beantwoord

Eénmalige chipkaart

Hoi

Ik vraag me af hoe ik als Belg met de trein in Nederland moet reizen nu het papieren treinkaartje is afgeschaft (ik neem de trein in Nederland).
Vraag 1: Ik las iets over een eenmalige chipkaart - die kan je, neem ik aan, gewoon aan een automaat kopen?
Vraag 2: Gaat dit op dezelfde wijze in het werk zoals je vroeger een papieren ticket aan de automaat kocht?

Vraag 3: Waar kan ik dan ergens terugvinden (site NS) hoeveel mijn treinreis kost met zo'n eenmalige chipkaart? Ik kan wel terugvinden hoe dat de trein rijdt, maar niet hoeveel het mij gaat kosten.
Vraag 4: Kan je zo'n eenmalige chipkaart kopen voor een retour of moet je voor een retourreis 2 eenmalige chipkaarten kopen (en 2 x de extra toeslag hiervoor betalen)?

Ik moet wel zeggen dat het afschaffen van een papieren treinkaartje een discriminatie is t.o.v de buitenlanders, die met de trein in Nederland reizen, is, want je moet extra betalen... ook al neem je de trein in Nederland
icon

Beste antwoord door Anonymous 8 juli 2014, 20:09

Er is geen sprake van discriminatie. Het is belachelijk dat je dat suggereert. Voor Nederlanders gelden dezelfde regels als Belgen. Ook Nederlanders moeten gewoon een OV-chipkaart kopen.

- 1. Je kunt de eenmalige OV-chipkaart gewoon in de automaat kopen.
- 2. Dat gaat nauwelijks anders dan 'vroeger'.
- 3. In principe kun je gewoon zien in de reisplanner wat de reis gaat kosten. De prijs blijft gelijk aan de oude situatie, maar er komt een toeslag overheen van 1 euro. Over welke route gaat het?
- 4. Je kunt ook een retourtje met een eenmalige OV-chipkaart kopen.
Bekijk origineel

16 reacties

Er is geen sprake van discriminatie. Het is belachelijk dat je dat suggereert. Voor Nederlanders gelden dezelfde regels als Belgen. Ook Nederlanders moeten gewoon een OV-chipkaart kopen.

- 1. Je kunt de eenmalige OV-chipkaart gewoon in de automaat kopen.
- 2. Dat gaat nauwelijks anders dan 'vroeger'.
- 3. In principe kun je gewoon zien in de reisplanner wat de reis gaat kosten. De prijs blijft gelijk aan de oude situatie, maar er komt een toeslag overheen van 1 euro. Over welke route gaat het?
- 4. Je kunt ook een retourtje met een eenmalige OV-chipkaart kopen.
Werk jij voor de NS dat je dit beantwoordt? Of weet je het beter dan de NS?

Ik was 14 dagen geleden toevallig in Utrecht Centraal & heb daar nog geïnformeerd aan de balie (waar je uitleg over de ov-chipkaart enz kan vragen), maar daar konden ze mij geen antwoord geven op bovenstaande vragen... Behalve dat je waarschijnlijk géén retourtje met een eenmalige ov-chipkaart kon kopen, maar dat je dan 2 x een eenmalige ov-chipkaart moest kopen. Dus een voor de heenweg en een voor de terugweg. Tenminste, dat dacht die dame daar toch.
Werk jij voor de NS dat je dit beantwoordt? Of weet je het beter dan de NS?

Ik was 14 dagen geleden toevallig in Utrecht Centraal & heb daar nog geïnformeerd aan de balie (waar je uitleg over de ov-chipkaart enz kan vragen), maar daar konden ze mij geen antwoord geven op bovenstaande vragen... Behalve dat je waarschijnlijk géén retourtje met een eenmalige ov-chipkaart kon kopen, maar dat je dan 2 x een eenmalige ov-chipkaart moest kopen. Dus een voor de heenweg en een voor de terugweg. Tenminste, dat dacht die dame daar toch.

Hoi Ikke,

Ik ben wel NS-medewerker en ik kan je bevestigen dat de eenmalige OV-chipkaart er gewoon in retourvorm te koop is. Ik ben er vandaag voldoende tegengekomen. Als je twijfelt, dan kan de kaartautomaat demo je verder helpen, zie deze link, ook daar staat gewoon het dagretour bij.

Vervelend dat mijn collega u niet goed wist te informeren. Dat vind ik persoonlijk zeer vervelend.
Wat is dit nou weer voor reactie, ikke?

Je kunt via de automaat gewoon een dagretour kopen. Die informatie is eenvoudig te vinden op de website van NS. Ik weet het dus net zo goed als NS.
Raar want er staat toch duidelijk op NS.nl

Op de vier meest gebruikte producten (enkele reis, retour, dagkaart en het van AnaarBeter-kaartje) betaalt u een toeslag van € 1 om de meerkosten te dekken
Wat is dit nou weer voor reactie, ikke?

Je kunt via de automaat gewoon een dagretour kopen. Die informatie is eenvoudig te vinden op de website van NS. Ik weet het dus net zo goed als NS.

