beantwoord

Extra betalen bij overstappen door verplicht in en uitchecken poortjes

Goeiedag, ik kom er vandaag achter dat je duurder uit bent door dat je verplicht uit moet checken om door de poortjes te komen bij het overstappen of als je bijvoorbeeld iets op het station wilt kopen. Hierdoor valt de reis duurder uit dan wanneer je de reis in 1 keer zou maken. Ik vind dit niet kunnen gezien je in overtreding bent als je niet uit of inchecked bij het poortje.

Graag zou ik weten of hier een oplossing voor is gezien dit dagelijks miljoenen reizigers betreft, dit gaat naar mijn mening dus over miljoenen euro's per jaar wat mensen zouden kunnen besparen. Ook is hier geen voorlichting over te vinden op de websites en ik moest dit dus bij toeval ontdekken. Ik krijg nu 1 euro terug van de klantenservice omdat ik toevallig gebeld heb maar de reizen van de afgelopen maanden/jaren natuurlijk niet meer, erg vervelend en oneerlijk.
icon

Beste antwoord door Robert B 2 april 2018, 16:14

Welkom op het forum!

Dat ligt er maar aan welk traject je reist.

NS hanteert de kortste route, maar omreizen (o.a. Alkmaar - Haarlem via Sloterdijk in plaats van via Beverwijk) is vaak sneller.

Dan betaal je dus meer inderdaad, omdat je een grotere afstand afgelegd hebt (je hebt een 'via' route genomen dus).

Het verschil door verplicht uit- en inchecken op een langer (maar sneller) traject kan je inderdaad terug claimen. Zelfde speelt op meerdere stations zoals Muiderpoort en Hilversum.

Zie deze hele lange discussie als schrale troost dat je inderdaad niet de enige bent.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Welkom op het forum!

Dat ligt er maar aan welk traject je reist.

NS hanteert de kortste route, maar omreizen (o.a. Alkmaar - Haarlem via Sloterdijk in plaats van via Beverwijk) is vaak sneller.

Dan betaal je dus meer inderdaad, omdat je een grotere afstand afgelegd hebt (je hebt een 'via' route genomen dus).

Het verschil door verplicht uit- en inchecken op een langer (maar sneller) traject kan je inderdaad terug claimen. Zelfde speelt op meerdere stations zoals Muiderpoort en Hilversum.

Zie deze hele lange discussie als schrale troost dat je inderdaad niet de enige bent.
Bedankt ! Ik zal de discussie die je gestuurd hebt doorlezen.

Het gaat er bij mij overigens om het overstappen via de kortste route, van Den Helder naar Rotterdam zou met 40% korting 12,80 kosten. Het overstappen in Amsterdam is de kortste route en bij het in en uitchecken wat daarvoor nodig is komen de kosten 1 euro duurder uit. Zou dit gezien het de kortste route is dan op zijn minst niet moeten worden aangepast in de reisplanner ? De 12,80 is namelijk niet juist gezien dit gewoon niet mogelijk is als je niet in overtreding wilt zijn, op deze manier spoort de NS aan op niet in en uitchecken.
Badge +3
Het gaat er bij mij overigens om het overstappen via de kortste route, van Den Helder naar Rotterdam zou met 40% korting 12,80 kosten. Het overstappen in Amsterdam is de kortste route
De kortste route van Den Helder naar Rotterdam is via Haarlem. Die route telt 143 tariefeenheden en daarop wordt de prijs gebaseerd die in rekening gebracht wordt als in Den Helder wordt ingecheckt en te Rotterdam Centraal wordt uitgecheckt. De route via Amsterdam is met 166 tariefeenheden langer. Als te Amsterdam Centraal wordt uit- en weer ingecheckt, dan worden die extra tariefeenheden wel in rekening gebracht.
Badge +3
Op Amsterdam Centraal overstappen is geen enkel probleem (als je dat zou willen) want je hoeft dan niet via poortjes. Krijg je hooguit rare blikken van een conducteur wat je in hemelsnaam tussen Centraal en Sloterdijk te zoeken hebt met een incheck in Den Helder tussen die stations. :P

Het reisadvies is via Sloterdijk en daar gaat het dus mis, ongeacht of je een broodje wil kopen of niet.
Het gaat er bij mij overigens om het overstappen via de kortste route, van Den Helder naar Rotterdam zou met 40% korting 12,80 kosten. Het overstappen in Amsterdam is de kortste route
De kortste route van Den Helder naar Rotterdam is via Haarlem. Die route telt 143 tariefeenheden en daarop wordt de prijs gebaseerd die in rekening gebracht wordt als in Den Helder wordt ingecheckt en te Rotterdam Centraal wordt uitgecheckt. De route via Amsterdam is met 166 tariefeenheden langer. Als te Amsterdam Centraal wordt uit- en weer ingecheckt, dan worden die extra tariefeenheden wel in rekening gebracht.

