beantwoord

Dupe door NS-medewerker: je kan gewoon uitchecken bij je opstap-station! €10 afgeschreven...

Beste,

Bij mij is een tijdje geleden het instaptarief berekend op miraculeuze wijze.
Ik moest namelijk mijn vriendin afzetten op Utrecht-centraal omdat ze de weg niet wist. Dus ik ben met haar met de trein naar centraal gegaan omdat ik haar niet in haar eentje de weg wilde laten zoeken.

Op Utrecht-centraal heb ik bij een service punt gevraagd of ik moest uitchecken en opnieuw moest inchecken, als ik iemand heb afgezet en weer terugreis naar het station waar ik vandaan kwam. Mij werd verteld dat dat niet hoeft en ik gewoon kan uitchecken bij mijn station waar ik vandaan kom. Voor de zekerheid vroeg ik het ook nog aan de conducteur die buiten de trein stond aangezien ik ruim op tijd was heb ik hem het hele verhaal verteld. Hij zei ook gewoon uitchecken bij het station waar je bent opgestapt. Tot mijn verbazing werd er toen 10 euro afgeschreven van mijn OV-chipkaart.

Nu ben ik gaan zoeken en wat blijkt, dit kan blijkbaar niet. Ik ben dus volledig verkeerd geinformeerd door het NS-personeel waar ik nu het dupe van ben, terwijl ik juist alles netjes gevraagd en gedaan heb.

Online kan ik niks terugvragen en via een service punt ook niet. Ik ben dus een beetje ten einde raad aangezien het dus blijkbaar mijn eigen fout is terwijl twee leden van het NS-personeel mij anders vertelde. Ik voel me in de steek gelaten door NS en het personeel. Blijkbaar kan ik niet meer rekenen op de kennis van het personeel en heeft vragen geen nut.

Ik hoop dat een moderator hier wel mij kan helpen.

Mvg,
Emrys
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 juni 2015, 09:20

Welkom op het NS Serviceforum emrysk_ en bedankt voor het delen van deze ervaring. Zoals jij het hier optekent kan ik niet anders dan concluderen dat je foutieve info hebt ontvangen van zowel stations- als treinpersoneel. Met welk reisproduct je reist maakt daarbij eigenlijk helemaal niets uit. Bij NS reis je altijd per enkele reis en die dien je dus ook te checken. Door in te checken heb je een geldig vervoerbewijs, het is enkel zo dat NS vaak coulant is bij reizigers die een afgekocht reisrecht hebben en niet hebben ingecheckt.

Is het inchecken en uitchecken nu een betaalbewijs of een vervoerbewijs?

Allebei. Door het in- en uitchecken schaft u een vervoerbewijs aan (behalve bij het Grensabonnement). En in het geval de reis wordt gemaakt door gebruik te maken van reizen op saldo, dient het in- en uitchecken ook als betaalbewijs.

Ik denk dat het verstandig is dat ik even kijk naar de reishistorie. Graag ontvang ik een privébericht met NAW-gegevens, kaartnummer en IBAN.
Bekijk origineel

31 reacties

Hallo Emrys,

Waarom kun je het online niet declareren? Je zou daar een verkeerde in- en uitcheck gewoon moeten kunnen corrigeren. Indien je transactie vroeger was dan de afgelopen 24 uur, zul je moeten wachten. Het duurt ongeveer 24 uur voor je transactie volledig is verwerkt in de database.
Hallo Emrys,

Waarom kun je het online niet declareren? Je zou daar een verkeerde in- en uitcheck gewoon moeten kunnen corrigeren. Indien je transactie vroeger was dan de afgelopen 24 uur, zul je moeten wachten. Het duurt ongeveer 24 uur voor je transactie volledig is verwerkt in de database.

Je kan alleen een vergeten uitcheck corrigeren en dan nog alleen als je een ander station opgeeft dan het vertrekstation.
In dit geval is er echter geen sprake van een vergeten uitcheck, maar van een correctieboete als gevolg van het na meer dan 60 minuten uitchecken op het station van inchecken.

