beantwoord

Geen boete na niet inchecken met afgekocht reisrecht: wel of niet ook voor Traject Vrij

Reputatie 3
Badge
Helaas moeten we weer constateren dat NS verschillende boodschappen uitzendt...

In een topic over de vraag of je ook met Traject Vrij geen boete meer krijgt als je niet ingecheckt hebt en je reist op je vaste traject, antwoordt een medewerker van de klantenservice desgevraagd dat dit inderdaad het geval is. Dat wordt ook bevestigd door een op dit forum actieve HC.
Op de website van NS is echter te lezen dat je ook met Traject Vrij nog moet inchecken.

DRINGENDE VRAGEN AAN NS:
A. Hoe zit het?
B. Kunnen jullie ervoor zorgen dat iedereen in het bedrijf eenduidig communiceert om zo de klant niet op het verkeerde been te zetten en overbodige discussies te voorkomen?
icon

Beste antwoord door Hessel NS 21 april 2015, 09:18

Dag IskOV,

ergens is je topic over het hoofd gezien, excuus. In-/uitchecken is met alle abonnementen verplicht, ook met Traject Vrij. Maar beboeten doen we niet op je afgekochte traject. De reden waarom de Reizen-op-rekening-abonnementen expliciet vermeld staan, is omdat daarmee sprake kan zijn van een correctietarief wanneer je niet in- of niet uitcheckt. Verder geldt alles wat er in deze verklaring staat.
Bekijk origineel

14 reacties

Welkom Iskvov,
Een moderator zal waarschijnlijk contact met je opnemen. Over het algemeen gaat dat vrij snel.
Succes!
Dag IskOV,

ergens is je topic over het hoofd gezien, excuus. In-/uitchecken is met alle abonnementen verplicht, ook met Traject Vrij. Maar beboeten doen we niet op je afgekochte traject. De reden waarom de Reizen-op-rekening-abonnementen expliciet vermeld staan, is omdat daarmee sprake kan zijn van een correctietarief wanneer je niet in- of niet uitcheckt. Verder geldt alles wat er in deze verklaring staat.
Is niet met alle abonnementen verplicht.
Reputatie 6
Badge +2
De terminologie is niet erg duidelijk. Geen boete zou kunnen betekenen geen correctietarief, als dat wordt beschouwd als een boete, maar er kan ook sprake zijn van een woordenspel, zo van "Je wordt niet beboet, je moet alleen een correctietarief betalen".
De terminologie is niet erg duidelijk. Geen boete zou kunnen betekenen geen correctietarief, als dat wordt beschouwd als een boete, maar er kan sprake zijn van een woordenspel, zo van "Je wordt niet beboet, je moet alleen een correctietarief betalen".

Dat is inderdaad precies de reden dat Business Card en Traject Vrij nog even apart worden benoemd: nee, de conducteur schrijft geen boete uit. Ja, er kan sprake zijn van een correctietarief, hoewel technisch geen boete (vergelijkbaar met het instaptarief voor reizigers op saldo), kan dat natuurlijk wel zo ervaren worden.

@Niek: je hebt gelijk, ik was niet volledig in mijn formulering. Met de nog resterende "oude portfolio"-abonnementen zoals het Jaartrajectabonnent of het OV-Jaarabonnement is dit niet verplicht.
Ja je wordt gecorrigeerd als je een fout maakt, niet als je iets goed doet.

Het maakt niet uit hoe je het noemt, het is een straf voor iets wat de klant fout doet in ogen van NS.
De NS beschouwt het correctietarief bij mijn weten niet als een boete. Ik interpreteer de verklaring van de NS daarom als volgt: bij controle zal een conducteur geen UVB uitschrijven aan mensen met een afgekocht reisrecht, gebeurt dit toch dan restitueert de NS dit bedrag.
Dat is inderdaad precies de reden dat Business Card en Traject Vrij nog even apart worden benoemd: nee, de conducteur schrijft geen boete uit. Ja, er kan sprake zijn van een correctietarief, hoewel technisch geen boete, kan dat natuurlijk wel zo ervaren worden.

Dat is helaas niet wat er in die verklaring staat, waarbij juist vrij expliciet wordt vermeld dat het geen-boete-verhaal juist niet van toepassing is op de Business Card en Traject Vrij...
Sorry dames en heren, volgens mij heb ik helder antwoord gegeven op de vraag die is gesteld. Voor zover er sprake kan zijn van interpretatie heb ik duidelijkheid proberen te verschaffen. Net als Dennis voel ik niet zoveel voor een woordenspel.
Sorry dames en heren, volgens mij heb ik helder antwoord gegeven op de vraag die is gesteld. Voor zover er sprake kan zijn van interpretatie heb ik duidelijkheid proberen te verschaffen. Net als Dennis voel ik niet zoveel voor een woordenspel.

Volgens mij staat er heel duidelijk in de verklaring een kopje "Voor welke vrij reizen abonnementen geldt dit, en wanneer?" en worden Traject Vrij en de Business Card daar heel duidelijk buiten gelaten.
Het is heel fijn dat jullie coulant zeggen te zijn in jullie eigen interpretatie, maar het blijft bedroevend dat jullie ondertussen de voorwaarden telkens precies tegenovergesteld laten formuleren.

Ik voel ook niets voor een woordenspel, daarom verwacht ik van jullie heldere, correcte en bovenal eenduidige voorwaarden. Helaas is de praktijk voortdurend anders...
Reputatie 6
Badge +2
Volgens mij staat er heel duidelijk in de verklaring een kopje "Voor welke vrij reizen abonnementen geldt dit, en wanneer?" en worden Traject Vrij en de Business Card daar heel duidelijk buiten gelaten.
Het is heel fijn dat jullie coulant zeggen te zijn in jullie eigen interpretatie, maar het blijft bedroevend dat jullie ondertussen de voorwaarden telkens precies tegenovergesteld laten formuleren.

Ik voel ook niets voor een woordenspel, daarom verwacht ik van jullie heldere, correcte en bovenal eenduidige voorwaarden. Helaas is de praktijk voortdurend anders...

Hessel zegt juist dat je niet wordt beboet, maar wel een correctietarief moet betalen, dus juist niet coulant wat dat betreft.
Dat correctiebedrag schijn je terug te kunnen krijgen, al blijkt dat in de praktijk niet te gebeuren.

Hoe dan ook heb je toch niets aan dergelijke toezeggingen als Hessel de algemene communicatie van de NS tegenspreekt, vervolgens beweert dat er geen sprake is van een tegenspraak en tenslotte het verzoek om correcte informatie bagatelliseert als een woordenspel, zoals hij eerder hier ook al deed.
Reputatie 6
Badge +2
Het gaat hier over niet inchecken.
Reputatie 6
Badge +2
Dag IskOV,

201805 14 15:07 geenboetebijheledagvrijreizen
Update van de link: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen.

Reageer