren zijn gegaan. Alleen het landelijke reizen op saldo kun je nog een winstpunt noemen.

Een sluitend systeem van aanwezigheidsregistratie in het voertuig ("Be in-Be out") zie ik voorlopig technisch nog niet zitten, nog afgezien van de wenselijkheid van zo'n Big Brother-systeem. Check in-Check out zal ook bij de OV-chipkaart NG nog wel nodig zijn, met welk "apparaat" dan ook – daarin is voldoende ontwikkeling. In een nieuwe-generatiesysteem zal vooral de hinder die de reiziger ondervindt van herhaald in- en uitchecken, gescheiden kaartverkoop en geldigheid van abonnementen moeten worden opgelost. De slakkengang waarmee dat op de Valleilijn gebeurt belooft weinig goeds: het fenomeen "overstapmeubel" moet echt verdwijnen. En als NS haar weerstand tegen andere betaalmiddelen dan Nederlandse bankkaarten en iDeal nu eens laat varen, dan breekt ook in dat opzicht de 21e eeuw aan.
Reputatie 4
Uitlezen op afstand is essentieel, anders duurt een transactie te lang; magneetstrip of contactchip kunnen daarom niet. Nu hebben de meeste bankpassen en smartphones al wel een NFC-faciliteit ("Near Field Communication"), dus dat is het probleem niet.

Uitlezen op afstand lijkt mij onveilig.
Er wordt,naar ik heb gehoord,een test gedaan om je bankpas te kunnen gebruiken als ov-chipkaart.(of is dit nog in ontwikkeling?)
Hoe dan ook blijk ik liever gewoon de pas op descanner duwen.
Reputatie 7
Er wordt,naar ik heb gehoord,een test gedaan om je bankpas te kunnen gebruiken als ov-chipkaart.(of is dit nog in ontwikkeling?)
Heb er nog niet van gehoord en ook niet gezien, dus ik denk dat die in de ontwikkelingsfase zit.
Weet wel dat er een aantal smartphones met ov chipkaart erin verwerkt (in de Simkaart geloof ik) hebben rondgelopen.
Reputatie 5
[Uitlezen op afstand lijkt mij onveilig.
Toch is dat wat er met de huidige OV-chipkaart gebeurt - maar wel heel dicht bij de lezer. Daarom kun je de pas in je portemonnee laten, als er tenminste geen verstoringsbronnen bij zitten, zoals andere NFC-kaarten. Essentie is dat het snel gaat en je de OV-chipkaart niet in een of andere gleuf hoeft te stoppen om hem uit te lezen.
Reputatie 5

Je kunt met de huidige bankpas wel contactloos betalen ("Dip & Go"); dat wordt ook in de bus mogelijk als het kasgeld om veiligheidsredenen verbannen wordt. Maar in- en uitchecken met de bankpas kan niet. Daarvoor is het wachten op een nieuwe generatie bankpas met een schrijf- en geheugenfunctie. Of daar aan gewerkt wordt, weet ik niet.
Ik vind het idee van mrfreeze wel wat. Je moet wel kunnen zien of je ingecheckt bent. Als je dat niet bent vanwege een technisch probleem (zeer uitzonderlijk, maar kan gebeuren), dan waarschuw je de conducteur. Dus mensen die b.v. hun kaart in alufolie verpakken en hem er pas uithalen als er controle dreigt, vallen toch door de mand. (je kunt de chipkaart buiten voor het instappen al voorscannen).

Maar misschien nog beter, maak het hele OV gewoon gratis! Het levert miljarden minder op, maar bespaart aan de andere kant ook miljarden, is goed voor de werkgelegenheid, goed voor het toerisme en voor de middenstand, goed om mensen uit de auto te krijgen. De staat betaalt bovendien nu ook al een groot deel van de kosten.
Reputatie 3
Badge
Maar misschien nog beter, maak het hele OV gewoon gratis! Het levert miljarden minder op, maar bespaart aan de andere kant ook miljarden, is goed voor de werkgelegenheid, goed voor het toerisme en voor de middenstand, goed om mensen uit de auto te krijgen. De staat betaalt bovendien nu ook al een groot deel van de kosten.

Dat is misschien wel een aardige gedachte-oefening.