Van waar naar waar bent u eigenlijk gereisd, emrysk_?
Precies, er is geen verkeerde uitcheck.
Ik krijg dus inderdaad blijkbaar een boete voor goed gedrag. :?
Zoals ik al zei de NS-medewerkers op Utrecht-centraal hebben mij verteld wat ik moet doen nadat ik het 2x gecheckt had.

Vanaf Hilversum theo. Ik reis met studenten reisproduct, dat maakt het dus extra zuur aangezien ik hier gewoon recht op heb. Het studenten reisproduct is namelijk ter compensatie van een lager studiefinanciering ooit gelanceerd door de overheid jaren geleden.
U had opnieuw moeten uit- en inchecken in Hilversum, omdat u daar een nieuwe reis (namelijk uw terugreis) begon. Bij controle had men u zelfs een boete kunnen geven, ondanks dat u op basis van uw studentenreisproduct gratis reist.
Dat gezegd hebbend, hebt u natuurlijk correct gehandeld door het na te vragen aan een NS-medewerker. Je hoort ervan uit te kunnen gaan dat de informatie die zij u geven correct is. Hier komen pas morgen weer medewerkers van de klantenservice, als u eerder een reactie wil zou u het telefonisch of via twitter kunnen proberen waar ze 24 uur per dag bereikbaar zijn.
Theo, ik kom vanaf Hilversum. Dus ik heb Hilversum-Utrecht en Utrecht-Hilversum gereisd.
Hoe kan ik een boete krijgen bij controle, als degene die mij controleert zelf heeft gezegd je hoeft niet uit te checken? Hij heeft mij ook gecontroleerd toen en wenste mij een fijne avond en ik hem ook. ;)
Stel ik had het niet gevraagd, dan had NS blijkbaar het recht om mij een boete te geven, echter is waarschijnlijk 99% van de reizigers dit zich niet bewust van deze regel en blijkbaar 100% van de 2 medewerkers bij NS zelf ook niet.
Dat 99 procent van de reizigers zich hier niet van bewust is, lijkt me tamelijk overdreven en niet te onderbouwen. 0,99 procent komt vermoedelijk dichter in de buurt. Het is ook niet heel onlogisch (al blijft het natuurlijk absurd om een correctietarief in rekening te brengen aan iemand met een afgekocht reisrecht).

Stel dat je niet gratis had gereisd, maar met 40 procent korting. Hoe had dan bepaald moeten worden welk tarief in rekening had moeten worden gebracht als zowel de incheck als de uitcheck in Hilversum waren?
Theofiel, dat hadden de 2 NS-medewerkers zich toch ook kunnen bedenken? Ik heb het opgezocht en blijkbaar zijn er veel vragen over. Blijkbaar zit er gewoon een gat in het NS-systeem en zijn de rare boete regels, instap tarieven e.d. niet duidelijk aan alle reizigers want Mike hierboven begreep het ook niet. Volgens jou is het 0,99% terwijl 2 van de 2 medewerkers het al niet wisten en 2 van de 3 mensen in dit topic ook niet. Blijkbaar ben jij een NS-kenner aan je aantal reacties en know-how te zien en wist dit wel te onderbouwen.

Dit probleem had bijvoorbeeld makkelijk opgelost kunnen worden door overal poortjes te plaatsen wat ze in elk land wel doen, zodat niemand vergeet in en uit te checken en je ook minder zwart rijders krijgt. Echter denk ik dat we afdwalen van de originele vraag en ik zal dus moeten wachten totdat een NS-medewerker hier reageert.
Volgens mij zijn we het erover eens dat het schandalig is dat de NS-medewerkers hier niet van op de hoogte waren. Ik vond alleen jouw bewering over die 99 procent nogal onzinnig. Ik beweerde overigens niet dat slechts 0,99 procent niet van deze regels op de hoogte zou zijn, ik zei dat 0,99 procent vermoedelijk dichter in de buurt komt (waarmee dus zelfs als maar liefst 49,99 procent van de reizigers hier niet van op de hoogte zou zijn mijn vermoeden nog steeds correct is).
Dan zijn we het daar over eens. Ik was mijzelf van het feit bewust dat het raar is dat ik niet hoefde uit te checken op Utrecht. In eerste instantie dacht ik ook: ik check uit en erna meteen weer in op Utrecht-Centraal, echter ik dacht vraag het voor de zekerheid even want achter elkaar in- en uitchecken is ook weer een raar fenomeen. Blijkbaar moest ik dus inderdaad inchecken in HIlversum, uitchecken in Utrecht erna weer inchecken in Utrecht waarna ik op mijn eindstation Hilversum weer moest uitchecken.

