beantwoord

Een eenvoudige vraag: hoe weet ik of mijn OV-card geldig is bij de NS? Weigering gehad in verleden.

  • 9 juli 2014
  • 5 reacties
  • 5619 Bekeken

We hebben wel eens voor jan ... in de trein gezeten met een kaart die niet werkte. Niemand weet dan de goede antwoorden. Ik ben ingelogd om Mijn NS, maar nergens daar staat antwoord op deze simpele vraag. En als de kaart niet zou voldoen, wat je dan moet doen. Zelfs een simpele mogelijkheid van vraag per mail is daar niet, dan moet je via Eva en die begrijpt me niet.
icon

Beste antwoord door Hertog 9 juli 2014, 11:38

Elke OV-chipkaart is geschikt voor gebruik in alle vormen van openbaar vervoer in Nederland, of het nou bus, tram, metro of trein i, het maakt niet uit.
Alleen moet u voor gebruik bij de trein de ov-chipkaart eenmalig activeren bij een kaartautomaat van NS, louter en alleen om aan te geven of u in het vervolg 1e of 2e klas wilt reizen (het systeem moet immers weten welk tarief in rekening moet worden gebracht). Omdat bus, tram en metro die klasse indeling niet hebben is dat activeren daar niet nodig en kunt u de kaart in die gevallen meteen gebruiken.

Door de kaart thuis aan te melden bij MijnNS kunt u o.a. uw reishistorie bij NS zien. Ritten die u met andere vervoerders maakt zijn daar niet zichtbaar (wet op de privacy).
U zou ook kunnen overwegen om een account aan de maken bij www.ov-chipkaart.nl. Daar kunt u wel een compleet overzicht opvragen.

Bij elke kaartautomaat op elk trein- of metrostation kunt u altijd uw kaart voor de lezer houden. Als u de informatie die op de kaart staat kun inzien op het scherm, dan mag u aannemen dat uw kaart goed functioneert. Zijn de gegevens op de kaart niet zichtbaar - ook niet bij een andere automaat of een serevicebalie - dan is er kennelijk iets goed mis met de kaart en kunt u het beste contact opnemen met de uitgever van de kaart, t.w. ov-chipkaart.nl

Overigens is MijnNS een account waar u in principe de gegevens van uzelf en bijv. uw reishistorie kunt inzien en eventueel enkele handelingen kunt verrichten.
Omdat het een account is met uitsluitend uw gegevens is het geen algemene vraagbaak of probleemoplosser.
Daar heeft NS de Klantenservice voor met o.a. EVA, dit forum, telefoonteam, Twitter, Facebook, etc.

De opmerking van de conducteur dat inchecken niet was gelukt omdat het een RET-kaart was zal te maken hebben gehad met het feit dat de kaart - zoals hierboven al aangegeven - niet geactiveerd was voor reizen met NS.
En net zoals toen losse kaartjes te koop waren, zijn zij dat nu nog steeds.
Toen was het een stukje papier wat uit de automaat kwam rollen, nu is het een dikker stukje papier met daarin een chip, ofwel een wegwerp OV-chipkaart.
Behalve de uitvoering (en beperking van het assortiment) is er qua kaartje dus niet zo heel veel veranderd.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge
Het lijkt erop dat dit dezelfde vraag is als in dit topic. Daar heb ik al antwoord gegeven.
Reputatie 4
Badge
Als u wel in kunt checken en in de trein werkt de pas ineens niet meer dan is er waarschijnlijk iets mis met de antenne van de kaart en moet deze vervangen worden.

Wanneer inchecken bij NS niet maar ergens anders wel lukt dan moet u eerst een klassekeuze doen op de kaartautomaat.
Als u wel in kunt checken en in de trein werkt de pas ineens niet meer dan is er waarschijnlijk iets mis met de antenne van de kaart en moet deze vervangen worden.