Ik hoor overigens tegenwoordig wel vaak uit kringen van verkeersbeleidsmakers dat ze al lang niet meer de illusie, en ook niet de ambitie, hebben om mensen op grote schaal uit de auto te krijgen. Het is duidelijk dat de trein ook uit zijn voegen begint te barsten. Het beleid gaat verschuiven: niet het verleggen van mobiliteit van auto naar OV, maar beter spreiden over de dag, en terugdringen van mobiliteit (thuiswerken, office hotels op strategische plekken, dat soort dingen) en efficiënter gebruik van het asfalt (zelfrijdende auto's met vaste snelheden en vaste onderlinge afstanden; een soort trein op de weg...).
Reputatie 3
Badge

Een sluitend systeem van aanwezigheidsregistratie in het voertuig ("Be in-Be out") zie ik voorlopig technisch nog niet zitten, nog afgezien van de wenselijkheid van zo'n Big Brother-systeem. Check in-Check out zal ook bij de OV-chipkaart NG nog wel nodig zijn, met welk "apparaat" dan ook – daarin is voldoende ontwikkeling.

Ik zat me af te vragen of dit echt technisch niet oplosbaar is. Misschien niet op de chipkaart, maar zijn er andere technische mogelijkheden. Gemakshalve spreek ik hieronder over een 'drager' voor je vervoerbewijs. Dat laat in het midden of het nu een chipkaart is, of je smartphone, of een bankpas, of een speciaal apparaatje.

Ik denk aan een systeem dat in de trein geïnstalleerd is, en dat telkens wanneer de trein van een station vertrekt een signaal afgeeft: station plus tijd. De drager zou in staat moeten zijn om dat signaal op te vangen en op te slaan.
Aan het begin van de reis checkt de reiziger met zijn drager in. Hij/zij stapt in de trein. Onderweg worden alle signalen opgeslagen van de stations die zijn aangedaan. Aan het eind checkt de reiziger uit, worden alle opgeslagen signalen tussen in- en uitcheck uitgelezen en aan de hand daarvan wordt de afgelegde route en de prijs daarvan bepaald. Waarbij ook bekend is welk deel van het traject in dal en welk deel in de spits is afgelegd.

Ik ben geen kenner van dit soort systemen, maar het lijkt een beetje op het opslaan van waypoints met een GPS-navigatiesysteem. Alleen moet de 'reiziger' (wandelaar, klimmer, fietser) het daar zelf doen. Ik denk dus aan een systeem dat als het ware waypoints naar de drager stuurt.

Als dit haalbaar is, kan het ook met een drager die niet op naam staat: anoniem dus. Voor Traject Vrij kan het nog steeds op rekening, zodat in de back-office rustig kan worden bepaald wat er in rekening gebracht moet worden voor het niet-afgekochte traject.

Een andere inspiratiebron is de Oystercard in Londen: die 'onthoudt' kennelijk hoeveel je al betaald hebt in een bepaalde periode, en als dat boven een bepaald bedrag komt wordt er in die periode niks meer in rekening gebracht. Die registreert dus niet alleen, die rekent ook al iets uit.
Reputatie 6
Ik hoor overigens tegenwoordig wel vaak uit kringen van verkeersbeleidsmakers dat ze al lang niet meer de illusie, en ook niet de ambitie, hebben om mensen op grote schaal uit de auto te krijgen. Het is duidelijk dat de trein ook uit zijn voegen begint te barsten.

Klopt. En ook al hadden de beleidsmakers nog de ambitie het gebruik van de auto te ontmoedigen ten faveure van het openbaar vervoer: dat lukt nooit. Het openbaar vervoer is duur en in veel gevallen - vooral als er geen rechtstreekse verbindingen bestaan - traag. Langzaam maar zeker beginnen ook OV bedrijven, toe te geven dat de auto (of fiets!) soms een beter alternatief is.

Het beleid gaat verschuiven: niet het verleggen van mobiliteit van auto naar OV, maar beter spreiden over de dag, en terugdringen van mobiliteit (thuiswerken, office hotels op strategische plekken, dat soort dingen) en efficiënter gebruik van het asfalt (zelfrijdende auto's met vaste snelheden en vaste onderlinge afstanden; een soort trein op de weg...).

Daar moeten we inderdaad naar toe. Maar voordat het zover is, hebben toch een betaalsysteem voor het OV nodig.
Laten we eens beginnen met een maximum daycard cap te introduceren waardoor je nooit meer betaald met ROS dan een dagkaart kost voor dat vervoermiddel.

