beantwoord

Geen brief ontvangen voor foto uploaden

  • 23 May 2021
  • 9 reacties
  • 381 Bekeken

Mijn ov-chipkaart vervalt net als die van mijn vrouw op 24 juli. Zij heeft 10 dagen geleden een brief ontvangen om een foto te uploaden voor een nieuwe ov-chipkaart waarop het abonnement overgezet kan worden. Ik heb echter niet zo’n brief ontvangen. Bellen naar de klantenservice heeft niets opgeleverd. Wat nu?

icon

Beste antwoord door Robert B 23 May 2021, 13:19

Bekijk origineel

9 reacties

'Vroegâh’ met ROS-kaartvernieuwingen konden we nog wel zien of de pasfoto upload goed was gegaan of niet. Tegenwoordig, met NS Flex, steekt het wat anders in elkaar in ons klantensysteem/-overzicht en is dat niet echt terug te vinden. Ik weet niet of vroeger alles beter was, maar dat inzicht in ieder geval wel.

Badge +3

Beetje makkelijk van de NS klantenservice.om te zeggen dat als je geen bevestigingsmail heb gehad er iets fout gegaan is. De klantenservice zou moeten kunnen checken of de foto ontvangen is en de kaartvernieuwing is aangevraagd, dan weet je al gelijk zeker dat het niet gelukt is. 

Dat laatste kan NS dus niet… zie 

Hoe het vernieuwingsverzoek vanuit NS naar TLS is gaat is voor ons (als Klantenservice) een mysterie. Het proces bestaat, dus in die zin is het raar dat wij daar als Klantenservice geen toegang tot hebben. Ik heb uitgevraagd hoe dit zit en geinformeerd naar de mogelijkheid om deze functionaliteit in te bouwen. Vooralsnog kan dit niet vanuit oNS rechtgezet worden dus het advies van Robert B lijkt mij een goede om dit zo snel mogelijk geregeld te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Beetje makkelijk van de NS klantenservice.om te zeggen dat als je geen bevestigingsmail heb gehad er iets fout gegaan is. De klantenservice zou moeten kunnen checken of de foto ontvangen is en de kaartvernieuwing is aangevraagd, dan weet je al gelijk zeker dat het niet gelukt is. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als het referentienummer gebruikt is lijkt er mij weinig aan de hand en is het dus gelukt. Die bevestigingsmail zal dan nog wel volgen.

Wat je ook kunt doen is (enkele dagen na het uploaden) kijken bij Mijn OV-chip https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (eventueel een account maken en je huidige kaart koppelen), daar zou dan als status moeten staan ‘wordt vernieuwd’ of iets van die strekking.

Staat er 6 weken voor de einddatum nog altijd ‘verloopt binnenkort’ dan is er inderdaad iets mis. Je kunt dan de kaart zelf vernieuwen en de € 7,50 terug claimen bij NS.

Ik heb nieuwe pasfoto geüpload. Ik heb echter geen bevestiging gehad via de email . Met de klantenservice NS gebeld. Als je geen email hebt ontvangen dan is er iets fout gegaan. Advies opnieuw insturen.

Vervolgens probeer ik het opnieuw, maar dat blijkt dat niet te kunnen, omdat het persoonlijke referentienummer al gebruikt is. Wat nu?

De klantenservice van de NS is nauwelijks te bereiken.

Kan iemand nagaan of het in het verwerkingsproces zit?

Reputatie 7
Badge +3

Met 10 weken of langer voor het verlopen heb je nog wel de tijd om die foto te uploaden. Misschien heb je geen recente (pas)foto en wil je die nog laten maken of je bent toevallig net op vakantie of druk met iets bezig waardoor je er even geen tijd voor hebt. Er zijn hier ook wel eens topics geweest dat mensen toen ze een foto wilden uploaden de melding kregen dat het niet meer kon, die waren te laat.

Wanneer NS de foto van de huidige kaart mag gebruiken zetten ze zo'n 7 weken voor het verlopen de kaartvernieuwing in gang bij OV-chipkaart. Met een verzoek voor een nieuwe foto 10 - 11 weken voor de verloopdatum heb je dus zo'n 3-4 weken de tijd om die foto te uploaden. Waarschijnlijk staat er in het verzoek voor die foto een uiterste datum en die zal dan 7 weken voor de verloopdatum zijn.

Badge +3

Dat uw vrouw meer dan 10 weken voor het verlopen van de kaart al het verzoek om een pasfoto kreeg is overigens erg vroeg.

Meestal is dat een week of 7 à 8, maar in het topic van @iMark dat ik aanhaalde ging het ook over 11 weken.

Reputatie 7
Badge +3

Mocht het zo zijn dat u ook een NS abonnement heeft en NS toestemming heeft uw foto opnieuw te gebruiken dan zet NS zo'n 7 weken voor de verloopdatum de kaartvernieuwing in gang. U krijgt daar dan geen bericht van maar als u een account heeft bij OV-chipkaart is dat wel te checken, dan is de status van de kaart “kaartvernieuwing in gang gezet” of iets dergelijks met daarbij de datum. Vanaf het moment van in gang zetten duurt het normaal hooguit 1 of 2 weken tot de kaart in de brievenbus ligt. 

Naast hetgeen Robert al aangaf kunt u ook zo'n 6 a 7 weken voor de verloopdatum uw OV-chipkaart.nl account checken voor de status van de kaart. Gebeurt daar niets qua vernieuwing en komt daar alleen te staan dat de kaart binnenkort verloopt, dan heeft NS niets gedaan en moet u zelf de vernieuwing aanvragen.

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Uw vrouw heeft blijkbaar een NS abonnement dat recht geeft op gratis kaartvernieuwing. Heeft u dat ook? Zo ja, dan heeft u misschien eerder aangegeven dat uw pasfoto hergebruikt mag worden.

Als u 6 weken voor het verlopen van de kaart nog niets van de NS gehoord heeft, en een week of 4 voor het verlopen van de kaart nog geen nieuwe gekregen heeft, dan kunt u het beste zelf een kaartvernieuwing aanvragen via https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm De kosten (€ 7,50) kunt u dan via de NS Klantenservice vergoed krijgen.

Het gaat in ieder geval wel vaker mis, en de Klantenservice tast vaak in het duister over of er een kaartvernieuwing in gang is gezet (of niet). In dat geval krijg je trouwens een brief van TLS/OV-chipkaart (6 weken voor einddatum).

Reageer