beantwoord

Dubbel uitgecheckt

  • 26 januari 2017
  • 6 reacties
  • 498 Bekeken

Beste mensen,

Ik was vorige week woensdag op Rotterdam Blaak wel heel erg snel door mijn saldo heen. Ik had met mijn Dal Voordeel in de spits gereisd, de reis met vol tarief zou 9 a 10 euro moeten kosten terwijl ik voordat de reis begon 25-30 euro op mijn kaart had staan. Op Rotterdam Blaak aangekomen kon ik niet gelijk de aansluitende metro vinden, waardoor ik blijkbaar dubbel ben uitgecheckt bij NS. Hierdoor is er 10 euro extra van mijn kaart afgeschreven. Via mijn reishistorie zie ik de foute transactie wel, maar ik kan geen claim indienen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
icon

Beste antwoord door Thom 26 januari 2017, 14:31

Als u een account heeft bij ov-chipkaart kunt u daar alle gebeurtenissen teruglezen. Vaak verduidelijkt dat het een en ander. Het kan zowel bij NS als bij RET zijn ontstaan. Vaak verheldert dit waar het niet goed is gegaan, zodat u wat gerichter kunt handelen.

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice, althans als het probleem is ontstaan bij NS-paaltjes of -poortjes. Is het bij de RET, dan geldt onderstaande dus niet:


De snelste manier is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief, ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag.

Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Een overzicht van chat en ander contact: http://www.ns.nl/klantenservice/contact
Mailen gaat via het contactformulier: https://www.ns.nl/formulieren/contact.html
Als u iets met een bijlage wilt versturen, kunt u dat hier vragen.

Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.
Bekijk origineel

6 reacties

Mij is vandaag hetzelfde overkomen. Ook precies 10€ verdwenen nadat ik dubbel uitcheckte. Bovendien had ik net 20 min in de kou staan wachten omdat mijn trein niet reed. Een vervelende situatie en ik zou daarom graag mijn €10 terugwillen ontvangen.
Reputatie 7
Badge +4
Als u een account heeft bij ov-chipkaart kunt u daar alle gebeurtenissen teruglezen. Vaak verduidelijkt dat het een en ander. Het kan zowel bij NS als bij RET zijn ontstaan. Vaak verheldert dit waar het niet goed is gegaan, zodat u wat gerichter kunt handelen.

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice, althans als het probleem is ontstaan bij NS-paaltjes of -poortjes. Is het bij de RET, dan geldt onderstaande dus niet:


De snelste manier is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief, ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag.

Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Een overzicht van chat en ander contact: http://www.ns.nl/klantenservice/contact
Mailen gaat via het contactformulier: https://www.ns.nl/formulieren/contact.html
Als u iets met een bijlage wilt versturen, kunt u dat hier vragen.

Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.
Als u een account heeft bij ov-chipkaart kunt u daar alle gebeurtenissen teruglezen. Vaak verduidelijkt dat het een en ander. Het kan zowel bij NS als bij RET zijn ontstaan. Vaak verheldert dit waar het niet goed is gegaan, zodat u wat gerichter kunt handelen.

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice, althans als het probleem is ontstaan bij NS-paaltjes of -poortjes. Is het bij de RET, dan geldt onderstaande dus niet:


De snelste manier is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief, ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag.

Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Een overzicht van chat en ander contact: http://www.ns.nl/klantenservice/contact
Mailen gaat via het contactformulier: https://www.ns.nl/formulieren/contact.html
Als u iets met een bijlage wilt versturen, kunt u dat hier vragen.

Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.


Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Ik heb inmiddels met de Klantenservice gebeld en het geld wordt binnen 2 weken teruggestort.
Hier iets soortgelijks:
Ik laadde op mijn instap station mijn anonieme OV pas op van 11,80 naar 30 euro, zodat ik na de reis Hoorn-Amsterdam (8,20 euro) weer zonder opladen terug kon. Ik zette er dus 18,20 bij. Op Amsterdam CS aangekomen checkte ik uit (dit weet ik zeker).
Twee uur later was ik terug en had ik nog een tijdje voor mijn trein ging, dus ik had nog niet ingecheckt. Op een bepaald moment dacht ik: Laat ik maar gaan inchecken.
Dus ik liep naar de poortjes en checkte aan de "binnenkant" in, tenminste, dat was mijn bedoeling. Het scherm lichtte wit op dus ik dacht dat alles goed was. Toen besefte ik dat ik mijn overige saldo zag staan, wat zou betekenen dat ik me uitcheckte. En dat saldo was nog maar 1,80 terwijl het 21,80 had moeten zijn.
Ik probeerde het opnieuw: ik kreeg de melding "u bent al uitgecheckt". Daarom dacht ik oké dan de andere kant van de poortjes proberen, maar toen de melding: uw saldo is te laag. Toen rende ik naar een automaat en er stond dus inderdaad nog maar 1,80 op. Ik moest toch echt die trein hebben dus ik heb er maar weer 18,20 bij gedaan (zodat ik 20 had en kon inchecken).
Daarna liep alles normaal maar ik ben dus wel 20 euro kwijt.

Mijn reisgenoot legde uit dat dit het bedrag is wat er af wordt gehaald als je vergeet uit te checken, en dat zie ik inderdaad ook op de NS site staan. Het was dus rechtvaardig geweest áls ik was vergeten uit te checken, maar dat is niet het geval.
Kan ik, ook al is het een anonieme pas, gewoon mijn geld terug krijgen? Ik zie dat dat wel mogelijk is als je bent vergeten uit te checken, dus ik dacht waarom niet als ik dubbel wordt uitgecheckt?
Bij voorbaat dank.

Edit: Ik lees over dat je per ongeluk kan uitchecken, dit is dus het geval denk ik? Ik dacht eerst dat het niet uitmaakte aan welke kant je in of uit checkt. Excuses, ik had mij meer moeten inlezen. Maar de vraag blijft: hoe kan ik het geld terug krijgen?
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou in uw geval contact opnemen met Klantenservice en de situatie uitleggen. Ik heb hierboven de contactmogelijkheden gegeven. Omdat u een en ander duidelijk moet maken, denk ik dat u het beste even kunt bellen. Ze zijn er 24 uur per dag.

Het maakt heel erg uit aan welke kant van de poortjes u in- of uit probeert te checken. Als u naar binnen gaat kunt u alleen inchecken en als u naar buiten gaat alleen uitchecken. Dit in tegenstelling tot de paaltjes, waar beide mogelijk is.
Ik zou in uw geval contact opnemen met Klantenservice en de situatie uitleggen. Ik heb hierboven de contactmogelijkheden gegeven. Omdat u een en ander even duidelijk moet maken, denk ik dat u het beste even kunt bellen. Ze zijn er 24 uur per dag.
Oké, bedankt, ik ga bellen!

Het is snel opgelost, top.

Reageer