declaratie ov kaart

• 20 december 2020
  • 6 reacties
  • 326 Bekeken

Mijn ov kaart is gestolen door een ns conducteur en ik wil de kosten voor de nieuwe declareren 

6 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Kaart gestolen door een conducteur? Dan zou ik aangifte doen!:rofl:

Maar als hij ingenomen is (wegens niet meer zichtbare pasfoto of omdat iemand anders ermee reisde o.i.d.) draai je toch echt zelf op voor de kosten van een nieuwe.

Reputatie 7
Badge +4

Als hij in beslag is genomen omdat de conducteur vermoedt dat het niet in de haak is, is dat geen diefstal van de conducteur, maar is er wellicht sprake van oneigenlijk gebruik, dan wel misbruik van de kaart. Het kan ook zijn dat u uw kaart heeft uitgeleend aan een ander en dat is fraude, dan wel oplichting, zeker als er een abonnement op staat. De conducteur is beëdigd, u waarschijnlijk niet. Overigens bent u niet de eigenaar van de kaart, dus van diefstal kan al helemaal geen sprake zijn. 

U kunt de kosten van een nieuwe kaart niet declareren. U kunt wel een nieuwe aanvragen, en die betaalt u uiteraard zelf. Zie mijn handtekening.

Lees ook de bijdrage van @Loes  hieronder over de belangrijkste oorzaken.

Een conducteur kan een OV-kaart innemen als daar een goede reden voor is en geeft daar een bewijs voor af, maar een OV-kaart stelen is van een andere categorie en ik ben benieuwd wat er exact gebeurd is.

Een OV kan worden ingenomen als:

1. De kaart wordt gebruikt door iemand anders

2. De pasfoto onherkenbaar is en er niet kan worden vastgesteld dat het van de betreffende reiziger is

3. De kaart dusdanig is beschadigd mag deze ook worden ingenomen

Even 3 veel gebruikte redenaties dat een OV kan worden ingenomen.

Edit: Thom en RobertB waren me voor 

Het is al opgelost. Ik kreeg eerst alleen maar de nieuwe klantenservice in Suriname aan de lijn, op het klanten service punt op het station werd me verteld dat hun nog  niet genoeg waren getraind. Ik heb nu een toezegging gekregen van hun op papier dat ik het geld terug krijg. (Was onterecht afgepakt door de conducteur en daarna “kwijtgeraakt”)

Badge +3

Bij (onterecht) afgepakt door de conducteur en daarna kwijtgeraakt heb ik toch wel wat vraagtekens… :thinking:

Maar blij dat het opgelost is, en we waren er natuurlijk niet bij.

Bij (onterecht) afgepakt door de conducteur :thinking:

Dit zou niet de eerste keer zijn. Mijn vader zat ooit in een coupé waar een lamp vernield was en de conducteur besloot hierop zijn OV-jaarkaart in te nemen.

Mijn moeder is hier toen achteraan gegaan en uiteindelijk is er o.a. een excuusbrief van NS gekomen. Dit mocht namelijk helemaal niet (en hij had er verder uiteraard ook niets mee te maken). Een van de twee zal de brief vast nog wel ergens hebben liggen, gezien alles wat ze bewaren. Maar ik heb het verhaal al vaak genoeg gehoord, dus ik ga er niet naar vragen...

Hoe dan ook, er lopen er wel een paar rond die wat dat betreft doen waar ze zin in hebben.

Reageer