beantwoord

Een los product op mijn OV-chipkaart laden?

Ik reis zeer weinig met de trein. Wanneer ik met de trein reis, is dat vaak een enkele reis op een kort traject. Vanmorgen werd mij verteld dat ik voor een reis van iets meer dan 4 euro, minimaal 20 euro op mijn ov moet zetten. Ik vind dit een bizar hoog bedrag, gezien ik deze 20 euro nooit kan opmaken.
Nu heb ik gekozen voor een los kaartje, met een euro toeslag. Waarschijnlijk omdat de productie van deze kaartjes duurder zijn.
Mijn vraag is waarom is het niet mogelijk om dit losse kaartje op mijn ov te laden? Dan besparen jullie dure kaartjes in de automaat en kan ik reizen en betalen voor het product dat ik wil afnemen, win-win situatie dacht ik zo!
icon

Beste antwoord door Inge NS 18 juli 2014, 15:58

Welkom op het forum joyce.xx

Met uitzondering van aparte producten zoals bijv. de Railrunner of Traject Vrij, reis je met je OV-chipkaart op saldo. Dit systeem werkt zwartrijden tegen. Verder is de gedachte achter de OV-chipkaart dat je met 1 kaart bij alle vervoerders kunt reizen. Het saldo kan dus overal gebruikt worden.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het argument voor op saldo reizen is dat er een betere controle is op zwartrijden. Als verhelderend gedachtenexperiment kan je je voorstellen dat er op alle stations gesloten poortjes zijn, en dat er verder geen controle is. Bij op saldo reizen valt dan niet te ontkomen aan het betalen van de prijs horend bij het vertrek- en bestemmingsstation, al is er in dit gedachtenexperiment geen controle op het maken van een omweg, zolang je niet buiten de poortjes komt.

Voor een traject geladen op de OV-chipkaart zou de controle bij in- en uitchecken gemakkelijk zijn als je alleen op je vertrekstation zou mogen inchecken en op je bestemming uitchecken. Als daarentegen wordt toegestaan slechts een deel van het traject af te leggen, of de reis te onderbreken, dan wordt het mogelijk te ingewikkeld voor de kaartlezer. Dit probleem geldt ook bij een eenmalige chipkaart, maar daar heb je tenminste als rem en compensatie nog de toeslag.

Overigens kan je ook een e-ticket kopen. Je betaalt dan geen toeslag, hoewel de controle bij de poortjes (aztec scanners) ook hier maar beperkt is.

Een andere rem en compensatie bij de systemen met beperkte controle is dat ze alleen bij vol tarief mogelijk zijn.
in UK heb je anders ongeveer hetzelfde systeem, inchecken met je kaartje bij beginstation en bij eindstation wordt je kaartje ingenomen door het systeem, tenzij je er nog verder op kan reizen (retour bv)

Dus bovenstaand systeem is wel mogelijk.

Het is 2014, met computers en software kan je bijna alles ontwerpen.
Reputatie 6
Badge +2
in UK heb je anders ongeveer hetzelfde systeem, inchecken met je kaartje bij beginstation en bij eindstation wordt je kaartje ingenomen door het systeem, tenzij je er nog verder op kan reizen (retour bv)

En wordt uitchecken geaccepteerd op een ander station dan het bestemmingstation op het kaartje? Bepaalt het apparaat dan of het station op een toegestane reisroute van het kaartje ligt?
Reputatie 6
Badge +2
Het is 2014, met computers en software kan je bijna alles ontwerpen.
Bij Traject Vrij reis je op rekening omdat bij het uitchecken niet zo snel de kosten berekend kunnen worden.
Het argument voor op saldo reizen is dat er een betere controle is op zwartrijden.

Dat ben ik niet met u eens. Indien in plaats van saldo een reisproduct op de kaart wordt geladen en het poortje niet wordt geopend op het station van aankomst bij een onjuist reisproduct is de controle even sterk als bij het reizen op saldo.
Het grote argument voor reizen op saldo (bekeken vanuit de vervoerder) is dat er bij elk twijfelgeval (inchecken zonder uitchecken, uitchecken zonder inchecken, dubbel inchecken, dubbel uitchecken, et cetera) direct minimaal het instaptarief wordt bijgeschreven op de rekening van de vervoerder. Als de reiziger het er niet mee eens is, kan hij eventueel (weken later) zijn geld terugkrijgen, maar dan zal hij eerst zelf moeten bewijzen dat het onterecht is afgeschreven (omgekeerde bewijslast).

En wordt uitchecken geaccepteerd op een ander station dan het bestemmingstation op het kaartje? Bepaalt het apparaat dan of het station op een toegestane reisroute van het kaartje ligt?

Geen idee, maar vermoedelijk werkt het, want ik lees er weinig klachten over. Ik neem aan als je eerder uitstapt dat je verder kan reizen ja.

