beantwoord

Geen korting (traject-maand kaart) berekend over reis buiten traject (buiten spits)

• 22 februari 2017
  • 22 reacties
  • 534 Bekeken

Reputatie 1
Goedemorgen,

Vorige week maandag heb ik een reactie geplaatst onder een eerder topic van mij, met hetzelfde probleem:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geen-korting-traject-maand-kaart-berekend-over-reis-buiten-traject-30400
Daarnaast ook een bericht gestuurd naar Annewil op vorige week dinsdag, die mij hiermee eerder heeft geholpen
Helaas nog geen antwoord terug gekregen.

Het gaat dus om een reis die ik buiten mijn traject heb gemaakt, met een geldig maand traject kaart en buiten de spits, maar helaas is er geen korting verrekend. Kan iemand mij hiermee helpen?
icon

Beste antwoord door Yvonne NS 22 februari 2017, 12:43

De korting is teruggestort. Dit is een technisch foutje helaas.
Bekijk origineel

22 reacties

De korting is teruggestort. Dit is een technisch foutje helaas.
Reputatie 1
Helaas is er weer 7,10 teveel afgeschreven voor een reis.
Het gaat dus om een reis die ik buiten mijn traject heb gemaakt, met een geldig maand traject kaart en buiten de spits, maar geen korting.

Kan iemand mij hiermee helpen?

En wanneer wordt dit eindelijk een keer opgelost ipv dat ik alles moet controleren en elke keer zelf achter mijn geld moet gaan? Dit in nu al de 5e keer dit jaar (2017).
Reputatie 6
Badge +1
Petraaah, zou je met ons willen delen waar je reist? Dan kunnen we (het forum) andere reizigers ook helpen als zij tegen hetzelfde probleem aanlopen!
Reputatie 1
Het gaat elke keer mis als ik van Mook-molenhoek naar Nijmegen reis met Arriva en daarna overstap op ns naar Dordrecht.
Reputatie 1
Mag ik vragen naar hoe laat u ingecheckt heeft en hoe laat u omgecheckt heeft van Arriva naar NS?
Reputatie 1
(arriva)
15.07 Mook Molenhoek
15.23 Nijmegen

(ns)
15.32 Nijmegen
16.42 Breda

(ns)
16.52 Breda
17.19 Dordrecht
Update: Het betreft hier een technische fout in het abonnement. Ik heb hiervoor intern een melding aangemaakt. Deze melding gaat zo snel mogelijk worden opgepakt en dan hoop ik dat Petraaah gewoon weer met korting buiten haar traject kan reizen 🙂
Reputatie 1
Na bijna een jaar dat ik voor het eerst bovenstaande probleem aankaartte ben ik erg benieuwd of dit nu eindelijk al opgelost wordt. Ik zie namelijk op mijnns.nl overzicht weer een reis waar geen korting over gerekend is, maar waar ik wel recht op heb. Dit gaat al om de 8e keer dit jaar! En elke keer moet ik wachten of dit op mijn factuur komt te staan (tot nu toe altijd) en dan hopen dat ik bij het ontvangen van de factuur ik dit nog weet dat dit bedrag niet klopt en dit terug moet vragen....

Als ik dit niet zou doen, had ik in 2017 nu al meer dan 60 euro teveel aan de ns betaald! Ik wil niet weten hoeveel NS ontvangt van mensen die dit niet controleren en verwachten dat de ns korting rekent wanneer zij hier recht op hebben.... De belofte dat dit voor oktober in behandeling zou genomen worden lijkt niet behaald te zijn, reis van 6 oktober gaat namelijk weer mis...
Reputatie 1
Goedemiddag Erryt NS,

Het bedrag wordt inmiddels door Arnold NS weer teruggestort. Maar zou heeel graag willen zien dat dit inderdaad in de toekomst niet meer gebeurd. Ik heb je een prive bericht gestuurd.
Badge +3
Zojuist in de spits gereisd van leiden naar Amsterdam
Sloterdijk. Vervolgens wil ik naar Hoorn reizen en gebruik maken van mijn dalurenabbonement. Ik check in na 18.30, maar betaal toch vol tarief omdat het systeem dit als 'overstap' ziet. Ik heb zelfs nog een aantal minuten gewacht met inchecken, omdat dit gewoon een nieuwe reis is. Ik vind het heel raar als je door het systeem niet een nieuwe reis kunt starten en zo gebruik maken van je kortingsabbonement. Waar heb ik die anders voor?

Dat klopt, de eerste incheck bepaalt het tarief (spits/dal) voor de hele reis als er tussen de uit- en incheck minder dan 35 minuten zit. Dan is het een overstap.