Dus tot zover weet je mijn hele verhaal, mijn mening en dit hele topic. Bedankt voor de info in ieder geval en ik hoop morgen op een antwoord van NS! Blij dat er mensen zijn zoals jij die het wel erg goed kunnen uitleggen en snel reageren.
Als u het had over 'iemand afzetten', hebben die NS-medewerkers wellicht niet begrepen dat u van plan was zelf ook te gaan reizen. Er staat duidelijk in de voorwaarden dat u opnieuw moet inchecken zodra u afwijkt van de toegestane reisroute. Als u van Hilversum naar Utrecht reist en dan weer terug in de richting van Hilversum, volgt u natuurlijk niet langer een toegestane reisroute, dus moet u opnieuw inchecken.

Dit probleem had bijvoorbeeld makkelijk opgelost kunnen worden door overal poortjes te plaatsen wat ze in elk land wel doen, zodat niemand vergeet in en uit te checken en je ook minder zwart rijders krijgt.
Dan had u nog steeds niet geweten dat u in Utrecht de poortjes uit en in had moeten gaan om uit en in te checken.
De NS-medewerkers hebben mij duidelijk goed begrepen pe_pe!
Ik heb bij beide personen duidelijk verteld dat ik van Hilversum kom met de trein en weer terug ging naar Hilversum dus die aanname klopt niet.
Zoals ik hierboven al heb uitgelegd heb ik beide personen mijn hele verhaal verteld, het verhaal wat ik hierboven aan theofiel ook heb uitgelegd. Blijkbaar heb je mijn gehele verhaal niet gelezen of verkeerd begrepen. Er bestaat tot geen enkele mogelijkheid dat de NS-medewerkers mij verkeerd hebben begrepen.
Ze wisten zelf gewoonweg de regel niet, de NS-medewerkers vallen niet te verdedigen in dit geval. De enige manier om ze te verdedigen is om mij de schuld te geven dat ik de voorwaarden niet ken, die zij dus ook niet kennen.
Als je akkoord gaat met een iPhone update, is er iemand die de 100 pagina's leest? Alleen de meest gangbare en belangrijke dingen pik je er tussen uit of weet je.
De NS-medewerkers hebben mij duidelijk goed begrepen pe_pe!
Waaruit volgt volgens u die duidelijkheid? - U beweert het onder meer aan een conducteur gevraagd te hebben en conducteurs kennen minimaal de vuistregel dat men met een OV-chipkaart niet in de richting van het incheckstation mag reizen. Dat is immers de absolute basis van het controleren van die vervoerbewijzen.
Ik citeer:
Theo, ik kom vanaf Hilversum. Dus ik heb Hilversum-Utrecht en Utrecht-Hilversum gereisd.
Hoe kan ik een boete krijgen bij controle, als degene die mij controleert zelf heeft gezegd je hoeft niet uit te checken? Hij heeft mij ook gecontroleerd toen en wenste mij een fijne avond en ik hem ook.

Op Utrecht-centraal heb ik bij een service punt gevraagd of ik moest uitchecken en opnieuw moest inchecken, als ik iemand heb afgezet en weer terugreis naar het station waar ik vandaan kwam. Mij werd verteld dat dat niet hoeft en ik gewoon kan uitchecken bij mijn station waar ik vandaan kom. Voor de zekerheid vroeg ik het ook nog aan de conducteur die buiten de trein stond aangezien ik ruim op tijd was heb ik hem het hele verhaal verteld. Hij zei ook gewoon uitchecken bij het station waar je bent opgestapt.

Graag dit nogmaals lezen.

Verder zou ik u willen vragen geen onzinnige dingen te reageren aangezien ik geen zin heb in een discussie met u. Ik ben niet op zoek naar moraalridders, misschien in een ander topic wel.

