beantwoord

Folielaag OV Chipkaart

• 27 januari 2018
  • 23 reacties
  • 2117 Bekeken

Wat mij de laatste tijd is gaan opvallen is dat de folielaag van de OV chipkaarten steeds los kunnen gaan zitten of weg gaan rafelen. Om iedere keer € 11,00 steeds te gaan betalen voor de OV chipkaart lijkt mij nogal kostbaar ondanks ik al een hoesje heb voor de OV chipkaart. Ik zit mij af te vragen of de OV chipkaarten niet steviger kan worden gemaakt zodat er minder beschadiging op komen? Ik vraag mij af toen vroeger de Jaartrajectkaarten en de Voordeelurenkaarten op de markt waren hoe de NS vervoersbewijzen toen werden gemaakt? Volgens mij had ik toen ook helemaal geen problemen mee. Maar het lijkt mij anders op die manier te kostbaar! En de folie juist niet stevig genoeg.
icon

Beste antwoord door Robert B 27 januari 2018, 01:03

Deze vraag komt echt heeeeel vaak langs op Twitter. Waarom als die kaarten zo duur zijn ze niet zo duurzaam maken als een bankpas, creditcard of andere pasjes (eventueel zelfs met reliëf en hologram opdruk en zo). Ook na één keer mee in de wasmachine kost het je al vaak een nieuwe. Dat lukt zelfs met bankbiljetten niet om ze zó snel te laten slijten!

OV-chipkaart ontkent alles en zegt hooguit dat ze toch maar 5 jaar geldig zijn, dus bij je dragen in je broekzak is geen goed idee, en ook niet in de zon laten liggen en zo.

En ja, de kaart werkt in principe nog prima maar bij controle zijn je gegevens (naam, geboortedatum en foto) niet goed of helemaal niet meer leesbaar. En oh ja, een nieuwe ID kaart of rijbewijs (10 jaar geldig) kost ook een boel geld. Wat een dooddoener :(

De enige oplossing is om bij ontvangst van een nieuwe kaart deze in een transparant hoesje te stoppen (zie foto van Henk_NL) en er vervolgens nooit meer uit te halen, óf hem te lamineren (als je toevallig iemand kent die zo'n apparaat heeft of op je werk, school of bij een copyshop).

Okee, een tweede oplossing is om hem vlak voordat hij 2 jaar oud is (dus 3 jaar voor de eind/houdbaarheidsdatum) een seconde of 5 in de magnetron op vol vermogen te doen. Dan is hij technisch defect (maar uiterlijk onbeschadigd) en dus krijg je gratis een nieuwe. :P

Hoop gedoe, dus maak betere kaarten en/of laat ze geldig zijn totdat ze echt kapot zijn en dan gratis vervanging of tegen kostprijs (een euro vind ik al veel maar ja scheermesjes en inkjet-cartridges zijn ook duurder dan goud).

Maar dan zullen ze wel weer iets roepen over beveiligings-certificaten e.d. Dat is niet jouw maar hun probleem!
Bekijk origineel

23 reacties

Vroeger kreeg ik bij m'n maandnetkaart een plastic hoesje, in het onderste deel kon de netkaart, in het bovenste deel de stamkaart. Die hoesjes waren degelijk en anders had het loket wel een nieuwe voor je. Moet ze nog wel ergens hebben, zal eens zoeken.

Bij OV-chipkaarten, of eigenlijk al dat soort passen waarbij er een folielaag overheen ligt, gaat het folie los. Ook bij de hoesjes die te krijgen zijn bij het loket, doordat aan een kant er een open gleuf is waar je de kaart in steekt en doordat er vuil tussen komt te zitten. Zelfs met hoesjes die volledig afsluiten is dat een probleem. De oplossing heb ik helaas niet. Zelf werd ik er ook helemaal gek van doordat ik m'n ovcp ook gebruik om deuren te openen e.d., en heb ik uiteindelijk een clone gemaakt van de kaart voor al dat soort gebruik behalve reizen. Sindsdien gaat het iets beter.

// Edit, dit ding dus.

Badge +3
Deze vraag komt echt heeeeel vaak langs op Twitter. Waarom als die kaarten zo duur zijn ze niet zo duurzaam maken als een bankpas, creditcard of andere pasjes (eventueel zelfs met reliëf en hologram opdruk en zo). Ook na één keer mee in de wasmachine kost het je al vaak een nieuwe. Dat lukt zelfs met bankbiljetten niet om ze zó snel te laten slijten!

OV-chipkaart ontkent alles en zegt hooguit dat ze toch maar 5 jaar geldig zijn, dus bij je dragen in je broekzak is geen goed idee, en ook niet in de zon laten liggen en zo.