Iets vrij simpels.
Een van de grote nadelen van losse kaartjes is dat je van te voren je reis moet plannen om niet continu een nieuw kaartje te moeten kopen. Stel je voor ik stap op Dordrecht in, ga naar Blaak en loop door naar Rotterdam CS, om vanaf CS weer terug te reizen naar Dordrecht.

Als je in Dordrecht een kaartje retour Blaak koopt, ben je gebonden aan Blaak en mag je niet vanaf CS de trein nemen. Met een retourtje CS betaal je te veel.

Met andere worden, als je lekker impuslief wil doen, of een dagje uitgaat, check je nu gewoon in waar je start, zonder met bovenstaande rekening te hoeven houden.

Verder een groot pluspunt van de chipkaar, is dat je de kaart zo in kan stellen (automatisch opladen) dat je nooit naar een automaat of loket hoeft :)

Dat eerste punt heb je wel gelijk in, maar hoeveel reizigers doen dat nu ook daadwerkelijk ? En daarbij kan je ook zeggen dat je vroeger onbeperkt uit kon stappen onderweg, wat nu niet meer mogelijk is zonder meerkosten. Ik ging bv vaak van Rotterdam naar Amsterdam waarbij ik onderweg impulsief Den Haag aandeed en geen 35 minuten 😃 (ja dat kan nog met duurdere eenmalige chipkaart)
Reputatie 6

Aan het begin van de reis checkt de reiziger met zijn drager in. Hij/zij stapt in de trein. Onderweg worden alle signalen opgeslagen van de stations die zijn aangedaan. Aan het eind checkt de reiziger uit, worden alle opgeslagen signalen tussen in- en uitcheck uitgelezen en aan de hand daarvan wordt de afgelegde route en de prijs daarvan bepaald. Waarbij ook bekend is welk deel van het traject in dal en welk deel in de spits is afgelegd.

Ik ben geen kenner van dit soort systemen, maar het lijkt een beetje op het opslaan van waypoints met een GPS-navigatiesysteem. Alleen moet de 'reiziger' (wandelaar, klimmer, fietser) het daar zelf doen. Ik denk dus aan een systeem dat als het ware waypoints naar de drager stuurt.

Als dit haalbaar is, kan het ook met een drager die niet op naam staat: anoniem dus. Voor Traject Vrij kan het nog steeds op rekening, zodat in de back-office rustig kan worden bepaald wat er in rekening gebracht moet worden voor het niet-afgekochte traject.

Ha! Ik denk ook aan zo'n systeem, maar dan in de vorm van een soort Wifi-tracking. Dat bestaat al. Het inceckmedium (de drager) wordt van het moment van incheck tot uitcheck gevolgd. Met zo'n systeem is een hele reis in beeld te brengen en af te rekenen. En, bij overstappen naar een andere vervoerder, is tussentijds in- en uitchecken niet meer nodig, korting wordt meteen verrekend en bij ernstige vertraging volgt afrekening minus GTBV.
Reputatie 6
Voor wie meer wil lezen over OV betalen met de bankpas:
https://www.ovmagazine.nl/2016/03/proef-betalen-met-bankpas-gestart-bij-htm-2320/
http://www.ad.nl/den-haag/ov-chipkaart-of-cash-betaal-je-ritje-gewoon-met-bankpas~a49f8f68/

En Touch&Trvel van Arriva:
https://www.ovmagazine.nl/2014/10/arriva-overweegt-reizen-met-smartphones-0934/
Reputatie 5
En Touch&Trvel van Arriva:
https://www.ovmagazine.nl/2014/10/arriva-overweegt-reizen-met-smartphones-0934/

Deutsche Bahn, het moederbedrijf van Arriva, stopt op 30 november met Touch & Travel. Ik verwacht niet dat Arriva er mee doorgaat.
Reputatie 5
Ik denk aan een systeem dat in de trein geïnstalleerd is, en dat telkens wanneer de trein van een station vertrekt een signaal afgeeft: station plus tijd. De drager zou in staat moeten zijn om dat signaal op te vangen en op te slaan.

