beantwoord

Foto uploaden verlopen kidsvrij abonnement

• 13 mei 2019
  • 8 reacties
  • 347 Bekeken

Ik heb net een mail gekregen dat het pasje van mijn dochter binnenkort verloopt en ze een nieuwe zal krijgen. Ik begreep eerder van de klantenservice dat dit het juiste moment is om een nieuwe foto erop te laten zetten. Na 5 jaar ontwikkelt een kind zich immers nogal en hij moet recent zijn, maar ik wil er ook geen extra kosten aan hebben. Hiervoor zou ik met het toegestuurde referentienummer terecht kunnen op
https://www.ns.nl/ovchip-pasfoto

Helaas krijg ik dan steeds een foutmelding:
Let op: Technische fout bij lezen tabel ZCARDRENEWAL voor procesid 20011842

Ligt dit misschien aan het feit dat ik het kaartnummer van de huidige OV-kaart heb ingevoerd?
Ik heb natuurlijk nog geen nieuwe kaart ontvangen. Die wil ik immers met een nieuwe foto...

Kunt u mij laten weten hoe ik het dan wel voor elkaar kan krijgen?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Zoetermeerse
icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 mei 2019, 19:44

Hallo Zoetermeerse en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat je deze melding krijgt. Vaak is de oplossing om het OV-chipkaartnummer zonder spaties in te vullen. Indien het dan nog steeds niet lukt kan je het beste contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart. Zodoende kom je altijd tot een oplossing. Contactgegevens van de klantenservice van de OV-chipkaart kan je hier vinden.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo Zoetermeerse en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat je deze melding krijgt. Vaak is de oplossing om het OV-chipkaartnummer zonder spaties in te vullen. Indien het dan nog steeds niet lukt kan je het beste contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart. Zodoende kom je altijd tot een oplossing. Contactgegevens van de klantenservice van de OV-chipkaart kan je hier vinden.
Is het inmiddels al gelukt, Zoetermeerse?
Reputatie 4
Het is wel handig als het erbij staat. Bijvoorbeeld "Voer het kaartnummer zonder spaties in". Dan maakt het al wat duidelijker. Door de lijntjes denken sommige dat er een spatie tussen moet.
Na contact met de klantenservice bleek dat ik pas kosteloos de foto kan vervangen als de kaart vernieuwd wordt en de mail ging over een nieuw abonnement. Dus ik wacht tot begin september. Dan zou ik vanzelf een bericht hierover van NS moeten krijgen waarmee ik een nieuwe foto kan regelen. Dus maar even afwachten of dat bij mijn dochter wel goed gaat. Tot nu toe is dat bij mijzelf nog nooit zo gegaan. Nu lijk ik nog steeds op mijn oude foto, maar die is toch zeker van een jaar of 15 geleden. Ik heb daar nooit een mogelijkheid voor gekregen om dat te veranderen als ik een nieuw pasje zou krijgen (laatste was vorig jaar, toen bleek dit ook al compleet onduidelijk te zijn).

Al met al wil ik NS adviseren hier veel duidelijke over te communiceren via de website, waar mensen hun informatie toch als eerste zoeken én ervoor te zorgen dat iedereen bij elke vervanging van zijn pasje een mogelijkheid krijgt een nieuwe foto te uploaden.

Bedankt voor jullie hulp!
Zoetermeerse
Badge +3
Normaal gesproken krijg je voor een kaart die binnenkort gaat verlopen (met een NS jaarabonnement er op) een week of 8-10 van tevoren die mail inderdaad, met verzoek om een nieuwe foto aan te leveren.

Doe je dat niet, dan krijg je geen nieuwe kaart. Die zal je dan zelf moeten regelen via TLS/OV-chipkaart. De kosten daarvoor kan je dan later vergoed krijgen.

Heb je een week of 6 voor de verloopdatum dus nog niets gehoord? Dan trek even aan de bel zodat ze er een notitie (contactmoment) voor kunnen registreren.

Ik meen dat er vroeger een optie/vinkje was om een bestaande pasfoto te mogen hergebruiken, maar sinds de AVG/GDRP mogen ze die volgens mij tegenwoordig helemaal niet meer zo lang bewaren? 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Is dit ook doorgegeven aan IT? Zo'n foutmelding hoort een gebruiker nooit te krijgen. Al gaat er iets mis, ook al ligt het aan de gebruiker, er zou altijd een nette foutafhandeling moeten zijn.

Punt twee: als het nummer zonder spaties ingevuld moet worden, maar het kán wel met spaties ingevuld worden, mag IT daar ook mee aan de slag 😉
In hoeverre mijn collega dat al gedaan heeft durf ik niet te zeggen, maar ik heb het bij deze voor de zekerheid alsnog gedaan!
Badge +3
Punt drie: Ik begreep dat voor Kids Vrij (en andere goedkope/gratis jaarabonnementen) er tegenwoordig géén kaartvernieuwing meer gedaan wordt door de NS.

Dit betekent dat je zélf een nieuwe persoonlijke kaart moet aanvragen (€ 7,50) via https://www.ns.nl/abonnementen/kids-vrij.html Het probleem met de pasfoto is dan natuurlijk wel opgelost.

Of de NS die kosten gaan vergoeden (voor het geval je dus wél die mail hebt gekregen over het uploaden van een foto) loopt nog een discussie in een ander topic.

Tja, en over valideren van een invulveldje... Er zijn ook nog forms waar een tijd per se als 01:23 ingevuld moet worden. Dus 1:23 mag niet (moet een 0 voor!) en 01.23 telt ook niet (de punt moet een dubbele punt zijn!) 😥 Zelfde bij datums.... 1-1-2019 moet als 01-01-2019 ingevuld worden, en 01.01.2019 of 01/01/2019 mag dus ook niet.

Telefoonnummers gaat meestal wel goed, +31612345678 is prima als je nummer 06 1234 5678 is.

Reageer