beantwoord

Fiets ophalen zonder ov kaart?

  • 28 June 2021
  • 8 reacties
  • 2736 Bekeken

Ik ben mijn OV kaart vergeten bij mijn ouders 3 uur hier vandaan, maar mijn fiets staat gestald in een NS stalling met mijn OV kaart. Kan ik mijn fiets ook ophalen zonder mijn OV kaart?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 1 July 2021, 20:13

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nee. Contrôle en administratieve verwerking is dan niet mogelijk. Onze fraudefritsjes zouden dan ook mogelijkheden zien ten koste van de eigenaren van de gestalde fiets. Dat moet worden tegengegaan. U zou het ook niet leuk vinden uw fiets op die manier kwijt te raken.

Er zal zeker een procedure zijn voor als je je naar kwijt bent.

Als je je ovchipkaart nummer op laat sturen door je ouders en met een legitimatiebewijs naar de stalling gaat dan ga ik er vanuit dat iemand je kan helpen. 

Als het een selfservice stalling is zou je de service knop kunnen gebruiken. Het is dan de vraag of de klantenservice medewerker je wil helpen.

Badge +3

Goede opmerking @marv87,

Ik betwijfel het, maar bij een bemenste stalling zou men misschien met een foto van je kaart plus legitimatie je fiets ‘handmatig’ kunnen uitchecken door het kaartnummer in te voeren op hun apparatuur.

Ga ik ook eens navragen op Eindhoven.

Sowieso is de fiets niet gekoppeld aan een specifieke ovchipkaart.  Dus het idee dat je alleen met je eigen ovchipkaart jouw fiets kan uitcheckeb is een illusie.

Maar ovchipkaarten gaan ook stuk, raken kwijt. Dus daar zal een oplossing voor zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Sowieso is de fiets niet gekoppeld aan een specifieke ovchipkaart.  Dus het idee dat je alleen met je eigen ovchipkaart jouw fiets kan uitcheckeb is een illusie.

Maar ovchipkaarten gaan ook stuk, raken kwijt. Dus daar zal een oplossing voor zijn.


Met aannames kun je iemand niet helpen.

Het stallen-op-rekening abonnement is gekoppeld aan een persoonlijke OVchipkaart. Met die kaart check je in als je de fiets stalt en check je uit als je de fiets ophaalt.

Bij een kapotte (of verloren) kaart zal er kaartvernieuwing aangevraagd zijn.

Badge +3

Het stallen-op-rekening abonnement is gekoppeld aan een persoonlijke OVchipkaart. Met die kaart check je in als je de fiets stalt en check je uit als je de fiets ophaalt.

Bij een kapotte (of verloren) kaart zal er kaartvernieuwing aangevraagd zijn.

Fiets-gerelateerde producten zoals OV-fiets en Stallen op Rekening zijn alleen gekoppeld aan het nummer van een persoonlijke ov-chipkaart.

Er staat nooit een product OV-fiets of Stallen op Rekening op de kaart zelf, is ook niet nodig want er wordt niets met het saldo gedaan, en de transacties (fiets huren/inleveren/stallen/ophalen) worden ook niet op je kaart geschreven zoals bij in- en uitchecks voor reizen wel gebeurt.

Het handmatig kunnen intikken van een kaartnummer (door personeel van een stalling) zou dan een optie kunnen zijn om je fiets te kunnen ‘bevrijden’ uit een stalling als je de kaart zelf niet bij je hebt maar wel kunt aantonen dat jij het bent. Bij zelfservice stallingen gaat dat natuurlijk niet zomaar lukken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben al een tijdje niet meer in een NS stalling geweest, maar de laatste keer werd ik uitgecheckt door een handscanner. Geen idee hoe je een nummer op zo'n scanner intypt 🤔

Er bestaat geen vaste procedure voor dit probleem. Wel kan je in alle gevallen het beste contact opnemen met onze klantenservice om dit uit te leggen. Daar zullen mijn collega's een passend advies geven.

Reageer