Het lijkt me eerlijk gezegd kinderlijk eenvoudig. Op het kaartje staat weliswaar dat het een kaartje is van station A naar station B, maar dit zal door het systeem gelezen worden als een kaartje van X tariefeenheden. Bij het uitchecken wordt bepaald voor hoeveel tariefeenheden je hebt gereisd (op dezelfde wijze als het bepalen van het saldo dat moet worden afgeschreven) waarna dit aantal wordt vergeleken met dat op het kaartje.
Mij lijkt het ook heel eenvoudig, maar ja dan kan de NS niet meer je 20 of 10 euro inpikken als er iets fout gaat....
Reputatie 6
Badge +2
Het lijkt me eerlijk gezegd kinderlijk eenvoudig. Op het kaartje staat weliswaar dat het een kaartje is van station A naar station B, maar dit zal door het systeem gelezen worden als een kaartje van X tariefeenheden. Bij het uitchecken wordt bepaald voor hoeveel tariefeenheden je hebt gereisd (op dezelfde wijze als het bepalen van het saldo dat moet worden afgeschreven) waarna dit aantal wordt vergeleken met dat op het kaartje.
Dat zou inderdaad kunnen, dan fungeert het geladen traject toch als een soort saldo.
Herinneren jullie je de proef op de Hoekse Lijn nog?
Daarbij werd (met opgave van stations van vertrek en aanmkomst) enkeltje of retour gewoon op de OV-chipkaart geladen.
Net zoals nu eigenlijk ook gebeurt met Dagkaarten en railrunners, bijv.
Ja toen was het ook de bedoeling dat je gewoon kaartjes op je OV chipkaart ging laden toch ?
Reizen op saldo kwam later pas bij NS.
Mij is ook niet duidelijk waarom een los kaartje (product) laden niet voor alle klanten geactiveerd is.

Met uitzondering van aparte producten zoals bijv. de Railrunner of Traject Vrij, reis je met je OV-chipkaart op saldo. Dit systeem werkt zwartrijden tegen. Verder is de gedachte achter de OV-chipkaart dat je met 1 kaart bij alle vervoerders kunt reizen. Het saldo kan dus overal gebruikt worden.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Ja IngeNS dat moet je ws zeggen van je directie, maar met een kaartje laden op je OV chipkaart kan je ook niet zwartrijden sterker nog met de OV chipkaart kan je ervoor kiezen niet uit te checken en daarmee wel zwart te reizen.

Verder maken jullie voor bepaalde groepen uitzonderingen, je zegt het zelf, dus je kan meer uitzonderingen maken.

Complete onzin argumenten dus, want alleen de poortjes voorkomen zwartrijden, niet de manier waarop je ze moet openen.
Beste Inge,

De vraag was het waarom het niet mogelijk is om losse reizen op je kaart te laden.
Beide argumenten die u nu noemt zijn mijns inziens nog steeds van toepassing bij het laden van een reis op een kaart. Ik heb in een reactie hierboven al aangegeven dat zwartrijden mijns inziens in dat geval even effectief kan worden tegengegaan, dat het hiermee eveneens mogelijk is om bij alle vervoerders te reizen wordt volgens mij wel bewezen door het feit dat jullie deze werkwijze sinds 9 juli ook hanteren om trajectkaarthouders nog te laten reizen buiten hun traject (ook bij andere vervoerders dan de NS).
Ja IngeNS dat moet je ws zeggen van je directie, maar met een kaartje laden op je OV chipkaart kan je ook niet zwartrijden sterker nog met de OV chipkaart kan je ervoor kiezen niet uit te checken en daarmee wel zwart te reizen.

Verder maken jullie voor bepaalde groepen uitzonderingen, je zegt het zelf, dus je kan meer uitzonderingen maken.

Complete onzin argumenten dus, want alleen de poortjes voorkomen zwartrijden, niet de manier waarop je ze moet openen.

Precies, de NS dwingt mij nu zwart te reizen en ik zie elke dag mensen die poortjes opentrappen.
Je wordt helemaal niet gedwongen om zwart te rijden Niek. En je verhaal over het opentrappen van de poortjes zal wel weer gelogen zijn. Die dingen zijn immers vrijwel nergens gesloten.
Wie beschuldig je van liegen? Ik kan er niks aan doen dat de verhalen niet te geloven zijn, ze zijn 100% waar.

We hebben het over de OV-chipkaart, poortjes zijn op heel veel plekken al heel lang gesloten. In Amsterdam is vrijwel het hele metro systeem met poortjes afgesloten. Dus. Gister liep er iemand voor mij die met een karate trap een poortje opende, mensen lopen ook achter mij aan door de poortjes waardoor het alarm afgaat.

Wat daarvan is gelogen?

