beantwoord

Foutje bij het uitchecken

  • 5 oktober 2017
  • 1 reactie
  • 74 Bekeken

Hoi,

Vanmiddag checkte ik uit op het station en toen zag ik dat ik nog 19,66 op mijn OV-chipkaart had staan. Ik was even het bedrag vergeten wat je minimaal op je kaart moet staan om te kunnen reizen, dus ik checkte even in om te kijken of dit kon. Dit kon en ik was dus ingecheckt. Daarna dacht ik uit te checken, maar hier is iets fout gegaan, want er is wel +/- 20 euro van mijn rekening afgeschreven, maar ik heb dus niet gereisd. Ik kwam hier op de terugweg achter. Is er een mogelijkheid om dit weer terug te krijgen?

Groetjes,
Sterre
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 oktober 2017, 20:04

Uit uw bericht leid ik af dat u automatisch opladen geactiveerd hebt, omdat er een bedrag van uw bankrekening is afgeschreven.

Het duurt altijd enige dagen na het daadwerkelijke automatisch opladen van het saldo voordat het bedrag van uw bankrekening wordt afgeschreven. Het kan dus niet zo zijn dat er vandaag al een afschrijving is geweest bij een automatische oplaadtransactie die vanmiddag heeft plaatsgevonden. In de omschrijving van de afschrijving vindt u de datum en tijd waarop er automatisch opgeladen is en waarop de afschrijving betrekking heeft.

Het kan dus goed zijn dat er niets is misgegaan bij het uitchecken. Dit kunt u controleren door uw reishistorie in Mijn NS te raadplegen. Is er toch te veel saldo ingehouden, dan kunt u dat geld terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Overigens zou het kunnen dat er alsnog een afschrijving volgt voor vanmiddag. Als er geen kortingsproduct op uw kaart staat, dan wordt bij inchecken 20 euro instaptarief ingehouden. Omdat het saldo op uw kaart minder dan 20 euro was, leidt dat tot een negatief saldo na inchecken. Op dat moment zal er automatisch opgeladen worden. Als u direct uitcheckt, dan wordt die 20 euro wel weer bijgeschreven op uw OV-chipkaart, maar het automatisch opladen wordt niet ongedaan gemaakt. Er wordt dan 20 euro van uw rekening afgeschreven, maar er staat dan 20 euro extra saldo op uw kaart. Netto is er dus geen geld verloren gegaan.
Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3
Uit uw bericht leid ik af dat u automatisch opladen geactiveerd hebt, omdat er een bedrag van uw bankrekening is afgeschreven.

Het duurt altijd enige dagen na het daadwerkelijke automatisch opladen van het saldo voordat het bedrag van uw bankrekening wordt afgeschreven. Het kan dus niet zo zijn dat er vandaag al een afschrijving is geweest bij een automatische oplaadtransactie die vanmiddag heeft plaatsgevonden. In de omschrijving van de afschrijving vindt u de datum en tijd waarop er automatisch opgeladen is en waarop de afschrijving betrekking heeft.

Het kan dus goed zijn dat er niets is misgegaan bij het uitchecken. Dit kunt u controleren door uw reishistorie in Mijn NS te raadplegen. Is er toch te veel saldo ingehouden, dan kunt u dat geld terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Overigens zou het kunnen dat er alsnog een afschrijving volgt voor vanmiddag. Als er geen kortingsproduct op uw kaart staat, dan wordt bij inchecken 20 euro instaptarief ingehouden. Omdat het saldo op uw kaart minder dan 20 euro was, leidt dat tot een negatief saldo na inchecken. Op dat moment zal er automatisch opgeladen worden. Als u direct uitcheckt, dan wordt die 20 euro wel weer bijgeschreven op uw OV-chipkaart, maar het automatisch opladen wordt niet ongedaan gemaakt. Er wordt dan 20 euro van uw rekening afgeschreven, maar er staat dan 20 euro extra saldo op uw kaart. Netto is er dus geen geld verloren gegaan.

Reageer