Luchtmacht, ik was je even vergeten te bedanken in je reactie en info, dus bij deze nog via deze reactie. Thanks 😳
Even voor de goede orde: het is wel degelijk discriminatie naar buitenlanders toe. Het antwoord van De Luchtmacht klopt namelijk helemaal niet op één bepaald punt: Nederlanders kunnen ook een e-ticket kopen voor de prijs van de reis, ZONDER die extra euro. Maar omdat je het e-ticket alleen met iDeal kan betalen is dit dus niet beschikbaar voor buitenlanders. Buitenlanders zijn altijd (minstens) een euro extra kwijt. En dan hebben we het nog niet eens over die vage situatie op Schiphol met de afpersingsknop op kaartjesautomaten voor zinloos extra dure kaartjes naar Amsterdam. Maar zo'n bekrompen militair wil dat natuurlijk niet inzien.
Overigens, kaartjes voor binnen Nederland kun je het beste bij de NMBS kopen. Daar zijn ze namlijk sowieso goedkoper dan in Nederland.
Alleen verkoopt de NMBS lang niet alle tickets. Je kunt bijvoorbeeld wel tickets Gouda - Utrecht C kopen en ook Utrecht C - Amersfoort, maar Gouda - Amersfoort kan niet, ook niet als je Utrecht C expliciet opgeeft als via-station.

Zou de NMBS wel alle e-tickets verkopen dan zou de opmerking dat Belgen duurder uit zijn omdat ze geen e-ticket kunnen kopen en Nederlanders wel, niet juist zijn.
Hoi

Ik vraag me af hoe ik als Belg met de trein in Nederland moet reizen nu het papieren treinkaartje is afgeschaft (ik neem de trein in Nederland).
Vraag 1: Ik las iets over een eenmalige chipkaart - die kan je, neem ik aan, gewoon aan een automaat kopen?
Vraag 2: Gaat dit op dezelfde wijze in het werk zoals je vroeger een papieren ticket aan de automaat kocht?

Vraag 3: Waar kan ik dan ergens terugvinden (site NS) hoeveel mijn treinreis kost met zo'n eenmalige chipkaart? Ik kan wel terugvinden hoe dat de trein rijdt, maar niet hoeveel het mij gaat kosten.
Vraag 4: Kan je zo'n eenmalige chipkaart kopen voor een retour of moet je voor een retourreis 2 eenmalige chipkaarten kopen (en 2 x de extra toeslag hiervoor betalen)?

Ik moet wel zeggen dat het afschaffen van een papieren treinkaartje een discriminatie is t.o.v de buitenlanders, die met de trein in Nederland reizen, is, want je moet extra betalen... ook al neem je de trein in Nederland
Als Belg kan je ook een persoonlijke ov-chipkaart bestellen. Dit is interesant als je veel met de trein in Nederland reist.
Niet dat je als Belg veel hebt in de trein aan een persoonlijke OV-chipkaart, want voor het aanschaffen van een NS-abonnement heb je een Nederlands adres en een Nederlandse bankrekening nodig. Als Belg kun je net zo goed een anonieme OV-chipkaart uit de automaat trekken.
De reactie van De luchtmacht klopt wel degelijk.
De topicstarter ("Ikke") stelde n.l. een vraag over kaartjes uit de automaat en had het in het geheel niet over e-tickets.

Kortom uw reactie raakt dus kant noch wal, zeker ook waar het discriminatie betreft.
Badge
Hoi

Ikke, welkom op het forum. De reactie van de Luchtmacht klopt. De eenmalige OV-chipkaart kan je bij de kaartautomaat kopen. Je kan bij de kaartautomaat gewoon een retour kopen. Voor meer info, lees hier. De kosten van de reis vind je terug op onze reisplanner Je dient eerst een traject aan te geven. Groet, Leny
Beste Leny NS, uiteraard kunnen we als Belgen 'gewoon' een kaartje kopen. We moeten dan wel telkens 1 euro extra ophoesten omdat we niet de mogelijkheid hebben om een OV-chipkaart aan te schaffen. Regelrechte discriminatie! Het druist in tegen de afspraken binnen de EU. De klanten vragen niet om dit systeem! Het dient onmiddellijk afgeschaft te worden of de extra kosten (max. 58 cent!!!) dienen gedragen te worden door de NS.
Schreeuwen dat iets regelrechte discriminatie is, geeft geen pas. Bovendien hebben Belgen wel degelijk de mogelijkheid om een OV-chipkaart aan te schaffen. Een anonieme OV-chipkaart haal je bijvoorbeeld gewoon uit de automaat en kost hetzelfde als Nederlanders er aldaar voor moeten betalen.

De toeslag geldt voor iedereen die weinig gebruik maakt van de trein en daardoor is aangewezen op een OV-chipkaart voor eenmalig gebruik. Of het nu Nederlanders, Belgen, Duitsers, Ethiopiërs of Eskimo's zijn. Van discriminatie is geen sprake.
Beste De luchtmacht,
Ik ben fout geïnformeerd via de website van de NS. Het blijkt dat het inderdaad mogelijk is voor om het even wie om een chipkaart aan te schaffen, maar het is wel onmogelijk om te genieten van deze actie: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/ov-chipkaart-actie.html
"U kunt alleen met een Nederlands adres gebruik maken van deze actie."

Reageer