beantwoord

Geen meereiskorting gekregen

• 27 augustus 2019
  • 22 reacties
  • 842 Bekeken

Hallo,
Gisteren ben ik vanuit Venlo naar Amsterdam gaan reizen.
Ik heb een studenten week korting product op mijn OV staan, maar ik kwam er pas achter in Amsterdam dat deze pas op 1 september geldig is.
Ik zag dit gegeven niet bij het apparaat in het station van Venlo. Dit vind ik dus al eerst heel erg jammer. Mijn zus haar OV deed het namelijk wel al.

Op de terugweg heb ik dus de meereiskorting op mijn OV gezet. Maar toen ik weer in Venlo was, zag ik dat ik geen korting heb gekregen. Ik had 50 euro op mijn OV staan, daar is nu nog maar ~1,50 van over.

Dat mijn studenten product het niet deed, heeft mij al heel erg teleurgesteld, maar dat de korting het ook al niet deed vind ik wel heel erg.
Is er een mogelijkheid om dit geld nog terug te krijgen?
En waarom heb ik niet in Venlo vermeld zien staan dat de OV pas op 1 september begint? Ik vind dit echt zonde van mijn geld.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

icon

Beste antwoord door Tochjo 27 augustus 2019, 12:58

Hebt u tussen 16.00 en 18.30 uur ingecheckt voor de terugreis? Dan hebt u terecht geen korting gekregen. Samenreiskorting geldt alleen in de daluren.

De ingangsdatum van het studentenreisproduct is gekoppeld aan de ingangsdatum van de studiefinanciering. Als u voor het eerst of na een onderbreking begint aan een studie in het hoger onderwijs, dan staat u pas vanaf 1 september ingeschreven als student, en hebt u ook pas vanaf dan recht op studiefinanciering. De ingangsdatum van het studentenreisproduct kunt u vinden in Mijn DUO.

Dat het reisproduct van uw zus wel werkte, komt omdat uw zus al eerder studeerde of een mbo-opleiding gaat volgen. Voor nieuwe mbo'ers gaat het studentenreisproduct in op 1 augustus en voor bestaande studenten loopt het door in de zomer, want zij staan dan ook ingeschreven als student en hebben dan ook recht op studiefinanciering.

De paaltjes en poortjes op het station tonen het product waarmee wordt ingecheckt. Als er geen geldig abonnement op de kaart staat, dan verschijnt er "Reizen op saldo". U had dus kunnen zien dat u niet met het studentenreisproduct reisde, want dan had er iets gestaan als "Student week". Als u de kaart bij een kaartautomaat voor de lezer houdt en kiest voor Tonen producten op kaart, dan kunt u de ingangsdatum van het abonnement ook daar zien.
Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3
Hebt u tussen 16.00 en 18.30 uur ingecheckt voor de terugreis? Dan hebt u terecht geen korting gekregen. Samenreiskorting geldt alleen in de daluren.

De ingangsdatum van het studentenreisproduct is gekoppeld aan de ingangsdatum van de studiefinanciering. Als u voor het eerst of na een onderbreking begint aan een studie in het hoger onderwijs, dan staat u pas vanaf 1 september ingeschreven als student, en hebt u ook pas vanaf dan recht op studiefinanciering. De ingangsdatum van het studentenreisproduct kunt u vinden in Mijn DUO.

Dat het reisproduct van uw zus wel werkte, komt omdat uw zus al eerder studeerde of een mbo-opleiding gaat volgen. Voor nieuwe mbo'ers gaat het studentenreisproduct in op 1 augustus en voor bestaande studenten loopt het door in de zomer, want zij staan dan ook ingeschreven als student en hebben dan ook recht op studiefinanciering.

De paaltjes en poortjes op het station tonen het product waarmee wordt ingecheckt. Als er geen geldig abonnement op de kaart staat, dan verschijnt er "Reizen op saldo". U had dus kunnen zien dat u niet met het studentenreisproduct reisde, want dan had er iets gestaan als "Student week". Als u de kaart bij een kaartautomaat voor de lezer houdt en kiest voor Tonen producten op kaart, dan kunt u de ingangsdatum van het abonnement ook daar zien.
Nou NS moet deze dingen dan duidelijker vermelden. Ik reis normaal nooit met de trein. Ik heb nergens op de site gelezen dat het alleen tijdens de daluren geldig is.
Reputatie 7
Badge +3
Dan ben ik toch benieuwd op welke site je gekeken hebt.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Ga je samen reizen met iemand die je kent met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct? Dan mag je in de daluren met 40% korting meereizen.

en even verder:
  1. Check tijdens de daluren in en aan het einde van de reis uit. Zo reist je automatisch met 40% korting.

en even verder:

Inchecken tijdens daluren

Jouw ticket is alleen geldig als je tijdens de daluren incheckt. De daluren zijn: maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 - 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag. Samenreiskorting vervalt automatisch als je tijdens de spits overstapt naar een andere treinvervoerder.
Ik heb WEL na 18:30 ingecheckt. Werkt u bij NS?
Want ik wil graag dat iemand van NS dit voor mij controleert.

Goedemiddag Reiziger70 en welkom bij de NS Community!