Wanneer inchecken bij NS niet maar ergens anders wel lukt dan moet u eerst een klassekeuze doen op de kaartautomaat.


Ook het inchecken hielp niet en de conductrice gaf aan dat het kwam omdat het een RET-kaart was. Toen was het nog mogelijk een los kaartje te kopen, nu niet meer. En de klassekeuze had ik gedaan. Uiteindelijk werkte de kaart, maar toen was de vijf jaar om en was een nieuwe kaart nodig. Dus het hele circus begint weer en mijn (m.i. simpele) vraag is gewoon: hoe kan ik nou zien (thuis) of mijn kaart geschikt is en als dat niet het geval is wat dan verder te doen.
Elke OV-chipkaart is geschikt voor gebruik in alle vormen van openbaar vervoer in Nederland, of het nou bus, tram, metro of trein i, het maakt niet uit.
Alleen moet u voor gebruik bij de trein de ov-chipkaart eenmalig activeren bij een kaartautomaat van NS, louter en alleen om aan te geven of u in het vervolg 1e of 2e klas wilt reizen (het systeem moet immers weten welk tarief in rekening moet worden gebracht). Omdat bus, tram en metro die klasse indeling niet hebben is dat activeren daar niet nodig en kunt u de kaart in die gevallen meteen gebruiken.

Door de kaart thuis aan te melden bij MijnNS kunt u o.a. uw reishistorie bij NS zien. Ritten die u met andere vervoerders maakt zijn daar niet zichtbaar (wet op de privacy).
U zou ook kunnen overwegen om een account aan de maken bij www.ov-chipkaart.nl. Daar kunt u wel een compleet overzicht opvragen.

Bij elke kaartautomaat op elk trein- of metrostation kunt u altijd uw kaart voor de lezer houden. Als u de informatie die op de kaart staat kun inzien op het scherm, dan mag u aannemen dat uw kaart goed functioneert. Zijn de gegevens op de kaart niet zichtbaar - ook niet bij een andere automaat of een serevicebalie - dan is er kennelijk iets goed mis met de kaart en kunt u het beste contact opnemen met de uitgever van de kaart, t.w. ov-chipkaart.nl

Overigens is MijnNS een account waar u in principe de gegevens van uzelf en bijv. uw reishistorie kunt inzien en eventueel enkele handelingen kunt verrichten.
Omdat het een account is met uitsluitend uw gegevens is het geen algemene vraagbaak of probleemoplosser.
Daar heeft NS de Klantenservice voor met o.a. EVA, dit forum, telefoonteam, Twitter, Facebook, etc.

De opmerking van de conducteur dat inchecken niet was gelukt omdat het een RET-kaart was zal te maken hebben gehad met het feit dat de kaart - zoals hierboven al aangegeven - niet geactiveerd was voor reizen met NS.
En net zoals toen losse kaartjes te koop waren, zijn zij dat nu nog steeds.
Toen was het een stukje papier wat uit de automaat kwam rollen, nu is het een dikker stukje papier met daarin een chip, ofwel een wegwerp OV-chipkaart.
Behalve de uitvoering (en beperking van het assortiment) is er qua kaartje dus niet zo heel veel veranderd.
Hallo Riendekievit,

Goed dat je je vraag op het NS Serviceforum stelt. Als je met je ov-chipkaart van de RET met de NS wilt reizen, moet je waarschijnlijk eerst nog Reizen op Saldo op je ov-chipkaart zetten. Klik hier om Reizen op Saldo te bestellen. Nadat je dit hebt besteld, kun je Reizen op Saldo bij de kaartautomaat activeren en met de NS reizen. Uiteraard is het ook van belang dat je ov-chipkaart nog geldig is. Je ov-chipkaart is 5 jaar geldig, en de geldigheid van de ov-chipkaart staat op je ov-chipkaart. Je topic is verplaatst naar "OV-chipkaart", zodat je topic beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan

Reageer