En ja, de kaart werkt in principe nog prima maar bij controle zijn je gegevens (naam, geboortedatum en foto) niet goed of helemaal niet meer leesbaar. En oh ja, een nieuwe ID kaart of rijbewijs (10 jaar geldig) kost ook een boel geld. Wat een dooddoener :(

De enige oplossing is om bij ontvangst van een nieuwe kaart deze in een transparant hoesje te stoppen (zie foto van Henk_NL) en er vervolgens nooit meer uit te halen, óf hem te lamineren (als je toevallig iemand kent die zo'n apparaat heeft of op je werk, school of bij een copyshop).

Okee, een tweede oplossing is om hem vlak voordat hij 2 jaar oud is (dus 3 jaar voor de eind/houdbaarheidsdatum) een seconde of 5 in de magnetron op vol vermogen te doen. Dan is hij technisch defect (maar uiterlijk onbeschadigd) en dus krijg je gratis een nieuwe. :P

Hoop gedoe, dus maak betere kaarten en/of laat ze geldig zijn totdat ze echt kapot zijn en dan gratis vervanging of tegen kostprijs (een euro vind ik al veel maar ja scheermesjes en inkjet-cartridges zijn ook duurder dan goud).

Maar dan zullen ze wel weer iets roepen over beveiligings-certificaten e.d. Dat is niet jouw maar hun probleem!
Zelf gaan lamineren is het wachten op de eerste die je gaat verdenken van fraude.

Magnetron valt al snel ook aan de buitenkant te zien, maar er zijn wel tooltjes voor ja. Maar dat gaat ook vanzelf opvallen :)

https://www.youtube.com/watch?v=fiToBKkpSyc
Badge +3
Heb mijn reactie nog wat aangevuld, maar het is gewoon een inferieur product (de kwaliteit van de opdruk dus).

Ik maak een exacte kopie (inclusief folie opdruk maar zonder hologram) voor 20 cent als je wilt. Dat was vroeger ook leuk met bankpassen van de Frikadellenclub en zo (magneetstrip info even klonen en op een blanco pasje schrijven, inkoop 5 cent of zo) en dan even bedrukken (folie) en daarmee vrolijk pinnen :D

De kosten voor de apparatuur (kaartlezer en printertje met 500 stuks hi-capacity feeder).... ongeveer 1000 euro. Wij maakten passen voor sportscholen e.d. met magneetstrip. Those were the days!
Ja, het is een brak product, RFID is leuk om mee te hobbyen, maar

Dit vind ik een gevaarlijke opmerking. Je kunt de klok erop gelijk zetten dat er een enthousiaste controleur komt die hier fraude in gaat zien. De reiziger is dan de kaart kwijt en een 'boete' verder. Het verweer 'ja maar Robert vindt dat het jullie probleem is', gaat natuurlijk niet helpen.
Badge +3
Nee!

Ik bedoelde juist dat TLS vol blijft houden dat ov-chipkaarten frequent vervangen dienen te worden (dus maak ze vooral niet te robuust!) omdat oudere kaarten een risico zijn, want oudere 'firmware' en 'certificaten' en zo..

Dat is niet omdat ik het vind of zeg (integendeel, ik zie de logica daarvan wel!) maar daarvoor hoeft een klant niet op te draaien. Dát vind ik! :D

Dus elke 5 jaar een nieuwe als jullie dat willen? Prima, stuur maar op!
En opdruk weg? Da's pech maar dan geen € 11,- graag voor een nieuwe, want de kaart werkt prima verder!

Ik mag en zal het ook niet vergelijken met een bank (want daar betaal ik per maand voor mijn 'product' dus als ik mijn bankpas opvreet of doormidden knip heb ik overmorgen gratis een nieuwe, zo vaak ik wil!) maar doe dan niet moeilijk over die opdruk en geef gewoon toe dat die van 'klote van de bok' kwaliteit is!
Uiteindelijk komt de rekening toch wel bij de reiziger te liggen, of je die nou heel direct voldoet zoals nu, of via de ritprijs. Translink heeft al eerder aangegeven dat de prijs fors naar beneden zou kunnen als het puur gaat om de feitelijke productiekosten.

En inderdaad, in het Nederlandse bankensysteem betaal je in de regel een bepaald maand/kwartaalbedrag. In het buitenland is dat overigens een stuk minder gebruikelijk.
Badge +3
Zelf gaan lamineren is het wachten op de eerste die je gaat verdenken van fraude.
Ik denk dat conducteurs die regelmatig heftig versleten (dus opdruk bijna onleesbaar) kaarten tegen komen blij met me zouden zijn! Dat zouden meer mensen moeten doen ;)

En lamineren vormt geen beperking voor de leesbaarheid van de chip of andere echtheidskenmerken, dus hoezo fraudegevoelig? Een bankbiljet uit de wasmachine (desnoods even strijken) en is volkomen leesbaar en geldig. De chip heeft overigens geen last van het wassen, het ging om de opdruk!

