Er is teveel geld van mijn OV chipkaart afgeschreven (ik ben NIET vergeten uit te checken!)

Beste medewerker,
Gisterenavond, zondag 29 juni, ben ik van Station Duivendrecht naar Station Diemen Zuid gereisd, met de NS trein. Dit is een zeer korte rit van 2 a 3 minuten. Deze rit zou 2,10 euro gekost moeten hebben.

Nu ik voor mijn werkgever mijn transactie overzicht bij de OV chipkaart website download, zodat ik de gemaakte reiskosten kan declareren, kom ik tot mijn verbazing er achter dat er geen 2,10 euro is afgeschreven van mijn reis saldo, maar een bedrag van maar liefst 20,- euro! Dit is 17,90 euro teveel.

In het overzicht is te zien dat ik om 22:11 ben incheckt bij Station Duivendrecht, en om 22:30 ben uitgecheckt bij Station Diemen Zuid.

Indien ik een e-mail adres krijg zal ik het transactie overzicht als bijlage terugsturen, samen met andere persoonlijke informatie.

Graag hoor ik hoe en wanneer ik het teveel betaalde bedrag teruggestort kan krijgen.

Bij voorbaat dank,
Mithras

37 reacties

Tevens heb ik al geprobeerd te bellen naar jullie klantenservice nummer. Echter heb ik lang moeten wachten en geen gehoor gekregen. Een uur later nogmaals geprobeerd, maar hetzelfde verhaal. Aangezien ik nu al veel kosten begin te maken, wil ik graag een digitale, gratis, oplossing voor dit probleem.

Bij voorbaat dank,
Mithras
Beste Mithras, ik heb je een privébericht gestuurd!
Vriendelijke groet, Robby
Dit probleem heb ik ook: Niet vergeten uit te checken, maar wel teveel geld afgeschreven (10 euro in plaats van 8 euro in mijn geval). Hoe kan ik dit terugkrijgen? Alvast bedankt!
Beste EVB, Welkom op het Service Forum. Ik heb je een privébericht gestuurd, ik wil je graag helpen. Ik zie je reactie graag tegemoet.
Goedemiddag, ik heb bovenstaand probleem ook. Mijn nichtje kwam logeren en ik gaf haar een anonieme ov chipkaart die ik nog had. Ik had er geld voor haar opgezet, zo'n 18euro stond erop. We gingen naar Hilversum vanaf Amsterdam en die rit kostte 20 euro... beetje vreemd want dat kost die rit helemaal niet! What to do?
Welkom op het NS Serviceforum annie87! Je nichtje is hoogstwaarschijnlijk vergeten uit te checken met de anonieme OV-chipkaart. In dat geval wordt het instaptarief van €20,- namelijk ingehouden. Ik heb je een privébericht gestuurd, aangezien ik je graag verder wil helpen.
Beste EVB, Welkom op het Service Forum. Ik heb je een privébericht gestuurd, ik wil je graag helpen. Ik zie je reactie graag tegemoet.

Susan, die privéberichten, die je stuurt: betekent dat een soort afhandeling per email Inplaats van per telefoon?
Dat zou wel mooi zijn. Ik heb weleens per telefoon iets kunnen oplossen, maar per email lijkt me efficiënter.
Ik ben Susan niet, maar leden kunnen onderling privéberichten naar elkaar versturen op het Serviceforum. Als je op de naam van het forumlid klikt, word je doorgeleid naar zijn/haar profiel. Vervolgens kan je via de knop 'Stuur bericht' een privébericht naar hem/haar sturen.
Ik heb hetzelfde probleem als Mithras, ben vanaf station Diemen-Zuid naar station Duivendrecht gereisd en weer terug. Bij het uitchecken zag ik dat er veel meer geld was afgeschreven dan wat de reis zou kosten.
Beste V163,

Stuur even je privegegevens naar een van de moderators, dan gaan wij het herstellen.
Beste medewerker,

Ik ben vandaag van Maastricht naar Amsterdam Muiderpoort gereisd - met studentenkorting. Echter, toen ik ging opladen op station Maastricht was ik vergeten om mijn ov-chipkaart op het eind nog een keer tegen het laadpunt te houden, voorgaande resulteerde in het niet opladen van mijn ov-chipkaart maar wel afschrijving via mijn bankaccount. Ik heb hier bankafschriften van.

Bovendien, de reis van Utrecht naar Amsterdam Muiderpoort kost 3,60 - bij het uitchecken is er 10 euro afgeschreven.

Is het mogelijk om het teveel betaalde bedrag (EUR 16,40) terug te krijgen?

Alvast bedankt voor de door u te nemen moeite,
met vriendelijke groet,

Jass
Ik heb dezelfde probleem.

Ik had vandaag mijn ov opgeladen met 10 euro, in totaal had ik er toen 12 euro op staan. Ik ben er vanuit Amsterdam centraal naar schiphol mee gereisd, toen was er iets van 2 euro afgeschreven.( Omdat ik een ov studentenkaart heb reis ik met korting).
Ik had mij later op de dag weer ingecheckt op schiphol om terug naar huis te gaan (Amsterdam centraal station). Toen ik mij eenmaal uitcheckte had ik nog maar 17 cent op staan. Dit kan niet kloppen aangezien ik er iets meer dan 10 euro op had staan.
Verder ben ik nergens er mee naar toe gegaan aangezien ik op schiphol werk.

