beantwoord

Dubbele check out kost me 20 Euro. Klopt dit?

• 3 juli 2014
  • 7 reacties
  • 1092 Bekeken

Ik heb mij zelf gisteren op het amstel station bij het verkeerde uitcheck hokjes (trein) in plaats van Metro uitgecheckt. Daarna heb ik me als nogmaals bij Metro uitgecheckt, maar zie ik bij mijn online transacties dat er 20 euro van mijn tegoed is afgeschreven. Ik begrijp niet als je je onnodig uitcheckt dat er een tegoed word afgeschreven. Graag een toelichting.
icon

Beste antwoord door Loes 3 juli 2014, 21:09

Als u bij een poortje hebt uitgecheckt kan het helaas wel. Beide systemen, GVB en NS werken nog niet samen, dus beide vervoerders willen hun eigen check-in en check-uit hebben. Nu ik vermoed dat u bij een poortje bent uitgecheckt zonder bij ons te zijn ingecheckt, wordt er inderdaad het instaptarief direct weggeschreven. Deze, in dit geval voor u vervelende situatie is een vereiste om de poortjes te mogen sluiten straks. Mocht een reiziger zich vergeten zijn in te checken op een station met paaltjes, moet deze reiziger nog wel in staat worden geacht door het poortje te komen door uit te checken en men weet dan niet waar u bent geweest en wordt er dus 20 euro afgeschreven. U kunt dit gewoon terugvragen via de coulance regeling, waar Hertog het over heeft.

Zeer vervelend in dit geval en ik hoop dat het snel voor u wordt geregeld.
Bekijk origineel

7 reacties

U kunt zich bij NS niet uitchecken voor een rit met de metro (GVB).
Uw incheck bij het GVB werd dus pas als uitcheck gezien toen u daadwerkelijk bij het GVB uitcheckte.

Doordat u uw OV-chipkaart voor de kaartlezer van NS hield, terwijl op die kaart op dat moment geen incheck bij NS stond, heeft de NS kaartlezer dat als een incheck gezien en derhalve het instaptarief reserveerd.
Omdat u vervolgens niet binnen 1 uur op Amstel bent uitgecheckt bij NS of binnen 6 uur elders bij NS, is dat instaptarief defintief geworden en van uw saldo afgeschreven.

U zou hierover contact kunnen opnemen met de Klantenservice van NS (030 751 51 55) en vragen om restitutie van die €20.
Eventueel kunt u ook even afwachten tot een moderator op dit forum uw bericht leest en verder contact met u opneemt en voor u aan de slag gaat.
Ik checkte me trein rit uit op Amsterdam Centraal en checkte in voor de metro. Vervolgens checkte ik op mijn eindbestemming verkeerd uit bij NS en daarna bij de GVB. Klopt het dat de beide systemen van de NS en de GVB niet goed met elkaar corresponderen, aangezien ik normaal een melding krijg 'u bent als uitgecheckt'
Als u bij een poortje hebt uitgecheckt kan het helaas wel. Beide systemen, GVB en NS werken nog niet samen, dus beide vervoerders willen hun eigen check-in en check-uit hebben. Nu ik vermoed dat u bij een poortje bent uitgecheckt zonder bij ons te zijn ingecheckt, wordt er inderdaad het instaptarief direct weggeschreven. Deze, in dit geval voor u vervelende situatie is een vereiste om de poortjes te mogen sluiten straks. Mocht een reiziger zich vergeten zijn in te checken op een station met paaltjes, moet deze reiziger nog wel in staat worden geacht door het poortje te komen door uit te checken en men weet dan niet waar u bent geweest en wordt er dus 20 euro afgeschreven. U kunt dit gewoon terugvragen via de coulance regeling, waar Hertog het over heeft.

Zeer vervelend in dit geval en ik hoop dat het snel voor u wordt geregeld.
Reputatie 4
Badge

Doordat u uw OV-chipkaart voor de kaartlezer van NS hield, terwijl op die kaart op dat moment geen incheck bij NS stond, heeft de NS kaartlezer dat als een incheck gezien en derhalve het instaptarief (ge)reserveerd.

Bij een poortje gebeurt dat niet. Daar wordt de pas aanbieden aan de uitcheckkant gezien als uitchecken zonder check-in waardoor direct een bedrag ter hoogte van de incheck borg wordt afgeboekt.
Dat kan kloppen Gert-Jan G. Er staat ook vermeld op online transactie scherm dat de actie een 'check uit' was. Des al niet te min, ik neem aan dat dit een fout van NS is right?
Reputatie 3
Badge
Dat kan kloppen Gert-Jan G. Er staat ook vermeld op online transactie scherm dat de actie een 'check uit' was. Des al niet te min, ik neem aan dat dit een fout van NS is right?

Er zijn twee dingen. Aan de ene kant dat een check-in bij de ene vervoerder niet automatisch een check-out bij de andere is. Dat is vreselijk onhandig, maar geen fout. Het werkt zo, overal wordt gecommuniceerd dat het zo werkt, en als reiziger moet je daar nu eenmaal rekening mee houden.

Aan de andere kant dat je bij NS kunt uitchecken zonder ingecheckt te zijn. Dat zou je misschien nog wel een fout kunnen noemen: het poortje zou dit moeten kunnen zien en dan gaan piepen of zo. Maar dat heeft vast weer andere nadelen.
We hebben het op dit forum al eerder hierover gehad. Dit is mogelijk zolang de poortjes nog openstaan en er niet op alle stations poortjes zijn. Als er op alle stations dichte poortjes zouden staan, kun je niet meer aan de 'stationskant' van de poortjes komen zonder ingecheckt te zijn, en kun je dus ook je kaart niet in de uitcheckrichting voor het poortje houden. Bij de paaltjes kan het sowieso al niet, lijkt me: als je daar je kaart voor houdt zonder check-in, zet het paaltje er automatisch een check-in op
Hallo Robbert.Duijndam,

Ik heb je een bericht gestuurd om te kijken of we jouw issue samen op kunnen lossen. Loes heeft een correcte toelichting gegeven.

Met vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer