beantwoord

geen korting bij treinreis rond negen uur

• 13 november 2017
  • 6 reacties
  • 134 Bekeken

vanmorgen heb ik in kwart voor negen ingecheckt, maar mijn trein vertrok pas om 8.57 uur volgens dienstregeling. vol tarief dus omdat ik om kwart voor incheckte. Ik ben in Tilburg uitgestapt en uitgecheckt om wat inkopen te doen en ben daarna weer verder gereist naar Maarheeze. na ca. weer een kwartier dus weer ingecheckt, staat er dat ik nog steeds vol tarief moet betalen. Hoe zit dit precies? Nu las ik hier dat ik wel korting kan krijgen als ik vijf minuten voor negen in had gecheckt. Kan ik dat nog terugdraaien aangezien mijn trein om 8.57 vertrok?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 november 2017, 10:26

Hallo lstange en welkom op het NS Forum,

De eerste check-in is bepalend voor het tarief van de volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. Dit geldt ook omgekeerd. Hier is bewust voor gekozen om een voorspelbare prijs hanteren. Ik wil je alsnog het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice. Volgens de voorwaarden reis je op volledig tarief, maar als dit de eerste keer is bestaat er misschien een kans dat wij je nog tegemoet komen.

Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt je daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

6 reacties

Hallo lstange en welkom op het NS Forum,

De eerste check-in is bepalend voor het tarief van de volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. Dit geldt ook omgekeerd. Hier is bewust voor gekozen om een voorspelbare prijs hanteren. Ik wil je alsnog het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice. Volgens de voorwaarden reis je op volledig tarief, maar als dit de eerste keer is bestaat er misschien een kans dat wij je nog tegemoet komen.

Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt je daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Reputatie 7
Badge +4
Vlak voordat het 08.55 staan bij veel poortjes en paaltjes mensen te wachten. Als de klok naar 08.55 verspringt, checken ze in. Ik schat dat ik wat ouder ben dan u, maar daarna pak ik ook de trein van 08.57 en dat scheelt behoorlijk bij het afrekenen - dat bij heet NS uitchecken. De poortjes zijn verbonden met een computer en computers denken niet. Als u om 08.55 incheckt is de korting waar en net daarvoor is het onwaar. Dat niveau ongeveer 😉
U had de reis minimaal 35 minuten moeten onderbreken om weer tegen dal tarief te kunnen reizen. Een andere optie is om het eerste gedeelte met een andere kaart te betalen.
Reputatie 7
Badge +4
De vraag is of de trein om 8.57 daadwerkelijk of volgens dienstregeling vertrok. Het is niet helder. Het misverstand zal zijn geweest dat Istange niet besefte dat het moment van inchecken bepalend is, en niet het moment van reizen. Dat je binnen 35 minuten na het uitchecken toch verder reist tegen het oorspronkelijke tarief, moet ook nog even tussen de oren komen bij de incidentele reiziger. Dat risico neem je als vervoerder ook bij een aanpassing, al denk ik dat de wijziging goed is.
Veel reizigers hebben inmiddels die tijd van 8.55 en 18.25 in hun hoofd. Dit is echter de tijd waarop je met daltarief mag inchecken om een trein die om 9.00 of om 18.30 vertrekt te kunnen halen. Ik merk dat veel mensen dit verwarren met het op daltarief mogen reizen in treinen die tussen 8.55-8.59 of 18.25-18.29 vertrekken.
Op zich geen probleem, totdat mensen het als een recht gaan zien. Een mooi voorbeeld is de IC vanuit Maastricht die om 18.25 vertrekt. Al meerdere malen gepikeerde mensen gezien omdat de conducteur weigerde om de trein later te laten vertrekken zodat men op daltarief mee kon.
Reputatie 7
Badge +4
U mag na 08.55 direct na het inchecken ook gaan reizen. Het is een recht. Maar als je om 18.25 incheckt en de trein om 18.25 volgens dienstregeling vertrekt, heb je geen excuus om gepikeerd te zijn. Dat zijn de bekende egocentrische korte lontjes die dan zeuren over 'onredelijke conducteurs' en 'te vroeg vertrekkende treinen'.

Reageer