beantwoord

eticket op ovchipkaart ipv printen

• 20 januari 2015
  • 14 reacties
  • 378 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Zou het geen goed idee zijn om een eticket i.p.v te printen hem op een OV chipkaart kunnen laden en op die manier papier en inkt besparen
icon

Beste antwoord door Thijs2 20 januari 2015, 17:20

Dit is een vraag die we vaker krijgen, en heeft dus onze aandacht. Ook op het forum is deze vraag al eerder gesteld, zoals hier. Ook het laden van het eticket op de ov-chipkaart is een optie. Op het moment is er nog geen nieuws op dit gebied dus verwijs ik je graag door naar dit topic.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Een e-ticket is juist bedoeld voor die situaties waarbij het reizen met een ov-chipkaart niet mogelijk of wenselijk is dan wel weinig comfortabel. Bij actiekaartjes verschuift het ook al naar wegwerpchipkaarten. Het zou wat dubbel op zijn dan wel niet nodig vanwege voor de hand zijnde alternatieven die al met de chipkaart kunnen. Het beleid is, of je het er mee eens bent of niet, dat mensen zoveel mogelijk met de chipkaart reizen.
Waarom zou die daar voor bedoeld zijn ?

Het zou juist reuze handig zijn, want en NS heeft haar zin, want mensen gebruiken een OV chipkaart en de mensen zijn blij, die geen 20 euro saldo meer moeten laden.

En voor dat laatste is geen alternatief, behalve een duurdere eenmalige chipkaart
Zou het geen goed idee zijn om een eticket i.p.v te printen hem op een OV chipkaart kunnen laden en op die manier papier en inkt besparen

Goed idee, doen ze niet.
Dit is een vraag die we vaker krijgen, en heeft dus onze aandacht. Ook op het forum is deze vraag al eerder gesteld, zoals hier. Ook het laden van het eticket op de ov-chipkaart is een optie. Op het moment is er nog geen nieuws op dit gebied dus verwijs ik je graag door naar dit topic.
Dat topic gaat over een e-ticket op een mobiele telefoon of tablet. Dat is totaal iets anders dan het laden van een reis op een OV-chipkaart, waar het hier over gaat.
Klopt, ik heb het niet zo handig verwoord. We onderzoeken in ieder geval de mogelijkheid om e-tickets op de telefoon te laden, en wellicht komt daar later nog de mogelijkheid bij om het e-ticket op de ov-chipkaart te laden.
Maar de mogelijkheid om een reis op de ov-chipkaart te laden hoeft helemaal niet te worden onderzocht, die wordt immers al aangeboden aan bezitters van een jaartrajectkaart en een grensabonnement.
Dat gaat ook niet gebeuren, want dan gaan mensen dat doen ipv een duurder toeslagkaartje kopen.

NS heeft immers gekozen voor reizen op saldo.
Ik heb een tijdje met jaartrajectkaart gereisd waarbij ik buiten mijn traject gewoon bij de automaat een 'kaartje' kocht (met of zonder korting, net wat mogelijk was) en deze op mijn ov-chipkaart plaatste.
Dit vond ik geweldig, geen losse kaartjes die je moest bewaren voor je declaratie, alles op 1 plek in je reishistorie! Echt ik was hier erg tevreden mee, nooit issues gehad!

Nu met Traject-Vrij ben ik verplicht
- Het zelf af te rekenen (mijn baas geeft geen automatische verklaring af)
- Het te betalen via IDEAL (gewone overboeking kan niet)
- Iedere maand zelf de factuur te moeten downloaden
- Na een gemaakte reis altijd 2 a 3 dagen wachten om te controleren dat de juiste prijs berekend is.

Als de NS toch gaat overwegen het mogelijk te maken om een E-Ticket te laden, zouden jullie dan aub ook (liefst zelfs eerder!) willen kijken naar de mogelijkheid om een traject-vrij abonnement weer te kopen via een factuur, zonder automatische incasso waarbij je als reiziger zelf verantwoordelijk bent om reizen buiten je traject zelf een kaartje te kopen hiervoor?
Alstublieft, u zou mij heel blij maken als ik niet ieder jaar 1500 euro bijna 2 weken lang moet voorschieten!

Dit is volgens mij ook een vraag die al meerdere keren hier op het forum gesteld is, het plaatsen van het eticket op de telefoon lijkt mij een leuke nice, maar ik kan nuttigere zaken bedenken om eerst goed te regelen.