Als mij tot 2x toe iets wordt bevestigd en mij tot 2x toe wordt verteld door NS-medewerkers dat ik NIET hoef uit te checken en ik gewoon kan uitchecken bij het opstap-station, dan denk ik dat het duidelijk is dat de NS-medewerker mij goed begreep, anders zouden ze niet zeggen: "je kan gewoon uitchecken bij het opstap-station" Dus blijkbaar, let op blijkbaar betekent dat het dus gebeurd is, niet schijnbaar, kennen ze de regel NIET. Ik beweer niks, ik heb het aan 1 medewerker op het station en de conducteur van de desbetreffende trein gevraagd. U beweert dus dat ik lieg als ik die conclusie mag trekken, waar ik niet van gediend ben.
Ik heb een VWO-diploma, debatteer wedstrijden gedaan en gewonnen, 2e jaars student, meervoudig Nederlands-kampioen in robotica, for the record ik ben dus niet achterlijk, doof of imbeciel.

Ik ben een zwaar geïrriteerde reiziger die het altijd maar voor lief neemt dat er voor de 100e keer in het jaar een bovenleiding kapot is, een wissel defect is, de trein overvol is of er een sneeuwvlokje op het spoor is gevallen, terwijl ik hier gewoon voor betaal.

Dat ik €10,- boete krijg terwijl ik een goede reiziger probeer te zijn en zelf vraag aan het NS-personeel en ik mijzelf moet verdedigen op een forum tegen moraalridders die NS-medewerkers beschermen omdat ze het hadden moeten weten terwijl ze het niet wisten, is bij mij op dit moment even de druppel.
Wellicht dacht die conducteur u een dienst te bewijzen door door de vingers te zien dat u niet opnieuw had ingecheckt, in plaats van u terug te sturen naar de stationshal om die handeling alsnog te verrichten en mogelijk de trein te missen, maar hebt u dat niet als zodanig begrepen en realiseerde de conducteur zich niet dat er bij terugkomst in Hilversum inmiddels meer dan een uur verstreken zou zijn. Als u uw verhaal naast het gegeven legt dat iedere conducteur minimaal de basis kent van het controleren van vervoerbewijzen, is een miscommunicatie de meest waarschijnlijke conclusie. Het staat u desalniettemin vrij een betoog te houden voor uw eigen zienswijze.

U hebt geen €10 boete gekregen. Als u beboet was, was het boetebedrag €35 geweest. Het bedrag dat u hebt betaald is een correctietarief dat wordt afgeschreven omdat niet bepaald kan worden welke reis er is gemaakt. Als u een beroep wilt doen op coulance, kunt u het best contact opnemen met de telefonische klantenservice.
Daarom zei de NS-medewerker het in de station hal ook terwijl ik nog een half uur de tijd had en het incheckpaaltje 5 meter verder is, goed argument Pe_pe.
Heel toevallig zagen ze het allebei door de vingers door te zeggen: "je kan gewoon uitchecken bij je opstap-station". Als je dat naast de minimale kennis van de NS-medewerker ter plaatse legt, kan je dus concluderen dat de betrokkene NS-medewerkers niet over de minimale kennis beschikten die op dat moment nodig was.
Van miscommunicatie is dus op geen enkel moment sprake geweest.

Maar ik denk inderdaad dat ik alles niet goed begrepen heb en de NS-medewerkers over alle kennis beschikken. Ja dat is het, ik weet het nu zeker, sinterklaas bestaat.
Ik probeer het te begrijpen en ik mis wat essentiele info.

Is er gereisd in de periode van het afgekochte reisrecht? Ik hoor dagelijks reizigers mij verkeerde info verstrekken over hun abo dat ik alles uitlees.
Bij een afgekocht reisrecht ben ik nog geen enkele keer tegengekomen dat er een instaptarief wordt berekend. Ik lees er genoeg uit en als dat op wonderbaarlijke wijze wel is gebeurd zit er duidelijk een fout in de OV-kaart.
Verder is het een beginsel dat er niet terug gereisd mag worden naar het incheckstation, maar bij afgekochte reisrechten willen we reizigers daar wel tegemoet in komen.
Voordat ik hier de volle laag krijg, ik heb alle reacties een paar keer door moeten lezen en mis gewoon info. Door een simpele check niet te doen over welk abo we het exact hebben in wat voor tijdsperiode kan er makkelijk verkeerde info worden gegeven.