Maar goed, we kunnen hier lang over doorgaan maar zijn het eens. Als een leverancier een (duur) product levert dat logischerwijs 5 jaar mee moet gaan maar (buiten jouw schuld, vroegtijdige slijtage) toch faalt, dan garantie!

Zie de uitzending van Kassa of Radar of zo over een (prijzige) koelkast die na 3 jaar kapot ging en de MediaMarkt even flink door het stof gehaald werd over "moet je bij Samsung zijn" terwijl een klant gewoon in zijn recht stond om verhaal te halen.

Een zo'n dure koelkast valt toch niet binnen × jaar uit elkaar? Die kreeg gelijk! Binnen 8 jaar zou MediaMarkt (en/of Samsung) garantie of coulance moeten bieden... was iets met economische levensduur of zo maar goed, een koelkast is geen ov-chipkaart en daar laat ik het bij.
Het hoeft niet werkelijk fraude mogelijk te maken, je hoeft enkel een controleur maar die indruk te geven. Wanneer je een kaart degelijk lamineert met een beetje fatsoenlijk spul dan zou je prima kunnen verdedigen dat je het een soort permanent hoesje hebt gegeven. Maar dat is vaak niet de realiteit, mensen gaan met goedkope, gare warme of zelfs koude lamineerapparaten aan de slag en maken er een zooitje van. Combineer zo'n kaart met een enthousiaste controleur en je staat op zijn minst 3 punten achter.

Mkay, ik haak af. Tegen zoveel edit-geweld terwijl ik aan het reageren ben kan ik niet op.
Badge +3
Okee dan neem ik mijn reactie #2 gedeeltelijk terug 🙂 want we dwalen af.

Wel leuk, verschillende insteek en het toch eens zijn :P

Reputatie 7
Badge +3
Bij OV-chipkaarten, of eigenlijk al dat soort passen waarbij er een folielaag overheen ligt, gaat het folie los. Ook bij de hoesjes die te krijgen zijn bij het loket, doordat aan een kant er een open gleuf is waar je de kaart in steekt en doordat er vuil tussen komt te zitten. Zelfs met hoesjes die volledig afsluiten is dat een probleem.
Ook wanneer je die kaart niet of nauwelijk uit het hoesje haalt? Dat er stof of vuil in kan komen begrijp ik wel, maar het slijten van de folie zal toch vooral komen door de kaart herhaaldelijk ergens uit te halen, vast te pakken en weer terug stoppen.

Zelf heb ik mijn OV-chipkaart in een sleuteletui/mini portemonnee en daar haal ik hem eigenlijk alleen maar uit bij controle in de trein. Dat is dus zeer zelden :$
Kaart is nu 3½ jaar oud zonder beschadiging.

Reputatie 4
Ik vraag mij af toen vroeger de Jaartrajectkaarten en de Voordeelurenkaarten op de markt waren hoe de NS vervoersbewijzen toen werden gemaakt? Volgens mij had ik toen ook helemaal geen problemen mee.

De jaartrajectkaart hoefde maar 1 jaar mee te gaan en omdat het een zichtabonnement betrof kon je die gewoon in je portemonnee laten zitten.
Badge +3
De jaartrajectkaart hoefde maar 1 jaar mee te gaan en omdat het een zichtabonnement betrof kon je die gewoon in je portemonnee laten zitten.
Dat laatste snap ik niet, want als een zichtkaart in mijn portemonnee zit (bij mijn bankpas, rijbewijs en een boel andere passen) dan moet je hem er wel juist uit halen toch?

Als je hem achter een venstertje had (zichtbaar) geldt hetzelfde voor een ov-chipkaart nu. Die kan gewoon blijven zitten dan.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien wordt bedoeld dat je die zichtkaart niet iedere keer eruit hoefde te halen om in of uit te checken.
Wanneer je nu je OV-chipkaart in je portemonnee hebt zitten samen met je bankpas moet je hem er iedere keer uithalen.
Reputatie 4
Dat laatste snap ik niet, want als een zichtkaart in mijn portemonnee zit (bij mijn bankpas, rijbewijs en een boel andere passen) dan moet je hem er wel juist uit halen toch?

Als je hem achter een venstertje had (zichtbaar) geldt hetzelfde voor een ov-chipkaart nu. Die kan gewoon blijven zitten dan.

