beantwoord

Dupe door NS-medewerker: je kan gewoon uitchecken bij je opstap-station! €10 afgeschreven...

Toon eerste bericht

31 reacties

3x per jaar uit coulance om ff exact te zijn Sem.
@Loes,
Ik reisde op dat moment met 40% korting, maar de werknemer op het station had mijn ov voor de scanner gehouden en zei dat het geen probleem was en gewoon in Hilversum moest uitchecken. De conducteur op de terugreis heeft mij ook gecheckt tijdens de rit en ondervond ook geen probleem op zijn scanner. Wat ik nu verneem is dus dat dat dus het probleem is, maar dan had de conducteur ook gezien dat ik in Hilversum was ingecheckt en dus zoals eerder geconstateerd werd "zwart" reed. De medewerker op het station zou dat dus ook moeten zien op de scanner dat ik vanuit Hilversum kwam.

Theo, ik kom vanaf Hilversum. Dus ik heb Hilversum-Utrecht en Utrecht-Hilversum gereisd.
Hoe kan ik een boete krijgen bij controle, als degene die mij controleert zelf heeft gezegd je hoeft niet uit te checken? Hij heeft mij ook gecontroleerd toen en wenste mij een fijne avond en ik hem ook.

Kan het dus gaan om een fout in het systeem? Ik ken de scanners niet, maar ik heb mijn verhaal duidelijk verteld, ze kunnen blijkbaar zien waar je vandaan komt en ze hebben mijn ov beide gescanned dan moet het toch helemaal duidelijk en zichtbaar zijn voor iedereen?

Dit alles was mij toen totaal niet duidelijk. Daarbij komt dat ik tegen beide niet over studenten reisproduct heb gepraat maar gewoon had over inchecken, uitchecken en ov-chipkaart. Dus al zou ik een andere soort kaart hebben gehad dan had ik nog steeds een probleem behalve dus bij een 100% gratis rit, maar daar heb ik nooit een woord over gezegd tegen die medewerkers. Echter zien ze op hun scanner toch ook wat voor een kaart ik heb en met hoeveel korting ik op dat moment reis? Het was nooit mijn bedoeling om "zwart" te rijden, daarom heb ik het ook 2x nagevraagd en is het gecheckt en mij verteld dat het goed was.

Desondanks bedankt dat iedereen hard meedenkt wat er fout kan zijn gegaan. Sorry voor mijn grovere toon in eerdere berichten door de irritaties. Ik probeer er zelf ook gewoon achter te komen wat er is misgegaan en ik neem ook deels de schuld op me dat ik de regels niet volledig ken, maar ik reis nu 2 jaar non stop met NS en heb dit nog nooit meegemaakt.

Als ik nu zonder te vragen gewoon was terug gereisd naar Hilversum en er €10,- werd afgeschreven aan instaptarief dan was het ook volledig mijn eigen schuld geweest al wist ik de regel niet. Ik twijfelde nog en wilde uitchecken op Utrecht, maar deed dit niet op aanraden van de medewerker. Ik blijf het raar vinden dat dus de NS-medewerkers mij anders vertelde, zelfs bij scannen en bij controle door de conducteur.

@Loes,
Buiten dit om, ik heb al vaak meegemaakt dat mede reizigers een boete kregen voor het niet in checken bij NS, terwijl ze 100% gratis reisden.
Reputatie 6
Badge +2
Ik reis met studenten reisproduct, dat maakt het dus extra zuur aangezien ik hier gewoon recht op heb. Het studenten reisproduct is namelijk ter compensatie van een lager studiefinanciering ooit gelanceerd door de overheid jaren geleden.
Ik reisde op dat moment met 40% korting
Je suggereert eerst dat je vrij mocht reizen, dat blijkt niet zo te zijn. De schade is geen € 10, maar € 5,90 aan extra reiskosten. Maar inderdaad had de conducteur die buiten de trein stond wel nader moeten speciferen wat hij bedoelt met "geen probleem": geen UVB van hem, of helemaal geen extra kosten. En als hij van dat laatste geen verstand heeft moet hij dat erbij zeggen.

En als treinpersoneel daar geen verstand van heeft zou het servicepersoneel op het station het toch in ieder geval wel moeten weten.
Welkom op het NS Serviceforum emrysk_ en bedankt voor het delen van deze ervaring. Zoals jij het hier optekent kan ik niet anders dan concluderen dat je foutieve info hebt ontvangen van zowel stations- als treinpersoneel. Met welk reisproduct je reist maakt daarbij eigenlijk helemaal niets uit. Bij NS reis je altijd per enkele reis en die dien je dus ook te checken. Door in te checken heb je een geldig vervoerbewijs, het is enkel zo dat NS vaak coulant is bij reizigers die een afgekocht reisrecht hebben en niet hebben ingecheckt.

Is het inchecken en uitchecken nu een betaalbewijs of een vervoerbewijs?

Allebei. Door het in- en uitchecken schaft u een vervoerbewijs aan (behalve bij het Grensabonnement). En in het geval de reis wordt gemaakt door gebruik te maken van reizen op saldo, dient het in- en uitchecken ook als betaalbewijs.

Ik denk dat het verstandig is dat ik even kijk naar de reishistorie. Graag ontvang ik een privébericht met NAW-gegevens, kaartnummer en IBAN.
Het kan ook zijn dat de incheck na een uur niet meer als geldig wordt gezien om uit te checken op hetzelfde station en dat het instaptarief bij het uitchecken wordt afgeschreven voor uitchecken zonder ingecheckt te zijn.Dat is niet het geval. Dan zouden al een hele hoop reizigers met Keuzedagen datzelfde probleem hebben. Veel checken in aan het begin van de reis, bv Maastricht en na een lange dag naar bv Utrecht te zijn geweest checken ze pas weer uit in Maastricht. Gewoon via de Keuzedag. Als de check in ongeldig is, check je wederom in met het afgekochte reisrecht. Er wordt geen instaptarief berekent, zolang het om afgekochte reisrechten gaat.

In Hilversum staan poortjes. Als er geen geldige incheck is en je houdt je OV-chipkaart aan de binnenkant voor de lezer, dan word je nooit opnieuw ingecheckt met het afgekochte reisrecht, maar wordt er direct een uitcheck zonder incheck geregistreerd. Logischerwijs zou het instaptarief dat daarvoor bij afgekochte reisrechten wordt afgeschreven ook 0 moeten zijn, net als bij het inchecken, maar je weet maar nooit.
@emrysk_

Dan kan ik helaas ook alleen maar tot de conclusie komen die Klaas-Jan ook heeft getrokken en dat er idd verkeerde info is gegeven. Daar baal ik persoonlijk zeker van, want als wij het niet weten, is dat betere info dan verkeerd informeren.

@Pe_pe

Klopt wat je zegt, maar bij afgekochte reisrechten komt er geen instaptarief om de hoek kijken. Dat gebeurd wel bij Traject Vrij, dat gebeurd door de backoffice.

Blijft staan dat men in- en uit moet checken en dat er geen verkeerde info verstrekt dient te worden.

Reageer