Vandaar mijn interesse, want ik ben het nog niet tegengekomen en wil daarmee niet zeggen dat er geen fouten in kunnen zitten.
Verder zou ik u willen vragen geen onzinnige dingen te reageren aangezien ik geen zin heb in een discussie ...

Ik heb een VWO-diploma, debatteer wedstrijden gedaan en gewonnen, 2e jaars student, meervoudig
Nederlands-kampioen in robotica, for the record ik ben dus niet achterlijk, doof of imbeciel. ..

... ik weet het nu zeker, sinterklaas bestaat.

Ja, Sinterklaas bestaat emrysk_! 😛
Bij een afgekocht reisrecht ben ik nog geen enkele keer tegengekomen dat er een instaptarief wordt berekend. Ik lees er genoeg uit en als dat op wonderbaarlijke wijze wel is gebeurd zit er duidelijk een fout in de OV-kaart.

Dat verbaasde mij ook al, maar ik ben niet zo bekend met het studentenreisproduct dus nam ik gemakshalve aan dat daar altijd een instaptarief zou worden berekend dat weer zou worden teruggestort bij het uitchecken, maar die aanname is incorrect begrijp ik?
@theofiel

Tijdens inchecken in de vrije reisperiode wordt er geen instaptarief berekend. Studenten die dus alleen op hun afgekochte reisrecht reizen, dus 100% korting hoeven geeneens saldo op de kaart te hebben. Vandaar dat ik benieuwd ben naar welk reismoment wordt verwezen.
Reist de student op korting, dan wordt er wel instaptarief ingehouden van 10 euro en dat verklaard heel dit probleem, want als je na een uur uitcheckt op hetzelfde station ben je het instaptarief gewoon kwijt zoals bij de andere abonnementen.
Dank voor de toelichting, Loes. Dat klinkt erg logisch (al kan ik het niet helemaal rijmen met wat emrysk_ stelt).
Graag gedaan theofiel. Vandaar dat ik het ook niet volledig kan volgen en ik kan begrijpen waarom sommige collega's bepaalde info geven op basis van wat een reiziger ze verteld. Ik heb mezelf al eens eerder in mijn vingers gesneden en scan eerst de kaart voor ik info geef.
Tijdens inchecken in de vrije reisperiode wordt er geen instaptarief berekend. Studenten die dus alleen op hun afgekochte reisrecht reizen, dus 100% korting hoeven geeneens saldo op de kaart te hebben. Vandaar dat ik benieuwd ben naar welk reismoment wordt verwezen.
Reist de student op korting, dan wordt er wel instaptarief ingehouden van 10 euro en dat verklaard heel dit probleem, want als je na een uur uitcheckt op hetzelfde station ben je het instaptarief gewoon kwijt zoals bij de andere abonnementen.

Het kan ook zijn dat de incheck na een uur niet meer als geldig wordt gezien om uit te checken op hetzelfde station en dat het instaptarief bij het uitchecken wordt afgeschreven voor uitchecken zonder ingecheckt te zijn.
@Pe_pe

Dat is niet het geval. Dan zouden al een hele hoop reizigers met Keuzedagen datzelfde probleem hebben. Veel checken in aan het begin van de reis, bv Maastricht en na een lange dag naar bv Utrecht te zijn geweest checken ze pas weer uit in Maastricht. Gewoon via de Keuzedag. Als de check in ongeldig is, check je wederom in met het afgekochte reisrecht. Er wordt geen instaptarief berekent, zolang het om afgekochte reisrechten gaat.
ben je het instaptarief gewoon kwijt zoals bij de andere abonnementen.
Nee dat ben je niet kwijt, dit kun je namelijk 'gewoon' terugvragen.

Veel checken in aan het begin van de reis, bv Maastricht en na een lange dag naar bv Utrecht te zijn geweest checken ze pas weer uit in Maastricht.
Blijft vreemd dat dit niet gewoon terug te lezen is op ns.nl, dat dit mag.

Reageer