Ik had mijn jaartrajectkaart achter een venstertje en die paar keer per jaar dat ik daadwerkelijk werd gecontroleerd hoefde ik dus enkel mijn portemonnee open te klappen richting conducteur.
Omdat de ov-chiplezers overspannen raken van de andere kaarten met chip die in mijn portemonnee zitten is dat nu helaas geen optie meer.
Badge +3
Misschien wordt bedoeld dat je die zichtkaart niet iedere keer eruit hoefde te halen om in of uit te checken.
Wanneer je nu je OV-chipkaart in je portemonnee hebt zitten samen met je bankpas moet je hem er iedere keer uithalen.

Oh? Daar heb ik totaal geen last van met mijn bankpas. Wel als er bepaalde andere RFID passen (zoals een afvalpas voor de ondergrondse containers) of een verdwaald eenmalig chipkaartje in de buurt zijn, dan snapt een poortje of paaltje het niet inderdaad ("bied één ov-chipkaart aan" melding). Gisteren nog door poortjes gegaan en een OV-fiets gehuurd door gewoon mijn portemonnee te laten scannen ;)

Even kijken dus welk pasje stoort. Bankpas werkt bij mijn weten op een andere frequentie.
Reputatie 4
Ik meen dat het bij mij een combinatie van bankpasjes en toegangspasjes voor mijn werk was. Ik heb nu mijn ov-chipkaart bij mijn telefoon zitten. Dan moet hij er bij controle wel uit, maar die vindt toch zelden plaats. Wel heb ik ook last van het loslatende folie, maar dat heb ik nu maar provisorisch met plakband verholpen. No way dat ik ga betalen voor een nieuwe chipkaart. Als NS mij voorheen elk jaar zonder kosten een nieuwe kaart kon sturen, dan moet dat met de huidige duurdere en ongunstigere vervanger toch zeker kunnen.
Toegangspasjes e.d. zijn vaak ook allemaal MIFARE Classic's, daar worden OV-chipkaartpalen absoluut gek van inderdaad.

Bankpassen kunnen ook zeker stoorzender zijn, de kans is vrij groot dat de hardware in de poortjes ze prima zou kunnen lezen, want inchecken met je bankpas staat op de roadmap.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het eerlijk gezegd nooit geprobeerd om in te checken met mijn OV-chipkaart in mijn portemonnee, zie wel regelmatig bij andere reizigers het paaltje rood knipperen bij een dergelijke actie waarna men de kaart er alsnog uithaalt.

Ik gebruik dat aparte etuitje vooral omdat ik dan alles bij elkaar heb, OV-chipkaart, fietssleuteltjes van mijn stationsfiets, beetje kleingeld voor een snack of kleine aankoop op station, notitieblaadje welk pad/reknr mijn fiets staat (moet ik alleen niet vergeten dat te noteren).
Badge +3
Ik las zelfs een geval waarbij iemand problemen had met piepende poortjes terwijl ze haar telefoon in haar tas had zitten en keurig alleen de ov-chipkaart (in hoesje) aanbood. NFC op telefoon uitzetten of tas op andere schouder was de oplossing.
Jep, dat is geen succes inderdaad. Zelf heb ik een Secrid mini wallet gekocht een tijd geleden waar de belangrijkste passen en wat briefgeld in zit. M'n binnenzak zit vol muntgeld/parkeerabonnement/andere rotzooi en de rest slingert ergens in m'n tas. Businesscard vervangen is kosteloos en die paar keer m'n reguliere ovcp vervangen ongeveer net zo duur als het aanschaffen van allerlei extra hoesjes en andere troep om hem te beschermen.

Gelukkig is het buigen van kaarten door HC's wel voorbij, nu dat met de nieuwe apparatuur praktisch niet meer gaat.

@Reactie #20 komt me ook bekend voor, heb een aantal toegangskaarten gekopieerd en aan m'n schoudertas gehangen (van die blauwe badges), moet m'n tas even naar m'n rug duwen als ik door het poortje wil komen soms.
Reputatie 7
Badge +3
Hier ook zo'n Secrid cardprotector voor o.a. de bankpasjes. Handig ding.

Sommige mensen hebben waarschijnlijk minder zooi in hun tas zitten (of ook zo'n Secrid) want die zie ik wel eens hun tas tegen het paaltje houden.
Reputatie 6
Ik ben het helemaal met TS. De OV-Chipkaart is van een inferieure kwaliteit.

Op mijn OV-Chipkaart, die over twee jaar niet meer schijnt te werken, is aan de onderzijde de folie aan het loslaten en opbollen, waardoor het nummer niet meer te lezen is.

Ik bewaar de OV-Chipkaart in een transparante afgesloten pashouder (die alleen met een tooltje kan worden geopend). De folie op de kaart kan dus niet slijten, door 'veelvuldige schuifbewegingen' zoals de inhalige geldwolven van TransLINK doodleuk beweren.

Schandalig natuurlijk, als je bedenkt dat voor zo'n wanproduct € 11.00 afgetikt moet worden!

Reageer