Groet
Ronald
Reputatie 1
Badge
In Belgie is het zelfs mogelijk je online bestelde treinticket (geen ABO's) op je eigen ID-kaart (eenzelvigheidskaart heet dat daar) te laden. Dat zal de privacyridders wel niet erg aanspreken, maar de Belg is al vele tientallen jaren gewend dat ding altijd bij zich te hebben.
Terug naar dit topic: eerder was een moverende reden het niet te doen dat het systeem op tilt slaat als je dan toch van je geboekte reisweg afwijkt (idem dito met huidige trajektvrij). Dat zou NS weer vele duiten gaan kosten.
Hallo marv87,

Fijn dat je altijd tevreden was met de 'oude' jaartrajectkaart! Ik begrijp dat het met Traject Vrij vervelend kan zijn om jaarlijks zo'n bedrag voor te schieten, maar je zou eventueel ook kunnen kiezen voor een maandelijkse betaling. Het was inderdaad ook een mooie tussenoplossing om bij de jaartrajectkaart je reizen buiten het traject op te laden bij de kaartautomaat, maar hierdoor is het juist ook drukker geworden bij de kaartautomaten; iets wat natuurlijk niet de bedoeling is, want we willen niet dat je als reiziger een trein zou moeten missen door een paar wachtenden voor je bij de kaartautomaat. Desondanks zijn ze zeker continu bezig de abonnementen gebruiksvriendelijker te maken; ook wij realiseren dat de ov-chipkaart als product nog niet af is. Jouw suggestie helpt daar zeker bij en suggesties als deze zetten wij door. Bedankt daarvoor. 🙂 Hopelijk gaat Traject Vrij je uiteindelijk ook net zo goed (of zelfs beter) bevallen dan de jaatrajectkaart.

Groet,
Stephan
Stephan, hoe zie je precies voor je dat een product waarvoor ik meer moet betalen terwijl ik er veel minder voor terugkrijg en gedwongen word tot het verrichten van veel meer voor mij volstrekt overbodige handelingen beter zou moeten gaan bevallen?

Dat ik als riant betalende klant steeds verder word uitgekleed door de NS vind ik al bijzonder vervelend, maar waarom dan ook nog een schop nageven door te suggereren dat dat me wellicht nog wel beter zal gaan bevallen? Richt de NS zich tegenwoordig op masochisten?
Hallo marv87,

Fijn dat je altijd tevreden was met de 'oude' jaartrajectkaart! Ik begrijp dat het met Traject Vrij vervelend kan zijn om jaarlijks zo'n bedrag voor te schieten, maar je zou eventueel ook kunnen kiezen voor een maandelijkse betaling. Het was inderdaad ook een mooie tussenoplossing om bij de jaartrajectkaart je reizen buiten het traject op te laden bij de kaartautomaat, maar hierdoor is het juist ook drukker geworden bij de kaartautomaten; iets wat natuurlijk niet de bedoeling is, want we willen niet dat je als reiziger een trein zou moeten missen door een paar wachtenden voor je bij de kaartautomaat. Desondanks zijn ze zeker continu bezig de abonnementen gebruiksvriendelijker te maken; ook wij realiseren dat de ov-chipkaart als product nog niet af is. Jouw suggestie helpt daar zeker bij en suggesties als deze zetten wij door. Bedankt daarvoor. 🙂 Hopelijk gaat Traject Vrij je uiteindelijk ook net zo goed (of zelfs beter) bevallen dan de jaatrajectkaart.

Groet,
Stephan

Dag Stephan NS,

Zowel ik, als mijn baas worden niet blij van het invullen van een heel declaratie formulier iedere maand, dat maakt het alleen maar erger.

In je verhaal snap ik niet dat je aangeeft dat het geen optie was omdat het te druk werd bij de kaartautomaten. Ik heb dat nog nooit eerder gezien als reden en snap die reden ook echt niet.
- Vroeger had je een jaartrajectkaart en kocht je papieren kaartje bij de automaat voor reizen buiten je traject.
- Met de OV-chipkaart variant van je jaartrajectkaart kocht je 'digitale'kaartjes bij de automaat voor reizen buiten je traject.

Wellicht dat je de motivatie dat het drukker bij de kaartautomaat hierdoor geworden was nog kan toelichten?
In je verhaal snap ik niet dat je aangeeft dat het geen optie was omdat het te druk werd bij de kaartautomaten. Ik heb dat nog nooit eerder gezien als reden en snap die reden ook echt niet.
- Vroeger had je een jaartrajectkaart en kocht je papieren kaartje bij de automaat voor reizen buiten je traject.
- Met de OV-chipkaart variant van je jaartrajectkaart kocht je 'digitale'kaartjes bij de automaat voor reizen buiten je traject.

Wellicht dat je de motivatie dat het drukker bij de kaartautomaat hierdoor geworden was nog kan toelichten?

Dat is volstrekt logisch als je het niet vanuit de reiziger, maar vanuit NS bekijkt: Ze gingen de OV-chipkaart invoeren en hebben daarbij een besparing begroot op het benodigde aantal kaartautomaten. Als er achteraf toch niet bespaard kan worden op het aantal kaartautomaten, is dat op papier een nieuwe kostenpost. Precies om dezelfde reden is het vanuit NS gezien logisch om plotseling een toeslag te gaan vragen op vervoerbewijzen uit de kaartautomaat, terwijl die kosten voorheen gewoon werden bekostigd uit de verkoopprijs van de vervoerbewijzen zelf. Voor e-tickets die je op je eigen OV-chipkaart laadt, kunnen ze natuurlijk niet het smoesje gebruiken dat ze er 1 euro toeslag per stuk voor vragen vanwege de productiekosten, zoals bij de eenmalige chipkaart.

Reageer