Zo doen ze dat: https://www.youtube.com/watch?v=vGsv_Lu-_g0

En als ik 25 euro moet betalen voor een kaartje van 1,70 wanneer de trein overvol is en de deuren van de trein niet eens automatisch dicht kunnen, maar dat de conducteur langs de deuren moet lopen om deze 1-voor-1 dicht te doen, dan noem ik dat wel dwingen ja. Dit was de situatie toen ik gister naar huis ging. Ik heb een foto op mijn telefoon staan als je denkt dat ik ook gelogen is.
Deze foto is genomen 17 juli in de trein van 18:27 op het station Nijmegen, de trein richting Schiphol. Kwaliteit is slecht, maar aan de rode stoelen zie je dat dit een volle 1e klas is. Vertrek spoor 4a met zeker 10 minuten vertraging, eerdere treinen waren uitgevallen.

NS personeel en liefhebbers van treinen kunnen bevestigen dat er gisteren een verstoring was.

Het zelfde voor dezelfde ochtend om 8:00 op station Amstel, de trein naar Nijmegen had een kwartier vertraging en vervoerde daardoor dubbel zoveel reizigers richting Utrecht. Is ook na te trekken.

Dus, ik lieg? Bewijs dat maar door de feiten na te trekken.
Dan nog ben je nog steeds niet gedwongen om zwart te rijden. Daar kies je zelf voor.

Dat er vandalen zijn die de poortjes open trappen kun je de vervoerders moeilijk verwijten. En als het bij de metro gebeurt, dan is het niet iets waar NS ook maar enigszins mee te maken heeft... Wat mij betreft worden mensen die de poortjes opentrappen vervolgens met de lange lat in de nek gemept door een stel agenten en vervolgens een paar nachtjes in de cel gezet.
In deze hitte is het onverantwoord om lange afstanden te moeten staan in een overvolle intercity, ook zonder de hitte is het onverantwoord en tegen de richtlijnen van de NS zelf. Dus een sterke achteruitgang van de service.

Nee, het is geen verwijt dat mensen poortjes opentrappen, maar het laat wel zien dat het systeem gemakkelijk te omzeilen is. Goed, het zal de meer onschuldige mens wel tegenhouden dus er zullen vast wel minder zwartrijders zijn.
Reputatie 6
Ik wist niet dat NS al zover afgegleden was. Dat men maar mensen in de nek mept die een metalen poortje opentrappen. Over proportionaliteit gesproken. Krijg er een nare bijsmaak van in mijn mond.
@niek. Dan nog kies je er zelf voor om zwart te rijden. Er is niemand die je daartoe dwingt. Zwart rijden is asociaal. Als je ervoor kiest je consequent asociaal te gedragen, ben je een asociaal. Je maakt in dit forum overdreven veel gebruik van de ruimte die je wordt geboden je problemen aan te kaarten, terwijl je zelf blijkbaar ook geen nette betalende reiziger bent. Vind je dan zelf ook niet dat je je recht om te klagen verliest? Ik dacht trouwens dat je ervoor gekozen had om voortaan met de auto te gaan!

wsm. Het is dan ook niet meer dan proportioneel. Als mensen zich willens en wetens schuldig maken aan openbare geweldpleging, horen ze keihard te worden aangepakt, opdat ze zoiets niet nog een keer flikken. Of denk je dat in zo'n geval een goed gesprek gaat helpen? Wie krijgt er nou in vredesnaam een nare bijsmaak in z'n mond als iemand zegt dat hij vindt dat criminelen lik-op-stuk moeten krijgen.
Dat mag je vinden, ik vind het asociaal van de NS een betalende klant zo te behandelen. Ik zie mij dan inderdaad genoodzaakt zo te handelen, omdat er op dit moment geen andere redelijke opties geboden worden. Weet je wie daar allemaal in de 1e klas zitten op de foto? Nijmeegse 4-daagse lopers waar geen plek voor is in de 2e klas. Ja laat mensen betalen voor een upgrade, maar geef dan wel die mogelijkheid.

Je kan de reglementen van de NS erbij pakken: in intercity's behoren er genoeg zitplaatsen te zijn. Het is niet wenselijk dat reizigers moeten staan.

Vandaag heb ik voor het eerst een antwoord gekregen op een vraag die ik al heel lang aankaart, als de NS eerder problemen aanpakt dan heb ik geen reden hier te zijn. Zolang ik met vragen blijf zitten, blijf ik deze hier stellen.

Wanneer heb ik gezegd dat ik gekozen heb met de auto te gaan? Ik moest met zakelijk contacten naar een locatie toe reizen en het was niet mogelijk om een 1e klas kaartje te kopen, dus toen moesten we wel een auto nemen ja.
Wat voor noodzaak is er dan? Er is niemand die je ertoe dwingt en het dient geen enkel ander doel dan dat je er zelf van wilt profiteren. Je kunt gewoon een kaartje kopen of op saldo reizen met je chipkaart. Als je niet bereid bent te betalen voor een vervoersbewijs, moet je verder ook niet zeuren. De Mediamarkt biedt ook geen garantie op een gestolen televisie.

Je hebt gezegd dat je geen 1e klasse meer reist en de 2e klasse geen optie is. De auto was dan de enige overgebleven optie. Dezelfde middag zat je weer in de trein...

Reageer