beantwoord

Fysieke OV Chipkaart vervangen door app op mobiel

• 2 mei 2019
  • 5 reacties
  • 269 Bekeken

Reputatie 1
Aangezien de meeste poortjes nu zowel NFC als QR codes kunnen lezen. Waarom is het dan nog niet mogelijk om heel dat pasje te vervangen met een QR code (iphone) en een NFC signaal (android)?

Ik had begrepen dat een dergelijke test laatst jaar mislukt is, maar ik begrijp dan niet waarom dit al jaren in het buitenland de gewoonste zaak van de wereld is? Kunnen jullie niet gewoon een kant en klaar systeem uit het buitenland importeren?
icon

Beste antwoord door Emma NS 2 mei 2019, 10:36

Helaas is dit niet aan ons. Dit is aan OV-chipkaart om werkend te maken. Wij zijn slechts een gebruiker van het product OV-chipkaart.
Bekijk origineel

5 reacties

Helaas is dit niet aan ons. Dit is aan OV-chipkaart om werkend te maken. Wij zijn slechts een gebruiker van het product OV-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +2
De test om in te checken met de telefoon is laatst inderdaad mislukt, maar momenteel loopt er wel een test om te reizen met bankpas of credit card. Dit is tussen Den Haag en Leiden.

https://nieuws.ns.nl/op-proef-reizen-met-bankpas-of-creditcard/

Daarvoor zijn er poortjes en paaltjes voor aangepast.
Er is per perron of station minimaal één paaltje of poortje geschikt gemaakt voor deze proef.

Reputatie 3
1.het klopt niet dat dit al ''jaren'' in vele buitenlanden mogelijk zou zijn-als het al gebeurt is het meestal nog een proef-in Duitsland (waar ze niet aan chipkaarten doen en dus een stap kunnen overslaan) zijn er vele afgeblazen-te moeilijk, te onduidleijk of-als wel duidelijk-veel te grote teruggang in inkomsten omdat dan vaak het voordeligste tarief wordt toegepast. Wat wel hier en daar al wat langer kan-en ook in NL-is vooruitbestelde biljetten ipv printen via een app tonen. In Scandinavie waren ze er eerder bij-maar dat was als SMS op de oude mobiel-en wie kent dat tegenwoordig nog?
2.de torenhoge kosten van dit hele chipkaart-gedoe-apparatuur, dat trouwens qua plaatsen van poortjes nog niet eens is afgerond bij NS, zijn nog lang niet terugverdiend.
3.er zijn, ook via reizigersvereniging ROVER en ook enkele busbedrijven al diverse werkgroepen in de weer om te verkennen wat de best werkbare nieuwe generatie tariefinning zal zijn. Meldt je daar voor aan als je graag wenst mee te praten.
Vergeet ook niet dat dit systeem zoals hier in NL vooral is opgezet destijds als vervanging van de strippenkaart-NS werd gedwongen er ook aan mee te doen met een geheel ander tariefsysteem en dat heeft dus op veel plekken tot hangen+wringen, niet erg bevredigende oplossingen en op sommige punten elke 6 maanden weer andere procedures (die ook zeer slecht gecomminiceerd werden aan de reizigers). Het gaat niet enkel om betalen van losse ritjes, maar ook om allerlei kortingen, abonnementen, INTernationale biljetten die in het andere land weer aan heel andere eisen moeten voldoen, en dat moet ook geschikt zijn voor invaliden en niet zo slimme/bijdetijdse reizigers etc.
Reputatie 1
Helaas gaat de NS daar niet over maar bij een gebrek aan fatsoenlijke klantenservice bij Translink post ik mijn ongenoegen maar hier.

Aangezien de proef voor mobiel in en uitchecken mislukt is. Waarom niet samenwerken met Samsung of Google. In Australië kan het. Je opal kaart op een Samsung.

Commuters can now use Samsung Pay on their phone instead of an Opal card - Tech Guide

NSW commuters can now use Samsung Pay on Opal terminals while locked | TechRadar
Reputatie 6
Badge +1
Dus iedereen moet verplicht een telefoon hebben waarop de app kan? Nee dankje. Mijn telefoon is om mee te bellen.

Reageer