Eerste klas tarief als er geen 1e klas is

• 23 november 2014
  • 7 reacties
  • 1133 Bekeken

Ik reis meestal in de 1e klas. Als ik bv van Deventer naar Tiel reis, via Zetten-Andelst, heeft het Arrivadeel van de reis geen 1e klas. Betaal ik dan toch het eerste klastarief? Met de papieren kaartjes ging dat wel goed geloof ik.

7 reacties

Ik kom zelf af en toe in Tiel. Maar ik kom vanuit Amsterdam en Utrecht. ik heb gezien dat Arriva op het traject Tiel-Arnhem ook 1e klasse heeft. Zelf reis ik namelijk ook 1e klasse. Vergeet dan niet om per vervoerder in en uit te checken.#tlah
Reputatie 7
Badge +4
Niet elke vervoerder biedt de eerste klas daadwerkelijk aan. Op het traject Leeuwarden-Stavoren vv mag je met je tweedeklaskaartje gewoon eerste klas reizen en dan bestaat de eerste klas feitelijk niet. Het geldt niet voor alle Arrivatreinen, laat dat helder zijn. In sommige sprinters is alleen de kleur van de stoelen anders en zijn ze even smal. Ingehuurde 'communicatiedeskundigen' kwamen werkelijk met een verbale drol en noemden dat: Comfort passend bij de reisafstand. Comfort passend bij het betaalde bedrag lijkt me passender. Nu zit je zowel in de eerste als de tweede klas na korte tijd met houten lichaamsdelen je plas op te houden, want een wc in de trein is kennelijk ook 'comfort passend bij de reisafstand.'
De Koploper heeft echter wel een heerlijke eerste klas. Zo ongeveer zou de eerste klas in de blauw-witte Sprinter ook behoren te zijn. Een DDZ doet het wat mij betreft ook goed, en heeft nog een mooi uiterlijk ook. De stoelen in de Virm-treinen zijn soms met leer en soms met stof en in het laatste geval komt het door het slijten wel eens wat shabby over. Maar geld terug als er geen (echte) eerste klas inzit, is niet mogelijk 😉 U zou op het kaartautomaat kunnen aangeven even tweede klas te willen reizen en het na het uitchecken weer terugzetten naar de eerste klas. Maar het is wat omslachtig.
Ik reis meestal in de 1e klas. Als ik bv van Deventer naar Tiel reis, via Zetten-Andelst, heeft het Arrivadeel van de reis geen 1e klas. Betaal ik dan toch het eerste klastarief? Met de papieren kaartjes ging dat wel goed geloof ik.

Beste Franscorten,

heb je een eerste klas abonnement of reis je op saldo eerste klas?

Vriendelijke groet, Robby
Reputatie 6
Badge +1

Beste Franscorten,

Maakt dat iets uit voor de prijs dan?

Beste Franscorten,

Maakt dat iets uit voor de prijs dan?

Afhankelijk van het abonnement wel Keuzereiziger.
Ik reis op saldo met korting en hij staat op 1e klas.
Reputatie 6
Badge +1
Het lijkt er op dat je niet hoeft te betalen voor de eerste klas als er geen eerste klasse is. Bij een reis van Zutphen naar Hengelo met Syntus geeft de reisplanner dezelfde prijs aan voor eerste en tweede klas. Plan je de reis naar Enschede, dan kost een eerste klaskaartje slechts een euro meer dan de tweede klas. Het lijkt er dus op dat je dan alleen een 'toeslag' betaalt voor Hengelo - Enschede met NS.
Bij trajectabonnementen lijkt hetzelfde het geval te zijn. Bij Vrij-abonnementen (Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij) betaal je een vaste prijs, en heb je dus eigenlijk wat pech als je reist op een traject zonder eerste klas.

Reageer