beantwoord

extra betalen bij arriva

• 15 februari 2020
  • 4 reacties
  • 213 Bekeken

Ik reis met een ov kaart met dalurenabonnement en woon in winschoten.

Als ik b.v uit Rotterdam kom, moet ik in Groningen bij de NS uitchecken en bij Arriva inchecken voor het laatste stuk naar Winschoten. Arriva trekt dan ook nog een bedrag af naar gelang het dal- of vol tarief is. Maar NS heeft al voor de hele reis afgeboekt. Ik begrijp dat Arriva niet weet waar ik vandaan kom en ziet mijn incheck als een aparte reis. Hoe is dit op te lossen??

icon

Beste antwoord door Sanne NS 15 februari 2020, 15:31

Hoi Duintop en welkom op de NS Community! 

RobertB heeft niet helemaal gelijk. Zijn workaround werkt alleen als je met een los ticket zou werken. Bij een overstap in Groningen naar Arriva zal er opnieuw een instaptarief worden gerekend en apart nog een ritprijs. Ik durf je dit uit ervaring te vertellen, want zelf heb ik dit specifieke traject al regelmatig afgelegd. Met je OV-chipkaart is hier behalve bijvoorbeeld een vrij reizen abonnement niet. 

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bij de overstap van NS naar Arriva weet men niet waar je precies vandaan komt, maar wél hoeveel tariefeenheden (grofweg kilometers) je al gereisd hebt.

Bij een reis Rotterdam - Groningen - Winschoten (je zit in Groningen al lang aan het maximum aantal van 200 TE) mag het verdere deel naar Winschoten je niets kosten.

Als je in de reisplanner een reis Rtd-Gn plant kost dat dus € 16,20 (enkele reis 2e klas 40% korting). Plan je naar Winschoten of Delfzijl dan blijft dat gewoon hetzelfde.

Als Arriva toch kosten rekent voor zo’n lange reis dan moet je bij hen zijn. Ikzelf zou die reis dan liever maken op een actiekaartje, want dan kan je (buiten de spits en in het weekend) voor €19 heen én terug, of als je zulke reizen vaker op vrijdagavond na 18:30 of in het weekend maakt kan je voor €31 maar liefst 5 weekenden onbeperkt door heel Nederland (binnen één maand).

Ik kan natuurlijk bij Arriva geld terug vragen. Maar elke week?? Er moet toch een andere oplossing zijn. Als ik in daluren reis kost het € 16.20. De heenreis is altijd met een auto. Ik gaf Rotterdam als voorbeeld, maar dat wisselde. Het kan elk station in Nederland zijn.

Hoi Duintop en welkom op de NS Community! 

RobertB heeft niet helemaal gelijk. Zijn workaround werkt alleen als je met een los ticket zou werken. Bij een overstap in Groningen naar Arriva zal er opnieuw een instaptarief worden gerekend en apart nog een ritprijs. Ik durf je dit uit ervaring te vertellen, want zelf heb ik dit specifieke traject al regelmatig afgelegd. Met je OV-chipkaart is hier behalve bijvoorbeeld een vrij reizen abonnement niet. 

Badge +3

Oké maar waar gaat het dan mis? Bij deze even de uitleg (schrik niet)...

Bij Utrecht - Winschoten kost dat je inderdaad (40% korting) € 16,86 i.p.v. dat ‘maximum’ van € 16,20

Maar dat is omdat je in Groningen nog niet aan die max 200 TE zit (namelijk 192, en dat kost met NS € 15,90) en Arriva daar dus nog wat bij op mag tellen.

Omdat Arriva een heel ander tarievenstelsel heeft dan NS krijg je nog 8 Arriva TE voor je kiezen, waarvoor je dus € 0,12 per stuk betaalt (rekening houdend met je eerdere 192 gereisde bij NS, dus al een flinke langeafstandskorting op de kilometerprijs).

€ 15,90 (NS tot Groningen) plus 8 × € 0,12 (Arriva) naar Winschoten… ook al is dat 36 TE maar Arriva mag niets rekenen voor alles boven de 200 TE voor de gehele reis.

@Tochjo weet het exacte systeem van Arriva, maar wat ik zeg klopt.
Utrecht - Winschoten is dus (ietsje) duurder dan Rotterdam - Winschoten :thinking:

Randgevalletje, maar zo werkt het systeem (ook met losse kaartjes of e-tickets @Sanne NS check de Reisplanner maar). En tja, ik heb het ook niet bedacht...

Reageer