Ik zou willen weten of ik het afgeschreven bedrag terug zou kunnen krijgen.
Hafsa en Jass,
Kunnen jullie je NAW-gegevens, kaartnummer en bankrekening in een privébericht aan mij sturen?
Hoi, vandaag is er bij mij ook op de heenweg van den haag naar duivendrecht 14 euro afgeschreven ipv 6 euro. Ik ga nu terug naar huis het kan zo zijn dat ik ook voor de terug weg meer betaal. Hoe kan ik dit terug ontvangen? Alvast bedankt!
Hoi, vandaag is er bij mij ook op de heenweg van den haag naar duivendrecht 14 euro afgeschreven ipv 6 euro. Ik ga nu terug naar huis het kan zo zijn dat ik ook voor de terug weg meer betaal. Hoe kan ik dit terug ontvangen? Alvast bedankt!

Als je mij in een privébericht je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer en IBAN + tenaamstelling doorgeeft, ga ik kijken wat hier de oorzaak van is.
Badge +3
Het lijkt erop dat u bij Duivendrecht hebt uitgecheckt bij een poortje van de GVB (metro). Dat betekent dat u niet hebt uitgecheckt bij NS, dus de 10 euro instaptarief hebt betaald, en ook nog 4 euro instaptarief bij het GVB, waar u evenmin hebt uitgecheckt. U kunt dit vanavond bij een kaartautomaat van NS zelf nagaan door de laatste tien transacties te bekijken en met name te letten op de naam van de vervoerder.

Het advies voor vanavond is in Duivendrecht goed op te letten bij welk poortje u incheckt: zoek er een met het opschrift "trein" en/of een logo van NS. Een moderator van dit forum heeft u inmiddels gevraagd contact op te nemen voor een verrekening van de ritprijs bij NS, maar u zult zelf contact op moeten nemen met het GVB om de vier euro van hen terug te krijgen.
Hoi, bedankt voor de reacties. Hoe kan ik een prive bericht sturen?
Badge +3
Klik op Inge NS links van haar bericht en vervolgens op de knop Stuur bericht.
Hallo, ik ben met mijn dochter zojuist in Eindhoven geweest. Ik neem een enkeltje Best. Zij logt in met haar ov kaart. Binnen vijf minuten zitten we in de trein. Ik denk, in acht minuten zijn we op station Best. Bij de poortjes logt zij weer uit en barst in tranen... Ze ziet dat er 20 euro wordt afgeschreven, ipv mijn prijs, 3,50! Over: 11 euro! Ik had er net een week eerder 50 opgezet voor de bus naar school. Niet alleen is er nu veel teveel af, maar kan ze niet meer regelen dat ze maandag om half 8 de kaart kan opwaarderen bij Primera??? Help aub...
Kennelijk was het inchecken mislukt en is bij het uitchecken dus het instaptarief ingehouden.

Voor maandag half 8 zal hier geen NS-medewerker meer te vinden zijn. Elf euro is normaal gesproken ruim voldoende om in de bus in te kunnen checken.
Ah oke, dank voor je antwoord. Zal zoiets vergoed worden? Gr Geert
Doorgaans wel. Als er in de loop van maandag hier geen NS-medewerker op reageert, kunt u er het beste een nieuw topic over aanmaken, of bellen met de telefonische klantenservice.
Doorgaans wel. Als er in de loop van maandag hier geen NS-medewerker op reageert, kunt u er het beste een nieuw topic over aanmaken, of bellen met de telefonische klantenservice. okee dank je!
Reputatie 1
Badge
Ik heb hetzelfde probleem als Mithras, ben vanaf station Diemen-Zuid naar station Duivendrecht gereisd en weer terug. Bij het uitchecken zag ik dat er veel meer geld was afgeschreven dan wat de reis zou kosten.
Dikke kans dat je op DDR bij GVB-METRO hebt ''UIt'' gecheckt en niet correct bij NS. dan kost het je 10/20+4 eur totaal.
Reputatie 1
Badge
Hallo, ik ben met mijn dochter zojuist in Eindhoven geweest. Ik neem een enkeltje Best. Zij logt in met haar ov kaart. Binnen vijf minuten zitten we in de trein. Ik denk, in acht minuten zijn we op station Best. Bij de poortjes logt zij weer uit en barst in tranen... Ze ziet dat er 20 euro wordt afgeschreven, ipv mijn prijs, 3,50! Over: 11 euro! Ik had er net een week eerder 50 opgezet voor de bus naar school. Niet alleen is er nu veel teveel af, maar kan ze niet meer regelen dat ze maandag om half 8 de kaart kan opwaarderen bij Primera??? Help aub...
Je kan elke kaart 24/7/365 opwaarderen bij elke NS automaat-en dat gaat nog duidelijker als bij die gele krengen van de bussen.
Over geld terug claimen (het ziet er sterk maar uit dat je niet correct hebt INgecheckt-ALTIJD goed de ogies open houden en kijken wat het scherm meldt) benader je de mensen van NS op dit forum-die werken za/zo niet. Geld terug gaat altijd direkt op je giro-niet terug op de kaart.
Nadenken helpt vaak beter als tranen.

Reageer