Via de reisplanner app moet je overstappen in Amsterdam, dan zou de app niet kloppen als deze de kortste route pakt. Tevens is dit wel de kortste route gezien je in Amsterdam de ICD kunt pakken en dit scheelt een half uur.
Op Amsterdam Centraal overstappen is geen enkel probleem (als je dat zou willen) want je hoeft dan niet via poortjes. Krijg je hooguit rare blikken van conducteur wat je in hemelsnaam tussen Centraal en Sloterdijk te zoeken hebt met een incheck in Den Helder tussen die stations. :P

Het reisadvies is via Sloterdijk en daar gaat het dus mis, ongeacht of je een broodje wil kopen of niet.

Klopt als je in de grote gezamenlijke hal uitstapt dan hoeft dat niet maar je kunt ook aan de ij-zijde uitstappen helemaal rechts van het station en dan kom je dus wel de poortjes tegen waar je eerst doorheen moet alvorens je naar de gezamenlijke hal wilt komen.
Dus even voor de duidelijkheid het gaat om een reis inclusief vervoer vanaf Amsterdam centraal met de Intercity direct. Totale reisduur 2:11min.
Badge +3
Via de reisplanner app moet je overstappen in Amsterdam, dan zou de app niet kloppen als deze de kortste route pakt.
De reisplanner geeft niet altijd de kortste route. Als er een snellere route is, dan kan die worden getoond.

Tevens is dit wel de kortste route gezien je in Amsterdam de ICD kunt pakken en dit scheelt een half uur.

U verwart hier kortste (in afstand) met snelste (in tijd).
Via de reisplanner app moet je overstappen in Amsterdam, dan zou de app niet kloppen als deze de kortste route pakt.
De reisplanner geeft niet altijd de kortste route. Als er een snellere route is, dan kan die worden getoond.

Tevens is dit wel de kortste route gezien je in Amsterdam de ICD kunt pakken en dit scheelt een half uur.

U verwart hier kortste (in afstand) met snelste (in tijd).

Ok duidelijk er is een verschil tussen deze 2. Feit is wel dat deze informatie niets afdoet van mijn verhaal gezien er nog steeds een prijsverschil is bij het in en uitchecken terwijl deze anders niet zou plaatsvinden.
Badge +3
@Robert B
Even een misverstand uit de weg ruimen. Wanneer je de reisplanner volgt voor een reis van Den Helder naar Rotterdam krijg je altijd een reisadvies via een andere route dan de in tariefeenheden kortste route via Haarlem. Het merkwaardige is dat je juist "via Beverwijk" moet invullen wanneer je een reisadvies via de kortste route wilt krijgen.

Vandaag krijg ik de volgende smaken te zien:
1. Overstappen in Amsterdam Centraal op IC Direct (vandaag toeslagvrij), 2u15m
2. Overstappen in Amsterdam Sloterdijk en Leiden, 2u30m (een verbinding met gedwongen omchecken in Sloterdijk)
3. Overstappen in Utrecht Centraal, 2u36m

Voor een reis via Haarlem moet ik als via "Beverwijk" opgeven. Ik krijg dan het volgende fraaie resultaat:
4. Overstappen in Heerhugowaard, Haarlem en Leiden.

De comfortabelste verbinding zonder meerkosten op momenten dat voor de IC Direct toeslag betaald moet worden is via Utrecht Centraal!

Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik volledig doorhad dat de Reisplanner echt leidend is voor de reisadviezen, hoe krom die ook mogen lijken. En zo lang maar geen last hebt van het onnozele omchecken als in Sloterdijk dan heb je er als reiziger alleen maar voordeel van, zolang je reis alleen met NS plaatsvindt. In theorie geeft het huidige systeem allerlei voordelen voor de reiziger. Jammer dat de theorie in de praktijk door NS verpest wordt door de abominabele plaatsing van de poortjes in Sloterdijk (en een bekend lijstje met andere stations).
Badge +3
Klopt als je in de grote gezamenlijke hal uitstapt dan hoeft dat niet maar je kunt ook aan de ij-zijde uitstappen helemaal rechts van het station en dan kom je dus wel de poortjes tegen waar je eerst doorheen moet alvorens je naar de gezamenlijke hal wilt komen.
Dat wist ik niet Dave (ik kom er niet vaak meer) maar is dus bij deze een gevalletje "Ook dat nog!.

Tijd voor een oplossing in plaats van "hé, ik heb ineens meer betaald" (of een factuur voor buiten traject, maar ik neem aan dat die niet meer verstuurd worden want dat was té simpel op te lossen.

Blijft het probleem dat mensen het zelfs vandaag nog zelf moeten ontdekken en de juiste weg moeten vinden om geld terug te krijgen (met alle tijd en moeite van de klantenservice erbij).

