beantwoord

Gaat dit goed?

  • 7 april 2016
  • 5 reacties
  • 110 Bekeken

Ik reis vandaag van Haarlem naar Heerlen over Amsterdam. Van mijn werkgever heb ik een trajectkaart Haarlem Almere gekregen. Eigenlijk zou ik dus een kaartje moeten kopen van Amsterdam naar Heerlen. Aangezien ik automatisch opladen heb aangezet (tot 20 euro) hoef ik volgens mij niets te doen. Overigens is mijn saldo op dit moment 11 euro. Moet ik dan eerst opladen? En bij het automatisch opladen zie ik 'vol tarief' staan. Heb ik door mijn trajectkaart recht op korting? Complex allemaal voor deze beginnende treinreiziger 🙂
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 7 april 2016, 09:32

Hoi Timboliu, je hebt van je werkgever een trajectkaart gekregen. Dan zijn er twee mogelijkheden:
1) De kaart is blauw, met de naam van je werkgever en jouw foto erop. Dan heb je een NS Businesscard. Je werkgever betaalt alle kosten, en krijgt de rekeningen. Ook als je buiten je vaste traject reist krijgt je werkgever de rekening.
2) De kaart is niet blauw, en er staat geen bedrijfsnaam op. Dan heb je eigenlijk een particulier abonnement, waarbij het misschien kan dat je werkgever betaalt. Maar volgens mij is het dan meestal zo dat jij zelf je abonnement betaalt en geld terugkrijg van de werkgever.

Dan zijn er twee mogelijkheden om te reizen naar Heerlen.
1) De reis is voor je werk. In dat geval check je gewoon in in Haarlem en uit in Heerlen. Je hoeft geen saldo op je kaart te hebben, want je kaart werkt met 'reizen op rekening'. Je werkgever krijgt achteraf een rekening waarop in alle waarschijnlijkheid een ritje Weesp-Heerlen wordt afgerekend, zelfs als je gewoon met de IC Amsterdam-Utrecht via Duivendrecht gereisd hebt. Dat komt omdat NS zelf het meest voordelige tarief zegt te berekenen.

2) Je rit naar Heerlen is een privérit. Omdat je werkgever altijd de rekening krijgt van je reis in jouw geval kun je eigenlijk geen gebruik maken van de kaart die de werkgever verstrekt heeft. Het is heel krom, maar je kunt helaas geen gebruik maken van de 40% korting die de trajectkaart biedt. Je kunt natuurlijk wel Haarlem-Amsterdam reizen met je werk-kaart. Daar moet je dan door de poortjes naar buiten (om uit te checken), en vervolgens weer naar binnen met je privékaart, een e-ticket of een los kaartje Amsterdam-Heerlen.

Als je de reis zelf moet betalen, en zeker als je ook weer terug moet is een kaartje van de Spoordeelwinkel wellicht een optie. Men biedt momenteel een deal met een snack bij de Délifrance (€ 20,-) of een tijdschrift van de AKO (€ 21,-). Omdat de snack en het tijdschrift een losse bon zijn (volledig los van het treinkaartje), kan het toch nuttig zijn om het treinkaartje te kopen, ook als je geen snack of tijdschrift wilt.

Kom je hier verder mee? Stel gerust nog een wedervraag.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hoi Timboliu, je hebt van je werkgever een trajectkaart gekregen. Dan zijn er twee mogelijkheden:
1) De kaart is blauw, met de naam van je werkgever en jouw foto erop. Dan heb je een NS Businesscard. Je werkgever betaalt alle kosten, en krijgt de rekeningen. Ook als je buiten je vaste traject reist krijgt je werkgever de rekening.
2) De kaart is niet blauw, en er staat geen bedrijfsnaam op. Dan heb je eigenlijk een particulier abonnement, waarbij het misschien kan dat je werkgever betaalt. Maar volgens mij is het dan meestal zo dat jij zelf je abonnement betaalt en geld terugkrijg van de werkgever.

Dan zijn er twee mogelijkheden om te reizen naar Heerlen.
1) De reis is voor je werk. In dat geval check je gewoon in in Haarlem en uit in Heerlen. Je hoeft geen saldo op je kaart te hebben, want je kaart werkt met 'reizen op rekening'. Je werkgever krijgt achteraf een rekening waarop in alle waarschijnlijkheid een ritje Weesp-Heerlen wordt afgerekend, zelfs als je gewoon met de IC Amsterdam-Utrecht via Duivendrecht gereisd hebt. Dat komt omdat NS zelf het meest voordelige tarief zegt te berekenen.

2) Je rit naar Heerlen is een privérit. Omdat je werkgever altijd de rekening krijgt van je reis in jouw geval kun je eigenlijk geen gebruik maken van de kaart die de werkgever verstrekt heeft. Het is heel krom, maar je kunt helaas geen gebruik maken van de 40% korting die de trajectkaart biedt. Je kunt natuurlijk wel Haarlem-Amsterdam reizen met je werk-kaart. Daar moet je dan door de poortjes naar buiten (om uit te checken), en vervolgens weer naar binnen met je privékaart, een e-ticket of een los kaartje Amsterdam-Heerlen.

Als je de reis zelf moet betalen, en zeker als je ook weer terug moet is een kaartje van de Spoordeelwinkel wellicht een optie. Men biedt momenteel een deal met een snack bij de Délifrance (€ 20,-) of een tijdschrift van de AKO (€ 21,-). Omdat de snack en het tijdschrift een losse bon zijn (volledig los van het treinkaartje), kan het toch nuttig zijn om het treinkaartje te kopen, ook als je geen snack of tijdschrift wilt.

Kom je hier verder mee? Stel gerust nog een wedervraag.
Reputatie 4
Ik wil nog wel even opmerken dat als de kaart NIET blauw is (dus geen Business Card), dan krijgt niet je werkgever maar jijzelf de rekening voor de ritten die je buiten je traject maakt. En daarbij geldt gewoon dat het moment van inchecken bepaalt of je met 40% korting of niet rijdt.
De facturen die eens per maand opgemaakt worden kunt u bekijken in uw "Mijn NS" account.
Reputatie 6
Badge +2
Je rit naar Heerlen is een privérit. Omdat je werkgever altijd de rekening krijgt van je reis in jouw geval kun je eigenlijk geen gebruik maken van de kaart die de werkgever verstrekt heeft.
Dat hangt van de afspraken tussen werkgever en werknemer af. De werkgever kan dit toestaan en de kosten van de privéreizen inhouden op het loon.
Reputatie 6
Badge +1
Je rit naar Heerlen is een privérit. Omdat je werkgever altijd de rekening krijgt van je reis in jouw geval kun je eigenlijk geen gebruik maken van de kaart die de werkgever verstrekt heeft.
Dat hangt van de afspraken tussen werkgever en werknemer af. De werkgever kan dit toestaan en de kosten van de privéreizen inhouden op het loon.


Nuttige toevoeging inderdaad. Hoe is dat bij jou geregeld Timboliu?
Welkom op het NS Serviceforum Timboliu. Forumlid Keuzereiziger zet het prachtig uiteen; dank daarvoor. Graag lezen we je reactie.

Reageer