beantwoord

Doorschuiven keuzedagkaartjes van 2020 naar 2021

• 12 januari 2021
  • 10 reacties
  • 428 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Mijn klacht en vraag:
Op 14 dec. 2020 had ik telefonisch contact met de klantenservice over  OV-chipkaart 60+. Bij dit abonnement had ik losse kaartjes gekocht voor de z.g. keuzedagen.
Door covid-19 had ik die niet opgemaakt, ik heb er twee over. 15 dec. wilde ik van Schagen naar Leiden en had een kaartje voor de Lakenhal aldaar. Wegens de nieuwe coronamaatregelen gingen de musea plotseling weer per 15 dec. dicht. Ik heb de klantenservice gevraagd mijn twee keuzekaartjes van 2020 door te schuiven naar 2021.  De mevrouw van de klantenservice  zou me daarover terug berichten, dat is nooit gebeurd.
Ik verzoek u die kaartjes alsnog door te schuiven naar 2021.

icon

Beste antwoord door Tamzin 12 januari 2021, 19:24

Uw kaartjes zijn al per 1 januari vervallen. 

NS heeft daarnaast tijdig aangekondigd dat er geen nieuwe verlenging zou komen. 

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6

Je kon gewoon reizen, er was geen verbod.

Reputatie 7
Badge +3

Door corona is alles anders geworden. Nieuwe regeringsmaatregelen maakten het niet mogelijk de keuzekaartjes nog te gebruiken voor 1 januari.

U schrijft zelf dat uw op 15 december naar het museum in Leiden wilde gaan maar daar alleen van af zag omdat het museum dicht was. Kennelijk was reizen in coronatijd voor u dus op zich geen probleem en had U uw kaartjes dus ook kunnen gebruiken voor een ander reisje. 

@Tamzin Tussen september en half december was het 'beperk reizen'. Daarvoor waren er vanaf 1 juli geen restricties. Vanaf half december is het noodzakelijk reizen, reden voor NZ om de geplande reis niet te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Door corona is alles anders geworden. Nieuwe regeringsmaatregelen maakten het niet mogelijk de keuzekaartjes nog te gebruiken voor 1 januari.

U schrijft zelf dat uw op 15 december naar het museum in Leiden wilde gaan maar daar alleen van af zag omdat het museum dicht was. Kennelijk was reizen in coronatijd voor u dus op zich geen probleem en had U uw kaartjes dus ook kunnen gebruiken voor een ander reisje. 

@Tamzin Tussen september en half december was het 'beperk reizen'. Daarvoor waren er vanaf 1 juli geen restricties. Vanaf half december is het noodzakelijk reizen, reden voor NZ om de geplande reis niet te maken.

De oproep om alleen noodzakelijke reizen met het OV te maken dateert van half oktober, niet vanaf half december. Zie bijv. 

https://www.rtvoost.nl/nieuws/1319922/OV-alleen-voor-noodzakelijke-reizen-en-groepsgrootte-voor-buiten-naar-beneden

TS schrijft dat dat voor hem echter op zich geen belemmering was om medio december toch een reisje uit naar Leiden te plannen maar dat het museum dicht moest en dat dat voor hem de reden was om het reisje af te blazen. Tenzij TS bijv. curator of adviseur van het museum is lijkt me een reis vanuit Schagen naar de Lakenhal me persoonlijk niet echt noodzakelijk maar kennelijk vond TS in zijn specifieke persoonlijke geval een dagje uit wel noodzakelijk. Of dat toch terecht is kan ik niet beoordelen.

Gezien het feit dat TS een dagje uit voor hem persoonlijk als noodzakelijk beschouwde zie ik niet in waarom hij dan ter vervanging niet een ander reisje had kunnen maken bijv. om op de Veluwe te gaan wandelen of zo.  

Reputatie 7
Badge +3

Je kon gewoon reizen, er was geen verbod.

Er is nog steeds geen verbod. In 2020 was van half maart tot 1 juli de oproep om alleen te gaan reizen indien noodzakelijk. In de 2e helft van september werd gevraagd om het reizen te beperken (ik heb toen afgezien van de 1e reis die ik sinds begin maart zou maken) , deze oproep werd half oktober nogmaals gedaan omdat er nog te veel gereisd werd. Vanaf half decber is het de bedoeling dat men alleen reist indien noodzakelijk.

Ja je kon en kunt gewoon reizen, maar de oproep is om het niet te doen. En ik zal het mensen die in een risicogroep zitten momenteel ook afraden. De enige groep waarin besmettingen de afgelopen weken stegen ipv daalden is de groep 18-24 jarigen. Die groep kwam ik in december veelvuldig in de trein tegen.

Ik heb een voordeelurenabonnement met keuzekaarten. Ik zit in de risicogroep en kon daardoor niet met de trein. In de zomer toen de eerste golf achter de rug was twee korte reisjes gemaakt.

De rest van de keuzekaarten heb ik niet kunnen gebruiken. Toch vreemd dat ze niet verlengd worden!! 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een voordeelurenabonnement met keuzekaarten. Ik zit in de risicogroep en kon daardoor niet met de trein. In de zomer toen de eerste golf achter de rug was twee korte reisjes gemaakt.

De rest van de keuzekaarten heb ik niet kunnen gebruiken. Toch vreemd dat ze niet verlengd worden!! 

Als u geen gebruik meer maakt van uw abonnement had u zonder verdere kosten kunnen opzeggen. U hebt zelf de keuze gemaakt om het door te laten lopen. Als u dat hebt gedaan omdat u perse wil vasthouden aan keuzedagen zult u moeten accepteren dat u nu één of wellicht twee jaar voor joker betaalt, die keuze is zoals gezegd aan u. 

Reputatie 7
Badge +3

Uw kaartjes zijn al per 1 januari vervallen. 

NS heeft daarnaast tijdig aangekondigd dat er geen nieuwe verlenging zou komen. 

Badge +3

En daar is uw antwoord. Alle kaartjes, coupondes en de rest hield per 1 jan 2021 echt op!

BLIJF THUIS staat (bijna) overal, dus wat zou je met zo'n kaartje of keuzdag willen doen?

Nou ja, behalve de Kruidvat/Trekpleister 2020 kaartjes/codes dan, die nog wat langer geldig gemaakt zijn…

NS support is nog net geen https://www.youtube.com/watch?v=sRMMwpDTs5k (einde is leuk en het ging nergens over eigenlijk)

Reputatie 7
Badge +3

Reageer