Hoeveel procent van de 'gedupeerden' dat niet weet laat ik in het midden, maar dat is best hoog denk ik.
Badge +3
Even een misverstand uit de weg ruimen. Wanneer je de reisplanner volgt voor een reis van Den Helder naar Rotterdam krijg je altijd een reisadvies via een andere route dan de in tariefeenheden kortste route via Haarlem. Het merkwaardige is dat je juist "via Beverwijk" moet invullen wanneer je een reisadvies via de kortste route wilt krijgen.
Dat dus, we zijn het eens iMark zoals altijd, meestal :P

Je betaalt voor het traject via Beverwijk (100 tariefeenheden meen ik) en 'moet' via Sloterdijk zegt de reisplanner (dat zijn er 115).

Voor op Saldo reizen is het verschil minimaal (en toch betaal je te veel, zie openingstopic, met de vraag erbij of die toevalllig OMREISDE buiten het normale traject en toevallig ergens een broodje ging halen en dus (helemaal terecht) extra betaald heeft, óf dat die geforceerd moest overstappen) :?

Bij een trajectabonnement krijg je dan dus keurig een factuur, of hebben ze dat inmiddels door?

Hoe dan ook, als ik van Eindhoven naar Abcoude wil en het mij beter uitkomt om via Bijlmer ArenA te reizen (waar je door poortjes moet) ben ik duurder uit dan met een overstap in Utrecht en dan een sprinter via Breukelen en zo .

Dat weet ik en is mijn keuze, want de reisplanner geeft die route gewoon ook niet aan!
Reputatie 6
Badge +2
Op Amsterdam Centraal overstappen is geen enkel probleem (als je dat zou willen) want je hoeft dan niet via poortjes.

Voor overstappen hoef je, zoals Robert B zegt, inderdaad niet door poortjes. De poortjes zijn een poos geleden verplaatst, zodat spoor 15 er ook binnen valt, zoals te zien is op https://plattegrondstation.nl/plattegrond/750/33.jpg. bijdragevandennis
Badge +3
Correct (ook al is de .jpg van de plattergrond niet echt duidelijk), maar gisteren nog iemand die bij Salsa Shop (spoor 14/15) was gaan eten en daarvoor ook moest inchecken dus.

Heb ze even gebeld en kreeg dat bevestigd in gebrekkig 'Spanglish' (Spaans/Engels, gelukkig versta ik dat prima). Er is een achteringang maar die is alleen voor personeel.

Ze zijn er niet blij mee daar (kost ze klanten) maar de Tickets & Service desk biedt coulance dus.
Reputatie 6
Badge +2
Correct (ook al is de .jpg van de plattergrond niet echt duidelijk), maar gisteren nog iemand die bij Salsa Shop (spoor 14/15) was gaan eten en daarvoor ook moest inchecken dus.

Heb ze even gebeld en kreeg dat bevestigd in gebrekkig 'Spanglish' (Spaans/Engels, gelukkig versta ik dat prima). Er is een achteringang maar die is alleen voor personeel.

Ze zijn er niet blij mee daar (kost ze klanten) maar de Tickets & Service desk biedt coulance dus.

Voor de OP zou dit dus gunstig zijn, die heeft juist een probleem als een zaak buiten de poortjes is. bijdragevandennis
Badge +3
[Voor de OP zou dit dus gunstig zijn, die heeft juist een probleem als een zaak buiten de poortjes is
Nee, juist niet (color #FFFFFF?) Dennis 😛 De 'zaak' is dus juist (door wie? NS denk ik!) door poortjes afgesloten!

Het gaat er om dat je (komende of als inwonder van Amsterdam) tegenwoordig moet INchecken om het restaurant sowieso te kunnen bereiken, omdat spoor 14/15 nu ook BINNEN de poortjes is gemaakt. Koop maar een chipkaart (€ 7,50) en met €16 saldo op een anonieme (og €6 op een persoonlijke met abonnement) mag je binnen hoor!

Op zich acceptabel (en terecht, want wat doe je zo lang op het station als je niet eens met een trein wil?)

Maar ja, als je dinertje bij Salsa of je date langer dan een uur duurt en je dan vervolgens weer naar buiten wilt kost het je gewoon geld dus (instaptarief voor een niet gemaakte reis)!

Lukt het etentje (binnen 60 minuten na je incheck weer naar buiten) dan is er weinig aan de hand, maar voor een dinertje of zelfs een casual date is dat veel te weinig tijd.

Geen idee wat een of andere 'Salsa Shop' betaalt aan huur voor die locatie overigens, maar de dame aan de telefoon heeft me overgehaald om daar toch maar eens te komen kijken en proeven (met of zonder inchceck) want ze verlezen nogal wat omzet door die poortjes :P

Ehh, dat moest dus weer eigenlijk in dit topic Een cross verwijzing, ook goed.. vergelijk het kastje-muur. 😃
Badge +3
... (verwijderd)

Mijn reactie op een heel ander topic stond hier ineens bij.
Excuses aan InSided dan, ik heb het forum kapot gemaakt.. 😛

Reageer