De NS Community is in eerste plaats een klant-helpt-klant kanaal, waar eventuele vragen beantwoord kunnen worden door andere gebruikers. Indien je een bepaalde transactie graag gecontroleerd wilt hebben door een medewerker, dan kun je het beste contact op nemen met de NS Klantenservice via een van de andere kanalen. Telefonisch en via Social Media zijn we 24/7 bereikbaar.

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb WEL na 18:30 ingecheckt. Werkt u bij NS?
Want ik wil graag dat iemand van NS dit voor mij controleert.

Je kunt zelf controleren in jouw account mijnNS en/of mijnovhipkaart als je daar een account hebt of bij een NS of OVcipkaartautomaat.

Verder gaat niet NS over het studentenreisproduct maar DUO.
Ik heb het over de korting. Niet het studentenreisproduct. En met controleren bedoel ik dat ze moeten kijken op welk tijdstip ik heb ingecheckt.
Badge +3
Hoe ben je vanuit Venlo gereisd?

Als dat met verschillende vervoerders is (dus stuk met Arriva, via Nijmegen) dan vervalt de Samenreiskorting bij de overstap. Je moet dan bij het laden meteen voor 2× kiezen, dan gaat het goed.
Reputatie 7
Badge +3
't Gaat in dit geval om de terugweg vanuit Amsterdam.

Zoals eerder gezegd, je kunt de inchecktijd zien in je reishistorie in je Mijn NS of je ov-chipkaart.nl-account. Als je die niet hebt, kun je contact opnemen met de klanteNService.
Badge +3
Aangepast, en Nijmegen - Venlo is geen wereldreis maar het scheelt wel weer € 5,31 (als er vanaf Nijmegen een nieuwe reis voltarief gerekend wordt).

Als je via Eindhoven gereisd hebt dan is er inderdaad iets mis gegaan.
Reputatie 7
Badge +3
Nou NS moet deze dingen dan duidelijker vermelden. Ik reis normaal nooit met de trein. Ik heb nergens op de site gelezen dat het alleen tijdens de daluren geldig is.

Wanneer je op de NS site 'samenreiskorting' intypt dan krijg je alle informatie te zien over samenreiskorting.

Bij DUO kun je zien wanneer jouw studenreisproduct ingaat. Heb je deze wel al op jouw kaart gezet?
Ja het is al op mijn kaart.
Ik moest in Eindhoven overstappen naar een andere trein.
Badge +3
Dat is NS-NS en geen overstap via paaltjes of poortjes. Samenreiskorting zou dan gewoon moeten blijven gelden natuurlijk.

Als je incheck in Amsterdam voor de reis naar Venlo ná 18:25 was (en de Samenreiskorting correct geladen op je kaart was bij een automaat) dan zou er gewoon 40% korting gerekend moeten zijn.

Met je SRP heeft dat niets te maken, als dat dus pas per 1 september geldig is, dat bijt elkaar niet verder, want wordt (nog) niet aangesproken bij in/uitchecken.

Kijk anders even naar je Reis/Transactie historie bij Mijn OV-chip (account nodig en kaart even koppelen) daar staat alles inclusief de kosten en het laden van Samenreiskorting.

Bij Kaartinformatie kan je daar ook zien per wanneer je SRP geldig is (of bij Mijn DUO, maar die houden je reizen en kosten niet bij).

Ik wil je adviseren Reiziger70 , net als Stijn NS, om hiervoor onze Klantenservice te benaderen. Zij kunnen met je meekijken en je eventueel direct restitutie aanbieden als je inderdaad teveel hebt betaald. Laat je ons weten hoe dit afloopt?

Zou deze topic verwijderd mogen worden aub? 

Omdat de informatie in dit topic van waarde kan zijn voor anderen worden er in principe geen topics verwijderd. Waarom wil je het verwijderen?

Nou, ten eerste ben ik niet van mijn probleem verholpen en ten tweede kwam ik er achter dat bij het typen van mijn naam op google dit bericht in de resultaten verschijnt en heb dit liever niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Een moderator kan ook je naam uit het topic verwijderen.  Is al vaker gedaan bij mensen die hun naam in een bericht hebben gezet en daar achteraf niet blij mee zijn. Aan de andere kant is het ook je eigen verantwoordelijkheid om niet je naam of andere persoonlijke gegevens te vermelden.  Bij jou is het nog alleen je naam, maar soms zetten mensen ook hun adres, telefoonnummer, OV-chipkaartnummer, IBAN en/of e-mailadres in een bericht. 

Ik hou het liever bij iets wat alleen de communityleden die me beter kennen kunnen herleiden tot mijn naam.

Jammer dat het probleem niet is verholpen, Reiziger70 . Heb je, zoals meerdere keren is geadviseerd, al contact gehad met onze Klantenservice?

Wat we uiteraard kunnen doen is jouw naam uit het topic halen. Op die manier blijft de info behouden maar zou dit topic niet meer moeten verschijnen in de Google zoekresultaten. Is dat wellicht een optie?

Sorry voor de late reactie, 

Als dat mogelijk is, zou dat wel heel fijn zijn ja. Dank u wel!

Ik heb jouw username veranderd naar Reiziger70 en uit de eerdere berichten aangepast.

Mocht je toch iets anders willen, dan lees ik het graag.

Reageer