Dit werkt overigens beide kanten op, dus bij inchecken in de daluren (voor 16:00) en een overstap in de spits reis je gewoon verder op daltarief en betaal je na je overstap waarbij je door poortjes moet niet ineens de volle mep. Zie deze pagina.

Je zou in dit geval:

- Een e-ticket kunnen aanschaffen voor het deel Leiden - Sloterdijk (en dus voor dat eerste stuk je ov-chipkaart NIET gebruiken!)
- Een los kaartje Leiden - Sloterdijk bij een automaat kopen (€ 1,- extra)
- Een extra (anonieme) chipkaart kopen en die gebruiken voor het deel in de spits.

Dan kan je gewoon op Sloterdijk inchecken met korting naar Hoorn. Doe dat wel aan de juiste kant van de poortjes dus ga eerst naar buiten met je losse ticket of anonieme kaart!
Ik kan je zeker helpen. Stuur mij maar een bericht 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Opnieuw problemen met de overgang tussen vervoerders?
Beste Petraaah. Vervelend dat het afgeschreven bedrag niet klopt. Zou je mij een privebericht kunnen sturen met de onderstaande informatie? Je kunt een privebericht sturen door op mijn naam te klikken 🙂
  • Voorletters & achternaam
  • Geboortedatum
  • Postcode & huisnummer
  • OV-chipkaartnummer
  • IBAN

Dan ga ik kijken of ik je hiermee verder kan helpen.
Reputatie 6
Badge +1
Hmm wel vreemd. Ik heb zelf vreemde dingen meegemaakt bij de overstap van Connexxion (Valleilijn) naar NS. Dat had een technische oorzaak die nooit is opgelost.
(arriva)
15.07 Mook Molenhoek
15.23 Nijmegen

(ns)
15.32 Nijmegen
16.42 Breda

(ns)
16.52 Breda
17.19 Dordrecht

Ik zit mij af te vragen waarom u dan eerst in Breda van de NS uitcheckt en dan in Breda weer van de NS weer incheckt? Als u dit dan steeds doet dan berekend het systeem het volle tarief tussen Breda en Dordrecht. De spitstijd is van 16:00 tot 18:30 u. Als u voortaan in Nijmegen incheckt voor de poortjes van de NS dan moet u pas in Dordrecht weer bij de poortjes van de NS uitchecken. Bij een overstap van trein op trein van dezelfde vervoerder hoeft u namelijk niet uit te checken en dan weer in te checken bij dezelfde vervoerder. Daardoor verrekend het systeem het volle tarief.
Reputatie 6
Badge +1
@Brandasdelta: sinds begin dit jaar gaat er géén nieuw tarief in als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt. Dus als je in de daluren begint met reizen, en dan onderweg even snel uit- en weer incheckt reist Pertraaah nog steeds tegen 40% korting.

Bovendien zegt de schrijfster niet dat in Breda wordt uitgecheckt, maar alleen dat er in Breda wordt overgestapt.
Reputatie 1
https://forum.ns.nl/stel-je-vraag-14/weer-geen-korting-traject-maand-kaart-berekend-over-reis-buiten-traject-buiten-spits-41545
Erg naar dat jouw probleem nog steeds niet is opgelost. Zou je mij een privébericht willen sturen dan kijk ik er graag weer even naar. Hopelijk is het dan snel opgelost.
Fijn dat je de gemiste korting weer snel terugkrijgt. Ik hoop het probleem te achterhalen en op te lossen zodat er niet vaker onnodig geld wordt geïncasseerd.
De IT-afdeling is op de hoogte van dit technische mankement en neemt jouw (en ons) verzoek tot het verhelpen van dit probleem mee naar de uiteindelijke afhandeling. Het proces is gestart, dit zal enige tijd op zich laten wachten.
Via een terugkoppeling heb ik begrepen dat dit probleem gelukkig is opgelost. Indien ze een reis buiten haar traject tijdens de daluren maakt zal deze met korting worden geïncasseerd. Ik ben nog in gesprek met Petra om de gemiste korting te vergoeden.
Zojuist in de spits gereisd van leiden naar Amsterdam
Sloterdijk. Vervolgens wil ik naar Hoorn reizen en gebruik maken van mijn dalurenabbonement. Ik check in na 18.30, maar betaal toch vol tarief omdat het systeem dit als 'overstap' ziet. Ik heb zelfs nog een aantal minuten gewacht met inchecken, omdat dit gewoon een nieuwe reis is. Ik vind het heel raar als je door het systeem niet een nieuwe reis kunt starten en zo gebruik maken van je kortingsabbonement. Waar heb ik die anders voor?

Reageer