Er wordt - deels met EU-subsidie - al zo'n tien jaar geëxperimenteerd met Be-in/Be-out, waarbij de reiziger niets hoeft te doen, alleen een smartphone-app moet hebben geactiveerd. In iedere bus/rijtuigbak zit dan een zender/ontvanger die de aanwezige (geactiveerde) smartphones registreert tussen elke halte. Zo ligt dan de hele reis vast en kan in de back-office worden nagegaan of er met die smartphone een reisrecht bestaat of dat er een bedrag van een rekening moet worden afgeschreven. Uitdaging is nog het stroomverbruik van de smartphone (bijvoorbeeld door de benodigde Bluetooth-verbinding) en het onterecht registreren van niet-reizigers. Denk aan een fietser die naast een bus voor het verkeerslicht staat.
Systemen waarbij de "drager" de reis opslaat en op eigen initiatief afrekent bestaan volgens mij niet, omdat dat erg gevoelig voor fraude is.
Reputatie 3
Badge

Ha! Ik denk ook aan zo'n systeem, maar dan in de vorm van een soort Wifi-tracking. Dat bestaat al. Het inceckmedium (de drager) wordt van het moment van incheck tot uitcheck gevolgd. Met zo'n systeem is een hele reis in beeld te brengen en af te rekenen. En, bij overstappen naar een andere vervoerder, is tussentijds in- en uitchecken niet meer nodig, korting wordt meteen verrekend en bij ernstige vertraging volgt afrekening minus GTBV.

Volgens mij wordt wifi-tracking al op uitgebreide schaal gebruikt, bijvoorbeeld voor het tellen van bezoekersaantallen in een winkelstraat, of voor het volgen van verkeersstromen. Er was een tijdje geleden ophef over het feit dat bij station Groningen de stromen van reizigers rond bus- en treinstation werden gevolgd, om op die manier de doorloop te kunnen optimaliseren. Bij mij in de stad weten ze precies hoeveel mensen er door de grote winkelstraten lopen en hoe lang ze er verblijven, en volgens mij niet alleen op winkelstraatniveau maar ook bij een aantal individuele winkels. Allemaal op basis van passerende mobiele telefoons met wifi aan.
Op dit moment worden echter, naar men zegt, alleen AANTALLEN passanten geregistreerd. Niet WIE (of beter: welke telefoon) zich precies waar bevindt. Daar heb ik zo mijn gedachten over, maar dat laatste is natuurlijk wel cruciaal voor een eventueel nieuw betaalsysteem. Alleen zou het niet aan de naam van een reiziger gekoppeld moeten worden, maar = voor de reiziger die anoniem wil blijven - aan een drager die niet op naam staat.

Ten slotte begrijp ik dat er op dit moment bij het in- en uitchecken geen verbinding wordt gemaakt met een centrale database. Dat is, in verband met de enorme aantallen reizigers en de gewenste doorloopsnelheid, technisch niet haalbaar. Het is een interactie tussen chipkaart en paaltje/poortje. De reisgegevens van de tracking zullen dus ook moeten worden opgeslagen OP DE DRAGER en bij het uitchecken moeten worden uitgelezen en verwerkt. Ik weet niet of er chipkaartachtige dingen zijn die dat mogelijk maken, en of de poortjes/paaltjes in staat zijn tot zulke snelle berekeningen.
Reputatie 3
Badge

Er wordt - deels met EU-subsidie - al zo'n tien jaar geëxperimenteerd met Be-in/Be-out, waarbij de reiziger niets hoeft te doen, alleen een smartphone-app moet hebben geactiveerd. In iedere bus/rijtuigbak zit dan een zender/ontvanger die de aanwezige (geactiveerde) smartphones registreert tussen elke halte. Zo ligt dan de hele reis vast en kan in de back-office worden nagegaan of er met die smartphone een reisrecht bestaat of dat er een bedrag van een rekening moet worden afgeschreven.

Dat kan dus nooit anoniem, als ik het goed begrijp.

Systemen waarbij de "drager" de reis opslaat en op eigen initiatief afrekent bestaan volgens mij niet, omdat dat erg gevoelig voor fraude is.

En dat zou dan dus ontwikkeld moeten worden om anoniem reizen mogelijk te maken.
Ik weet niet precies welke fraudegevoeligheid hier nu het probleem is.
De kans dat iemand anders reist met een door mij betaalde drager is niet nieuw: dat kan nu ook al.
Als het erom gaat dat slimmeriken de drager kunnen hacken, dan wordt het een ander verhaal. Ik behoor tot de cynici die denken dat uiteindelijk de hackers altijd slimmer (of op zijn minst sneller en slagvaardiger) zijn dan de bedenkers van dit soort systemen, maar je moet het ze natuurlijk wel zo moeilijk mogelijk maken.

Reageer