beantwoord

Declaratie onterechte afschrijving anononieme OV-chipkaart


Beste,

Door onbekende redenen is er voor de tweede keer onterecht geld afgeschreven van mijn OV-chipkaart, terwijl ik niet eens had ingecheckt. De eerste keer gebeurde op 26 februari 21.56. Alle poortjes waren gesloten op het station, dus ik moest mijn kaart er wel voor houden waarna er in eens 20 euro af werd geschreven?! We kwamen die dag terug uit Belgie waarvoor apart kaarten waren gekocht.. De tweede keer is op 10 april 13.22. Ik ging rond het middaguur vanuit Utrecht naar Amsterdam, maar die dag reden er op dat moment geen treinen.. Na een uur gewacht te hebben op het station ben ik maar weer naar huis gegaan. Ik dacht nog, niet vergeten uit te checken anders wordt er geld afgeschreven, maar dat gebeurde nu ook, 10 euro was er ineens af. Terwijl ik in geen enkele trein gereisd heb! Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Henrie
icon

Beste antwoord door Tochjo 19 april 2017, 16:15

Als u uitcheckt zonder ingecheckt te zijn, wordt het instaptarief ingehouden. De gedachte is dat u wel een reis gemaakt zult hebben als u aan de uitcheckzijde van een poortje staat en omdat de ritprijs niet bepaald kan worden, kost dat het instaptarief. Als u uit België kwam, dan had u de poortjes moeten passeren met de vierkante barcode op uw internationale vervoerbewijs. Als er op dat vervoerbewijs geen code stond, had u de servicezuil kunnen gebruiken om de situatie uit te leggen en een medewerker op afstand een poortje kunnen laten openen. Zie deze pagina voor meer informatie.

Ook wordt het instaptarief ingehouden als u op hetzelfde station uitcheckt als waar u had ingecheckt en er meer dan 60 minuten is verstreken. De gedachte is hetzelfde: men neemt aan dat u in die tijd wel een reis gemaakt zult hebben en omdat de ritprijs niet kan worden vastgesteld, kost dat het instaptarief. In zo'n geval kunt u het beste ervoor zorgen dat u uitcheckt voordat de 60 minuten verstreken zijn, en eventueel direct daarna opnieuw inchecken als u mogelijk toch nog wilt gaan reizen.

U kunt uw saldo terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals een contactformulier en het postadres, maar u moet er rekening mee houden dat een reactie op een ingevuld contactformulier of papieren brief meerdere weken op zich kan laten wachten.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
Als u uitcheckt zonder ingecheckt te zijn, wordt het instaptarief ingehouden. De gedachte is dat u wel een reis gemaakt zult hebben als u aan de uitcheckzijde van een poortje staat en omdat de ritprijs niet bepaald kan worden, kost dat het instaptarief. Als u uit België kwam, dan had u de poortjes moeten passeren met de vierkante barcode op uw internationale vervoerbewijs. Als er op dat vervoerbewijs geen code stond, had u de servicezuil kunnen gebruiken om de situatie uit te leggen en een medewerker op afstand een poortje kunnen laten openen. Zie deze pagina voor meer informatie.

Ook wordt het instaptarief ingehouden als u op hetzelfde station uitcheckt als waar u had ingecheckt en er meer dan 60 minuten is verstreken. De gedachte is hetzelfde: men neemt aan dat u in die tijd wel een reis gemaakt zult hebben en omdat de ritprijs niet kan worden vastgesteld, kost dat het instaptarief. In zo'n geval kunt u het beste ervoor zorgen dat u uitcheckt voordat de 60 minuten verstreken zijn, en eventueel direct daarna opnieuw inchecken als u mogelijk toch nog wilt gaan reizen.

U kunt uw saldo terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals een contactformulier en het postadres, maar u moet er rekening mee houden dat een reactie op een ingevuld contactformulier of papieren brief meerdere weken op zich kan laten wachten.
Beste Tochjo,

Bedankt voor de info! ik ga hiermee aan de slag!

Groetjes,

Reageer