beantwoord

defecte (NS) OV kaart

• 19 oktober 2015
  • 19 reacties
  • 691 Bekeken

Al jaren reis ik met de trein nu gaat mijn ( altijd vrij abonnement) OV kaart defect. Gevolg ik moet ter plekken een nieuwe anonieme OV kaart aanschaffen a 7,50. Daarnaast moet ik een nieuwe OV kaart via NS bestellen, wederom 11 euro. Ik heb mijn kaart altijd in mijn portemonnee, nooit iets geks mee gedaan. Nu ben ik de dupe van een slechte kwaliteit kaart, dit kost mij even 18,50 euro, naast mijn keurig betaalde rekeningen van 325 euro per maand! Wat heb ik nu aan een anonieme ov kaart naast mijn huidige nieuwe kaart?

Kan ik deze kosten ergens declareren?
icon

Beste antwoord door Anonymous 19 oktober 2015, 21:59

Als de OV-chipkaart jonger is dan twee jaar (dat is volgens TLS blijkbaar de verwachte levensduur ervan) en de kaart door een technische oorzaak kapot is, worden de € 11,- niet in rekening gebracht.

Ik vrees dat u de aanschafkosten van de anonieme chipkaart sowieso niet terug gaat krijgen, al zou hiervoor eveneens een claim kunnen indienen. Zeker wanneer TLS erkent dat de kaart buiten uw schuld defect is, zou u hier niet extra door gedupeerd moeten worden.
Bekijk origineel

19 reacties

Als de OV-chipkaart jonger is dan twee jaar (dat is volgens TLS blijkbaar de verwachte levensduur ervan) en de kaart door een technische oorzaak kapot is, worden de € 11,- niet in rekening gebracht.
Ik vrees dat u de aanschafkosten van de anonieme chipkaart sowieso niet terug gaat krijgen, al zou hiervoor eveneens een claim kunnen indienen. Zeker wanneer TLS erkent dat de kaart buiten uw schuld defect is, zou u hier niet extra door gedupeerd moeten worden.
Dank voor uw bericht, en waar zou ik deze claim in moeten dienen? Niet bij de NS veronderstel ik.
NS zal u vermoedelijk direct naar haar dochterbedrijf TLS (www.ov-chipkaart.nl) verwijzen, aangezien die de ov-chipkaarten produceren en leveren. Wanneer u de kaart echter bij de NS hebt besteld (in combinatie met een nieuw abonnement), heeft u mijns inziens slechts met hen een overeenkomst en is het dus niet meer dan logisch dat u bij NS verhaal gaat halen (die het dan zelf onderling maar met hun leverancier moeten uitvechten).
Badge
Alex, welkom op het forum en vervelend dat de kaart defect is. Je kunt bij de servicebalie je kaart laten controleren en als zij constateren dat de kaart defect is, krijg je een formulier mee. En met het formulier kun je de klantenservice van OV-chipkaart verzoeken om je kosteloos een vervangende kaart te verstrekken. Heb je dit ook gedaan?

Heb je zelf (gelijk) een duplicaat aangevraagd, dan zijn de kosten voor de klant. Deze kosten vergoeden wij normaliter niet. Maar uit coulance kan ik wellicht nog wat voor je betekenen. Zou je via een privébericht je NAW-gegevens en OV-chipkaartnummer willen sturen? Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'.
Kan je kosteloos een duplicaat aanvragen ? Lijkt me een fout
Reputatie 1
Badge
Gebruik die anon kaart voor een rit in de spits die je anders vol zou moeten betalen, of voor de bus en zorg dat ie in de min eindigt. Heb je tenminste nog wat voordeel ervan.
Badge

Medewerkers van NS servicebalie kunnen de kaart uitlezen. Als zij constateren dat de kaart defect is (zonder barstje/ scheurtje), krijg je een formulier mee. Met het formulier kun je de klantenservice van OV-chipkaart verzoeken om je kosteloos een nieuwe kaart te verstrekken. Dit betekent niet dat je gegarandeerd, gratis een vervangende OV-chipkaart krijgt toegestuurd. De uiteindelijke beslissing ligt bij de klantenservice van OV-chipkaart. Als de kaart ouder is dan twee jaar, dan worden de kosten van €11,- standaard in rekening gebracht. Ben je het hier niet mee eens, dan kun je binnen 6 weken na ontvangst van de kaart bezwaar indienen bij de klantenservice van OV-chipkaart. Een en ander wordt hier bevestigd.
Ah ok, de verwarring komt omdat je in de regel daarna schrijft dat jullie deze kosten normaal niet vergoeden, maar je hoeft geen kosten te vergoeden als je het kosteloos kan aanvragen.
Badge
Ah ok, de verwarring komt omdat je in de regel daarna schrijft dat jullie deze kosten normaal niet vergoeden, maar je hoeft geen kosten te vergoeden als je het kosteloos kan aanvragen.

Oh, ik zie het. Ik ga mijn tekst aanpassen. Bedankt
Badge
He Alex, tot op heden heb ik nog geen reactie ontvangen. Kan ik je nog helpen?

Medewerkers van NS servicebalie kunnen de kaart uitlezen. Als zij constateren dat de kaart defect is (zonder barstje/ scheurtje), krijg je een formulier mee. Met het formulier kun je kosteloos een duplicaat aanvragen.

Helaas is dit antwoord veel te positief geformuleerd, want kosteloos aanvragen blijkt alleen mogelijk te zijn wanneer de defecte kaart jonger dan 2 jaar is. Wanneer gaan NS en haar dochterbedrijf dezelfde verwachte levensduur hanteren voor een ov-chipkaart?
Ik kreeg van de baliemedewerker alleen een kaartje met het etelefoonnr van de klantenservice en heb inmiddels een vervangende kaart aangevraagd bij TLS.Moest wel 11 euro betalen. Kan ik dit alsnog terugvorderen omdat mijn kaart onbeschadigd is/was, idem de gemaakte reiskosten op de dag(en) dat ik niet met mijn kaart met daluren abb. heb kunnen reizen. de informatie op de NS site is helaas uitermate vaag hierover
Hallo hhvandenberg, welkom op het NS Serviceforum! Wil je mij een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en OV-chipkaartnummer? Dan ga ik voor je kijken wat ik kan doen.
Hallo hhvandenberg, welkom op het NS Serviceforum! Wil je mij een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en OV-chipkaartnummer? Dan ga ik voor je kijken wat ik kan doen.

Ik heb je de gegevens doorgestuurd maar zie nog steeds geen retourbetaling op mij bankrekening
wij willen twee personen op een mail adres en een wachtword
wij willen twee personen op een mail adres en een wachtword
Dat heeft niets met dit topic te maken, bovendien is uw vraag hier een jaar geleden al beantwoord.
hhvandenberg heeft een vergoeding gekregen van zijn aangeschafte vervoerbewijs en uit coulance heb ik ook de €11,00 duplicaatkosten vergoed.
hhvandenberg heeft een vergoeding gekregen van zijn aangeschafte vervoerbewijs en uit coulance heb ik ook de €11,00 duplicaatkosten vergoed.

Geweldige service van NS waarvoor mijn dank,
Graag gedaan 🙂

Reageer