beantwoord

Foto op automatisch vervangen OV-Chipkaart

• 26 juni 2015
  • 9 reacties
  • 1480 Bekeken

Reputatie 1
Gister viel er, onaangekondigd, een nieuwe (NS) ov chipkaart bij mij in de bus. Allemaal heel goed geregeld, alle producten stonden er op -VDU
-Reizen op Saldo 2e kl.
-Automatisch opwaarderen

Alleen OV-Fiets moest ik zelf even overzetten, maar dat ging ook zonder problemen, ik kan dus weer 5 jaar vooruit!!

Echter, wat mij verbaasd is dat de NS niet de moeite heeft genomen om mij vooraf een berichtje te sturen en mij te vragen of ik een nieuwe foto wil uploaden, op het moment lijk ik nog enigszins op hoe ik er 5 jaar geleden uitzag, maar als de NS dit nog 2 kaarten volhoud beginnen de verschillen echt wel zichtbaar te worden.

Jammer....gemiste kans.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 26 juni 2015, 15:34

Even gecopy-paste uit dit topic: Afhankelijk van de geldigheid van contracten gelden er verschillende regels met betrekking tot de bewaartermijn van pasfoto's (het is niet of 5 of 10 jaar) en dat systeem gaat bovendien binnenkort op de schop, in samenwerking met het CPB. We willen zelf ook graag eenduidige regels conform alle richtlijnen met betrekking tot privacy.
Bekijk origineel

9 reacties

Dat is heel raar, want volgens NS moderatoren krijgt vrijwel iedereen die brief om zelf een nieuwe OV chipkaart aan te vragen omdat de pasfoto verouderd is.
Hoi, mij hadden ze ook geen brief gestuurd en de pasfoto wordt al 12 jaar door de NS gebruikt 😃
Even gecopy-paste uit dit topic: Afhankelijk van de geldigheid van contracten gelden er verschillende regels met betrekking tot de bewaartermijn van pasfoto's (het is niet of 5 of 10 jaar) en dat systeem gaat bovendien binnenkort op de schop, in samenwerking met het CPB. We willen zelf ook graag eenduidige regels conform alle richtlijnen met betrekking tot privacy.
En gaat TLS dat afhandelen in de toekomst of gaat NS dat afhandelen ?

M.a.w. moet een klant vooraf 7,50 betalen en zelf maar er achteraan gaan of kan de klant gewoon rechtstreeks met NS gaan communiceren hierover en hoeft de klant niets meer voor te schieten ?

Dat laatste lijkt mij verreweg het makkelijkst, minder kosten en de klant kan zijn foto rechtsreeks uploaden bij NS
Reputatie 1
@Thijs, ik heb er geen enkel probleem mee dat de NS mijn pasfoto bewaard, maar het verbaast mij dat bij vernieuwing niet aangeboden wordt om de pasfoto aan te passen.

In de meest ideale situatie bied NS via Mijn NS de mogelijkheid om de pasfoto's te beheren zodat ik, als ik een nieuwe, geschikte foto heb deze alvast klaar kan zetten en dat op het moment dat ik een nieuwe kaart krijg of aanvraag deze foto gebruikt wordt.
Reputatie 1
Badge
Een verklaring kan mogelijk zijn, dat U al eerder toestemming heeft gegeven aan NS om geen brief meer te sturen, maar via de mail te worden geinformeerd en het mogelijk in de spam is verdwenen of anderszins over het hoofd is gezien. Maar elke mogelijke fout komt in de paar maanden dat ik dit forum volg wel voor en je kan helemaal niks uitsluiten. Vooral met de automatisering heeft NS geen gelukkig huwelijk. Wel hebben ze een magische kijker die dus blijkbaar op afstand kan zien of oude pasfoto';s nog wel goed gelijkend zijn.
Wellicht krijgen alleen nieuwe abonnementhouders een brief van TLS met verzoek om een nieuwe OV chipkaart te kopen, alleen blijft het klantonvriendelijk dat TLS dat geld dan niet verrekent met NS, maar dat de klant er en zelf achteraan moet en totaal niet wordt geinformeerd over de restitutie.

Maar hopelijk gaat de NS dat dan veranderen.
Over de precieze invulling van het nieuwe systeem kunnen we nu nog geen duidelijkheid geven. Wat betreft de kaartvernieuwing blijft voor nu gelden dat de klantenservice van OV-chipkaart in de meeste gevallen een bericht stuurt met het verzoek om zelf een nieuwe kaart aan te vragen. In enkele gevallen wordt er automatisch een nieuwe kaart aangemaakt.
Wanneer gaat dat nieuwe systeem in werking dan ? Thijs heeft het over binnenkort...I.

En waarom stuurt NS dan geen brief naar klanten dat ze recht hebben op restitutie, desnoods een email. Kleine moeite.

Communicatie blijft weer heel beroerd bij NS....

Reageer