beantwoord

Gaat mijn saldo verloren als ik vergeet uit te checken met m'n OV-chipkaart?

• 1 mei 2014
  • 2 reacties
  • 228 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Vanochtend van Delft naar Kontich-Belgie gereisd, via Roosendaal.
In Roosendaal prompt vergeten uit te checken met mijn ovchipkaart.
Ticket voor Roosendaal-Kontich had ik al. Dus nu wil ik graag weten of slechts 4 euro wordt afgeschreven automatisch of meer?
Alvast bedankt voor jullie reactie.:)
icon

Beste antwoord door Inge NS 1 mei 2014, 18:08

Welkom op het forum Natasha!

Zoals ook al door tomprins is aangegeven, is het instaptarief van €10,- of €20,- waarschijnlijk van je OV-chipkaart afgeschreven. Als je met een vrij reizen abonnement in de vrij reizen periode bent ingecheckt, zal er geen saldo zijn afgeschreven. In je eigen persoonlijke Mijn NS-omgeving kan je 24 uur na de gemaakte reis zien of je teveel hebt betaald. Als dat het geval is kan je hier zelf restitutie aanvragen van het verschil tussen het instaptarief en de ritprijs. Mocht je nog hulp nodig hebben, dan mag je altijd een moderator een PM sturen.

Verder is het inderdaad handig om in het vervolg een ticket te bestellen via NS Hispeed als je een internationale reis gaat maken. Dank voor het delen van de tip, tomprins!

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik weet niet precies wat u verder aan abonnementen op uw chipkaart heeft staan, maar u bent het instaptarief normaal gesproken kwijt. Heeft u een abonnement bij NS dan is er tien euro afgeschreven. Anders vaak 20. U kunt met uw chipkaart even naar een geel automaat gaan en daar kunt u uw reisgeschiedenis met betalingen voor een deel inlezen. Mogelijk pakt een moderator het even met u op of er nog wat aan is te doen, het zijn NS-medewerkers.

Overigens kunt u goedkoper reizen van Delft naar Kontich en daarmee dit soort situaties voorkomen. U gaat daarvoor naar http://www.nshispeed.nl en koopt een kaartje Delft-Kontich. Uw leeftijd invullen en dan verschijnt er een extra menu. Als u bijvoorbeeld met 40 procent korting reist of een andere kortingsmogelijkheid in Nederland dan wel in Belgie heeft, dan kunt u dat invullen. Betalen en u drukt uw kaartje op de printer af. Enkele reis, zowel als retour is mogelijk. Als u korting heeft op een deel van de reis, moet u uw chipkaart met abonnement als bewijs van uw recht op korting meenemen. U hoeft dan niet in te checken, moet dat zelfs niet doen en als u het retourkaartje heeft gekocht, ook niet uit te checken, als u terug bent in Nederland.

In- en uitchecken hoeft niet bij reizen van en naar het buitenland maar u moet wel een geldig kaartje hebben en aantonen dat u recht heeft op een eventuele korting. Dit is ook de normale weg en veel makkelijker dan wat u nu doet. U voorkomt het probleem met uitchecken in Roosendaal niet alleen, het is volstrekt onnodig.

Welkom op het forum Natasha!

Zoals ook al door tomprins is aangegeven, is het instaptarief van €10,- of €20,- waarschijnlijk van je OV-chipkaart afgeschreven. Als je met een vrij reizen abonnement in de vrij reizen periode bent ingecheckt, zal er geen saldo zijn afgeschreven. In je eigen persoonlijke Mijn NS-omgeving kan je 24 uur na de gemaakte reis zien of je teveel hebt betaald. Als dat het geval is kan je hier zelf restitutie aanvragen van het verschil tussen het instaptarief en de ritprijs. Mocht je nog hulp nodig hebben, dan mag je altijd een moderator een PM sturen.

Verder is het inderdaad handig om in het vervolg een ticket te bestellen via NS Hispeed als je een internationale reis gaat maken. Dank voor het delen van de tip, tomprins!

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer